اقساط وام خانه اولی‌ها سبک‌تر شد



شرایط خرید مسکن برای خانه اولی ها آسانتر شد. درنشست شورای پول و اعتبار نرخ سود وام خرید مسکن از 9.5 درصد به 8 درصد و در بافت‌های فرسوده از 8 به 6 درصد کاهش یافت. وام خرید مسکن صندوق یکم با نرخ‌های جدید از پایان اردیبهشت ماه اجرایی خواهد شد ولی این نرخ عطف
به ماسبق نمی‌شود و وام گیرندگان قبلی را شامل نمی‌شود. وام خرید مسکن برای صندوق یکم و با بازپرداخت 12 ساله در دو سطح انفرادی و زوجین و بین


40 تا 160 میلیون تومان پرداخت می‌شود: (تهران: انفرادی: 80 میلیون – زوج: 160 میلیون). (مراکز استان و شهرهای بالای 200 هزار نفر: انفرادی: 60 میلیون – زوج: 120 میلیون). (شهرهای کوچک: انفرادی 40 میلیون – زوج: 80 میلیون)

سیاوش رضایی
روزنامه‌نگار

نرخ سود وام مسکن خانه اولی‌ها برای چهارمین باردر سه سال اخیر کاهش یافت. براساس مصوبه شورای پول و اعتبار درنشست سه‌شنبه هفته جاری نرخ سود وام خرید مسکن از 9.5 درصد به 8درصد و در بافت‌های فرسوده از 8 به 6درصد کاهش یافت. از سال 1394 تاکنون درچهار مرحله نرخ سود وام خرید مسکن برای صندوق پس‌انداز یکم یا همان خانه اولی‌ها کاهش یافته است. درحالی که این نرخ در خرداد 1394 برابر با 14 درصد بود اکنون به 6 درصد رسیده است. در مرحله نخست (پایان 94) این نرخ سود از 14 به 13 درصد رسید و در دومین مرحله یعنی سال 1395 با دو درصد افت به 11 درصد رسید. در سومین مرحله نیز با تقسیم‌بندی آن به مناطق عادی و بافت‌های فرسوده نرخ سود وام خرید مسکن برای خانه اولی‌ها در مناطق عادی شهری به 9.5درصد و در بافت‌های فرسوده به 8 درصد رسید که اکنون این نرخ به ترتیب به 8 و 6 درصد افت کرده است.
طبق اعلام مسئولان، وام خرید مسکن صندوق یکم با نرخ‌های جدید از پایان اردیبهشت ماه و پس از ابلاغ به بانک‌ها اجرایی خواهد شد ولی این نرخ عطف به ماسبق نمی‌شود و وام گیرندگان قبلی را شامل نمی‌شود.
هم‌اکنون وام خرید مسکن برای صندوق یکم در دو سطح انفرادی و زوجین و بین 40 تا 160 میلیون تومان پرداخت می‌شود. این وام برای شهرهای کوچک و به صورت انفرادی 40 میلیون تومان است که برای زوجین با دوبرابر افزایش به 80 میلیون تومان می‌رسد. همچنین برای مراکز استان و شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت رقم وام به 60 میلیون تومان می‌رسد که برای زوجین 120 میلیون تومان درنظر گرفته شده است. همچنین در تهران وام انفرادی خرید مسکن به 80 میلیون تومان رسیده است که زوجین می‌توانند دوبرابر آن را یعنی 160 میلیون تومان دریافت کنند.
البته متقاضیان خرید خانه اولی علاوه بر دریافت این وام‌ها می‌توانند وام جعاله مسکن را با رقم 20 میلیون تومان به مبالغ خود اضافه کنند. در گذشته همزمان با بالا رفتن سقف وام خرید میزان اقساط ماهانه آن نیز افزایش یافت که در استطاعت برخی از وام گیرندگان نبود اما بتدریج با کاهش نرخ سود آن از اقساط ماهانه آن نیز کاسته شده است به طوری که هم‌اکنون قسط ماهانه برای حداکثر وام یعنی 160میلیون تومان برای سود 8 درصدی به 1.7 میلیون تومان و برای 6 درصدی به یک میلیون و 560 هزار تومان کاهش یافته است. بنابراین این نوع وام می‌تواند افراد و متقاضیان بیشتری را تحت پوشش خود بگیرد. وام صندوق یکم در ازای پس‌انداز متقاضیان پرداخت می‌شود.
اقساط وام مسکن چقدر کاهش یافت؟
با تصمیم شورای پول و اعتبار مبنی بر کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن صندوق پس‌انداز یکم مبلغ اقساط ماهانه و مجموع سود پرداختی در پایان ۱۲ سال کاهش خواهد یافت. با کاهش سود تسهیلات مسکن صندوق پس‌انداز یکم از ۹.۵ به ۸ درصد در مناطق شهری و از ۸ به ۶ درصد در بافت‌های فرسوده طبق مصوبه شورای پول و اعتبار میزان اقساط ماهانه تسهیلات ۱۶۰ میلیونی خانه اولی‌ها به ترتیب حدود ۱۳۰ هزار و ۱۷۰ هزار تومان کاهش می‌یابد.
در حال حاضر خانه اولی‌ها برای دریافت تسهیلات 160 میلیون تومانی مسکن (در تهران) باید 80 میلیون تومان را به مدت یکسال در بانک مسکن سپرده‌گذاری کنند. در مراکز استان‌ها و شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت سقف وام مذکور120 میلیون تومان و در سایر شهرها 80 میلیون تومان است.
بر این اساس میزان اقساط تسهیلات پرداختی در مناطق شهری با نرخ سود هشت درصد ماهانه ۶۷ هزار تومان نسبت به قبل کم می‌شود. در واقع رقم ماهانه اقساط برای پرداخت تسهیلات ۸۰ میلیونی از ۹۳۳ هزار تومان به حدود ۸۶۶ هزار تومان می‌رسد. با این حساب میزان سود پرداختی در مجموع نیز کاهش خواهد یافت و تفاوت سود پرداختی در پایان دوره حدود ۱۰ میلیون تومان خواهد بود.
در خصوص زوجین نیز تا پیش از این متقاضیان وام مسکن صندوق یکم در تهران برای وام ۱۶۰ میلیون تومانی ماهانه یک میلیون و ۸۶۰ هزار تومان اقساط می‌پرداختند که با سود ۸ درصد، اقساط جدید یک میلیون و ۷۳۰ هزار تومان خواهد بود که حدود ۱۳۰ هزار تومان کاهش می‌یابد. جمع مبلغ سود وام مسکن زوجین نیز در پایان دوره با نرخ ۹.۵ درصد حدود ۱۱۰ میلیون تومان بود که با کاهش نرخ به هشت درصد در بازپرداخت ۱۲ ساله سود تسهیلات به کمتر از ۹۰ میلیون تومان کاهش می‌یابد.
اقساط تسهیلات در بافت فرسوده نیز برای وام انفرادی ۸۰ میلیون تومانی تا ۷۸۰ هزار تومان در ماه تنزل می‌یابد و مجموع سود پرداختی با نرخ سود جدید نیز در مقایسه با نرخ سود قبلی حدود ۱۲میلیون تومان کمتر خواهد شد. اقساط ماهانه وام ۱۶۰ میلیون تومانی زوجین در بافت فرسوده نیز یک میلیون و ۵۶۰ هزار تومان خواهد شد که مقایسه این رقم با اقساط وام با نرخ ۸ درصد حاکی از کاهش حدود ۱۷۰ هزار تومانی قسط ماهانه است. همچنین کل سود این تسهیلات با نرخ ۶درصد با بازپرداخت ۱۲ ساله به شیوه ساده ۶۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است که در مقایسه با وام ۸ درصدی حدود ۲۶میلیون تومان کاهش می‌یابد.
آیا شرایط جدید عطف به ماسبق می‌شود؟
مدیر ارتباطات بانک مسکن با بیان اینکه مصوبه جدید شورای پول و اعتبار برای کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن مشمول قراردادهای جدید خواهد شد، گفت: پس از ابلاغ مصوبه کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن توسط بانک مرکزی دستورالعمل اجرایی آن تدوین می‌شود.
مسعود ایزدی در گفت‌وگو با فارس، افزود: به محض اینکه مصوبه شورای پول و اعتبار از سوی بانک مرکزی به بانک مسکن ابلاغ شود، دستورالعمل اجرایی آن تدوین و به شعب ابلاغ خواهد شد.
ایزدی ادامه داد: قطعاً متقاضیان و دارندگان امتیاز صندوق پس‌انداز یکم که هنوز از این امتیاز استفاده نکرده‌اند، مصوبه شامل حالشان خواهد شد، اما کاهش نرخ سود تسهیلات شامل حال افرادی که از این تسهیلات استفاده و یک قسط پرداخت کرده‌اند، نمی‌شود.
ابلاغ به بانک‌ها تا پایان اردیبهشت‌
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه درحال حاضر موافقت شورای پول و اعتبار برای کاهش نرخ سود تسهیلات در بافت فرسوده اعلام ولی به صورت رسمی به بانک‌ها ابلاغ نشده است گفت: با توجه به مذاکرات انجام گرفته، ابلاغیه رسمی این دستور تا پایان اردیبهشت‌ماه به بانک‌ها ارسال و به محض این اتفاق اجرایی خواهد شد.
هوشنگ عشایری مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در گفت‌و‌گو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد: در سی و نهمین جلسه از ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار که با حضور شخص رئیس جمهوری برگزار شد با پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی برای تقلیل سود بانکی تسهیلات خرید مسکن در بافت فرسوده موافقت شده و قرار بر این شد تا در شورای عالی پول و اعتبار مطرح شود.
عشایری ادامه داد: با توجه به آنکه پس از نوروز ۹۷ هنوز مصوبه این مورد از سوی شورای عالی ابلاغ نشده بود، نامه‌ای با امضای جناب آقای آخوندی به رئیس جمهوری محترم ارسال و خواستار پیگیری این مسأله شدیم. معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در این راستا رئیس جمهوری نیز به بانک مرکزی ابلاغ کردند تا مسأله مورد نظر را در دستور کار شورای عالی پول و اعتبار قرار داده و مشکلات آن را رفع کنند.