خیانت به برجام عواقب سختی دارد

گروه سیاسی- تصمیم ترامپ در مورد ماندن برسرتوافق هسته‌ای ایران، کورسوی امید دولتمردان برای سروسامان دادن به وضع اقتصادی کشور است. با این حال مواضع ترامپ در این خصوص هنوز مشخص نیست و وضعیت پرابهامی در داخل آمریکا و در سطح بین‌الملل شکل گرفته است. اما خروج آمریکا از برجام قطعا بر اقتصاد ایران بی‌تاثیر نخواهد بود چرا که آمریکا اولین اقتصاد دنیاست و بخش بزرگی از مراودات اقتصادی، بانکی و سرمایه‌گذاری‌های دنیا با ایالات متحده انجام می‌شود و بسیاری از سرمایه‌گذاران و اقتصاددان‌ها در جهان برای ادامه همکاری با ایران چشم به تصمیم رییس‌جمهور آمریکا دوخته‌اند. از این رو مقامات ایران از جمله رییس‌جمهور با هشدارها و اظهارنظرهای خود سعی در تغییر تصمیم ترامپ برای خروج از برجام دارند تا آسیب‌های حاصل از تصمیمات اشتباه او را کاهش دهند. در صورت عملی شدن تهدید‌های ترامپ در رابطه با خروج از برجام، ایران می‌تواند برنامه‌های هسته‌ای خود را از سرگیرد و آن را گسترش دهد. این موضوعی است که مقامات کشورمان بارها آن را به کشورهای غربی به ویژه آمریکا گوشزد کرده‌اند. رییس‌جمهور نیز در همین راستا در سخنرانی خود در جمع مردم تبریز به ترامپ هشدار داد که در توافق هسته‌ای بماند. حسن روحانی گفت به آن فرد در کاخ سفید می‌گویم که اگر پای تعهداتشان نماند، دولت ایران واکنش سختی نشان خواهد داد. هر کسی به توافق خیانت کند باید بداند که با عواقب سخت عملش مواجه می‌شود. وی در ادامه ایران امروز را از هر زمان دیگر مقتدر‌تر دانست و افزود: اما اگر کسی بخواهد به پیمان با ملت ما خیانت کند، عواقبش پای آنها را می‌گیرد چراکه ملت و دولت ایران برای هر مرحله‌ای از اقدامات آنها برنامه دارد و مشکلی پیش‌رو نداریم.
حسن روحانی در اجتماع پرشور مردم آذربایجان شرقی در استادیوم تختی تبریز با اشاره به اینکه از اردیبهشت سال گذشته در کنار هم وعده دادیم که برای امنیت، آرامش، آزادی و پیشرفت در کنار هم باشیم، گفت: امروز به آنچه وعده داده بودیم پایبند هستیم. وی خاطر‌نشان کرد: ما براساس آنچه با مردم قرار گذاشتیم، آرامش زندگی مردم و بازار را حفاظت خواهیم کرد و به مردم بزرگ ایران قول می‌دهم توطئه آمریکا، صهیونیست‌ها و ارتجاع عرب در منطقه در پیشرفت ایران عزیز تاثیری نخواهد گذاشت.
رییس‌جمهور تصریح کرد: آنهایی که در کاخ سفید نشسته‌اند بدانند به تعهد، تمدن و انسانیت‌شان پایبند باشند یا نباشند، ملت بزرگ ایران و دولت به نمایندگی از ملت در برابر هرگونه توطئه و نقشه آنها با قاطعیت ایستادگی می‌کند. وی افزود: دولت و ملت ایران برای تمامی مراحل احتمالی مقابل توطئه دشمنان برنامه‌ریزی کرده و هیچ مشکلی با آنها ندارد. ما مشکلات را با دست توانای ملت ایران حل و فصل خواهیم کرد. ما برای آرامش مردم تصمیمات قاطع و محکمی در زمینه بازار ارز اتخاذ کردیم و کسی نگران واردات و صادرات و تامین کالاهای مورد نیاز نباشد.
رییس‌جمهور با بیان اینکه در برابر توطئه خارجی‌ها و برخی افراد کوته‌بین داخلی برنامه‌ریزی کرده‌ایم، گفت: تمام نیازمندی‌های کشور با ارز 4200 تومانی وارد می‌شود و کالاهای اساسی با همان قیمت قبل تامین خواهد شد و مردم نباید هیچ‌گونه نگرانی برای واردات داشته باشند. روحانی اظهار داشت: اگر واردات در گذشته 50 میلیارد دلار بوده و امسال 60 میلیارد دلار باشد و اگر نرخ خدمات 10 میلیارد دلار بوده و 20 میلیارد دلار شود، هیچ نگرانی‌ای نخواهیم داشت.


رییس‌جمهور با بیان اینکه صادرات غیرنفتی کشور در فروردین‌ماه سال 97 نسبت به سال گذشته 15 درصد و واردات نیز هفت درصد افزایش داشته است، گفت: در مسیر توسعه کشور، گام برخواهیم داشت و دولت متعهد است هرگونه مشکل‌ در این مسیر را حل و فصل کند.
روحانی با بیان اینکه در جریان این سفر سه هزار میلیارد تومان، طرح و پروژه افتتاح و شش هزار میلیارد تومان پروژه کلنگ‌زنی و عملیات اجرایی آنها آغاز می‌شود، گفت: در راستای توسعه صنایع معدنی استان، دستور دادم توقفی که در پروژه ذوب مس ایجاد شده بود، برداشته شود و این گام خوبی برای توسعه اشتغال مردم و پیشرفت استان خواهد بود. رییس‌جمهور افزود: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده و تلاش مسوولان شاهد بهره‌برداری از طرح‌های متعدد در زمینه بهداشت و درمان تا پایان دولت دوازدهم خواهیم بود. وی با بیان اینکه دولت در دیگر بخش‌ها از جمله صنعت، کشاورزی و سدسازی نیز برنامه‌های خوبی برای استان دارد، گفت: زبان آذری از افتخارات ایران عزیز است و از استاندار و مسوولان استان و دانشگاه‌ها می‌خواهم مرکز زبان و ادبیات ترکی را افتتاح و کتاب‌های مربوط به آن را چاپ کنند.
روحانی با بیان اینکه باید به ایثار مردم آذربایجان شرقی افتخار کنیم، گفت: به مردم آذربایجان شرقی و غربی و منطقه غرب کشور، اعلام می‌کنم اگر تلاش‌های دولت‌های یازدهم و دوازدهم از سال 92 نبود، در شهریور سال 96، هیچ‌چیز از دریاچه ارومیه باقی نمی‌ماند و امروز اعلام می‌کنم که دولت یازدهم دو هزار و دویست میلیارد تومان برای احیای دریاچه ارومیه هزینه کرده و به شما قول می‌دهم دریاچه ارومیه به عنوان نگین ایران باقی بماند.
رییس‌جمهور با بیان اینکه بیش از هزار میلیارد تومان طرح و پروژه‌های متعدد برای احیای دریاچه ارومیه در دستور کار است، گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده و وعده مسوولان ذی‌ربط در آینده ارتفاع آب دریاچه ارومیه یک متر افزایش خواهد یافت.
روحانی با بیان اینکه دولت به تعهدات خود تا جایی که توان داشته باشد، عمل می‌کند، افزود: بی‌تردید در زمینه آب، راه و بهداشت و درمان که جزو پروژه‌های مهم استان است، گام‌های تاثیرگذار و خوبی برداشته خواهد شد.
رییس‌جمهور اظهار داشت: در سفر گذشته به این استان قول اجرای 23 طرح و پروژه را به مردم دادیم و بیش از آنچه که وعده کرده بودیم، برای اجرای طرح‌ها، اعتبار تخصیص دادیم، منتها از این تعداد، 18 پروژه عملیاتی و پنج پروژه در دست اجراست که دولت متعهد به تکمیل آنها خواهد بود.روحانی با اشاره به عملیاتی شدن 50 درصد از پروژه بزرگراه اهر به تبریز گفت: براساس برنامه‌ریزی اعتبار این پروژه 90 میلیارد تومان بوده که تاکنون 104 میلیارد تومان پرداخت شده و دولت متعهد است این پروژه را تکمیل کند. همچنین اقدامات خوبی در راستای احداث راه‌آهن میانه به تبریز انجام شده و امسال راه‌آهن بستان‌آباد افتتاح خواهد شد.
رییس‌جمهور با بیان اینکه امسال استان آذربایجان‌شرقی از رحمت آسمانی برخوردار بود و وضع بارندگی نسبت به سال گذشته بهتر بوده است، افزود: در بسیاری از استان‌ها با مشکلات فراوانی در زمینه تامین آب مواجه هستیم و دولت متعهد به رفع این مسایل است که در این راستا کمیته سه نفره‌ای تشکیل شده و مشکلات موجود در زمینه تامین آب مناطق مختلف کشور را بررسی خواهند کرد.
روحانی ادامه داد: در دولت یازدهم سه هزار و 997 میلیارد تومان برای طرح‌ها و پروژه‌های مختلف در استان آذربایجان شرقی هزینه شده که این رقم بیش از دو برابر چهار سال قبل از دولت یازدهم بوده است.
رییس‌جمهور اظهار داشت: در این سفر اجرای 28 طرح و پروژه را با اعتباری بالغ بر 1188 میلیارد تومان به مردم آذربایجان شرقی قول می‌دهیم که این جدای از 735 میلیارد تومانی است که از طریق صندوق توسعه ملی برای این استان در نظر گرفته شده است. روحانی خاطر‌نشان کرد: باید به امنیت، آرامش، آزادی و پیشرفت کشور مطمئن باشیم و امیدوارم امسال که سال حمایت از کالای ایرانی نام‌گذاری شده همه برای حمایت از تولید داخلی تلاش کنیم.