تضمین آرامش بازار


رييس‌جمهور با اشاره به اينکه قرار ما اين بود که از آرامش زندگي مردم حفاظت کنيم، گفت: به مردم ايران قول مي‌دهم توطئه‌هاي دشمنان در پيشرفت ايران تاثيري نمي‌گذارد.
به گزارش ايسنا، حجت الاسلام حسن روحاني در اجتماع پرشور مردم آذربايجان شرقي در استاديوم تختي تبريزگفت: يکبار ديگر مي‌خواهيم با هم پيوند جديدي را براي ارتقاء آذربايجان و سربلندي ايران ببنديم.
وي با اشاره به اينکه ما از ارديبهشت سال گذشته در کنار هم وعده داديم که براي امنيت، آرامش، آزادي و پيشرفت در کنار هم باشيم، گفت: امروز به آنچه وعده داده بوديم پايبند هستيم.
رئيس جمهور افزود: ما به آذربايجان براي احياء و حفظ درياچه اروميه و براي تقويت فرهنگ و زبان آذري و ارتقاء ورزش و تيم تراکتورسازي وعده داديم و پاي وعده‌هاي خود ايستاده‌ايم.
روحاني گفت: ما براساس آنچه با مردم قرار گذاشتيم، آرامش زندگي مردم و بازار را حفاظت خواهيم کرد و به مردم بزرگ ايران قول مي‌دهم توطئه آمريکا، صهيونيست‌ها و ارتجاع عرب در منطقه در پيشرفت ايران عزيز تأثيري نخواهد گذاشت.
رئيس جمهور افزود: آنهايي که در کاخ سفيد نشسته‌اند بدانند به تعهد، تمدن و انسانيت‌شان پايبند باشند يا نباشند، ملت بزرگ ايران و دولت به نمايندگي از ملت در برابر هرگونه توطئه و نقشه آنها با قاطعيت ايستادگي مي‌کند.
 روحاني افزود: هيچ‌کس نمي‌تواند اين ملت بزرگ را مأيوس کرده و اميد آينده را از ما بگيرد. ما امروز مقتدرتر از هر زمان ديگر پاي پيمان‌هاي خود ايستاده‌ايم اما اگر کسي بخواهد به تعهدش در برابر ما خيانت کند، بداند عواقب وخيم چنين حرکتي ، شامل حال خودشان خواهد شد.
رئيس جمهور افزود: دولت و ملت ايران براي تمامي‌مراحل احتمالي مقابل توطئه دشمنان برنامه‌ريزي کرده و هيچ مشکلي با آنها ندارد. ما مشکلات را با دست تواناي ملت ايران حل و فصل خواهيم کرد.
روحاني ادامه داد: ما براي آرامش مردم تصميمات قاطع و محکمي‌در زمينه بازار ارز اتخاذ کرديم و کسي نگران واردات و صادرات و تأمين کالاهاي مورد نياز نباشد.
رئيس جمهور با بيان اينکه در برابر توطئه خارجي‌ها و برخي افراد کوته‌بين داخلي برنامه‌ريزي کرده‌ايم، گفت: تمام نيازمندي‌هاي کشور با ارز ۴۲۰۰ توماني وارد مي‌شود و کالاهاي اساسي با همان قيمت قبل تأمين خواهد شد و مردم نبايد هيچ‌گونه نگراني براي واردات داشته باشد.
روحاني اظهار داشت: اگر واردات در گذشته ۵۰ ميليارد دلار بوده و امسال ۶۰ ميليارد دلار باشد و اگر نرخ خدمات ۱۰ ميليارد دلار بود و ۲۰ ميليارد دلار شود، هيچ نگراني نخواهيم داشت.
رئيس جمهور با بيان اينکه صادرات غيرنفتي کشور در فروردين ماه سال ۹۷ نسبت به سال گذشته ۱۵ درصد و واردات نيز ۷ درصد افزايش داشته است، گفت: ما در مسير توسعه کشور، گام برخواهيم داشت و دولت متعهد است تا هرگونه مشکلي در اين مسير را حل و فصل کند.
 رئيس جمهور با بيان اينکه در جريان اين سفر ۳ هزار ميليارد تومان، طرح و پروژه افتتاح و ۶ هزار ميليارد تومان پروژه کلنگ‌زني و عمليات اجرايي آنها آغاز مي‌شود، گفت: در راستاي توسعه صنايع معدني استان، دستور دادم توقفي که در پروژه ذوب مس ايجاد شده بود، برداشته شود و اين گام خوبي براي توسعه اشتغال مردم و پيشرفت استان خواهد بود.
وي با اشاره به سخنان نماينده ولي فقيه در استان آذربايجان شرقي درباره ضرورت ارتقاء بهداشت، درمان و ايجاد امکانات درماني براي بيماران کبدي گفت: امروز اولين پيوند کبد در تبريز انجام شده است. 
روحاني با بيان اينکه دولت و ملت ايران به آذربايجان و تبريز افتخار مي‌کند، گفت: در اين استان خيران و افراد نيکوکار تلاش‌هاي فراواني در راستاي ارتقاء بهداشت، درمان و سلامت مردم انجام داده‌اند به گونه‌اي که صد خير در ۵ سال گذشته ۲۶۰ ميليارد تومان در اين زمينه هزينه کرده‌اند و دولت متقابلاً ۸۰۰ ميليارد تومان در اين بخش هزينه کرده است.
رئيس جمهور افزود: با برنامه ريزي‌هاي انجام شده و تلاش مسئولان شاهد بهره‌برداري از طرح‌هاي متعدد در زمينه بهداشت و درمان تا پايان دولت دوازدهم خواهيم بود.
روحاني با بيان اينکه دولت در ديگر بخش‌ها از جمله صنعت، کشاورزي و سدسازي نيز برنامه‌هاي خوبي براي استان دارد، گفت: زبان آذري از افتخارات ايران عزيز است و از استاندار و مسئولين استان و دانشگاه‌ها مي‌خواهم تا مرکز زبان و ادبيات ترکي را افتتاح و کتاب‌هاي مربوط به آن را چاپ کنند.
رئيس جمهور افزود: زبان ترکي يکي از افتخارات و گل‌هاي معطر اين سرزمين است.
روحاني با بيان اينکه بايد به ايثار مردم آذربايجان شرقي افتخار کنيم، گفت: من به مردم آذربايجان شرقي و غربي و منطقه غرب کشور، اعلام مي‌کنم اگر تلاش‌هاي دولت‌هاي يازدهم و دوازدهم از سال ۹۲، نبود، در شهريور سال ۹۶، هيچ‌چيز از درياچه اروميه باقي نمي‌ماند و امروز اعلام مي‌کنم که دولت يازدهم ۲ هزار و دويست ميليارد تومان براي احياء درياچه اروميه هزينه کرده و به شما قول مي‌دهم درياچه اروميه به عنوان نگين ايران باقي بماند.
رئيس جمهور اظهارداشت: بيش از هزار ميليارد تومان طرح و پروژه‌هاي متعدد براي احياء درياچه اروميه در دستور کار است، گفت: براساس برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده و وعده مسئولان ذيربط در آينده ارتفاع آب درياچه اروميه يک متر افزايش خواهد يافت.
روحاني با بيان اينکه دولت به تعهدات خود تا جايي که توان داشته باشد، عمل مي‌کند، افزود: بي‌ترديد در زمينه آب، راه و بهداشت و درمان که جزو پروژه‌هاي مهم استان است، گام‌هاي تأثيرگذار و خوبي برداشته خواهد شد.
رئيس جمهور اظهار داشت: در سفر گذشته به اين استان اجراي 23 طرح و پروژه را به مردم قول داديم و بيش از آنچه که وعده کرده بوديم، براي اجراي طرح‌ها، اعتبار تخصيص داديم، منتها از اين تعداد، 18 پروژه عملياتي و 5 پروژه در دست اجراست که دولت متعهد به تکميل آنها خواهد بود.
روحاني با اشاره به اينکه عملياتي شدن 50 درصد از پروژه بزرگراه اهر به تبريز گفت: براساس برنامه‌ريزي اعتبار اين پروژه 90 ميليارد تومان بوده که تاکنون 104 ميليارد تومان پرداخت شده و دولت متعهد است که اين پروژه را تکميل کند. همچنين اقدامات خوبي در راستاي احداث راه‌آهن ميانه به تبريز انجام شده و امسال راه‌آهن بستان‌آباد افتتاح خواهد شد.
رئيس جمهور با بيان اينکه امسال استان آذربايجان شرقي از رحمت آسماني برخوردار بود و وضع بارندگي نسبت به پارسال بهتر بوده است، افزود: ما در بسياري از استان‌ها با مشکلات فراواني در زمينه تأمين آب مواجه هستيم و دولت متعهد به رفع اين مسايل است که در اين راستا کميته سه نفره‌اي تشکيل شده و مشکلات موجود در زمينه تأمين آب مناطق مختلف کشور را بررسي خواهند کرد.
روحاني ادامه داد: در دولت يازدهم 3 هزار و 997 ميليارد تومان براي طرح‌ها و پروژه‌هاي مختلف در استان آذربايجان شرقي هزينه شده که اين رقم بيش از دو برابر 4 سال قبل از دولت يازدهم بوده است.
رئيس جمهور اظهار داشت: در اين سفر اجراي 28 طرح و پروژه را با اعتباري بالغ بر 1188 ميليارد تومان به مردم آذربايجان شرقي قول مي‌دهيم که اين جداي از 735 ميليارد توماني است که از طريق صندوق توسعه ملي براي اين استان در نظر گرفته شده است.