ایران می‌تواند نگرانی‌های اروپایی‌ها را رفع کند

سیدجلال ساداتیان- اروپایی‌ها تلاش وافری دارند که موضوع خاورمیانه از دستشان درنرود و فشارهایی که آمریکا وارد می‌کند باعث نشود منافع همه آنها به خطر بیفتد‌‌. بنابراین برای حیثیت بین‌المللی خودشان هم که شده در تلاش هستند برجام حفظ شود و این حیثیت خدشه‌دار نشود‌‌. نکته دوم اینکه تندروی، خشونت و حالتی که آمریکا به خودش گرفته است باعث افزایش تنش بیشتر می‌شود و تروریسم و هرج و مرج در منطقه را شدت می‌بخشد‌‌. دراین شرایط چون اروپایی به این منطقه نزدیک هستند نگران برقراری امنیت خودشان هم هستند‌‌. نکته دیگر اینکه منافع اقتصادی آنها ایجاب می‌کند که بتوانند با کشورهای این منطقه به ویژه ایران روابط خودشان را حفظ کنند چون به هرحال آمریکا بیشتر به دنبال منافع اقتصادی خودش از بحران و شرایطی است که ایجاد می‌کند‌‌. از این رو اروپایی‌ها هم به دنبال این هستند که در جو آرام‌تری مراودات خودشان را داشته باشند و از منطقه منافع اقتصادی ببرند‌.
حالا اروپایی‌ها از جمله خانم موگرینی اعلام کرده می‌خواهد به آمریکا برای بار چندم برود تا آمریکایی‌ها را متقاعد کند که از برجام خارج نشوند‌‌. به همین دلیل سران سه کشور اروپایی بریتانیا، فرانسه و آلمان در دفاع از برجام بیانیه صادر و دفاع محکمی از برجام کردند‌‌. با این وضعیت فکر می‌کنم اجازه نخواهند داد که برجام از بین برود‌‌. آنها تمامی تلاش خودشان را به کار می‌برند از جمله سفر ماکرون هم در این راستا می‌توان ارزیابی کرد که ترامپ را متقاعد کنند که از برجام خارج نشود و در این توافق باقی بماند اگرچه آمریکا همکاری لازم را تا اینجا در برجام نکرده اما همین که ظاهر برجام هم حفظ شود و آمریکا خارج نشود و آنها می‌توانند همین وضعیت را ادامه دهند‌‌. آن وقت اینها در ازای امتیازی که می‌خواهند بگیرند بحث‌شان این است که نگران دخالت ایران در منطقه و فعالیت موشکی ایران هستند و قصد دارند به شکل دیگری مثل یک قرارداد جدید به غیر از برجام ایران را مهار کنند و کنترل لازم را به دست بیاورند‌‌.
اینکه ایران گفته است در ارتباط با برنامه موشکی مذاکره نمی‌کنم قابل بررسی است‌‌. ایران می‌گوید که در برجام درباره بخشی از برنامه دفاعی توضیح داده شده و ابعاد آن مشخص شده است اما مازاد بر برنامه‌های دفاعی ایران اگر نگرانی وجود دارد می‌توانیم رفع نگرانی و گفت‌وگو کنیم کمااینکه به نظر می‌رسد گفت‌وگوهایی هم در حال شکل‌گیری است‌‌. بنابراین خیلی بدبین به اینکه اینها نتوانند به توافقی برسند نیستم‌‌. نهایتا فشارهایی که وارد می‌شود فشارهای متقابلی بوده است و آخرین آن موضع‌گیری وزارت‌امور‌خارجه، رییس سازمان انرژی اتمی و مجلس شورای اسلامی است که اگر آمریکا برجام را ناقض کند و از برجام خارج شود ایران هم دستش باز است و هر اقدامی انجام می‌دهد‌‌. این موضوع یکی از مواردی است که اروپایی‌ها به آمریکا تذکر می‌دهند که برجام را لغو کنی، ایران دست به اقداماتی می‌زند که از حوزه کنترل همه خارج می‌شود‌‌. به نظر می‌رسد اگر مذاکره‌ای هم صورت بگیرد ایران تاکید می‌کند که درباره برنامه موشکی گفت‌وگو نخواهد کرد اما مازاد بر آن ممکن است ایران درباره موضوعاتی که اروپا و آمریکایی‌ها را نگران کرده وارد مذاکره شود‌‌.
تحلیلگر مسایل بین‌الملل مشاجره دلواپسان و اصلاح طلبان در مجلس؛
برخورد نیروی انتظامی جنجالی شد