«ابتکار» دخالت‌های احزاب اصلاح‌طلب در انتخاب شهردار تهران را بررسی می‌کند‌ سهم خواهی از بهشت

زهره احدی
چندی پیش، شورای شهر تهران ۷ تن را به عنوان نامزد تصدی ‌گری شهرداری تهران از میان ۲۰ گزینه انتخاب کردند. پیش از این انتخاب هم حواشی زیادی بر سر انتخاب شهردار جدید وجود داشت که همچنان هم ادامه دارد و بسیاری از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب در خصوص این اتفاق اظهار نظر می کردند. حتی شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان جلسه‌ای پیرامون این امر داشت. با توجه به این اتفاق و صحبت‌هایی که در روزهای اخیر از سوی بسیاری از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب صورت گرفته، شبهات جدیدی در چالش انتخاب شهردار تهران به وجود آمده است. در این میان، برخی ادعا می کنند که انتخاب شهردار آینده با سیاسی‌کاری و سهم خواهی احزاب سیاسی از مسیر اصلی خود خارج شده است و ممکن است که شهردار بعدی شخصی باشد که نه بر اساس تخصص و معیارهای شورای شهر بلکه به دلیل توان بالای آن فرد و حامیانش در لابی‌گری انتخاب شود.
در روزهای گذشته، انتخاب شهردار آتی تهران با انتشار فهرست 7 نفره نامزدها وارد مرحله جدیدی شد. در ابتدای امر باید این نکته را یادآور شد که در میان افراد انتخاب شده از نام‌هاییکه احتمال حضور آنها در این سمت وجود داشت، خبری نبود. یکی از این چهره‌ها محسن هاشمی بود که از سوی حزب کارگزاران حمایت می‌شد اما شورای شهر تهران بنابر دلایلی به این پیشنهاد توجهی نکرد. پس از آن بود که حزب کارگزاران که دیگر گزینه قدرتمندی در آن فهرست نداشت، تصمیمات شورای شهر را زیر سوال برد.
در ادامه این رویکرد، غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران با اشاره به اینکه این لیست را آقایان در شورا براساس قول و قرارهای‌شان تنظیم کرده اند، گفت: «این یارکشی‌ها به زندگی مردم و جامعه آسیب خواهد زد چراکه فردی باید به عنوان شهردار انتخاب شود که ظرفیت و پتانسیل اداره شهر را داشته باشد. در واقع لیست به طور کامل با لابی آقایان تهیه شده و ملاک انتخاب شهردار کارایی نبوده است.» دبیر کل حزب کارگزاران سازندگی اظهار کرد: «شهردار باید به موضوعاتی از جمله نوسازی بافت‌های فرسوده، مسائل زیست محیطی، آلودگی‌های آب، خاک و هوا و همچنین دفع زباله اقدام جدی داشته باشد، اما متاسفانه یک سال وقت دوستان به این گذشت که چه کسی به عنوان شهردار انتخاب شود و یا نشود و یا اینکه چگونه شهردار را انتخاب کنند و این عملکرد شورا امیدوار کننده نیست.» این چهره سیاسی حتی با نوشتن یادداشت تندی این تصمیمات را زیر سوال برد.


تصمیم با شورای شهر است
البته این پایان ماجرا نیست و از سوی دیگر سایر احزاب سیاسی هم در تلاش هستند تا نامزد مورد نظر خود را پررنگ ‌تر از سایرین نشان دهند که احزاب اتحاد ملی و اعتماد ملی در زمره چنین احزابی قرار دارند که در شرایط کنونی رقابت بیشتری میان آنها وجود دارد. گفتنی است که شرایط به وجود آمده میان اصلا‌ح‌طلبان و اختلاف درونی بر سر این مسئله شبهاتی در خصوص سیاسی‌کاری و لابی‌گری برای انتخاب شهردار آینده را ایجاد می کند. با این حساب، چنین اتفاقی ممکن است در نگاه مردم نسبت به کارکرد شورای شهر و حتی اصلا‌ح‌طلبان ایجاد شود. در همین راستا عبدالله ناصری فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره سیاسی کاری اصلاح‌‌طلبان در انتخاب شهردار آتی تهران اظهار کرد: «اصلاح‌طلبان همواره در هر برهه زمانی با شعارهایی همچون قانون‌گرایی با رقبای خود وارد کارزار انتخاباتی شده اند. در حقیقت، افرادی هستند که با رای مردم تا به امروز تداوم حیات سیاسی داشته‌اند و این موضوع در خصوص شورای شهر تهران هم صادق است.» وی با اشاره به اینکه اصلاح‌‌طلبان برای رای مردم ارزش قائل هستند، عنوان کرد: «این تصمیم مردم بوده است و این فقط شورای شهر و اعضای آن هستند که می‌تواند شهردار تهران را انتخاب کنند. بنابراین هر اراده‌ای که بخواهد نظر خود را به این شورا تحمیل کند، بدون شک ناپسند و محکوم است.»
بی‌اخلاقی برخی از سیاستمداران
لازم به یادآوری است که بسیاری از چهره‌های سیاسی به دنبال این هستند تا نامزد مورد تایید خود را در این پست ببینند و این امر ممکن است آنها را به سمت مذاکرات و تعاملات پشت پرده سوق دهد. این فعال سیاسی اصلا‌ح‌طلب تصریح کرد: «باید برای این گروه 21 نفره و تصمیمی که خواهند گرفت، احترام قائل باشیم و نباید همچون موردی که آقای کرباسچی اشاره کرده‌اند به دنبال یارکشی و مسائلی از این قبیل باشیم و اگر هم چنین مواردی وجود داشته باشد، قطعا محکوم است و تایید نمی‌شود.» وی در ادامه افزود: «به هر حال جریان‌های سیاسی اگر افرادی را در این فهرست داشته باشند، می‌توانند در این قضیه ورود پیدا کنند و اعمال نفوذی هم داشته باشند اما نباید نظری تحمیل شود و این اعضای شورا شهر هستند که بر اساس معیارهای خود، فردی را انتخاب می‌کنند و اینگونه نبوده که تعاملی وجود داشته باشد.» ناصری خاطرنشان کرد: «این افراد چارچوب‌های خاص خود را دارند که بر اساس آن مناسب‌ترین فرد را انتخاب خواهند کرد. در حقیقت، باید به نظر این 21 نفر احترام گذاشت و تصمیم آنها را معیار قرار داد.»
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به پیشینه تلاش‌های حزب کارگزاران و کرباسچی برای تحقق خواسته‌های خود در اجرای شهرداری تهران اظهار کرد: «سوءتفاهمی هم در خصوص آقای کرباسچی وجود دارد که به این حقیقت باز می‌گردد که از ابتدای امر انتخاب آقای کرباسچیان و نزدیکان وی، آقای هاشمی بود.» وی در ادامه افزود: «این فرد تا به امروز کاملا مدبرانه و اخلاقی عمل کرده و در شرایط کنونی موقعیت اجتماعی آقای هاشمی با رویکردی که دنبال کرده‌اند بسیار بهتر از ماه‌های گذشته است. با وجود اینکه آقای هاشمی همواره به عنوان یکی از گزینه‌ها مطرح می‌شد اما اکثر اعضای شورای شهر معتقد بودند که این میثاق نامه امضا شده را نباید زیرپا بگذارند.» این فعال سیاسی تاکید کرد: «اصرار برخی از دوستان، خلاف عرف و کنشگری سیاسی محسوب می‌شود. با این حساب قضیه سهم خواهی چیزی است که کاملا برخلاف اخلاق و منش سیاسی است و تاثیرگذاری با برخی شیوه‌ها در شورای شهر ناپسندیده است و بهتر است وظایف حزبی را از طریق درست آن پیش ببریم اما گروهی اصرار دارند که خارج از چارچوب‌های رایج و قانونی بتواند تصمیماتی را داشته باشند.»
یاری رساندن به شورای شهر ایرادی ندارد
درست زمانی که انتخاب محسن هاشمی به عنوان شهردار تهران محل شک و تردید بود، برخی عدم تحقق این امر را مرتبط با مسائل سیاسی و جلوگیری از ورود چهره‌های اصولگرا عنوان کردند. ناصری هم در خصوص عدم حضور محسن هاشمی در این فهرست اظهار کرد: « معتقدم این 21 نفر در رابطه با آقای هاشمی تصمیم خوبی گرفتند و بر اصول اولیه خود پایبند ماندند و در ادامه هم چنین رویکردی را دنبال خواهند کرد و دیگران اگر تلاشی هم داشته باشند، نمی‌توانند خللی در تصمیمات کارشناسانه شورای شهر ایجاد کنند.» وی در ادامه افزود: «به هر حال مردم اصلاح طلبان را انتخاب کردند تا در امور کشور دخالت داشته باشند، این چیزی است که در شرایط کنونی موقعیت آن مهیا است البته جمعی وجود دارد که می‌تواند تصمیم بگیرد اما در کمک کردن به این جمع مشکلی وجود ندارد تا بهترین تصمیم را بگیرند.»
ورود شورای عالی اصلاح‌طلبان به ماجرای شهرداری
لازم به یادآوری است که انتخابات مجلس در سال 98 هم نزدیک است اما این اختلافی که میان احزاب اصلاح‌طلب بر سر جایگاه شهرداری تهران به وجود آمده است، نگرانی‌هایی برای انسجام این افراد در انتخابات پیش رو به وجود می آورد. با این اوصاف، شاید دیگر زمان آن نرسیده باشد که شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در این قضیه ورود پیدا کند. ناصری در این رابطه گفت: «من خبری ندارم و تا به امروز هم وارد این جریان نشده ام. البته قرار بر این است جلسه‌ای با حضور آقای عارف تشکیل شود و تبادل نظری در این خصوص صورت گیرد اما نمی‌دانم چه چیزی وجود دارد و چه خواهد شد.» وی در ادامه افزود: «اما می‌دانم که نظر شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاحات هم معتقد به این هستند که تصمم نهایی باید با اعضای شواری شهر باشد تا فردی مناسب برای این سمت انتخاب شود.» این فعال سیاسی اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: «باور من این است که شورای عالی سیاست‌گذاری به دنبال این است تا فردی توانمند امور را به دست گیرد تا بتواند کارهای ارزشندی صورت دهد و انتخاب این 21 نفر در سال 96 را انتخاب درستی می‌دانند.»
سایر اخبار این روزنامه
حضرت آیت الله خامنه‌ای در دیدار دست‌اندرکاران همایش حکیم تهران: فلسفه باید در حوزه‌ علمیه قم و تهران رواج پیدا کند «ابتکار» دخالت‌های احزاب اصلاح‌طلب در انتخاب شهردار تهران را بررسی می‌کند‌ سهم خواهی از بهشت رئیس جمهوری طی سخنانی با انتقاد شدید از رفتارهای آمریکا ،کاخ سفید را جیره خوار دیگران نامید رضا دهکی یک قدم رو به جلو با کفش ایرانی « ابتکار» گمانه‌زنی‌های برجامی ترامپ- ماکرون و واکنش‌های ایران را بررسی می‌کند مذاکره در واشنگتن، پاسخ از تهران «ابتکار» وضعیت تورم در سال 97 را بررسی کرد بلای تورم در بند موقت تدبیر آیا بسته 60 به 40 بن کتاب، برای یک دانشجو کافی است؟ شوخی با جیب خالی دانشجو در سال 96 هر 3 دقیقه یک طلاق در کشور به ثبت رسید میل ازدواج به سمت طلاق دستیار ویژه حقوق شهروندی معاونت زنان ریاست جمهوری: تعیین مصادیق «بد حجابی» نباید به پلیس سپرده می‌شد اردن در متن تحولات خاورمیانه چه می‌کند؟ بازیگر مرموز خاورمیانه