کاهش سود تسهيلات مسکن اولي‌ها


گروه راه و مسکن: با تصميم شوراي پول و اعتبار مبني بر کاهش نرخ سود تسهيلات صندوق پس‌انداز مسکن يکم مبلغ اقساط ماهانه و مجموع سود پرداختي در پايان ۱۲ سال کاهش خواهد يافت. به گزارش پژوهشکده پولي و بانکي، براساس تصميم شوراي پول و اعتبار نرخ سود تسهيلات صندوق پس‌انداز مسکن يکم در مناطق شهري با يک و نيم واحد کاهش از ۹.۵ درصد به هشت درصد و در بافت فرسوده از هشت به ۶ درصد رسيد که با اين تصميم مبلغ سود پرداختي ماهانه و همچنين کل مبلغ سود پرداختي در پايان ۱۲ سال دستخوش تغيير خواهد شد. بر اين اساس ميزان اقساط تسهيلات پرداختي در مناطق شهري با نرخ سود هشت درصد ماهانه ۶۷ هزار تومان نسبت به قبل کم مي‌شود. در واقع رقم ماهيانه اقساط براي پرداخت تسهيلات ۸۰ ميليوني از ۹۳۳ هزار تومان به حدود ۸۶۶ هزار تومان مي‌رسد. با اين حساب ميزان سود پرداختي در مجموع نيز کاهش خواهد يافت و تفاوت سود پرداختي در پايان دوره حدود ۱۰ ميليون تومان خواهد بود. درخصوص زوجين نيز تا پيش از اين متقاضيان وام مسکن صندوق يکم در تهران براي وام ۱۶۰ ميليون توماني ماهانه يک ميليون و ۸۶۰ هزار تومان اقساط مي‌پرداختند که با سود ۸ درصد، اقساط جديد يک ميليون و ۷۳۰ هزار تومان خواهد بود که حدود ۱۳۰ هزار تومان کاهش مي‌يابد. جمع مبلغ سود وام مسکن زوجين نيز در پايان دوره با نرخ ۹.۵ درصد حدود ۱۱۰ ميليون تومان بود که با کاهش نرخ به هشت درصد در بازپرداخت ۱۲ ساله ساده سود تسهيلات به کمتر از ۹۰ ميليون تومان کاهش مي‌يابد.
اقساط تسهيلات در بافت فرسوده نيز براي وام انفرادي ۸۰ ميليون توماني تا ۷۸۰ هزار تومان در ماه تنزل مي‌يابد و مجموع سود پرداختي با نرخ سود جديد نيز در مقايسه با نرخ سود قبلي حدود ۱۲ ميليون تومان کمتر خواهد شد. اقساط ماهانه وام ۱۶۰ ميليون توماني زوجين در بافت فرسوده نيز يک ميليون و ۵۶۰ هزار تومان خواهد شد که مقايسه اين رقم با اقساط وام با نرخ ۸ درصد حاکي از کاهش حدود ۱۷۰ هزار توماني قسط ماهانه است. همچنين کل سود اين تسهيلات با نرخ ۶ درصد با بازپرداخت ۱۲ ساله به شيوه ساده ۶۴ ميليون و ۸۰۰ هزار تومان است که در مقايسه با وام ۸ درصدي حدود ۲۶ ميليون تومان کاهش مي‌يابد.
ابلاغ مصوبه تا پايان ارديبهشت ماه
معاون وزير راه و شهرسازي از ابلاغ مصوبه کاهش نرخ سود وام مسکن به بانک‌ها تا پايان ارديبهشت‌ ماه امسال خبر داد. به گزارش تسنيم، هوشنگ عشايري يادآور شد:‌ در سي و نهمين جلسه از ستاد ملي بازآفريني شهري پايدار که با حضور شخص رئيس‌جمهور برگزار شد با پيشنهاد وزارت راه و شهرسازي براي تقليل سود بانکي تسهيلات خريد مسکن در بافت فرسوده موافقت شده و قرار بر اين شد تا در شوراي عالي پول و اعتبار مطرح شود. وي افزود: با توجه به آنکه پس از نوروز 97 هنوز مصوبه اين مورد از سوي شوراي عالي ابلاغ نشده بود، نامه‌اي با امضاي جناب آقاي آخوندي به رئيس جمهوري ارسال و خواستار پيگيري اين مسئله شديم. در اين راستا رئيس جمهوري نيز به بانک مرکزي ابلاغ کردند تا مسئله مورد نظر را در دستور کار شوراي عالي پول و اعتبار قرار داده و مشکلات آن برطرف شود. معاون وزير راه و شهرسازي با بيان اينکه موافقت اين شورا براي کاهش نرخ سود تسهيلات در بافت فرسوده اعلام ولي به صورت رسمي‌به بانک‌ها ابلاغ نشده است، تصريح کرد: با توجه به مذاکرات انجام گرفته، ابلاغيه رسمي‌اين دستور تا پايان ارديبهشت‌ به بانک‌ها ارسال و به محض اين اتفاق اجرايي خواهد شد. عشايري در پايان بيان کرد: به دنبال چگونگي اجراي مدل عرضه در مناطق ناکارآمد هستيم تا ببينيم به جز خريداران مي‌توانيم شرايط استفاده سازندگان از صندوق پس‌انداز يکم را فراهم کنيم يا خير.
ميزان کاهش اقساط اعلام مي‌شود
در همين ارتباط مدير ارتباطات بانک مسکن با بيان اينکه مصوبه جديد شوراي پول و اعتبار براي کاهش نرخ سود تسهيلات مسکن مشمول قراردادهاي جديد خواهد شد، گفت: پس از ابلاغ مصوبه کاهش نرخ سود تسهيلات مسکن توسط بانک مرکزي دستورالعمل اجرايي آن تدوين مي‌شود. مسعود ايزدي در گفتگو با فارس، در پاسخ به اين سؤال که با توجه به مصوبه شب گذشته شوراي پول و اعتبار آيا اين مصوبه شامل حال افرادي که در حال پرداخت اقساط وام 80 ميليوني مسکن از محل صندوق يکم با نرخ سود 9.5 و يا 8 درصد هستند مي‌شود، گفت: شوراي پول و اعتبار روز گذشته نرخ سود تسهيلات مسکن از محل صندوق پس‌انداز يکم را در بافت‌هاي فرسوده از 8 درصد به 6 درصد و در ساير مناطق از 9.5 درصد را به 8 درصد کاهش داد. وي افزود: به محض اينکه مصوبه شوراي پول و اعتبار از سوي بانک مرکزي به بانک مسکن ابلاغ شود، دستورالعمل اجرايي آن تدوين و به شعب ابلاغ خواهد شد.
ايزدي ادامه داد: قطعاً متقاضيان و دارندگان امتياز صندوق پس‌انداز يکم که هنوز از اين امتياز استفاده نکرده‌اند، مصوبه شامل حالشان خواهد شد، اما اين مصوبه کاهش نرخ سود تسهيلات شامل حال افرادي که از اين تسهيلات استفاده و يک قسط پرداخت کرده‌اند، نمي‌شود. مدير ارتباطات بانک مسکن در پاسخ به اين سؤال که کاهش اقساط وام مسکن با مصوبه جديد چقدر خواهد بود، خاطرنشان کرد: با ابلاغ مصوبه جديد از سوي بانک مرکزي تدوين دستورالعمل اجرايي آن انجام و سپس ميزان کاهش اقساط نيز مشخص خواهد شد.
مصوبه‌اي به سود بازار مسکن
رئيس اتحاديه مشاوران املاک با تاکيد بر اينکه بايد از دولت بابت کاهش نرخ سود تسهيلات مسکن ممنون باشيم، گفت: هنوز هم نرخ سود تسهيلات ظرفيت کاهش را دارد اما مصوبه جديد شوراي پول و اعتبار موجب تحرک مناسب به بازار مسکن خواهد شد. مصطفي قلي خسروي در گفتگو با فارس در پاسخ به اين سئوال که آيا مصوبه جديد شوراي پول و اعتبار مبني بر کاهش نرخ سود تسهيلات مسکن در وضعيت کنوني مي‌تواند موجب تحرک بازار مسکن شود گفت: کاهش نرخ سود تسهيلات مسکن قطعا مي‌تواند موجب تحرک بازار مسکن شود و هنوز هم نرخ سود تسهيلات مسکن ظرفيت کاهش را دارد. وي ادامه داد: دولت هر چقدر نرخ سود تسهيلات مسکن را کاهش دهد به نفع مردم است و ما از اين بابت از دولت ممنون هستيم. خسروي با تاکيد بر اينکه ما هر چه داريم از مردم است، اظهار داشت: نرخ سود تسهيلات مسکن در اکثر کشورها ۴ درصد است اما همين مصوبه جديد شوراي پول و اعتبار را بايد به فال نيک گرفت.