رئیس جمهور در نشست خبری پایان سفر به آذربایجان شرقی: یک جمله به برجام اضافه یا کم نخواهد شد

اکنون آمریکا روی صندلی اتهام است
رئیس جمهور با تاکید بر اینکه "یک جمله به برجام اضافه یا کم نخواهد شد"، تاکید کرد: اکنون آمریکا روی صندلی اتهام است که چرا به تعهدش عمل نکرده است و اروپا اگر می‌خواهد ترامپ را راضی کند، از جیب خودش و نه ایران خرج کند.
دکتر حسن روحانی در نشست خبری پایان سفر به آذربایجان شرقی، در پاسخ به سوالی در خصوص برجام و واکنش ایران نسبت به اقدامات دولت آمریکا درباره آن گفت: درباره برجام حرف و دیدگاه ما کاملاً روشن است برجام توافق چند جانبه‌ای است که 7 کشور، پس از مذاکرات طولانی متنی را به امضاء رساندند و این توافق به مانند بنایی است که حدود 14 سال یعنی از سال 81 تا سال 94 طول کشیده تا این بنا ایجاد شود و امروز بخاطر تهدیدات و ادعای فردی برای خروج از این بنا که صرفاً یکی از اتاق‌های آن را در اختیار دارد، نمی‌توان یک بنای 14 ساله را بهم زد. برجام توافقی است که در شورای امنیت سازمان ملل به تایید رسیده است و نمی‌توان قراردادی که جنبه جهانی و بین‌المللی دارد را مدام تغییر داد.
رئیس جمهور با بیان اینکه یک جمله به برجام اضافه یا کم نخواهد شد، تصریح کرد: توافق برجام یا می‌‌ماند یا نمی‌ماند، اما بنا برماندن بود به طور کامل خواهد ماند و اگر نماند، همه باید از آن خداحافظی کنند و این موضوعی است که در گفتگوهای متعدد خود با آقای مکرون نیز صراحتاً اعلام کرده و گفته‌ام که حتی یک جمله به این توافق اضافه و کم نخواهیم کرد و او هم به صراحت گفته که این موضوع را قبول دارد.


دکتر روحانی تصریح کرد: اگر اروپایی‌ها قصد دارند، ترامپ را راضی نگه دارند، باید این کار را از جیب خود انجام دهند و ما اجازه نمی‌دهیم از جیب ملت ایران آقای ترامپ را راضی کنند. ایران تا جایی در برجام می‌ماند که منافع ملت ایران در آن تضمین شود.
رئیس جمهور خاطر نشان کرد: امروز آقای ترامپ و دولت آمریکا در صندلی اتهام قرار دارند که چرا توافق برجام را به طور دقیق اجرا نکرده‌اند و در مواردی تاخیر و کوتاهی نسبت به آن داشتند.
دکتر روحانی همچنین با تاکید بر اینکه حضور آمریکا در منطقه هیچ نفعی برای منطقه ندارد، گفت: حضور آمریکا در عراق و افغانستان هیچگونه امنیت و رفاهی برای این کشورها به همراه نداشته است. نمی‌دانم مشکل کشورهای منطقه چیست که ترامپ اعلام می‌کند که اگر نباشد، اینها نمی‌توانند به حیات خود ادامه دهند. چه کسی حیات آنها را تهدید می‌کند؟ ما که به عنوان جمهوری اسلامی ایران همواره خواهان رفاقت، دوستی و روابط صمیمانه با همه کشورهای منطقه بوده و هستیم و جان همه مردم کشورهای منطقه برای ما مهم است.
رئیس جمهور خاطر نشان کرد: هراس‌افکنی دولت آمریکا صرفاً بهانه‌هایی است که خزانه کشورهای اسلامی را خالی کنند، لذا از مردم جهان اسلام می‌خواهم که با هوشیاری از منافع خود حفاظت کنند، ما دلمان می‌سوزد که فردی در آمریکا به صراحت و با گستاخی از مردم منطقه باج‌خوهی کند. ما خودمان به خوبی می‌توانیم از امنیت و ثبات منطقه حفاظت کنیم و نیازی به قدرت‌های خارجی نداریم و حضور آمریکا در منطقه مضر بوده و بعد از این هم مضر خواهد بود.
رئیس‌ جمهور در این نشست همچنین با تشریح دستاوردهای سفر به این استان، گفت: افتتاح 3 هزار میلیارد تومان طرح و پروژه و آغاز عملیات اجرایی طرحهایی با اعتبار حدود 6 هزار میلیارد تومان، نشان دهنده تحرک بسیار خوب استان در مسیر توسعه است و دولت به طور کامل از این روند حمایت می‌کند.
دکتر روحانی افزود: در این سفر طرح‌های بسیار خوبی در بخش بهداشت و درمان و پروژه‌های متعددی در زمینه‌های صنعتی، گردشگری و کشاورزی، آغاز گردید که نشان‌دهنده ظرفیت‌های بالای استان در این زمینه‌هاست که باید هر چه بیشتر تقویت شود.
رئیس جمهور خاطرنشان کرد: از 23 طرحی که در سفر قبلی به استان آذربایجان شرقی به تصویب رسید، 18 طرح به طور کامل اجرایی شده و 5 طرح نیز حدود 60 درصد پیشرفت فیزیکی داشتند که مقرر گردید در روند تکمیل آنها تسریع شود.
دکتر روحانی با اشاره به اینکه یکی از اولویت‌های اصلی استان آذربایجان شرقی پروژه راه‌آهن می‌باشد، گفت: یکی از اولویت‌ها و اقدامات اصلی دولت، تکمیل خطوط راه‌آهن در سراسر کشور است و امسال نیز گام‌های خوبی در این راستا برداشته خواهد شد و خط آهن به بستان‌آباد خواهد رسید. همچنین امسال خط آهن اردبیل افتتاح خواهد شد و در تلاش هستیم بهره‌برداری از خط آهن قزوین به رشت نیز هر چه زودتر آغاز شود.
رئیس جمهور اضافه کرد: دولت به تکمیل خطوط راه‌آهن اهتمام ویژه‌ای دارد، چرا که از لحاظ سیاسی، اقتصادی و ترانزیتی از اهمیت بالایی برای کشورمان برخوردار است.
دکتر روحانی با اشاره به انتخاب تبریز به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام، اظهار داشت: شهر زیبا و تاریخی تبریز این استعداد را دارد که قطب گردشگری برای جهان باشد. البته این موضوع نیازمند انجام اقدامات زیادی است که باید با سرعت انجام دهیم و از فرصتی که امروز برای تبریز بوجود آمده برای ایجاد تحرک در بخش گردشگری استان استفاده نماییم.
رئیس جمهور تبریز را قطب فرش و صنعت چرم و کفش دانست و با اشاره به بازدید سرزده خود از بازار کفش تبریز گفت: دولت به حمایت از صنایعی مانند کفش اهتمام ویژه‌ای دارد و خود را حامی این صنعت می‌دانیم و باید حمایت و پشتیبانی کنیم تا مشکلات این نوع صنایع برطرف شود.

دکتر روحانی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره اقدامات دولت برای حمایت از کالای ایرانی، اظهار داشت: در زمینه حمایت از تولیدات و کالای ایرانی همه دستگاه‌ها باید همکاری و کمک کنند تا شاهد تحول خوبی در کشور باشیم و دولت نیز مصمم است گام‌های بلندی در این زمینه بردارد.
رئیس جمهور با ابراز خرسندی از فعال بودن بخش خصوصی واقعی در تبریز و استان آذربایجان شرقی، گفت: بخش خصوصی واقعی می‌تواند اقتصاد را به پیش برده و در بازار منطقه‌ای و جهانی رقابت ایجاد کند، بنابراین دولت در حمایت از این بخش کاملاً جدی است و آن را در مسیر توسعه کشور مفید می‌داند.
دکتر روحانی با اشاره به تصمیم دولت در رابطه با کنترل التهابات بازار ارز، اظهار داشت: در این تصمیم با جلوگیری از قاچاق بخش زیادی از ارز و نیز اطمینان بخشی به تولیدکنندگان و واردکنندگان در خصوص ثبات قیمت ارز، کمک بزرگی به تولید داخلی شد، ضمن اینکه از توطئه واشنگتن مبنی بر اینکه بخواهد اقتصاد و بازار ارز کشورمان را بهم بریزد، جلوگیری کردیم.
رئیس‌جمهور در پاسخ به سوالی درباره برنامه‌های دولت در زمینه دریاچه ارومیه، اظهار داشت: دولت از ابتدا اهمیت ویژه‌ای برای دریاچه ارومیه قائل بود، چرا که معتقد بودیم، اگر وضعیت دریاچه ارومیه به مانند سابق رها می‌شد و دولت برای احیاء آن بودجه و ستاد تشکیل نمی‌داد، این دریاچه در سال 96 به طور کامل خشک می‌شد.
دکتر روحانی گفت: اقدامات دولت در زمینه احیاء دریاچه ارومیه برای سرمایه‌گذار داخلی و خارجی و امنیت و سلامت حدود 4 میلیون نفر که تحت تاثیر این دریاچه قرار دارند، بسیار موثر بوده است و این اقدامات کاری بزرگ و استراتژیک برای کشور محسوب می‌شود.
رئیس جمهور افزود: دولت تاکنون بیش از 2 هزار میلیارد تومان برای احیاء دریاچه ارومیه هزینه کرده است و ستاد احیاء دریاچه ارومیه در گزارش اخیر خود قول داده است که تا پایان دولت دوازدهم، سطح آب این دریاچه نسبت به سال 92 یک متر افزایش خواهد یافت و به مردم آذربایجان و شمال غرب کشور اطمینان می‌دهم که دولت اهداف خود را برای احیاء دریاچه ارومیه ادامه خواهد داد و نخواهیم گذاشت که این دریاچه خشک شود.
دکتر روحانی در پاسخ به سوالی در خصوص برنامه‌های دولت برای حمایت از نخبگان، اظهار داشت: حمایت از سرمایه ملی و انسانی را یک ضرورت می‌دانیم، لذا برنامه‌های متعددی در این خصوص طی سال‌های گذشته داشته‌ایم که به واسطه آن نخبگان زیادی به کشور ما بازگشتند که بسیار ارزشمند است.
رئیس جمهور خاطر نشان کرد: امسال در روز هسته‌ای 80 نوع پروژه جدید افتتاح کردیم و در یک بخش پیچیده علمی دستاوردی داشتیم که دنیا دچار حیرت شد. امروز آقای ترامپ تصور می‌کند که ما در خصوص واکنش‌های خود شعار می‌دهیم، اما اگر برجام بر هم بخورد با سرعت بالایی فعالیت‌های خود را در پیش خواهیم گرفت و تهدیدات آمریکا نسبت به ملت ایران را بسیار بی‌ارزش می‌دانیم.
دکتر روحانی تصریح کرد: اگر بخواهند برجام را زیر پا بگذارند، تصمیمات و اقدامات بسیار متفاوت‌تر از گذشته در زمینه فعالیت‌های صلح‌آمیز خود اتخاذ خواهیم کرد.
رئیس جمهور گفت: به عنوان کسی که در عرصه‌ سیاست خارجی و مذاکرات تجربیاتی دارم، اعلام می‌کنم که اگر به فرض تصمیمات غلطی در رابطه با برجام اتخاذ کنند، این تصمیمات بسیار زودگذر خواهد بود و خیلی زود از ما خواهش خواهند کرد که با آنها مذاکره کنیم.
رئیس جمهور در مراسم جشن رویداد تبریز 2018
رئیس جمهور، ایران را بزرگترین حافظ امنیت کشورهای منطقه دانست و با تاکید بر اینکه "آنها که برای منطقه مصیبت آورده‌اند به ثروت منطقه طمع دارند"، اظهارداشت: مصیبت‌های منطقه ناشی از نگاه غلطی است که فکر می‌کند برای منطقه، کاخ سفید باید تصمیم بگیرد.
حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی دیروز در مراسم جشن رویداد تبریز 2018، با بیان اینکه با توافق برجام تهمت‌ها و پرونده سازی‌ها علیه ملت ایران را زدودیم، به برخی زمزمه‌های مقامهای آمریکایی درباره برجام اشاره و تصریح کرد: اگر برجام بد و خطرناک بود، چرا امضا کردید؛ شما یک تاجرید و از حقوق نمی‌دانید. قبل از تصمیم در مورد آینده برجام، بگویید آیا به عهدتان پایبند بودید؟
دکتر روحانی با اشاره به انتخاب تبریز به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام در سال 2018 ازسوی سازمان همکاری اسلامی، ضمن تبریک این رویداد تاریخی به ملت ایران و مردم غیور آذربایجان،‌اظهار امیدواری کرد در این ماه پربرکت شعبان برای همه مسلمانان سیر در آفاق و سرزمین، سیر در انفوس هم باشد.
دکتر روحانی توسعه گردشگری و توریسم را یکی از راه‌های تعامل سازنده با جهان دانست و اظهار داشت: گردشگری موجب فهم درست ملت‌ها از جهان و تاریخ گذشته خواهد بود و در حقیقت ارتباط انسان را با گذشته تاریخ فراهم کرده و موجب شناخت وضعیت امروز و آینده جهان است.
رئیس جمهور ایجاد روحیه شاد و برطرف شدن غم‌ها، و توسعه اشتغال و رونق اقتصادی را از آثار گسترش گردشگری عنوان کرد و گفت: براساس گزارش‌ها در سال 2017 یک میلیارد و 300 میلیون نفر از مردم جهان گردشگری را انتخاب کرده‌اند.
دکتر روحانی با بیان اینکه گسترش گردشگری موجب رونق اقتصادی خواهد شد، گفت: روابط ما با همسایگان و دیگر کشورهای جهان زندگی مردم را تغییر داده و موجب رونق خواهد بود و باید کاری کنیم که جاذبه گردشگری در نقاط مختلف کشور برای مردم دائمی شود.
رئیس‌جمهور ادامه داد: به دنبال آن هستیم تا مراکز گردشگری در ایران از جمله در تبریز اینطور باشد که برای گردشگران جاذبه دائمی ایجاد کند تا مداوم برای گردشگری به ایران سفر کنند.
دکتر روحانی با بیان اینکه انسان در سفر آداب، رسوم و علوم جدید می‌آموزد، گفت: حفظ ابنیه تاریخی و سنتی بسیار صحیح است، اما آنچه که در جذب گردشگر مهم است، اخلاق زیبا و فرهنگ مردمان یک منطقه است.
رئیس جمهور با اشاره به کلام، لهجه و شیرین‌سخنی مردم تبریز، اخلاق‌مداری آنها و حضور بزرگان و مشاهیر بزرگ در این سرزمین، خاطر نشان کرد: آذربایجان سرزمین شهریار پرور است و نمی‌توانیم بگوییم که فقط یک شهریار از این دیار برخاسته بلکه این سرزمین شهریارهای دیگر را به بشریت تحویل خواهد داد.
دکتر روحانی با اشاره به اشعار زیبای شهریار و شعرماندگار علی‌ای همای رحمت، گفت: شهریار همیشه زنده است و در هیچ کجای عالم شعری به این استحکام و زیبایی، یافت نمی‌شود.
رئیس جمهور افزود: هرکس کلام، سخن، ذهن و فکرش را برای رضای خدا وقف کند، جاودانه و پایدار در تاریخ خواهد بود که ما نظایر آن را در تاریخ ایران همچون حافظ سعدی، مولانا، علامه طباطبایی، علامه امینی، شهید قاضی طباطبایی، شهید مدنی و باکری‌ها و باقری‌ها و شفیع‌زاده‌ها، فراوان داریم.
دکتر روحانی با بیان اینکه جاذبه گردشگری تبریز قبل از شهر و آثار باستانی آن، اخلاق زیبا و شیرین‌سخنی مردم این دیار است، گفت: نوع برخورد و نگاه انسانی و شرافت اخلاقی در مواجهه با مردم جاودانه و باقی می‌ماند و همه شهرها و استان‌های ایران از این خصلت برخوردار هستند و همه کوچه‌های تبریز مملو از شرف و انسانیت است.
رئیس جمهور با اشاره به اینکه تبریز به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام نه تنها برای ایران بلکه برای همیشه تاریخ جاذبه داشته و خواهد داشت، گفت: این منطقه همواره دروازه اتصال ایران با غرب و جهان بوده و مسیر اصلی جاده ابریشم و منطقه‌ای است که شرق را به غرب وصل کرده و این حلقه وصل همواره جاودانه باقی خواهد ماند.
دکتر روحانی تبریز را مرکز تجارت در این منطقه دانست و گفت: در تبریز صنعتگران و تجار ماهری حضور دارند و هرکس به این شهر سفر کند، می‌تواند بیاموزد و یاد بگیرد.
رئیس جمهور با تاکید بر اینکه اگر می‌خواهیم تبریز به عنوان قطب گردشگری منطقه و جهان باشد، باید نسبت به حفظ نظافت و رعایت مقررات در آن حساس‌تر باشیم، افزود: اینکه تبریز همیشه شهری تمیز بوده و متکدی و متجاهر به اعتیاد در آن وجود ندارد، از جاذبه‌های این شهر است که باید حفظ شود.
دکتر روحانی گفت: افرادی که در این شهر به گردشگران در مراحل مختلف خدمات ارائه می‌کنند، از جمله رانندگان تاکسی و اتوبوس و هتلداران و مغازه‌داران را آبروی شهر دانست و گفت: یک گردشگر زمانی که وارد تبریز می‌شود، با این افراد مواجه می‌گردد و زمانی که به وطن خود بازمی‌گردد نحوه برخوردها در خاطرش باقی خواهد ماند.
رئیس جمهور با بیان اینکه رفتار، اخلاق و برخورد ما با دیگران تمدن ایران را به دنیا معرفی می‌کند، گفت: انقلاب اسلامی تنها با نامگذاری یک خیابان نمایش داده نمی‌شود، بلکه انقلاب اسلامی در کلام و رفتار ماست و به معنای آن است که در همه امور رعایت انصاف را داشته باشیم و اگر روی جنسی نوشتیم خالص، حقیقتاً خالص باشد.
دکتر روحانی آثار هنری و صنایع دستی مانند فرش و تابلو را معرفی‌کننده فرهنگ ایران به جهان دانست و گفت: هر چه این محصولات باکیفیت‌تر و بهتر باشند، مورد اقبال گردشگران قرار گرفته و آنها با خرید این صنایع هنری و دستی در حقیقت فرهنگ ایران را به خانه‌های خود در اروپا و دیگر نقاط جهان می‌برند و آن زمان دیگر ترامپ علیه ایران هرچه می‌خواهد فریاد بزند، تاثیر نخواهد داشت.
رئیس جمهور با اشاره به اینکه امروز ایران جاذبه گردشگری سلامت است، گفت: این افتخاری بزرگ برای دستان متخصص، عالم و اندیشمند جراحان کشور است و به گونه‌ای است که در طول سال بسیاری افراد از نقاط مختلف جهان برای انجام عمل‌های جراحی به ایران سفر می‌کنند.
دکتر روحانی با بیان اینکه تبریز می‌تواند جاذبه و مرکز علم و سلامت باشد، گفت: مردم و مسئولان آذربایجان شرقی باید در راستای اینکه تبریز به عنوان جاذبه دائمی معرفی شود، تلاش کنند و به گونه‌ای اقدام کنند که تبریز نه تنها مرکز گردشگری برای سال 2018، بلکه برای همه دهه‌ها باشد.
دکتر روحانی با اشاره به افتتاح هتل مایا و تبدیل کاروانسرای قدیمی به هتل، آن را اقدامی خوب و در راستای احیاء آثار تاریخی دانست و گفت: تنها نباید به دنبال جذب گردشگر خارجی باشیم، بلکه مردم ایران و کشورهای مسلمان و همسایه هم ظرفیت خوبی برای توسعه گردشگری در کشور هستند.
رئیس جمهور با بیان اینکه باید تلاش کنیم در گردشگری، روابط دوستانه و صمیمانه با دیگران ایجاد کنیم، گفت: باید کاری کنیم که سراسر ایران و اخلاق، علم، آداب و سنن و شادی‌ها، هنرها و لباس محلی سنتی ایران، جاذبه‌ای برای گردشگران باشد.
دکتر روحانی اظهار امیدواری کرد: مردم آذربایجان و تبریز، نامدارتر و شکوهمندتر در تاریخ همواره موفق باشند.
در این مراسم تمبر یادبود تبریز 2018 توسط رئیس‌جمهور ابطال شد.
راهی جز محیط آزاد کسب و کار نداریم
حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی شامگاه سه شنبه نیز در جلسه شورای اداری استان آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه اساس اقتصاد، سرمایه‌گذاری و واگذاری امور به مردم است، امنیت سرمایه‌گذاری و حضور بخش خصوصی را محور توسعه برشمرد و اظهارداشت: راهی جز محیط آزاد کسب و کار، تامین سرمایه، فناوری و رقابت پذیری نداریم.
دکتر روحانی در این جلسه با تقدیر از میهمان‌نوازی مردم استان آذربایجان شرقی و استقبال پرشور آنها از دولتمردان در این سفر، گفت: مردم آذربایجان شرقی همواره حامی نظام و دولت بوده‌اند.
رئیس جمهور با بیان اینکه آذربایجان شرقی جایگاه ویژه‌ای در میان ملت بزرگ ایران دارد، اظهار داشت: از نماینده ولی فقیه در این استان و همه مسئولان استانی و نیروهای مسلح و مردم استان که با وحدت و انسجام در کنار یکدیگر آرامش خوبی را در این استان بوجود آورده‌اند، تشکر می‌کنم.
دکتر روحانی با اشاره به ضرورت تلاش در راستای رفع مشکلات زیرساختی و اقتصادی استان و گام‌هایی که باید در راستای توسعه بیش از پیش این منطقه برداشته شود، افزود: هر چند دولت تلاش بسیار می‌کند، اما، گلایه‌ها همواره وجود دارد و البته به حق است چرا که با توجه به امکانات موجود توانمندی برآورده کردن همه مطالبات مردم را نداریم، دولت بودجه مورد نیاز را به مجلس پیشنهاد می‌کند و نمایندگان آن را بررسی و تصویب می‌کند. اساس گلایه‌ها درست است، اما باید در نظر داشته باشیم که امکانات کشور برای حل مشکلات مردم به چه میزان است.
رئیس جمهور با بیان اینکه بسیاری از مشکلات ریشه در سرمایه‌گذاری دارد و اگر منابع لازم برای سرمایه‌گذاری را در اختیار داشته باشیم بسیاری از مشکلات در بخش‌های مختلف از جمله کشاورزی، صنعت، اقتصاد، قابل حل و فصل است، گفت: اساس اقتصاد سرمایه‌گذاری و واگذاری امور به مردم است و تلاش ما در دولت در یکی دو سال اخیر واگذاری پروژه‌های نیمه تمام به مردم است.
دکتر روحانی ادامه داد: هنگامی که طرحی با روند فعلی، تکمیل آن سال‌های طولانی به طول بینجامد ما باید آن را به مردم واگذار کرده تا بخش خصوصی در راستای تکمیل این پروژه‌ها گام بردارند.
رئیس جمهور اظهار داشت: سیاست من در سفرهای دولت یازدهم این بود که همواره به مسئولان سفارش می‌کردم دنبال طرح و پروژه جدید نباشند و تلاش خود را بر تکمیل طرح‌های ناتمام، معطوف کنند.
دکتر روحانی با بیان اینکه اساس اولویت‌بندی انجام پروژه‌ها برای استان‌ها، صحیح است، گفت: باید به نیازهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مردم نگاه متوازن داشته باشیم، چرا که نمی‌توانیم مثلاً بخاطر تکمیل یک بزرگراه در یک استان، دیگر پروژه‌ها را متوقف کنیم.
رئیس جمهور با اشاره به اینکه باید نیازمندی‌های هر منطقه را با توجه به شرایط آن منطقه برطرف کرده و همه بخش‌ها را در نظر داشته باشیم، گفت: امروز در بسیاری از مناطق جهان اساس بر سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است که نمونه آن در کشور همسایه ما ترکیه اجرا می‌شود و بیشتر طرح‌ها و پروژه‌های بزرگ و عظیم در اختیار بخش خصوصی قرار داشته و اجرایی می‌شود.
دکتر روحانی امنیت سرمایه‌گذاری و حضور بخش خصوصی را محور توسعه کشور برشمرد و تاکید کرد: اگر می‌خواهیم سرمایه‌های مختلف را در کشور جذب کنیم، اولین گام ایجاد امنیت برای سرمایه‌گذار است.
رئیس جمهور افزود: اگر یک سرمایه‌گذار در طرح‌های کشور سرمایه‌گذاری کرد و پس از مدتی یک خودروی گرانقیمت وارد کرد و از آن استفاده نمود، نباید به او اعتراضی داشته باشیم و این در راستای ایجاد امنیت برای سرمایه‌گذاران است که نسبت به افزایش ثروت‌شان دغدغه نداشته باشند.
دکتر روحانی با بیان اینکه می‌بایست بر مبنای اصول مشخص سرمایه‌گذاری را به صحنه اقتصاد کشور وارد کنیم، گفت: اگر می‌خواهیم سرمایه به کشور بیاید، باید مسائل و مشکلات مرتبط با آن را برطرف کنیم که یکی از آنها ثبات در نرخ ارز است.
رئیس جمهور ثبات ارز را برای ثبات بازار ضروری دانست و گفت: در جلسه‌ای که با چند کارآفرین داشتم آنها بیان می‌کردند که وقتی نمی‌دانیم نرخ ارز در ایران چگونه تغییر می‌کند، نمی‌توانیم نسبت به سرمایه‌گذاری مطمئن باشیم.
دکتر روحانی با تاکید بر اینکه راهی جز محیط آزاد کسب و کار، تامین سرمایه، فناوری و رقابت‌پذیری نداریم، افزود: باید در تولید محصولات کیفیت را مدنظر قرار دهیم و فناوری‌های نوین را برای تولید محصولات باکیفیت وارد کشور کنیم.
رئیس جمهور با اشاره به اینکه استخراج از منابع نفتی با استفاده از فناوری و تکنولوژی روز دنیا، می‌تواند افزایش داشته باشد، گفت: ما در کشور استعدادهای بسیار درخشان، فناوری‌های نو و شرکت‌های دانش‌بنیان داریم، اما در برخی از امور باید فناوری و تکنولوژی را از خارج تهیه کرده و با هم کار کنیم، چرا که سرمایه داخلی کشور برای آنچه نیاز داریم کافی نیست و نمی‌تواند همه اهداف را محقق کند.
دکتر روحانی با بیان اینکه اگر دست به دست هم بدهیم، می‌توانیم در کشور تحول ایجاد کنیم، گفت: امروز بسیاری از کشورهای بزرگ دنیا مانند چین تحولات بسیار بزرگی را به واسطه جذب سرمایه خارجی، و تسهیل در شرایط سرمایه‌گذاری در طول چند دهه اخیر کسب کرده و به پیشرفت‌های بزرگی رسیده‌اند.
رئیس جمهور با بیان اینکه برای جذب سرمایه خارجی باید اصول مرتبط با آن را رعایت کنیم، افزود: اگر کسی بخواهد در کشور سرمایه‌گذاری کرده و مثلاً هتلی بسازد با موانع و مشکلات بسیار زیاد و پیچ و خم‌های اداری مواجه می‌شود.
دکتر روحانی افزود: ما باید راه را درست انتخاب کرده و تسهیلات مناسب ارائه کنیم و همه دست به دست هم داده تا بتوانیم تحول را ایجاد و مشکلات را حل و فصل کنیم.
رئیس جمهور با بیان اینکه وضعیت کشور در سال‌های اخیر، به طور نسبی در شرایط خوبی قرار داشته است، ادامه داد: دولت همواره وضعیت قشر ضعیف جامعه را دنبال کرده و در راستای بهبود شرایط زندگی آنها گام برداشته است. مستمری که دولت به این قشر پرداخت می‌کند در برخی خانواده‌ها 4.6 دهم افزایش یافته است و به طور متوسط 3.4 دهم به مستمری‌بگیران افزوده‌ایم.
دکتر روحانی با اشاره به اینکه بخشی از مشکلات کشور مربوط به خارج از مرزهاست که نسبت به آنها آگاهی داریم، گفت: ما می‌خواهیم با دنیا تعاملی سازنده داشته باشیم اما زمانی که آنها نمی‌خواهند ما باید چه کار کنیم.
رئیس جمهور افزود: امروز کشوری مانند آمریکا روبروی ما قرار دارد. سعی می‌کند در وضعیت اقتصادی و اجتماعی کشور تاثیرگذار باشد که نمونه آن بازی‌ای است که رئیس‌جمهور این کشور در ماه‌های اخیر علیه ایران به راه انداخته که البته امروز لحن خود را به گونه‌ای دیگر تغییر داده است.
سایر اخبار این روزنامه
با تصمیم شورای پول و اعتبار؛ نرخ سود تسهیلات صندوق پس‌انداز مسکن‌ یکم کاهش یافت رهبر انقلاب اسلامی در دیدار دست‌اندرکاران همایش حکیم تهران (نکوداشت مرحوم آقاعلی زنوزی): فلسفه و علوم عقلی در حوزه علمیه قم و تهران رواج پیدا کند رئیس جمهور در نشست خبری پایان سفر به آذربایجان شرقی: یک جمله به برجام اضافه یا کم نخواهد شد خطاب به وزیر صنعت، معدن و تجارت صادر شد؛ دستور رئیس‌جمهور برای حل مشکل تولید کنندگان و حمایت پایدار از کفش تبریز جهانگیری تحولات بازار ارز و سکه مثبت است فشار جامعه جهانی به ترامپ برای اجرای تعهدات برجامی واکنش مقامات کشورمان به ادعای آمریکا و اروپا مبنی بر اصلاح برجام محقق مصری: ریختن خون مسلمانان یمن قابل تحمل نیست تحلیل سیاسی هفته براساس رای دیوان عدالت اداری؛ مصوبه کاهش 25 درصدی تعرفه خدمات بیهوشی تایید شد سازمان غذا و دارو: داروهای وارداتی با ارز 3800 تومان تامین می‌شود در راستای ورود شرکت‌های جدید دانش بنیان برای تولید واکسن انجام شد امضای تفاهم نامه همکاری معاونت علمی ریاست جمهوری با سازمان دامپزشکی با حضور سه هزار ناشراز 53 کشور سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از هفته آینده در مصلی تهران برگزار می‌شود رئیس قوه قضاییه: نظارت در دستگاه قضایی بیشتر می‌شود رئیس جمهور در نشست خبری پایان سفر به آذربایجان شرقی: یک جمله به برجام اضافه یا کم نخواهد شد رئیس جمهور در نشست خبری پایان سفر به آذربایجان شرقی: یک جمله به برجام اضافه یا کم نخواهد شد رئیس جمهور در نشست خبری پایان سفر به آذربایجان شرقی: یک جمله به برجام اضافه یا کم نخواهد شد رئیس جمهور در نشست خبری پایان سفر به آذربایجان شرقی: یک جمله به برجام اضافه یا کم نخواهد شد رئیس جمهور در نشست خبری پایان سفر به آذربایجان شرقی: یک جمله به برجام اضافه یا کم نخواهد شد