شمخانی: هر توافق جدید اروپا و امریکا درباره برجام بی اعتبار است


دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران با سخنرانی در نشست مسئولان عالی امنیت پنج قاره که با حضور نمایندگان عالی بیش از 100 کشور جهان  برگزار شد، اعلام کرد: «هر توافقی که اروپا و امریکا در مورد آینده برجام و آینده برنامه هسته‌ای ایران برای دوره بعد از محدودیت پیش‌بینی شده در برجام در نظر بگیرند، از نظر جمهوری اسلامی ایران بی اعتبار و فاقد ارزش است.» به گزارش ایرنا، دریابان علی شمخانی در نهمین دوره این نشست بین‌المللی که در شهر سوچی روسیه برگزار شد، درباره مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 افزود: «به شما اطمینان می‌دهم که به طور قطع رؤیاهای آنها در مورد ایران تعبیر نخواهد شد؛ گفت وگوی مجدد در مورد پایان دوره محدودیت فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران به معنای نابودی برجام است زیرا لغو محدودیت‌ها و عادی شدن روند برنامه هسته‌ای ایران در چارچوب معاهده بخش مهمی از تعهد ارائه شده به ایران در توافقنامه بین‌المللی برجام است.» شمخانی افزود: «این مذکرات یک مثال روشن برای جهان است که می‌توان با گفت‌وگو و مذاکره به راه حل توافقی برای پایان دادن به یک بحران ساختگی دست یافت، اما آنچه مهم‌تر از اصل دستیابی به توافق است، پایبندی طرفین به تعهدات‌شان برای اعتبار و پایداری این توافق است. متأسفانه امروز ما با دولتی مواجه هستیم که نه تنها تعهد دولت پیشین امریکا را به سخره گرفته است بلکه اصول اولیه حقوق بین‌الملل را نه فقط در توافق هسته‌ای با ایران، که حتی معاهدات دوجانبه و بین‌المللی کشورش را با جهان زیر پا می‌گذارد.»
 سیاست امریکا بی ثبات کردن خاورمیانه است
نماینده مقام معظم رهبری در شورای امنیت ملی کشور با بیان اینکه بدون تهدید نمایی امنیتی از ایران فروش بیش از 100 میلیارد دلار سلاح در یک سفر به عربستان ممکن نبود، سیاست قطعی امریکا در خاورمیانه را مدیریت ناامنی و بی ثبات‌سازی برای حضور و توسعه پایگاه‌های نظامی و فروش تسلیحات و دخالت در امور این منطقه دانست و گفت: «جهان امروز بیش از هر زمانی به صلح و ثبات و امنیت نیاز دارد و مسیر تحقق آن از راه گفت‌وگوهای سیاسی، امنیتی و نظامی برای دستیابی به درک مشترک، رفع سوء تفاهم‌ها و نهایتاً دستیابی به راه حل است. باید به جنگ و خشونت پایان داده شود و به جای ائتلاف برای جنگ، ائتلاف برای صلح و دوستی و برادری تشکیل شود و به جای اینکه سرمایه ملی کشورها صرف رقابت تسلیحاتی شود، در مسیر رفع فقر و توسعه و رفاه مردم هزینه شود.»  رضا نجفی نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم تأکید کرد که برجام قابل مذاکره مجدد نیست.


 دیدار شمخانی با همتای روس
دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان همچنین روز گذشته با «نیکلای پاتروشف» همتای روس خود دیدار و گفت‌وگو کرد.  او در این دیدار حضور نظامی غیر مشروع برخی کشورها در سوریه را موجب پیچیده‌تر شدن شرایط موجود در این کشور  دانست و در جهت تقویت جبهه شکست خورده تروریسم تکفیری توصیف کرد. شمخانی همچنین بی توجهی به پیشنهاد ارائه شده از سوی ایران و روسیه درخصوص انجام تحقیقات مستقل و بی طرفانه در زمینه ادعای حمله شیمیایی به شهر دوما و انجام عملیات نظامی غیرموجه از سوی سه کشور امریکا، انگلیس و فرانسه علیه سوریه را نشانه بهانه‌جویی غرب برای ضربه زدن به سازوکارهای سیاسی عنوان کرد و گفت: «تداوم پشتیبانی از ارتش و نیروهای مردمی سوریه به منظور پاکسازی بقایای تروریست‌ها و پیشبرد همزمان ابتکارات سیاسی، مسیر اجتناب ناپذیر پایان یافتن بحران امنیتی در این کشور است.»

خبــــــر
پاسخ لاریجانی به تهدیدهای ترامپ:
بموقع پاسخ رفتارهایتان را می‌دهیم

رئیس مجلس هم در واکنش به اظهارات اخیر رئیس جمهوری امریکا گفت: چند روز پیش رئیس جمهوری خودشیفته و عقب‌افتاده امریکا، ایران را تهدید کرد. اما بداند که با این الفاظ و ژست‌های فضاحت‌آور نمی‌تواند روی ملت ایران تأثیر بگذارد.به گزارش ایسنا، علی لاریجانی در اختتامیه سی‌وپنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم تأکید کرد: مانورهای دیپلماتیک شما تأثیری روی اراده ملت ما چه در موضوع هسته‌ای و چه در سایر امور ندارد. ما راهی را که امام(ره) برای‌مان طراحی کرده  ادامه می‌دهیم و به سنت امام مبنی بر دفاع از مظلوم افتخار می‌کنیم. وی خطاب به صهیونیست‌ها و امریکایی‌ها گفت: بدانید که رفتارتان را رصد می‌کنیم و بموقع جواب می‌دهیم. این رفتارها و کارهای شما تأثیری در مسیر و اراده ما ندارد. ما همان راه روشنی را که امام(ره) در انقلاب پایه‌گذاری کرده است  ادامه می‌دهیم. ملت بزرگ ما به قرآن تمسک کرده و در مقابل رفتارهای گستاخانه شما با استقامت و پایداری می‌ایستد. وی خاطرنشان کرد: کشورهای دمدمی‌مزاج که هر روز روی یک سکه هستند امروز دریوزگی رژیم صهیونیستی را می‌کنند و می‌خواهند رابطه برقرار نمایند که هیچ آینده‌ای پیش روی آنها نیست چون آنها حتی در برابر ابرقدرت‌ها مرتبه‌ای ندارند.