روز ماندگار صنعت کفش


رييس جمهور در ادامه سفر به تبريز به طور سر زده از بازار کفش تبريز ديدار و با توليد کنندگان و صنعتگران کفش گفتگو کرد.روحاني پس از اين ديدار به شريعتمداري وزير صنعت، معدن و تجارت دستور داد به سرعت و به صورت مستقيم مشکلات کارگران و توليد کنندگان کفش تبريز را بررسي و نسبت به حل معضلات آنها اقدام نمايد.روحاني با تاکيد بر حمايت از کالاي ايراني، کفش تبريز را داراي برند و کيفيت جهاني دانست و دستور داد برنامه‌ريزي لازم براي حمايت پايدار از اين صنعت صورت پذيرد.
همچنين رييس جمهور در پايان سفر به آذربايجان شرقي در ديدار با نمايندگان رسانه‌هاي اين استان، با بيان اينکه برجام يا مي‌ماند يا نمي‌ماند، تصريح کرد که برجام اگر بماند، کامل مي‌ماند و اگر نماند، همه با آن خداحافظي مي‌کنند. روحاني درباره واکنش ايران به تصميم ترامپ در مورد برجام گفت: برجام بنايي است که ساخت آن 14 سال طول کشيد اما اين آقا مي‌گويد کل بنا را بايد عوض کنم وا... در اتاق خود در اين بنا نمي‌مانم، مي‌خواهي بماني، بمان و مي‌خواهي بروي، برو. اين توافق، توافق بين‌المللي است که در شوراي امنيت تاييد شده است، قراردادهاي بين‌المللي را نمي‌شود هر روز عوض کرد. برجام يا مي‌ماند يا نمي‌ماند. اگر بماند، کامل مي‌ماند و اگر نماند، همه با آن خداحافظي مي‌کنند. مکرون گفته است برجام بماند و بر پايه آن قرارداد ديگري امضا کنيم که من به او گفتم يک جمله به برجام نه بايد اضافه شود و نه بايد کم.
روحاني با اشاره به اينکه اروپا اگر مي‌خواهد ترامپ را راضي کند اين کار را از جيب خود انجام دهد نه جيب ملت ايران، تصريح کرد: تا جايي که منافع ما تضمين شود در برجام مي‌مانيم ولي اگر منافع ما تضمين نشود در برجام نمي‌مانيم. آمريکا به جاي ادعا، اکنون روي صندلي اتهام است که چرا برجام را دقيق اجرا نکرده و تخلف، اهمال، کوتاهي و تاخير داشته است.
وي همچنين درباره رويکرد ايران نسبت به باقي ماندن آمريکا در منطقه، گفت: سوال من اين است که ماندن آمريکا در منطقه به نفع کيست؟ الان کابل امن است؟ مردم در عراق در رفاه و امنيت هستند؟ مشکل کشورهاي عربي چيست که ترامپ مي‌گويد اگر من دو هفته نباشم آنها نابود مي‌شوند؟ ما که رفاقت، دوستي و برادري با کشورهاي منطقه مي‌خواهيم. جان مردم عربستان، يمن، کويت، امارات، عراق و ساير کشورهاي مسلمان براي ما مهم است. تاکنون ايران به کدام کشور عربي حمله کرده است؟ اينها بهانه‌جويي براي خالي کردن خزانه کشورهاي عربي است.
رييس‌جمهور ادامه داد: دل‌مان مي‌سوزد که يک فردي بيايد و به صراحت از مردم عرب منطقه باج‌خواهي کند، اين چه توهين بدي است به مردم منطقه. نيازي به نيروهاي خارجي در منطقه نيست. حضور آمريکا در منطقه مضر بوده و خواهد بود.
وي گفت: خوشحالم که طرح‌ها و پروژه‌هاي بسيار خوبي افتتاح شد، شاهد پروژه‌هاي متعددي در زمينه گردشگري و کشاورزي بوديم ، معني اش اين است که اين استان تحرک خوبي در مسير توسعه دارد، در مقايسه با مصوبه سفر قبلي از ۲۵ طرح ۸ ۱ طرح اجرايي شده و مابقي حدود ۶۰/. پيگيري شده است.
وي ادامه داد: در جلسات مختلف مطالبات مردم را شنيدم. خوشحالم که امسال در زمينه راه آهن قدم‌هاي خوبي برداشته مي‌شود. يکي از تلاش‌هاي دولت ۱۱ و ۱۲ اين است که در مناطقي که مورد نياز است مثل همدان ، راه آهن افتتاح شده است . راه آهن اروميه و بستان آباد هم امسال افتتاح مي‌شود . تلاشم اين است راه آهن رشت نير امسال افتتاح شود.
روحاني گفت: همه اينها نشان مي‌دهد که دولت به اين موضوع توجه دارد، از نظر اقتصادي، گسترش راه آهن نشان مي‌داد که ايران مي‌تواند خاورميانه را به اروپاي شمالي و شرقي و آسيا ميانه متصل کند. يکي از اين مسير‌ها، در کنار ناوگان هوايي ، دريايي و جاده‌اي راه آهن است.
وي افزود: امسال تبريز پايتخت گردشگري دنياي اسلام است . تبريز اين استعداد را دارد که قطب گردشگري براي دنياي اسلام و جهان باشد.
رئيس جمهور سپس گفت: امسال که سال گردشگري است همت ما بايد بيش تر باشد تا از اين فرصت استفاده کنيم .
وي يادآور شد: در حال حاضر تبريز در توليد شيريني و شکلات، چرم و فرش يک برند است. کسي که نام تبريز را مي‌بيند به کالا اعتماد مي‌کند.
روحاني خاطرنشان کرد: امروز به بازار کفش سر زديم و خواستيم بگوييم حامي‌اين صنعت هستيم. به بازار فرش هم مي‌خواستيم سر بزنيم وقت نشد. در بازار دوستان گله‌هايي داشتند که شنيديم . کفش تبريز جنس خوبي دارد و نمي‌توان بهانه آورد در مقابل با جنس خارجي .
وي افزود: يک مغازه چرم فروشي رفتم صاحبش گفت اکثر چرم‌هايمان خارجي است، با اينکه چرم‌ها مصنوعي بود اما جاي تاسف است. در مجموع برايم مفيد بود بازديد بازار. ما از اين سخن‌ها مي‌توانيم بهره برداري کنيم. من از استاندار خواستم گزارش دقيقي از مشکلات مردم بدهد. با حمايت بايد اين بازار را گسترش داد.
روحاني ابراز اميدواري کرد: از اينکه حرکت خوبي در آموزش و بهداشت تبريز شروع شده خوشحالم. همه ما خدارا شاکريم اگر امسال بارندگي در مجموع در کشور کم داريم ، در استان‌هاي شمال غرب نسبت به سال‌هاي گذشته افزايش بارندگي داشتيم.
روحاني درباره برنامه‌هاي اطمينان‌بخشي دولت به کارآفرينان در زمينه تامين ارز مورد نياز، اظهار کرد: پيش از اجراي برنامه دولت در زمينه ارز و راه‌اندازي سامانه نيما، يک بخشي از ارز براي قاچاق مي‌رفت يعني هر کسي مي‌توانست از صرافي‌ها يا دلال‌ها دلار خريد کند و معلوم نبود اين دلار را براي چه هدفي مي‌خرد، بنابراين لازم بود سامانه‌اي طراحي کنيم که اطلاعات مربوط به واردات و صادرات و مسير کار تاجران را دنبال کنيم. سامانه نيما براي اين است که بدانيم ارز کجا مصرف مي‌شود. همچنين پيش از اين توليدکننده و مصرف‌کننده، قيمت ارز را نمي‌دانست در حاليکه اکنون واردات مورد نياز با همين ارز پرداخت مي‌شود و مشکلي بابت تامين ارز مورد نياز کشور نداريم.
وي ادامه داد: با اجراي اين طرح تا حدود زيادي جلوي قاچاق گرفته مي‌شود. از سويي توليدکننده هم مي‌داند مواد اوليه خود را با چه قيمتي وارد مي‌کند در واقع دولت با اين طرح يک تير و چند نشان زد. يک تير به سمت واشنگتن بود، يک تير به سمت قاچاق.
روحاني درباره برنامه دولت براي حمايت از نخبگان و انديشمندان ايراني، خاطرنشان کرد: ما بايد سرمايه‌هاي ملي خود را حفظ کنيم. بزرگ‌ترين سرمايه ملي ما، نيروي انساني است. در يک سال اخير حدودا روزي يک نخبه به کشور بازگشته است که اين براي ما ارزشمند است. ما از دانشمندان و نخبگان خود حراست مي‌کنيم، چند هزار شرکت دانش‌بنيان که درآمدهاي خوبي نيز دارند مورد حمايت دولت هستند. ما بايد بر منابع خودمان تکيه کنيم.
وي درباره برنامه‌هاي دولت براي بهسازي صنايع تبريز، گفت: ديروز در بخش صنعت واحدهاي خوبي افتتاح شد. در اين زمينه قدم‌هاي خوبي برداشته شده که ادامه مي‌يابد. تبريز يک مرکز صنعتي بسيار مهم براي ماست که بايد پشتيباني شود. بخش خصوصي فعالي در تبريز وجود دارد که مورد حمايت دولت قرار مي‌گيرد.