ضرورت جذب اعتماد عمومی

امیر واعظی‌آشتیانی* - کشتی اقتصاد کشور همواره دچار تلاطم است که با وجود تصمیمات دولت مبنی بر تک‌نرخی شدن ارز همچنان ادامه دارد. این افزایش همچنان تبعات سنگینی را در عرصه تولید پیش آورده است و از آنجا‌ که دولت در کوران مشکلات اقتصادی تصمیم به تک‌نرخی کردن ارز گرفت به طور قطع تاثیرات خوبی داشته باشد‌ به شرطی که این اقدامات دولت یک بلوف بزرگ نباشد.
اعلام رقم 4200 تومان به عنوان نرخ مبادله‌ای پذیرفته‌شده از سوی دولت اگر توانایی جذب اعتماد عمومی مخصوصا تولیدکنندگان را نداشته باشد دیگر حتی تاثیر مثبت روانی خود را نیز از دست خواهد داد و کاملا معکوس بر‌خلاف جهت خواست دولت پیش خواهد رفت. همین موضوع در بلند‌مدت پایه‌های تولید ملی را نیز تضعیف خواهد کرد.
تولید‌کنندگان داخلی بخشی از مواد اولیه تولیدات خود را وارد می‌کنند و نوسانات بازار ارز تولیدات آنها را دچار مشکلات جدی خواهد کرد، این در حالی است که حتی مواد اولیه داخلی تحت تاثیر بازار آشفته ارز‌ قرار گرفته و افزایش قیمت‌ها را موجب می‌شود. اینچنین موقعیت‌هایی بدیهی است که فضای تولید و تجارت کشور را دستخوش آسیب‌های جدی می‌کند.
در حال حاضر با توجه به طراحی سامانه نیما از سوی دولت در راستای ثبت و پیگیری خرید و فروش ارز به نظر می‌رسد دولت به سوی اعتماد‌سازی قدم برمی‌دارد. این اعتماد اما در شرایطی به طور جدی کسب می‌شود که دولت به طور جدی امکان مقابله با هر گونه رانت و آشفتگی در سامانه را نیز داشته باشد.


دولت باید به طور جدی پایبند تصمیمات خود باشد. شکست دولت در دایره تصمیماتی که اتخاذ کرده است بسیار خطرناک است و حتی موجب آن خواهد شد که بعد از گذر از یک پروسه زمانی کوتاه شوک جدی بار دیگر گریبان بازار ارز را بگیرد.
این روند اما در نهایت بر اقتصاد کشور و سبد اقتصادی مردم تاثیر می‌گذارد. معیشت مردم روز‌به‌روز دچار مشکل می‌شود و در پی آن سبد خانوار تا جایی کوچک می‌شود که سفره فقر روز‌به‌روز گسترش یابد. روند فعلی بیانگر آن است که تیم اقتصادی دولت دوازدهم نسبت به دولت یازدهم توانایی و کارایی لازم را ندارد. متاسفانه شعارهای تیم اقتصادی دولت دوازدهم اجرایی نشده و عواقب آن تا زندگی روزمره مردم نیز رسوخ کرده است.
همچنین سوال دیگری که مطرح می‌شود چرایی تک‌نرخی شدن ارز در چنین زمانی است. به راستی اگر بنا بر آن بود که با تک‌نرخی شدن ارز مشکلات اقتصادی و ارزی کشور یکباره حل شوند، چرا این تصمیم پیش از این اتخاذ و اجرایی نشد؟! دولت باید درباره مدیریت اقتصادی کشور به طور جدی برخورد کند.
متاسفانه گروهی در داخل و خارج از کشور در انتظار نوسانات ارزی هستند تا سود هنگفت خود را از این نوسانات به دست آورند. سامانه نیما در این شرایط بالقوه می‌تواند امکانی فراهم کند تا روند مدیریت ارز بهتر از گذشته پیش ‌رود.
* معاون اسبق وزارت صنعت و معدن
v.ashtiani37i@yahoo.com