آمریکا در اندیشه امپریالیسم نفتی


گروه انرژي – مجتبي آزاديان: محمد خالدي سردشتي نماينده مردم لردگان درمجلس شوراي اسلامي‌و عضو کميسيون انرژي درخانه ملت درگفتگو با «تجارت» در خصوص موضوع خروج آمريکا از برجام و تاثيرات آن بر بازار نفت و انرژي اظهار داشت: معادلات در بازار نفت به عوامل مختلفي بستگي دارد و به اين سادگي نيست و نياز به تحليل و بررسي جامعي دارد. در شرايطي که پيش آمده رقباي ما به خصوص عربستان صعودي با همکاري ساير کشورهاي قدرتمند در حوزه انرژي مي‌خواهند کنترل بازار نفت را از دستان ايران خارج کنند.
وي افزود: شايد آمريکا اعلام کند که اوپک در بالا رفتن مصنوعي قيمت نفت مقصر است اما همانطور که مي‌دانيم بيشترين بهره و سود را از بالا رفتن قيمت نفت، خود آمريکا خواهد برد چراکه افزايش قيمت باعث قوت گرفتن شيل و توليد و در ادامه آن صادرات نفت آمريکا خواهد شد و آمريکا خواهد توانست کنترل بازار نفت را از اوپک و رقباي خاورميانه‌اي بگيرد. بنابراين به نظرم اقدام ترامپ و آمريکا در مسائل اقتصادي و اظهار نظرها به نوعي شانتاژ سياسي است.
اين عضو کميسيون انرژي با تاکید بر اینکه آمریکا در اندیشه امپریالیسم نفتی است، ادامه داد: به نظرم همه اينها يک سناريوي اقتصادي براي ضربه زدن به ايران است. آنها مي‌خواهند که ما بازار نفت را از دست بدهيم به همين دليل دولتمردان ما بايد با هوشياري کامل در اين زمينه، راه‌هاي جلوگيري از نفوذ بيشتر آمريکا در حوزه انرژي را بگيرند.
خالدي درخصوص احتمال خروج آمريکا از برجام گفت: قطعا آمريکا و کشورهاي غربي مراودات زيادي با اعراب دارند و اروپايي‌ها به خصوص سياستمداران و مسئولان اقتصادي‌شان در پشت صحنه به گونه‌اي در حال فشار به آمريکا هستند تا آنها را متوجه اشتباه بزرگ‌شان در خروج از برجام کنند چراکه مي‌دانند با خروج آمريکا و به دنبال آن غرب از برجام، در نگاه بين المللي بسيار منزوي خواهند شد و چالش‌هاي زيادي برايشان به وجود خواهد آمد و براي همين در پشت پرده مدام به آمريکايي‌ها هشدار مي‌دهند که در صورت خروج از برجام ديگر امضا و تعهدشان در قراردادهاي مختلف اعتبار خود را ازدست خواهد داد و تاثيرات مخرب اين اقدام آمريکا را به آنها منتقل مي‌کنند.
وي در پايان گفت:اروپا هميشه تاکيد دارد که نقض برجام قدرت چانه زني غرب را بسيار کاهش خواهد داد. از طرف ديگر هم دولت و مسئولان ما تمهيدات هوشمندانه‌اي در صورت رخ دادن هر سناريويي از سوي آمريکا در نظر گرفته، حال چه آمريکا از برجام خارج شده و اروپايي‌ها بمانند يا به طور کلي غرب از اين پيمان خراج شود. منطق مي‌يد که ما بايد خود را از قبل براي هر سناريويي آماده کنيم.
 خروج آمريکا از برجام منجر به افزايش بهاي نفت مي‌شود
لازم به ذکر است که نشريه فوربس در گزارشي نوشت: گمانه زني‌ها در مورد احتمال خروج واشنگتن از برجام منجر به افزايش يک تا سه درصدي بهاي نفت شده و اگر آمريکا تصميم به خروج خود از برجام را اعلام کند، اين افزايش بها تا 5 دلار نيز پيش خواهد رفت. جود کلمنت مدير مرکز تحقيقات انرژي جي تي سي در گزارشي با عنوان سه نمودار نفتي پيش از تصميم ترامپ در مورد ايران افزود: دوازدهم ماه مي، روزي سخت براي ايران خواهد بود؛ روزي که در آن دونالد ترامپ تصميم خواهد گرفت تحريم‌هاي اقتصادي عليه ايران را بازگرداند يا خير. اما حال که بهاي نفت به بالاترين ميزان خود در سه سال گذشته رسيده، بازارهاي جهاني نيز توجه ويژه‌اي به اين موضوع پيدا کرده اند. ايران حدود 5 درصد نفت جهان را توليد مي‌کند و يکي از صادرکنندگان کليدي نفت جهان به شمار مي‌آيد.