سقوط دنباله دار تیم‌های قدیمی فوتبال ایران

نفرین‌شدگان می‌تواند لقبی مناسب برای تیم‌هایی نظیر صبا و راه‌آهن باشد‌؛ تیم‌هایی که در گذشته اعتبار فراوانی برای خود در این فوتبال دست و پا کرده بودند، اما درست از روزی که از بخش‌های دولتی جدا شده و وارد چرخه بخش خصوصی شدند و از این مالک به آن مالک دست به دست شدند، راهی جز نابودی پیش روی آنها باقی نماند‌.
راه‌آهن دیگر آن راه‌آهن قدیمی نبود که به جنوب شهر تهران تعلق داشت‌؛ راه‌آهنی که مربیان سازنده در آن یک کارخانه بازیکن‌سازی ایجاد کرده بودند و بازیکن پشت بازیکن ساخته و به فوتبال ایران معرفی می‌کردند‌.
راه‌آهن درست از روزی دیگر راه‌آهن نبود که از مجموعه دولتی راه‌آهن کشور جدا شد‌. مسیر این تیم منحرف شد و این انحراف آنقدر ادامه یافت تا راه‌آهن بازیکن‌ساز و باسابقه از لیگ برتر به لیگ یک سقوط کرد و در لیگ یک زنگ تفریحی بیش نبود و حالا راهی لیگ دو شده است‌. صبا هم دست کمی از راه‌آهن ندارد‌. این تیم هم تا وقتی اعتبار داشت و افتخار کسب می‌کرد که با نام صباباتری در فوتبال ایران فعالیت می‌کرد و به بخش دولتی و به کارخانه صبا باتری وابسته به وزارت دفاع در فوتبال نفس می‌کشید‌.
صبا با سقوط به دسته دو به سرعت در پی پاس تهران حرکت می‌کند‌. صباباتری سابق و صبای قم امروز تیم موفق چند سال پیش فوتبال ایران در کنار راه‌آهن و ایران‌جوان بوشهر به لیگ 2 سقوط کرد‌. صباباتری تیمی بود که در سال 1381 شروع به کار کرد و با زیرساخت‌های مدرن لازمه یک باشگاه حرفه‌ای و مدیرانی جاه‌طلب با برنامه‌ای مدون هدف خود را قهرمانی در لیگ قهرمانان آسیا قرار داده بود‌. صباباتری که با به خدمت گرفتن بازیکنی چون علی دایی و مربیگری مجید جلالی موفق شد قهرمانی جام حذفی و سوپرکاپ ایران را کسب کند در سال 1387 به قم منتقل شد و ضمن تغییر نام آن به صبای قم روند نزولی‌اش آغاز شد‌.


صبایی که در ورزشگاه مدرن شهید کاظمی رباط‌کریم بازی می‌کرد و روز‌به‌روز به تعداد هوادارانش افزوده می‌شد به قم منتقل شد تا همان راهی را برود که پاس بزرگ و البته نگون‌بخت رفته بود‌. پس از چند فصل بازی در قم در سال 96 به لیگ آزادگان سقوط کرد و حالا از لیگ آزادگان هم به لیگ دسته دو رفت‌.
رفتار باورنکردنی مدیر هیات فوتبال قم با این باشگاه و صحبت جنجالی وی در یک جلسه خصوصی که صراحتا اعلام می‌کند این باشگاه بدهی زیادی دارد و بهتر است با منحل کردن این باشگاه به فکر خرید امتیاز تیمی دیگر باشیم یک بار دیگر این موضوع تلخ را به آنهایی که صبا را به قم فرستادند یادآوری کرد که در چنین شرایطی استان میزبان که تیم به آنجا منتقل شده در عمل آن را از خود نمی‌داند و پس از مدتی آن را پس خواهد زد‌.
مدیریت هیات فوتبال قم پس از آنکه در حد توان خود از این تیم سوءاستفاده مالی کرد با ناجوانمردانه‌ترین شکل ممکن شرایط را برای سقوط این تیم به لیگ دو تسهیل کرد‌. دیگر از باقی موضوعات مرتبط با این باشگاه مثل شرط‌بندی بازیکنان صبا برای بیشتر گل خوردن و دریافت پول از این طریق، قلیان‌کشی گروهی آنها و بازیکنان تحمیلی به باشگاه بگذریم که آنها خود مجالی دیگر برای طرح موضوع نیاز دارند‌.