ایران در صف اول میدان مبارزه با تروریسم ایستاده است


 پروفسور «لارنس داویدسون» استاد بازنشسته دانشگاه «چستر» در ایالت پنسیلوانیا در مصاحبه‌ای با کیهان به  علت‌ این آشوب‌ها و بی‌نظمی‌ها در غرب آسیا پرداخته است.نویسنده کتاب‌های، «اصول اسلامی»، «کشتار فرهنگ»، «فلسطین دربند آمریکا» و... همچنین برای ما می‌گوید که چرا ایران را یک قدرت منطقه‌ای می‌داند.
- به نظر شما عامل اصلی آشوب و بی‌نظمی که امروز شاهد آن در منطقه خاورمیانه هستیم چیست؟  
پاسخ به سوالی که پرسیدید از جهاتی مشکل و پیچیده است و بدون شک از چندین بعد قابل بررسی است. اما به نظرم اولین و مهمترین علت این آشوب همانی است که ریشه در تاریخ دارد. دخالت و نفوذ غرب در منطقه غرب آسیا قدمتی طولانی دارد، سلطه جویی کشور‌های غربی بر منطقه غرب آسیا از ابتدای قرن 18 آغاز شده و تاکنون نیز ادامه دارد. این دخالت اقتصاد و فرهنگ غنی این حوزه را در آستانه نابودی قرار داده است. اقدامات برتری جویانه غرب در این منطقه باعث شده تا دیکتاتور‌ها قوت بگیرند. نتیجه آن که اکثر حکومت‌ها در منطقه غرب آسیا شکننده‌اند و با زور تفنگ و سرکوب در قدرت مانده‌اند و احتمال سرنگونی ناگهانی آنها وجود دارد. یکی از آخرین نمونه‌های دخالت مستقیم در امور کشورها، همان حمله نظامی آمریکا به عراق بود. حمله‌ای که تلاشی ناموفق برای بازسازی جامعه عراق بود و نتیجه آن چیزی نبود جز به راه انداختن جنگ‌های داخلی و از بین رفتن تدریجی سوریه و عراق به خاطر پدیدار شدن تروریست‌هایی مثل النصره و داعش.
- جایگاه ایران را در این منطقه ناآرام چگونه می‌بینید؟


امروز داعش و گروه‌های مختلف وابسته به القاعده بزرگترین گروه‌های تروریستی جهان را تشکیل می‌دهند. ایران هم بزرگترین حامی مبارزه با تروریسم است و دراین میدان در صف اول ایستاده است. این مسئله تبدیل شده به مشکلی برای آمریکایی‌ها. رسانه‌های آمریکایی ایران را منشأ و منبع تروریست معرفی می‌کنند، وقتی از آنها سند می‌خواهی اشغال سفارت آمریکا در تهران که 3 دهه پیش اتفاق افتاد را عنوان سند ارائه می‌کنند! این درحالی است که آمریکایی‌ها اشاره نمی‌کنند که دولت‌مردان کشورشان در آن زمان چقدر از رژیم دیکتاتوری شاه حمایت می‌کردند و تا چه اندازه در سرکوب ملت ایران از رژیم شاه حمایت می‌کردند. بنابراین تحت چنین شرایطی که آمریکا و مردمان این کشور در «جهل مطلق» به سر می‌برند خیلی راحت می‌توان دروغ را راست وباطل را حق جلوه داد. امروز آمریکا علیرغم تلاش‌های زیاد تهران در مهار تروریسم، جمهوری اسلامی ایران را اولین حامی تروریست معرفی می‌کند! امروز مشکل اصلی آمریکا با ایران که به خاطر آن ایران را حامی تروریست معرفی می‌کنند حمایت از حزب الله است. این که چرا آمریکا فکر می‌کند که حزب‌الله یک گروه تروریستی است من نمی‌دانم. آنها می‌گویند چون مواضع حزب‌الله در تقابل با رژیم صهیونیستی، پس این گروه، تروریستی است!
- نگاه ارتجاع عرب به ایران که در حال نابودی تروریست‌هاست، چگونه است؟
متاسفانه شاهد آن هستیم که تلاش‌های ایران برای مبارزه با تروریست گاهی با اختلافات مذهبی که در سالهای اخیر تشدید هم شده، سوء برداشت می‌شود. وهابیت و در صدر آنها آل سعود سعی در تخریب ایران و زحمات این کشور در مبارزه با تروریست دارند. بنابراین آل‌سعود یا مثلا کشورهای حاشیه خلیج فارس هیچگاه به تعریف و تمجید ایران نخواهند پرداخت، حتی اگر ایران بزرگترین خدمت را در مبارزه با تروریست به آنها بکند. در عوض کشور‌هایی همچون سوریه، لبنان و عراق همواره قدردان ایران به خاطر زحماتش بوده‌اند.
به عقیده من ایران یک قدرت منطقه‌ای است، که با وجود آشوب در منطقه سعی می‌کند که قدرت خود را به فراتر از مرزها برساند. آل سعود هم که سالهاست در حال توسعه وهابیت است از موفقیت ایران در افزایش قدرت در فراتر از مرز‌ها حسودی می‌کند، برای همین است که به یمن حمله کرده است.