پیچیدگی‌های صنعت کاغذ و حمایت‌های مبهم دولت؛

گروه صنعت- ضرورت حمایت ملت ایران از چرخه‌های تولیدی و کالای ایرانی راه‌حل اساسی برحرکت و جهش اقتصاد کشور است؛ موضوعی که با رویکرد خرید کالای ایرانی می‌توان حمایت از کار و سرمایه ایرانی را تحقق بخشید و با رفتاری مثبت نسبت به ارتقای کیفیت و بهره تولیدات داخلی نیز اقدام کرد. دراین رویکرد توجه به خرید کالاهای مورد نیاز از بازار داخلی و تولید ملی بعنوان گام اساسی در حمایت از چرخه‌های تولید و درخواست بجای مردم برای بهبود کیفیت و ارتقای اجناس ایرانی است. تولید ملی مقدمه‌ای خواهد بود بر اشتغالزایی و کارآفرینی و افزایش بهره‌وری در تمامی عرصه‌ها و همچنین باعث بهبود وضعیت اجتماعی، زندگی مردم و همچنین کاهش نرخ تورم و اثرات مثبت در اقتصاد که منجر به رشد و ترقی کشورمان خواهد شد. تولید یکی از محصولات داخلی که همواره مورد بی‌مهری مسوولان و دولتمردان قرار گرفته است بخش تحریری و روزنامه‌های کشور است. افزایش قیمت کاغذ طی چند ماه گذشته تاکنون واکنش روزنامه‌های خصوصی و ناشران کتاب و مجلات را به دنبال داشت و در این میان برخی روزنامه‌ها اعلام کردند که در اعتراض به گران شدن کاغذ سال گذشته برای مدتی فقط به صورت الکترونیکی منتشر کردند یا تعداد صفحات خود را کم کردند. البته در ادامه از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام شد که تعرفه انواع کاغذ چاپ و تحریر و روزنامه تا پایان سال گذشته کماکان مطابق روال قبل بوده و افزایش نخواهد یافت اما اعلام صرف این خبر هم به افزایش قیمت کاغذ و کمبود آن منجر شده است. تغییر نرخ ارز در چندین ماه گذشته و افزایش جهانی قیمت کاغذ منجر به این شد که بازار کاغذ ایران که مملو از کاغذهای وارداتی است‌ نیز با تکانی مواجه شود. در این وانفسا برخی فروشندگان کاغذ نیز از فروش امتناع کردند که این خود بر گرانی کاغذ افزود.
تولید کاغذ در کارخانه‌ داخلی تک‌محصولی متوقف شد
ابوالفضل روغنی رییس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا از توقف تولید کاغذ تحریر و روزنامه در کارخانه‌ داخلی تولید تک‌محصولی در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» خبر داد و گفت: کارخانه‌ کاغذسازی تبریز که تولید کاغذ روزنامه و تحریر را داشت به علت حمایت نشدن از سوی دستگاه‌‌های متولی تعطیل شد، زیرا تمام نیاز بازار از طریق واردات تامین شده است. از سال گذشته تاکنون با اینکه شعار «اقتصاد مقاومتی» مطرح بود، تقریبا هیچ کاغذ تحریر و روزنامه‌ای در کشور تولید نشده است. مشکل اینجاست که حاضر هستیم کاغذ خارجی را به هر قیمتی تهیه کنیم اما برای تعیین قیمت کاغذ داخلی شرایط سختی برای تولیدکنندگان اعمال می‌شود. بیمه‌، تسهیلات بانکی‌، تامین اجتماعی و موارد دیگر‌ هرکدام مشکلاتی را برای تولیدکننده کاغذ تحریریه و روزنامه به وجود آورده است تا جایی که سایر شرکت‌های تولید کننده کاغذ دیگر توانایی تولید کاغذ تحریر و روزنامه را ندارند و خط تولید این نوع محصول را متوقف کرده‌اند. شرکت پارس‌ و شرکت مازندران دیگر تولید کاغذ تحریر و روزنامه ندارند و تنها به تولید خمیر کاغذ و سایر محصولات پرداخته‌اند. با وجود اینکه امسال شعار حمایت از کالای ایرانی مطرح شده همچنان شرایط برای واردات تسهیل شده است درحالی‌که برای تحقق این شعار باید از کاغذ داخلی حمایت و به آنها امکانات داده شود. وی اضافه کرد: کارخانه‌های داخلی می‌توانند ۶۰ درصد نیاز داخلی کاغذ روزنامه و ۴۰ درصد نیاز کل کشور به کاغذ تحریر را تامین کنند. رییس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا گفت: نمی‌خواهیم واردات کاغذ به کشور ممنوع شود اما حداقل با حمایت از کارخانه‌های داخلی به آنها امکان رقابت با محصولات خارجی داده شود.وی افزود: واردات کاغذ تحریر و روزنامه به دلیل ارائه تسهیلاتی همچون ارز مبادله‌ای به واردکنندگان برای آنها جذابیت دارد، از سوی دیگر حمایتی از تولیدکنندگان داخلی این محصول نمی‌شود که تمام این عوامل دست‌ به‌ دست هم داد تا کارخانه‌ها به تعطیلی کشانده شود. روغنی‌گلپایگانی با اشاره به وضع نامناسب بازار کاغذ ادامه داد: سه کارخانه تولیدکننده کاغذ چاپ و تحریر در کشور هستند که در سال ۹۶ تولید جدی نداشتند. رییس کمیسیون صنایع اتاق ایران با اشاره به شعار سال ۹۷ گفت: در سال جدید شرایط برای بخش تحریر و روزنامه‌ها نه تنها بهتر نشده است،‌ بلکه شرایط بدتری هم پیش‌بینی می‌شود.
کالای ایرانی توان رقابت با تولیدات خارجی را دارد؟


شهرام غراوی عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: برای حمایت از کالای ایرانی باید اعتماد مردم جلب شود و متولیان دولتی اقتصاد و تولیدکنندگان بخش خصوصی سهم بسزایی در این مهم دارند.وی اظهار کرد: نهادینه کردن فرهنگ استفاده از کالای ایرانی برای اقبال عمومی به تولیدات داخلی زمانی مناسب است که اعتماد مردم به کالای ایرانی جلب شود.وی افزود: کالاهای ایرانی قابل رقابت با بسیاری از کالاهای مشابه خارجی است اما رسانه‌ها در تعامل با کارشناسان اقتصادی و متولیان دولتی و خصوصی اقتصاد باید علل موفق نبودن‌مان در این عرصه را مورد واکاوی دقیق قرار دهند. وی خواستار حمایت و همراهی کارگزاران و مسوولان نظام در همه سطوح مدیریتی برای حمایت از تولید کالای ایرانی شد و افزود: برای حمایت از کالای ایرانی باید اجماع همگانی به وجود آید تا در تولید کالای با کیفیت برای تولیدکنندگان، به صرفه و خریداری کردن کالاهای ایرانی برای شهروندان ایرانی مقرون به صرفه و با کیفیت باشد. وی با تاکید بر اینکه «کالای ایرانی توان رقابت با تولیدات خارجی را دارد»، گفت: از نظر روانی باید در جامعه نهادینه شود کالای ایرانی می‌تواند با مشابه خارجی آن رقابت کند. اگر برنامه‌ریزان و متولیان اقتصادی نتوانند اعتماد مردم نسبت به کالای ایرانی یا به عبارت بهتر ذائقه جامعه را به مصرف کالای داخلی معطوف کنند حتی با وجود رفع موانع کسب و کار باز انگیزه‌ای برای سرمایه‌گذاران برای حمایت از تولید داخلی به وجود نمی‌آید و سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند نقش واسطه بین تولیدکنندگان خارجی و مصرف‌کنندگان ایرانی را بازی کرده و سود بی‌دردسری ببرند.
با کدام منطق قابل قبول است
در حال حاضر به گفته رییس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا تولیدکنندگان صنعت کاغذ سال گذشته با توجه به اینکه خط تولید کاغذ‌های تحریر و روزنامه را متوقف کرده‌اند اما سال گذشته صادرات خوبی داشته‌اند. به گفته روغنی میزان صادرات کاغذ و خمیر به 100 هزار تن رسید که نسبت به سال 95 حدود 40 تا 50 درصد افزایش داشته است. اینجا جای این سوال باقی است که اگر موضوع عدم حمایت از تولید خیلی مشکلات را در این صنعت به وجود آورده است چرا تنها بخش کاغذ تحریر و روزنامه باید تعطیل و ورشکسته شود ؟