تکاپوی اروپا برای حفظ برجام

با وجود همراهی اتحادیه اروپا با آمریکا در برخی موضوعات منطقه‌ای و جهانی اما سران بروکسل با برجام شکنی "دونالد ترامپ" رئیس جمهوری این کشور مخالف و به دنبال اقناع سازی وی برای ماندن در برجام برآمده‌اند.
در آخرین روزهای دی پارسال ترامپ برای سومین بار بر پایبندی تهران به توافق هسته‌ای مهر تایید زد و وی کمتر از سه هفته دیگر (22 می/ 22 اردیبهشت‌‌ماه) برای بار چهارم باید نظر خود را در این باره اعلام کند. حال سران بروکسل عزم خود را برای متقاعد کردن ترامپ جزم کرده‌اند و تهران هم در مقابل هر تصمیمی ازسوی آمریکا و اتحادیه اروپا اعلام آمادگی کرده است.
در همین ارتباط، یک روزنامه آمریکایی در گزارشی عنوان کرد که رهبر دو غول اتحادیه اروپا در سفرهای جداگانه‌ای در این هفته تلاش خود را خواهند کرد که ترامپ را به ماندن در برجام قانع کنند.
روزنامه لس‌آنجلس تایمز گزارش داد: دونالد ترامپ هفته جاری با نزدیک شدن به ضرب‌الاجل تصمیم‌گیری در مورد ماندن یا خروج آمریکا از برجام میزبان رهبران دو قدرت اروپایی خواهد بود تا در مورد موضوعاتی از جمله توافق برجام گفت‌وگو کند.


امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه و آنگلا مرکل صدراعظم آلمان در دو سفر جداگانه این هفته پیامی را به ترامپ می‌رسانند؛ برجام را حفظ کن.
مکرون روز یکشنبه در این باره به خبرنگاران، گفت: من هیچ طرح جایگزینی برای توافق هسته‌ای ایران ندارم.
ترامپ پیش‌تر اعلام کرد در صورتی که کشورهای اروپایی به توافقی با کاخ سفید در مورد برجام دست نیابند، ترامپ آمریکا را از آن خارج می‌کند.
طی ماه‌های اخیر دیپلمات‌های اروپایی همه تلاش خود را انجام داده‌اند تا راهی را برای رفع نگرانی ترامپ در مورد برنامه موشکی ایران و حمایت از برخی گروه‌ها در خاورمیانه ـ که ارتباطی با برجام ندارند ـ را برطرف کنند.
مکرون و مرکل در تلاش نهایی خود سعی می‌کنند تا ترامپ را به ماندن در برجام قانع کنند.
در این میان اما شانس مکرون برای قانع کردن ترامپ بنا به دلیل روابط شخصی بهتر با او بیشتر است. مکرون شب گذشته برای دیدار با ترامپ در کاخ سفید به واشنگتن رفت.
*گزینه‌های روی میز ایران پیش روی شرکای برجامی
در همین حال محمد جواد ظریف کنار گذاشتن توافق هسته‌ای، طرح شکایت در کمیسیون مشترک و خروج از معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای را سه گزینه ایران در قبال خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌های هسته‌ای عنوان کرد.
رئیس جمهور آمریکا پیش از این سه بار تعلیق تحریم‌های هسته‌ای ایران را تمدید کرده است با این حال دولت آمریکا هر بار و برای خالی نبودن عریضه، افراد و نهادهای ایرانی را به بهانه‌های واهی تحریم کرده است.
نکته‌ای که شرایط کنونی را با نوبت‌های پیشین تمدید تعلیق تحریمهای هسته‌ای متفاوت می‌کند این است که شاهد چینش جدیدی از بازهای ضد ایرانی در تیم همکاران ترامپ هستیم.
رکس تیلرسون وزیر خارجه و مک مستر مشاور امنیت ملی ترامپ که چهره‌های معقولتری در اطرافیان ترامپ بودند جای خود را به جان بولتون و مایک پمپئو داده‌اند که هر یک تلاش م یکنند در ضدیت با ایران از دیگری پیشی بگیرند.
در چنین فضایی تروئیکای اروپایی هم درحال تلاش برای حفظ توافق هسته‌ای به عنوان یکی از دستاوردهای سیاسی اتحادیه اروپایی است. طی ماه‌های اخیر اروپایی‌ها برای جلب رضایت ترامپ همنوایی‌هایی با وی درباره فعالیت‌های موشکی و نفوذ منطقه‌ای ایران داشته‌اند و در همین راستا از زمان تیلرسون در وزارت امور خارجه آمریکا گفت‌و‌گوهایی هم بین واشنگتن با سه کشور اروپایی آغاز شد که این گفت‌و‌گوها به گفته یک دیپلمات اروپایی هنوز به پایان نرسیده است. با این حال پیشنهاد جلب رضایت ترامپ از طریق اعمال فشار و تحریم بر علیه ایران هم مورد موافقت سایر اعضای اتحادیه اروپا قرار نگرفته است.
این درحالی است که یک دیپلمات آمریکایی گفته است مذاکرات آمریکا با کشورهای اروپایی برای بررسی نگرانی‌های واشنگتن در خصوص توافق هسته‌ای ایران پایان نیافته است.
بوریس جانسون وزیر امور خارجه انگلیس هم که برای شرکت در نشست گروه 7 به کانادا سفرکرده، روز یکشنبه در دیدار با «جان سولیوان» سرپرست وزارت خارجه آمریکا درباره ایران گفت‌وگو کرده است.
این درحالی است که آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان هم قرار است طی روزهای آینده راهی آمریکا شود تا ترامپ را مجاب به ماندن در توافق هسته‌ای کند.
در همین چهارچوب هایکوماس وزیر امور خارجه آلمان هم به خبرنگاران گفته است:هدف ما این است که شرایطی را ایجاد کنیم توافق هسته‌ای (برجام) حفظ شود و ایالات‌متحده آمریکا در آن باقی بماند.
*"یو اس ‌ای تودی": آمریکا برجام را حفظ کند
نشریه آمریکایی «یو اس‌ای تودی» هم نوشت: آمریکا باید به خواسته «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه توجه کند و توافق هسته‌ای ایران را حفظ کند.
این روزنامه آمریکایی در تفسیری با اشاره به سخنان مکرون قبل از آغاز سفر سه روزه‌اش به آمریکا برای قانع کردن «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا برای ماندن در توافق هسته‌ای و نبود گزینه‌ای جایگزین برای آن، نوشت: ترامپ با خارج شدن از توافق آب و هوایی پاریس یا مخالفت با توافق تجاری ترانس پاسفیک در اشتباهات سیاست خارجی سهیم بوده است. ما تاکنون هیچ اشتباهی قابل مقایسه با تصمیم لغو توافق هسته‌ای نیست.
یو اس‌ ای تودی سفر سه روزه مکرون را به آمریکا در هفته جاری تلاشی برای نجات توافق هسته‌ای عنوان کرد که اتحادیه اروپا، چین، فرانسه، آلمان، ایران، روسیه و انگلیس و آمریکا در سال 2015 (94) با ایران امضا کردند و با استناد بر سه ادله خروج واشنگتن از توافق هسته‌ای ایران را اشتباه خواند.
روزنامه آمریکایی این سه دلیل را چنین برشمرد: "نخست اینکه، ایران براساس نتایج 11 بار بازرسی‌های متوالی ایران، به توافق پایبند بوده است. تصمیم ترامپ برای تایید نکردن این توافق که انتظار می‌رود 12 مه (22 اردیبهشت) یا حتی قبل از آن انجام شود، راه را برای از سرگیری برنامه هسته‌ای ایران هموار می‌کند؛ موضوعی که به نوشته یو اس‌ای تودی، خطر درگیری نظامی و رقابت تسلیحاتی در منطقه را به دنبال دارد.
دیگر اینکه، از سرگیری تحریم‌های اقتصادی ایران باعث خواهد شد که مقام‌های ایرانی بار دیگر آمریکا را در آن مقصر بدانند و سرانجام اینکه، توافق هسته‌ای ایران براساس یک مبادله تجاری ساده یعنی برداشتن تحریم‌های اقتصادی به ازای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران است.
انتظار می‌رود ترامپ و «کیم جونگ اون» رئیس جمهوری کره شمالی بزودی درباره توافق مشابهی درباره برنامه هسته‌ای پیونگ یانگ مذاکره کند. اگر آمریکا از توافق خارج شود چرا باید کیم جونگ اون توافقی را با فردی امضا کند که به وعده آمریکا عمل نمی‌کند؟
روزنامه آمریکایی افزود: تاکنون مشاوران ترامپ تلاش کرده‌اند وی را از لغو توافق ایران که در دولت «باراک اوباما» رئیس جمهوری سلفش امضا شد، باز دارند اما برخی افراد میانه رو از جمله «اچ ارمک مستر» مشاور پیشین امنیت ملی آمریکا و «رکس تیلرسون» وزیر امور خارجه سابق آمریکا دیگر از تیم ترامپ خارج شده‌اند و افراد تندروتری همچون «جان بولتون» و «مایک پمپئو» نامزد معرفی شده برای جانشینی با تیلرسون، جای آنها را گرفته‌اند.
سایر اخبار این روزنامه
افزایش 2.7 درصدی نرخ مشارکت اقتصادی در 4 سال اخیر رئیس جمهور در اجتماع بزرگ و پرشور مردم تبریز: افتتاح 3 هزار میلیارد تومان طرح اقتصادی و عمرانی در آذربایجان شرقی تکاپوی اروپا برای حفظ برجام دکتر ظریف در گفتگو با نشنال اینترست: خروج رسمی آمریکا از برجام ایران را از تعهدات خود در این توافق رها می‌کند ملت، دولت، ارتش و انصارالله یمن: شهادت "صالح الصماد" بی‌پاسخ نخواهد ماند نهیب ظریف به نخبگان آمریکایی معاون اول رئیس جمهور، در دومین جشنواره آموزشی تحصیلی جایزه ملی ایثار: مدیران کشور باید ایثارگر باشند و از خود گذشتگی نشان دهند مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب استان اعلام کرد: برگزاری مانور بزرگ سازگاری با کم آبی در 56 شهر و300 روستای استان اصفهان مجلس آینده لبنان براساس قانون جدید تناسبی رقم می‌خورد اروپا و تعهدات برجام نوبخت: با بازگشت به قرآن می‌توانیم در جهان اسلام به وحدت برسیم وزیر دادگستری: هدف اصلی دولت عبور از مشکلات است وزیر تعاون، کار و امور اجتماعی اعلام کرد هدف‌گذاری دولت در سال 97، ایجاد یک میلیون شغل رئیس جمهور در اجتماع بزرگ و پرشور مردم تبریز: افتتاح 3 هزار میلیارد تومان طرح اقتصادی و عمرانی در آذربایجان شرقی رئیس جمهور در اجتماع بزرگ و پرشور مردم تبریز: افتتاح 3 هزار میلیارد تومان طرح اقتصادی و عمرانی در آذربایجان شرقی رئیس جمهور در اجتماع بزرگ و پرشور مردم تبریز: افتتاح 3 هزار میلیارد تومان طرح اقتصادی و عمرانی در آذربایجان شرقی رئیس جمهور در اجتماع بزرگ و پرشور مردم تبریز: افتتاح 3 هزار میلیارد تومان طرح اقتصادی و عمرانی در آذربایجان شرقی رئیس جمهور در اجتماع بزرگ و پرشور مردم تبریز: افتتاح 3 هزار میلیارد تومان طرح اقتصادی و عمرانی در آذربایجان شرقی