تبریز قطب بزرگ گردشگری

محمد محب خدایی
معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری

برگزاری رویداد فرهنگی تبریز 2018 با هدف معرفی و توسعه گردشگری استان آذربایجان شرقی ، فرصتی است تا جاذبه‌های فرهنگی، تاریخی و طبیعی این شهر به گردشگران خارجی بویژه گردشگران کشورهای اسلامی شناسانده شود و ایجاب می‌کند تا با فراهم آوردن زیر ساخت‌ها، شهر قدیمی و ارزشمند تبریز به قطب بزرگ گردشگری تبدیل شود. به عبارتی این رویداد فرهنگی پس از ثبت در تقویم ملی این ظرفیت را دارد که رویدادها و برنامه‌های فرهنگی وهنری گوناگونی را تولید کند.


به همین دلیل متولیان و سیاست‌گذاران حوزه گردشگری و همچنین دست اندرکاران و فعالان گردشگری در بخش خصوصی نیز در این زمینه مسئولیت دارند تا از طریق این رویداد‌ها پتانسیل‌ها و قابلیت‌های حوزه گردشگری کشور بویژه شهر تبریز را در قالب جاذبه‌های تاریخی، تمدنی، فرهنگی، طبیعی و... به گردشگران خارجی که قصد سفر به ایران دارند معرفی کنند. به بیانی دیگر باید ظرفیت‌هایی که در سطح کشور در بخش گردشگری وجود دارد به محصول گردشگری تبدیل شود چراکه هر یک از استان‌های کشور مختصات و ویژگی‌های تاریخی و فرهنگی خاصی دارد که می‌تواند برای گردشگران جذاب باشد. به‌عنوان مثال مردمی که به خراسان رضوی سفر می‌کنند می‌خواهند از محصول گردشگری زیارتی استفاده کنند یا افرادی که به جنوب کشور می‌روند، می‌خواهند از گردشگری دریایی استفاده کنند.
بنابراین این‌گونه رویدادها نشان می‌دهد در حوزه گردشگری ما می‌توانیم شرایط و فضایی را فراهم کنیم که محصولات گردشگریمان را در قالب گردشگری داخلی و چه در سطح بین‌المللی برای ورود گردشگر خارجی عرضه کنیم. تبریز 2018 به‌عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی یکی از این رویداد‌های مهم است و استان آذربایجان شرقی را در آینده نزدیک به یکی از قطب‌های مهم کشور در این حوزه تبدیل خواهد کرد.
از ویژگی‌های این رویداد می‌توان به مشارکت فعال و چشمگیر تولیدکنندگان، هنرمندان، صنعت گران و... اشاره کرد که هر یک از این حوزه‌ها در توسعه گردشگری تبریز و معرفی توانمندی‌ها و استعداد‌های استان تأثیر بسزایی دارد. به‌طور مثال، دیروز در افتتاحیه این رویداد فرهنگی در بخش جشنواره عیدانه‌های گردشگری تبریز 2018 تولید‌کنندگان فرش تخفیف 30 درصدی، تولید‌کنندگان کفش و صنایع دستی هر یک با 25 درصد تخفیف محصولات خود را برای گردشگران و بازدیدکنندگان عرضه کردند. کلانشهر تبریز به‌عنوان شهر نمونه جهان اسلام توانسته است خود را به‌عنوان مدرن ترین، زیباترین و توسعه یافته‌ترین شهر ایران در جهان معرفی کند. با توجه به چنین شاخصه‌هایی لازم است برنامه‌ها و اقدامات انجام شده درجهت قابلیت‌ها و داشته‌های شهر تبریز انجام شود. ناگفته نماند تبریز در بحث جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و دینی جزو سلامت‌ترین مقاصد گردشگری کشور در کنار شهرهای شیراز و اصفهان، کرمان و مشهد است و دیگر اینکه میزبانی خوب و میهمان نوازی مردم تبریز نیز به‌عنوان عامل مهمی برای جذب گردشگران داخلی و خارجی از این کلانشهر بزرگ تصویر زیبایی را در معرض دید مخاطبان قرار داده است. البته نباید فراموش کرد که حضور ریاست محترم جمهوری در جشن اجلاس تبریز 2018 نشان دهنده اهمیت و جایگاه این اجلاس است که ما باید از این فرصت به دست آمده به نحو احسن استفاده کنیم.
در پایان لازم است به این نکته نیز اشاره شود که پیشرفت و توسعه تبریز از طریق این رویداد فرهنگی موفقیت بزرگی برای ایران اسلامی است چرا که گردشگران کشور‌های خارجی که به قصد دیدن تبریز به ایران می‌آیند این فرصت برایشان مهیا است تا از دیگر جذابیت‌های فرهنگی و تاریخی شهرهای کشور همچون کرمان، شیراز، اصفهان، تهران، یزد و مشهد هم دیدن کنند که این مزیت تأثیر بسزایی در توسعه اقتصادی کشور خواهد داشت.