« ابتکار» گمانه‌زنی‌های برجامی ترامپ- ماکرون و واکنش‌های ایران را بررسی می‌کند مذاکره در واشنگتن، پاسخ از تهران

دونالد ترامپ، رئیس ایالات متحده آمریکا می‌گوید که هنوز تصمیم خود را برای حفظ و یا خروج از برجام نگرفته است اما امکان دارد که با متحدان اروپایی خود برای رسیدن به توافقی جدید در زمینه فعالیت‌های هسته‌ای، توقف توسعه موشکی و همچنین حضور نظامی ایران در منطقه همکاری کند.
به گزارش یورو نیوز، ترامپ در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه گفت: هیچکس نمی‌داند که تصمیم من برای 22 اردیبهشت (موعد تمدید تائید پایبندی ایران به برجام) چه خواهد بود. وی سپس خطاب به ماکرون گفت: اگرچه آقای رئیس جمهوری! ایده شما بسیار خوب بود.
رئیس جمهوری فرانسه که برای گفت‏وگو جهت جلوگیری از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران به واشنگتن سفر کرده است، با دونالد ترامپ از گزینه‌ توافق جدید صحبت کرده که می‌تواند نگرانی های ایالات متحده درباره ایران را برطرف کند. وی در کنفرانس مطبوعاتی مشترک خود با دونالد ترامپ مدعی شد: «در این توافق باید چهار موضوع را بگنجانیم. اولین موضوع منع ایران از هرگونه فعالیت هسته‌ای تا سال ۲۰۲۵ است که در برجام آمده است. دوم اطمینان از اینکه ایران در بلند مدت برنامه‌ هسته‌ای نخواهد داشت؛ مورد مهم سوم توقف فعالیت موشکی ایران در منطقه است و چهارم رسیدن به راه حل سیاسی برای مهار ایران در یمن، سوریه عراق و لبنان خواهد بود».
در صورت خروج آمریکا،ایران نیز به تعهدات خود عمل نخواهد کرد


در همین رابطه و در واکنش به این سخنان، محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان که برای شرکت در اجلاس صلح پایدار به نیویورک سفر کرده است، طی تازه‌ترین اظهارنظر خود در گفت و گو با آسوشیتدپرس با بیان اینکه در صورت خروج آمریکا، ایران نیز احتمالا از این توافق خارج می‌شود، تصریح کرد: در صورتی که آمریکا توافق را کنار بگذارد ایران دیگر به تعهدات بین‌المللی خود ذیل برجام عمل نمی‌کند و این امر به ما اجازه می‌دهد تا غنی‌سازی خود را فراتر از محدودیت‌های توافق هسته‌ای از سر بگیریم. وی تاکید کرد که هر اقدامی از سوی رئیس‌ ایالات متحده آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌هایی که با اجرای برجام لغو شده‌اند، منجر به نابودی این توافق خواهد شد.
ظریف خاطرنشان کرد: اگر آمریکا از توافق هسته‌ای خارج شود یکی از پیامدهای فوری آن این است که ایران احتمالا تلافی خواهد کرد و از توافق خارج خواهد شد. در واقع دیگر توافقی وجود ندارد که ایران در آن باقی بماند. وی در ادامه با تاکید بر اینکه ایران خواهان کاهش تنش در شبه جزیره کره است، گفت: اما ترامپ به جهان نشان می‌دهد که آمریکا یک شریک مذاکره‌کننده قابل اعتماد و قابل اطمینان نیست. وزیر خارجه کشورمان همچنین با بیان اینکه اعتبار آمریکا در خطر است، تصریح کرد: آنها آمده‌اند تا هر آنچه شما به دست آورده‌اید را از شما بگیرند سپس تعهدات خود را که در توافق داده‌اند زیر پا بگذارند. چنین کاری آمریکا را به یک شریک غیرقابل اعتماد در توافقات بین‌المللی تبدیل می‌کند.
وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه این گفت‌وگو درباره ادعاها مبنی بر اینکه ایران به دنبال دستیابی به ظرفیت تولید سلاح هسته‌ای بوده است، گفت که آنهایی که نگران بودند ایران به سمت بمب حرکت می‌کند، اگر دیگر محدودیتی بر غنی‌سازی و فرآوری در این کشور وجود نداشته باشد باید بیشتر نگران باشند. این وضعیتی کاملا متفاوت از منظر کسانی که درباره برنامه هسته‌ای ایران سر و صدای زیادی به راه انداختند، خواهد بود.
ظریف همچنین گفت که اگر ترامپ در توافق هسته‌ای با ایران باقی نماند، گزینه دیگر برای این کشور خروج از معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای خواهد بود هر چند که دولت ایران مایل به چنین کاری نیست اما برخی در ایران وجود دارند که از این گزینه حمایت می‌کنند.
مذاکره مجدد به معنای نابودی برجام است
از سوی دیگر علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان که به منظور شرکت در اجلاس امنیتی به سوچی روسیه سفر کرده است، روز گذشته تاکید کرد: به شما اطمینان می دهم که بطور قطع رویاهای آنها در مورد ایران تعبیر نخواهد شد؛ گفت وگوی مجدد در مورد پایان دوره محدودیت فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران به معنای نابودی برجام است زیرا لغو محدودیت ها و عادی شدن روند برنامه هسته ای ایران در چارچوب معاهده بخش مهمی از تعهد ارایه شده به ایران در توافقنامه بین المللی برجام است.
وی درباره مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 همچنین گفت: این مذاکرات یک مثال روشن برای جهان است که می توان با گفت وگو و مذاکره به راه حل توافقی برای پایان دادن به یک بحران ساختگی دست یافت، اما آنچه مهمتر از اصل دستیابی به توافق است، پایبندی طرفین به تعهداتشان برای اعتبار و پایداری این توافق است. متاسفانه امروز ما با دولتی مواجه هستیم که نه تنها تعهد دولت پیشین آمریکا را به سخره گرفته است بلکه اصول اولیه حقوق بین الملل را نه فقط در توافق هسته ای با ایران، که حتی معاهدات دوجانبه و بین المللی کشورش را با جهان زیر پا می گذارد.
سایر اخبار این روزنامه
حضرت آیت الله خامنه‌ای در دیدار دست‌اندرکاران همایش حکیم تهران: فلسفه باید در حوزه‌ علمیه قم و تهران رواج پیدا کند «ابتکار» دخالت‌های احزاب اصلاح‌طلب در انتخاب شهردار تهران را بررسی می‌کند‌ سهم خواهی از بهشت رئیس جمهوری طی سخنانی با انتقاد شدید از رفتارهای آمریکا ،کاخ سفید را جیره خوار دیگران نامید رضا دهکی یک قدم رو به جلو با کفش ایرانی « ابتکار» گمانه‌زنی‌های برجامی ترامپ- ماکرون و واکنش‌های ایران را بررسی می‌کند مذاکره در واشنگتن، پاسخ از تهران «ابتکار» وضعیت تورم در سال 97 را بررسی کرد بلای تورم در بند موقت تدبیر آیا بسته 60 به 40 بن کتاب، برای یک دانشجو کافی است؟ شوخی با جیب خالی دانشجو در سال 96 هر 3 دقیقه یک طلاق در کشور به ثبت رسید میل ازدواج به سمت طلاق دستیار ویژه حقوق شهروندی معاونت زنان ریاست جمهوری: تعیین مصادیق «بد حجابی» نباید به پلیس سپرده می‌شد اردن در متن تحولات خاورمیانه چه می‌کند؟ بازیگر مرموز خاورمیانه