چرایی سفر وزیر خارجه عربستان به عراق

سفر وزیر امور خارجه عربستان به عراق در راستای تلاش رژیم عربستان برای دو قطبی ساختن عراق و جدا کردن این کشور از جمهوری اسلامی ایران تلقی می‌گردد.  با توجه به شکست سیاست‌های عربستان در سوریه و یمن و همچنین منطقه، رژیم آل‌سعود و با توجه به محبوبیت جمهوری اسلامی ایران در میان طیف‌های مختلف عراق، عادل الجبیر به این کشور عزیمت کرد تا بتواند پس از آزادسازی موصل یک شکافی میان طیف‌های عراقی ایجاد کند. لذا همواره رژیم عربستان از نفوذ معنوی ایران در عراق نگران بوده و تلاش کرده تا اهل سنت را علیه جمهوری اسلامی ایران 
تحریک کند.  با توجه به این که اساسا ایران در برقراری امنیت و کمک به حمله و سرکوب گروهک‌های تروریستی به عراق کمک کرد لذا عربستان اکنون برای آزادسازی موصل و پس از آزادسازی موصل یک برنامه تفرقه‌انگیزی تدارک دیده تا در حقیقت اهل سنت را در مقابل شیعیان قرار دهد و این سفر هم در این راستا قرار داشته و به دلیل آن که اکثریت مردم عراق و حتی اهل سنت این کشور پی برده‌اند که جمهوری اسلامی ایران خواهان وحدت و استقرار و ثبات عراق است لذا تلاش عربستان هم با شکست مواجه خواهد شد همچنان که عربستان در یمن و سوریه با شکست‌های نظامی و سیاسی مواجه شده است.
عربستان سعودی معمولا سیاست‌های خودش را با آمریکا و غرب هماهنگ می‌کند و الان با توجه به اینکه عربستان سعودی در طول شش سال گذشته به دستور آمریکا 36 میلیارد دلار کمک مالی در اختیار گروهک‌های تروریستی قرار داده لذا از نظر آمریکا، عربستان ماموریتش در سوریه به پایان رسیده و اکنون تلاش دارد تا از ظرفیت مالی عربستان برای اختلاف‌افکنی و کاهش نفوذ ایران در عراق استفاده کند. شرایط منطقه هم شرایط پیچیده‌ای است و عربستان در صدد تشکیل یک جبهه عبری- عربی- ترکی علیه ایران برآمده و سفرهای مکرر عادل الجبیر، وزیر خارجه و انور عشقی از شخصیت‌های امنیتی و نظامی عربستان به فلسطین اشغالی در راستای تشکیل همین جبهه عبری- عربی- ترکی است و لذا به نظر می‌رسد که عربستان در حال حاضر تلاش دارد تا وضعیت منطقه را به سود رژیم صهیونیستی تغییر دهد اما محور مقاومت همچنان در سوریه فعال است و اجازه نخواهد داد که عربستان با کمک اسرائیل شرایط منطقه را تغییر دهد. ایران با توجه به یارگیری جدید عربستان و تلاش برای جداسازی عراق و ترکیه از ایران باید دست به فعالیت دیپلماتیک بزند و با توجه به روابط بسیار مناسبی که میان ایران، کویت و پادشاهی عمان و امارات وجود دارد و اختلافی که میان عربستان و امارات به وجود آمده می‌تواند از این فضا استفاده کرده و یک جبهه جدیدی را علیه عربستان سعودی ایجاد کنند و به همین دلیل ایران باید یک تحرک دیپلماتیک در منطقه بویژه در حوزه جنوب شرق آسیا داشته باشد زیرا سفر ملک‌سلمان به کشورهای جنوب شرق آسیا در راستای یارگیری جدید عربستان است و ایران هم باید دوستان و یاران جدیدی را در منطقه علیه عربستان بسیج کند.
عربستان در طول سال‌های اخیر نقش کاملا تخریبی در رخدادهای منطقه داشته و تلاش کرده به نفع رژیم صهیونیستی محور مقاومت را از صحنه سیاسی حذف کند اما با توجه به شرایط موجود ایستادگی حزب‌الله در مقابل عربستان قطعا رژیم عربستان شکست خواهد خورد.
*کارشناس مسائل خاورمیانه