نشرکاغذی در خطر زوال

پروین زنگنه*- کاغذ برای برخی اصناف مانند اکسیژن برای زندگی است. کاغذ عنصر حیات و ادامه بقاست و نبود و گرانی آن زندگی این اصناف را با علامت سوال روبه‌رو می‌کند. نیمه‌های سال 96 تب نگرانی درباره کاغذ فزونی گرفت و در این بین روزنامه‌ها و ناشران نگران ادامه حیات و تامین زندگی کارگران و کارمندان خود بودند. در این بین اما وزیر ارشاد اعلام کرد از ناشران و روزنامه‌ها حمایت کرده و همه تلاش خود را برای تامین کاغذ تحریر کافی به کار می‌بندد.
روز گذشته‌ اما خبری مبنی بر توقف خط تولید داخلی کاغذ تحریر بار دیگر زنگ نگرانی را به صدا درآورد. این خبر در آستانه نمایشگاه بین‌المللی کتاب خوشایند هیچ ناشری نیست و پیشروی و توسعه امور فرهنگی را به چالش کشیده و دچار آسیب‌هایی جبران‌ناپذیر خواهد کرد. به هر روی فرهنگ هر جامعه پاشنه آشیل و بی‌‌شک نقطه قوت آن جامعه است. حال آنکه شکننده شدن این حوزه آسیب‌هایی را در بلند‌مدت پدید خواهد آورد.
سوال اساسی اما این است که چرا کاغذ تولید داخل آن هم درست در سال حمایت از تولید ملی دچار مشکلات جدی شد و تا توقف تولید پیشروی کرد. توقف کار تنها کارخانه تولید‌کننده داخلی کاغذ تحریر در چنین شرایطی معنایی ندارد مگر دهن‌کجی به حوزه فرهنگ و رسانه از سوی سودجویان بازار کاغذ؛ بازاری که نیاز به تولید آن متوقف نمی‌شود و در صورت توقف تولید داخلی این وارد‌کنندگان کاغذ هستند که سود و منفعتی کلان به دست خواهند آورد.
شرایط کنونی مهر تاییدی است بر مظلومیت فرهنگ در کشور و جای خالی حمایت‌های جدی و رسمی مسوولان از این حوزه. چگونه ممکن است در شرایطی که وزیر ارشاد در کمتر از شش ماه گذشته از ناشران و روزنامه‌ها حمایت کرده بود، حال در این روزها آخرین قطره‌های حیات کاغذ تولید داخل خشک شود و در ادامه این روند شاهد ورشکستگی دومینووار ناشران مختلف نیز باشیم.


در همین راستا شنیدن خبر ورشکستگی ناشران یکی بعد از دیگری نگرانی‌ها را چند برابر می‌کند. در این بین نه‌تنها فرهنگ آسیب جدی می‌بیند بلکه منجر به ورود سیل عظیمی از افراد بیکار به جامعه می‌شود. حوزه نشر متشکل از اصناف متعددی است که هر یک به تنهایی حجم وسیعی اشتغال ایجاد کرده‌اند و در صورت خاموش شدن چراغ هر انتشارات، چراغ خانه‌های بسیاری خاموش‌ خواهد شد.
از سویی دیگر اما امید است در این راستا وزیر ارشاد حمایت‌های خود را از حوزه فرهنگ و ارشاد جدی کرده و موضوع معطوف به شعارهای تکراری نشود؛ همان شعارهایی که اگر اجرایی نشوند به دلیل ضعف‌های گسترده زیرساختی همچنان حجم بالایی از مشکلات اقتصادی بر دوش جامعه باقی بماند. با توجه به آنچه این روزها بر ماجرای کاغذ کشور می‌گذرد امید است برنامه‌ریزی‌هایی جدی و هدفمند انجام شود و اصلاحات اساسی در بخش نشر اجرایی شود.
*ناشر
DAGHAYEGH76i@gmail.com