تحلیل سیاسی هفته

بسم‌الله الرحمن الرحیم
آخرین هفته سال 95 نیز به پایان رسید و دوشنبه آینده پنجره نیمروز به روی سال 96 گشوده می‌شود. سالی که روزهای انتهایی آن را سپری می‌کنیم به عنوان سال کبیسه، با ولادت فرخنده دخت گرامی رسول خاتم آغاز شد و با میلاد خجسته ایشان نیز به پایان رسید ولی در این 366 روز، حوادث تلخ و شیرین زیادی وجود داشت. روزهای باقیمانده از سال، بهترین فرصت برای محاسبه نفس و عملکردهای فردی و اجتماعی است تا قبل از آنکه در محضر الهی و پیشگاه عدل کبریایی مورد مواخذه قرار بگیریم، به بررسی اعمال و کردار خود پرداخته و از آن به عنوان مایه عبرت و سرمایه سال آینده استفاده کنیم.
هفته جاری تلاش سازماندهی شده و جدی مخالفان دولت یازدهم برای زمین زدن دولت و در نهایت، تک دوره‌ای شدن مدیریت تدبیر و امید شدت گرفت و باید منتظر بود که روند این روش‌های تخریبی تا اردیبهشت سال 96 از شدت بیشتری هم برخوردار شود.
تقابل و هماوردی رقبای دولت اعتدال و تدبیر این روزها ضمن برخورداری از تنوع و گوناگونی در شیوه‌های رویارویی سیاسی، از گستردگی سبک و سیاق تخریب نیز بهره گرفته و شکلی منسجم و هدفمند یافته است. هر چند در فرصت‌های منتهی به انتخابات ریاست جمهوری تا اردیبهشت سال 96 مسئولان دولت یازدهم طبعاً باید پذیرای بازخورد عملکردهای خود در قالب نقدهای سازنده و منصفانه باشند ولی حجم قابل توجهی از واکنش رقبای سیاسی در شکل و شمایل تخریب و اتهام زنی بروز یافته است.


از ابتدای فعالیت دولت یازدهم، مخالفان و شکست خوردگان در انتخابات 92 کوشیدند بر مسئولان جدید اجرایی بتازند و با برجسته‌ کردن مشکلاتی که خود عامل بروز آن بودند، به هوچی گری علیه دولت بپردازند. این جماعت هر چند از ابتدا وارونه نمایی علیه دولت به شکل فردی و موردی مشغول بودند ولی اکنون به شکل نظام‌مند و سازمان یافته‌ای به تخریب دولت و عملکردهای مثبت آن مشغول شده و حتی به دروغ و روشهای ضداخلاقی نیز توسل یافته‌اند.
هیاهوی مخالفان دولت در بی‌ثمر خواندن برجام و ادعای آنان مبنی بر وادادگی دولت در برابر آمریکا، نمونه روشنی از پیشبرد پروژه تخریب علیه دولت است، چرا که بر کسی پوشیده نیست که همه مراحل گفت و گوهای هسته‌ای و توافق برجام زیر نظر مستقیم رهبر معظم انقلاب به انجام رسیده و برجام نه طرحی دولتی که اقدامی ملی بود که به پشتوانه رهبری و همت مسئولان و با هدف حفظ منافع ملی به انجام رسید.
انکار دستاوردهای برجام در حوزه‌های مختلف بویژه حوزه اقتصادی را نیز می‌توان در زمره اقدامات تخریبی مخالفان دولت دید. توافق هسته‌ای که توانست با رفع تحریم‌های ظالمانه بین‌المللی بسیاری از تنگناهای مالی و پولی پیش روی اقتصاد کشور را از سر راه بردارد و روزنه‌هایی تازه به روی کشور گشوده و زمینه ساز جذب سرمایه‌گذاری خارجی، رفع تحریم‌های نفتی و گسترش مبادلات بانکی شود، مخالفان تندروی دولت منکر این دستاورد‌ها شده و یا دستکم آنها را کم اهمیت و بی‌اثر جلوه دهند.
شاید این وضعیت باعث شود دولت که در زمینه‌‌های تبلیغاتی و بیان عملکرد خود چندان قوی ظاهر نشده، در ماه‌های اندک پیش رو، اقدامات انجام شده خود را با توجه به واقعیت‌ها و مشکلات کشور برای مردم بازگو کند. اینکه دولت یازدهم در چه شرایطی مدیریت قوه اجرایی را تحویل گرفت و اکنون در چه شرایطی به سر می‌بریم؛ اینکه بسیاری از مشکلاتی که امروز پای اقتصاد را زنجیر کرده از کجا منشا گرفته باید برای مردم تشریح شود. دولت یازدهم باید در عین صداقت و شفافیت به مردم شرح عملکرد ارائه کند و حوزه مقدورات و محذورات خود را بازگو نماید تا در مقابل اقدامات مخرب مخالفان که فضای یاس و ناامیدی و بی‌اعتمادی به دولت و نظام را ترویج می‌کنند، بایستد و مردم را در جریان امور قرار دهد.
بررسی تحولات خارجی را با مسائل بحرین آغاز می‌کنیم. این هفته بحرین صحنه اعتراضات گسترده مردمی بود. هزاران نفر از مردم بحرین با وجود برخوردهای وحشیانه رژیم به خیابان‌ها آمدند و به نشانه حمایت از آیت‌الله عیسی قاسم و همچنین اعتراض به ادامه اشغالگری عربستان تظاهرات کردند. تظاهر کنندگان شعارهایی در محکومیت عربستان و رژیم حاکم بر منامه سر دادند که با برخورد نیروهای امنیتی مواجه شد. سه شنبه این هفته مصادف با ششمین سالروز یورش نیروهای سعودی، تحت عنوان نیروهای «سپر جزیره» بود که به بهانه دفاع از رژیم بحرین وارد این کشور شدند. ارتش تجاوزگر سعودی در طول شش سال گذشته در سرکوب وحشیانه مردم بحرین نقش مستقیم داشته است.
از سوی دیگر در پی اعتراض‌های گسترده مردم به بازداشت غیرقانونی و محاکمه ناعادلانه شیخ عیسی قاسم رهبر معنوی شیعیان بحرین، رژیم آل خلیفه مجبور به عقب نشینی شد و محاکمه وی را برای چهارمین بار به تعویق انداخت. رژیم وابسته و دیکتاتور حاکم بر بحرین که در برابر قیام ملت مستاصل شده است، خرداد ماه گذشته شیخ عیسی قاسم را سلب تابعیت کرد با این تصور که اینگونه اقدام‌ها ندای حق خواهی مردم که کاخ حکومت آل خلیفه را به لرزه در آورده است، خاموش سازد ولی نه تنها اینگونه نشد بلکه مردم بحرین در ششمین سال انقلاب پویاتر و با گام‌های محکم‌تر در صحنه حضور دارند و به مبارزه ادامه می‌دهند.
این هفته نیروهای عراقی در جنگ با تروریست‌های تکفیری به پیروزی‌های مهمی دست یافتند. ارتش و نیروهای مردمی عراق توانستند مراکز مهم دولتی از جمله استانداری نینوا را از چنگ داعش خارج سازند و به گزارش منابع عراقی، اکنون داعش در محدوده کوچکی در غرب موصل گیر افتاده و از هر طرف تحت محاصره است. مسئولان نظامی عراق گفته‌اند به عمده اهداف خود در مرحله تازه عملیات دست یافته‌اند و العبادی نخست‌وزیر عراق نیز اعلام کرد جنگ با داعش در مرحله پایانی قرار دارد. پیروزی در عملیات موصل، به منزله پایان رویای تروریسم تکفیری و حامیان منطقه‌ای آنها در اشغال عراق و تشکیل حکومت خواهد بود. منابع حکومت عراق تاکید کرده‌اند زمان فرا رسیدن پیروزی کامل در موصل چندان طول نخواهد کشید و شمار آوارگان بسیار کمتر از چیزی است که انتظار می‌رفت.
این هفته اقدام دولت هلند در ممانعت از ورود «چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه به آن کشور با عصبانیت شدید مقامات آنکارا مواجه شد. چاووش اوغلو قصد داشت برای سخنرانی در جمع اقلیت ترک تبار هلند و جلب حمایت آنها برای موافقت با تغییر قانون اساسی به نفع اردوغان، به آن کشور سفر کند که هلندی‌ها به گونه‌ای تحقیرآمیز از ورود وی جلوگیری کردند. در پی این اتفاقات، اردوغان گفت که حتی عذرخواهی هلند را نیز نمی‌پذیرد و آن کشور باید در انتظار مجازات‌های ترکیه از جمله تحریم‌ها باشد. در مقابل، نخست‌وزیر هلند، مقامات ترکیه را به برخوردهای عصبی متهم نموده و تاکید کرد که قصد ندارد به پاسخ گویی‌های پی در پی و نازل با آنکارا ادامه دهد.
تنش‌های دو طرف، پای اتحادیه اروپا را هم به میان کشیده است، از جمله موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به اردوغان هشدار داد و آلمان نیز خواست که آنکارا منطقی عمل کند. روزنامه آلمانی «بیلد» نیز با حمله شدید به اردوغان گفت اردوغان «مطرود» و «جاه طلب» قصد دارد اتحادیه اروپا را بی‌ثبات کند.
این هفته سوریه نیز شاهد تحولات تازه‌ای بود. در جبهه‌های جنگ، نیروهای سوریه به ویژه در اطراف حلب به پیشروی‌های تازه‌ای دست یافتند و زنجیره پیروزی‌های خود را که از دو سال قبل آغاز شده است ادامه دادند. این پیشروی‌های مستمر و مهم، تروریست‌‌ها و حامیان آنها را از آینده تحولات سوریه که در آن جایی برای این گروه‌ها و دولت‌ها وجود نخواهد داشت عصبانی‌تر کرده و آنها را برای تاثیرگذاری بر روند پیشرفت‌های دمشق به تکاپو انداخته است.
از یکسو ترکیه با سوءاستفاده از شرایط موجود، در شمال سوریه به خاک آن کشور تجاوز کرده است و از سوی دیگر آمریکایی‌ها صدها نظامی خود را به بهانه مبارزه با داعش وارد استان «حسکه» کرده‌اند. در همین حال، که دولت سوریه رسماً و صراحتاً اعلام کرده است هر نیرویی که بدون توافق دمشق در سوریه حضور دارد تجاوزگر و اشغالگر است.
در زمانی که مردم و ارتش سوریه به لطف ایستادگی و ایثارگری تا پیروزی نهایی فاصله‌ای ندارند، اقدامات این دولت‌های شرور، خنجر از پشت و خیانت است. با اینحال آنچنانکه در گذشته نیز شاهد بوده‌ایم اینگونه تحرکات نخواهد توانست در مسیر اراده ملت سوریه برای دستیابی به حق حاکمیت خود خللی ایجاد کنند و تروریست‌های مورد حمایت آنها محکوم به شکست و نابودی هستند.
سایر اخبار این روزنامه