7 نامزد برای کرسی شهرداری تهران




حمیده امینی فرد


روزنامه نگار
دیروز بالاخره 7 کاندیدای نهایی شهرداری تهران معرفی شدند. سیدمحمد افشانی، محمد ابراهیم انصاری لاری، محمود حجتی، سید محمود حسینی، سمیع‌الله حسینی مکارم، حجت‌الله میرزایی و پیروز حناچی ۷ گزینه ‌ای هستند که باید طی 2 هفته، برنامه هایشان را به شورا ارائه دهند. در لیست نهایی البته، جای 2 کاندیدای پرحاشیه این روزها یعنی «محسن هاشمی» و «محمدرضا عارف» خالی بود. عارف پیش از شروع رأی‌گیری در لیست 8 نفره انصرافی‌ها در کنار افرادی همچون «مرعشی»، «بی‌طرف» و «تقی زاده» ایستاد و «محسن هاشمی» که نامش در لیست 20 نفره شورایی‌ها قرار داشت، در زمان رأی گیری، نتوانست حد آرا را کسب کند و برهمین اساس به لیست نهایی راه نیافت! او البته درباره دلایل رأی نیاوردنش هم این‌طور توضیح داد: «از اول هم معلوم بود و نمی‌خواستم جزو کاندیداها باشم، اما برخی اعضا اصرار کردند که نام من در میان کاندیداها باشد تا مردم و خبرنگاران مطمئن باشند که نمی‌توانم بیایم.» با این همه برخی شورایی‌ها همچون محمدجواد حق شناس، حمایت قطعی خود را از هاشمی اعلام کرده و گفتند که رفتن او از شورا، به ضرر پارلمان شهری بوده و از این نظر رأی به انسجام و وحدت داده‌اند.
به‌گفته یکی از شورایی‌ها، سمیع‌الله حسینی مکارم، سرپرست فعلی شهرداری تهران با 17 رأی در رأی‌گیری دیروز بیشترین حد آرا را کسب کرده است. همچنین براساس برخی خبرها، ظاهراً افشانی 14 رأی، انصاری لاری 12 رأی، حسینی 11 رأی، حناچی 10 رأی و هاشمی 5 رأی به‌دست آوردند. از آرای دو کاندیدای دیگرخبری نیست. پیش از این «محمود حجتی»، «سمیع‌الله مکارم» و «حجت میرزایی» از عدم تمایلشان برای ورود به «بهشت» خبر داده بودند!
رأی‌گیری شورایی‌ها البته مخفیانه و پشت درهای بسته انجام شد. اما در نهایت، لیستی که بیرون آمد از موج انتقادات در امان نماند. به‌طوری که محمد علیخانی، یک عضو منتقد، لیست نهایی را لیستی «اصلاً قوی» توصیف کرد. 23 اردیبهشت ماه، روزی است که شهردار تهران به مردم معرفی خواهد شد! آن‌طور که سخنگوی شورا خبر داده، شورایی‌ها قرار گذاشته‌اند تا اگر فردی، به هر دلیلی از لیست بیرون آمد، گزینه دیگری به این جمع اضافه نشود، با این همه محسن هاشمی تلویحاً اعلام کرده که امکان تغییر لیست دور از ذهن نیست!
لیست دیروز همچنین برچسب سیاسی و حزبی بودن هم خورد. اما این عنوان از سوی علی اعطا، سخنگوی شورای شهر رد شد. او گفت که اعضا با گروه‌های مرجع مشورت کرده‌اند، ولی در نهایت خودشان تصمیم‌گیری کرده‌اند نه دیگری به جای آنها! محسن هاشمی نیز به این سؤال اینگونه پاسخ داد: «این اظهارات منتقدان است.» با وجود این «محمد علیخانی»، تأیید کرد که در این زمینه تصمیم حزبی بیشتر موردنظر بوده است.
بازنشسته بودن برخی از کاندیداها نیز حاشیه‌های دیگری را برای جلسه دیروز رقم زد. اما محسن هاشمی درباره بازنشسته بودن برخی کاندیداها و عدم امکان فعالیتشان در پست شهرداری تهران گفت: قانون فعلی درخصوص بازنشسته‌ها در شهرداری تهران مشکلی ندارد، ولی شنیده‌ایم که در مجلس شورای اسلامی قانونی در حال تنظیم است که بازنشستگان را تعیین تکلیف می‌کند. براین اساس اگر گزینه‌ای که انتخاب شد، بازنشسته بود و از سویی دیگر قانون اجازه نمی‌داد که آن فرد به‌عنوان شهردار باشد، بعداً تصمیم‌گیری خواهیم کرد.
سه شرط شورا برای شهردار جدید پایتخت
محسن هاشمی در حاشیه جلسه علنی با اعلام سه شرط شورا برای شهردار جدید گفت: «معیارهایی برای انتخاب شهردار مهم است که یکی از آنها کارآیی شهردار خواهد بود، همچنین برای ما اعضای شورای شهر مهم است که مسئولان نظام نسبت به شهردار نظر منفی نداشته باشند و شهردار باید کسی باشد که انسجام شورا و شهرداری را حفظ کند و ضمن استفاده از نظرات شورا به کار کارشناسی کمیسیون‌ها نیز اعتماد داشته باشد.»
وی درباره این سؤال که آیا از کاندیداها گواهی سلامت نیز دریافت می‌شود یا نه به شوخی گفت: من به سؤال شما پاسخ نمی‌دهم چرا که مجبورم شوخی کنم و ممکن است برخی‌ها سخنان من را بد برداشت کنند.
هاشمی به برخی از انتقادات درمورد اینکه هفت گزینه شهرداری سیاسی هستند و برای مردم ناشناخته‌اند، گفت: ‌بالاخره این گزینه‌ها نظر اعضای شورای شهر است و مورد احترام هستند و دقت داشته باشید که در ایران شهردارتوسط شورای شهر و نه مردم انتخاب می‌شود.
وی در پاسخ به این سؤال که چرا آرای گزینه‌ها اعلام نشد و این برخلاف شعار شفافیت شوراست، ادامه داد: تصمیم گرفته شد که آرای گزینه‌ها اعلام نشود و تعداد آرای انتخاب نشدگان نیز برای اینکه برای آنها خوب نبود، اعلام نکردیم.
هاشمی درباره برخی شایعات مبنی بر ترک جلسه توسط چند عضو گفت: هیچ کس جلسه را ترک نکرد؛ اما ممکن است برخی اعضا جلسات را برای کار خیر یا دستشویی ترک کنند.
وی درباره برخی انتقادات به اینکه هفت گزینه شهرداری تا چه حد با تهران آشنایی دارند، گفت:‌ بالاخره در میان این گزینه‌ها، وزیر، استاندار سابق و... وجود دارد و هرکدام از این‌ها می‌توانند بخشی از مشکلات را حل کنند.
رئیس شورا درباره قدرت چانه زنی کاندیداها هم تأکید کرد: حاکمیت نباید در مورد حاکمان نظر منفی داشته باشد.وی در پاسخ به این سؤال که آیا ممکن است اعضای شورا این هفت نفر را تغییر داده و به گزینه‌هایی همچون آقای عارف و شما برگردند، گفت: نمی‌توانم در این رابطه اظهارنظر قطعی کنم همواره احتمالاتی وجود دارد و اتفاقات زیادی ممکن است بیفتد.
فرآیند صدور حکم شهردار از طریق وزارت کشور پیگیری می‌شود!
سخنگوی شورا نیز در حاشیه جلسه دیروز درباره استعلام کاندیداها این‌طور توضیح داد: تلاش می‌شود در زمانبندی انجام شده شهردار تهران انتخاب و در ادامه نیز فرآیند صدور حکم وی از طریق وزارت کشور پیگیری و اجرا شود.
اعطا به انتقاداتی مبنی بر اعلام نتایج بر حسب حروف الفبا هم گفت: طبق هماهنگی اعضای شورا قرار شد اسامی گزینه‌ها بر اساس حروف الفبا اعلام شود، این موضوع در جلسه هم‌اندیشی تصمیم گرفته شد و به‌همین جهت آرای هیچ‌یک از گزینه‌ها اعلام نشد.