اروپا و تعهدات برجام

بسم‌الله الرحمن الرحیم
قرار است دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا طی سه هفته آینده مواضع جدید واشنگتن در قبال برجام را همزمان با دیدگاه کاخ سفید پیرامون پایبندی ایران به برجام اعلام کند. این از پدیده‌های مضحک تاریخ معاصر است که کشور ناقض برجام با ادامه کارشکنی‌هایش برای جلوگیری از بهره مندی اقتصادی ایران از این توافق بین‌المللی قصد دارد خود را شاخص اعلام پایبندی ایران قلمداد کند. مطابق توافق و معیارهای بین المللی، این آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است که باید در این زمینه اظهارنظر کند و تاکنون 10 بار مراتب پایبندی ایران به برجام را تایید کرده و بر آن صحه گذاشته است.
ترامپ تهدید کرده اگر برجام مطابق امیال و آرزوهای وی بازنویسی نشود، از برجام خارج می‌شود.
ترامپ همان کسی است که می‌خواست برجام را پاره کند اما نتوانست ولی هنوز هم اصرار دارد که دیگران را با خود همراه کند. برخی کشورهای فرصت طلب اروپائی در عین ظاهرسازی برای استمرار برجام با آمریکای ترامپ هم تعاملاتی را در پیش گرفته‌اند تا برای تغییر مفاد برجام و تامین نظر ترامپ، به ایران فشار بیاورند با این حال، چین، روسیه و اتحادیه اروپا خواستار بقای برجام و دفاع از آن هستند ولی یکپارچه عمل نمی‌کنند و هر طرف، دیدگاه خود را بیان می‌کند که لزوماً تایید‌کننده دقیق و کامل دیدگاه دیگران هم نیست. با این همه وزرای خارجه چین و روسیه اعلام کرده‌اند که در مقابل فشارها برای اصلاح برجام خواهند ایستاد. دیدگاه جمهوری اسلامی ایران در این مقوله واضح و روشن است و برجام را غیرقابل مذاکره و تجدیدنظر می‌داند و هرگونه بازنگری با هر هدفی در این مقوله را به کلی رد می‌کند آمریکای ترامپ با اصرار برای برهم زدن برجام در میدان عمل منزوی شده و باقیمانده اعتبار جهانی خود را نیز به کلی از دست داده است. این مطلب فقط بازگو‌کننده دیدگاه مخالفین سیاست‌های ترامپ نیست بلکه چهره‌های کلیدی آمریکا در مذاکرات برجام به وضوح با اعلام این مطلب نکته مهمی را یادآور می‌شوند و با شاهد مثال آوردن رفتار ترامپ با کره شمالی که آن منطقه را تا سرحد جنگ اتمی به پیش برده، می‌پرسند که چرا باید ایران برای تکرار همین سناریو در مورد برجام پیشقدم و متقاعد شود که اوضاع به زیانش به پیش نخواهد رفت.


مسئولین ایرانی به تمامی طرف‌ها هشدار داده‌اند تا زمانی در برجام باقی می‌مانند که نفعی از آن برای ایران متصور باشد و در صورت هر اقدام آمریکای ترامپ، تمامی موارد قابل اجرا، آماده تصمیم گیری و عملیاتی شدن است. دکتر ظریف وزیر امور خارجه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی بی‌اس، آمریکا را طرف نقض‌کننده برجام دانست و گفت واشنگتن دست به هر اقدامی که توانسته برای مقابله با بهره‌های اقتصادی ایران از برجام بزند، از انجام آن کوتاهی نکرده ولی به قول مرسوم این روزها، از طرف ما هم تمامی گزینه‌ها بر روی میز است و در تصمیم و اقدام در این مقوله تردید نخواهیم کرد. از جمله از سرگیری برنامه هسته‌ای گذشته و سایر تصمیماتی در مورد حضور یا خروج از تعهدات دیگر که با خروج آمریکا از برجام، عملیاتی خواهد شد. اجرای ناقص و مخدوش برجام، دیگر برجام نیست. بعلاوه اگر قرار باشد با دستکاری‌های آمریکا و همراهی ضمنی برخی کشورهای اروپائی، برجام متضمن سودی برای ایران نباشد، نقض غرض و نقض محتوای برجام است و طبعاً غیرقابل پذیرش و استمرار. این نکته به ویژه هشداری جدی به برخی طرف‌های اروپائی هم هست که این روزها دو دوزه بازی می‌کنند و هم ظاهراً از برجام حمایت لفظی می‌کنند و هم با آمریکا همکاری عملی!
ایران بارها تصریح کرده که هیچگونه مذاکره و بازنگری درباره برجام موضوعیت ندارد و طرح جایگزینی هم قابل بررسی نیست و این بدان معنی است که یا کل برجام یا هیچ.
توصیه ایران به دولت‌های اروپائی این است که توان و ظرفیت خود را به جای همراهی با ترامپ برای بی‌اعتبار و ناکارآمد ساختن برجام، در جهت تشویق واشنگتن به اجرای دقیق، کامل و بدون کارشکنی برجام به کار گیرند تا آمریکا به سهم و تعهداتش به درستی و کمال، عمل کند. این نکته از آن جهت اهمیت دارد که برخی طرف‌های اروپائی از جمله فرانسه و انگلیس در تدارک رفتارهای فرصت طلبانه‌ای هستند که استمرار برجام را مشروط به سایر مسائل از جمله مسائل موشکی و... کنند که خود به منزله مشروط ساختن برجام و اعمال نظر جدید برای گنجانیدن مسائلی خارج از برجام در آن محسوب می‌شود.

تاکنون این عدم پایبندی آمریکا به برجام بوده که به ویژه پس از ورود ترامپ به کاخ سفید، رسماً تشدید شده و حتی مقامات آمریکائی بدون هیچگونه پرده پوشی درباره کارشکنی‌های خود، سخن می‌گویند. تصمیم و اقدام ترامپ هرچه باشد، گزینه‌های پیش روی ایران به سایر طرف‌ها می‌فهماند که آنها در انجام وظایف و تعهدات خود بسیار تعلل و تردید کرده‌اند و باید تاوان آنرا نیز بپردازند. برجام یک توافق بین‌المللی و مبتنی بر قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل است و یک توافق دوجانبه با آمریکا نیست که خروج ترامپ از آن پایان کار باشد. طبعاً در چنین شرایطی دست ایران برای تصمیم‌گیری در چارچوب منافع ملی خود، کاملاً باز است و ایران در تامین و تضمین منافع ملی خود هرگز تردید نخواهد کرد.
سایر اخبار این روزنامه
افزایش 2.7 درصدی نرخ مشارکت اقتصادی در 4 سال اخیر رئیس جمهور در اجتماع بزرگ و پرشور مردم تبریز: افتتاح 3 هزار میلیارد تومان طرح اقتصادی و عمرانی در آذربایجان شرقی تکاپوی اروپا برای حفظ برجام دکتر ظریف در گفتگو با نشنال اینترست: خروج رسمی آمریکا از برجام ایران را از تعهدات خود در این توافق رها می‌کند ملت، دولت، ارتش و انصارالله یمن: شهادت "صالح الصماد" بی‌پاسخ نخواهد ماند نهیب ظریف به نخبگان آمریکایی معاون اول رئیس جمهور، در دومین جشنواره آموزشی تحصیلی جایزه ملی ایثار: مدیران کشور باید ایثارگر باشند و از خود گذشتگی نشان دهند مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب استان اعلام کرد: برگزاری مانور بزرگ سازگاری با کم آبی در 56 شهر و300 روستای استان اصفهان مجلس آینده لبنان براساس قانون جدید تناسبی رقم می‌خورد اروپا و تعهدات برجام نوبخت: با بازگشت به قرآن می‌توانیم در جهان اسلام به وحدت برسیم وزیر دادگستری: هدف اصلی دولت عبور از مشکلات است وزیر تعاون، کار و امور اجتماعی اعلام کرد هدف‌گذاری دولت در سال 97، ایجاد یک میلیون شغل رئیس جمهور در اجتماع بزرگ و پرشور مردم تبریز: افتتاح 3 هزار میلیارد تومان طرح اقتصادی و عمرانی در آذربایجان شرقی رئیس جمهور در اجتماع بزرگ و پرشور مردم تبریز: افتتاح 3 هزار میلیارد تومان طرح اقتصادی و عمرانی در آذربایجان شرقی رئیس جمهور در اجتماع بزرگ و پرشور مردم تبریز: افتتاح 3 هزار میلیارد تومان طرح اقتصادی و عمرانی در آذربایجان شرقی رئیس جمهور در اجتماع بزرگ و پرشور مردم تبریز: افتتاح 3 هزار میلیارد تومان طرح اقتصادی و عمرانی در آذربایجان شرقی رئیس جمهور در اجتماع بزرگ و پرشور مردم تبریز: افتتاح 3 هزار میلیارد تومان طرح اقتصادی و عمرانی در آذربایجان شرقی