محکومیت رفتار مخرب پوتین

وزرای خارجه کشورهای گروه 7 از روسیه خواستند به حل بحران سوریه کمک کند، اما درعین حال آنچه را که رفتار غیرمسوولانه و بی‌ثبات‌کننده کرملین خواندند، محکوم کردند‌. وزرای هفت کشور صنعتی در پایان نشست دو روزه خود در تورنتو کانادا با صدور بیانیه مشترکی اعلام کردند: ما از روسیه می‌خواهیم که این رفتار مخرب را که برای چشم‌انداز همکاری سازنده به شدت زیان‌بخش است، متوقف کند‌.
وزرای کشورهای جی 7 همچنین موافقت کردند تا یک گروه کاری برای مطالعه رفتار مخرب روسیه تشکیل دهند‌. آنها اعلام کردند که روی طرحی برای بهبود همکاری‌ها در مقابل مداخله خارجی در انتخابات خود کار می‌کنند‌. نشست وزرای خارجه جی 7 مقدمه اجلاس سران این گروه در شارلواو کبک کانادا در هفتم و هشتم ژوئن (17 و 18 خرداد) است‌.
آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا، روسیه را به مداخله در انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 آمریکا متهم کرده‌اند‌. غربی‌ها همچنین روسیه را عامل مسموم شدن سرگئی اسکریپال، جاسوس سابق در انگلیس می‌دانند‌. روسیه دست داشتن در هر دو اتفاق را رد کرده است‌.
کریستیا فریلند، وزیر خارجه کانادا در پایان نشست تورنتو گفت: کشورهای گروه 7 متعهد هستند از دخالت خارجی جلوگیری کرده و به آن پاسخ دهند‌. وی افزود: کسانی که دموکراسی‌های ما را تضعیف می‌کنند، با تبعات آن مواجه می‌شوند‌.


فریلند همچنین گفت که جی 7 در مورد روسیه مواضع روشن و متحدی دارد‌. وزیر خارجه کانادا افزود: جزییات طرح افزایش همکاری میان اعضای این گروه برای مقابله با دخالت خارجی را اعلام می‌کند‌. چالشی که وجود دارد این است که جی 7 به کمک روسیه برای حل بحران سوریه نیاز دارد‌.
جان سالیوان، سرپرست وزارت خارجه آمریکا پس از نشست تورنتو از روسیه خواست که در سوریه شریکی سازنده باشد‌. بوریس جانسون، وزیر خارجه بریتانیا هم در حاشیه این نشست گفت: ما تصمیم گرفتیم گروهی متشکل از اعضای جی 7 تشکیل دهیم تا تمام اشکال رفتار مخرب روسیه، چه حمله سایبری باشد و چه انتشار اطلاعات اشتباه و تلاش برای ترور یا هر چیز دیگر را رصد کند و به طور جمعی به آن پاسخ دهیم‌.
وزیر خارجه آلمان هم گفت که این نشست بار دیگر به این نتیجه رسید که بدون روسیه راه‌حلی سیاسی در سوریه وجود نخواهد داشت و روسیه باید سهم خود را در چنین راه حلی ایفا کند‌.
وزرای خارجه گروه هفت همچنین از حملات اخیر آمریکا، فرانسه و بریتانیا به سوریه حمایت کردند‌. این سه کشور به بهانه آنکه نیروهای دولتی سوریه در دوما از مواد شیمیایی استفاده کرده‌اند، حمله‌ای هوایی علیه این کشور انجام دادند‌. از سوی دیگر وزیر خارجه آلمان در تورنتو گفت که سران فرانسه و آلمان هفته جاری در دیدارهای جداگانه با رییس‌جمهور آمریکا از وی خواهند خواست از توافق هسته‌ای با ایران خارج نشود‌. ترامپ از طرف‌های اروپایی خواسته است که تا 12 می‌ آنچه را که نواقص برجام خوانده است، رفع کنند، درغیر این صورت از این توافق خارج خواهد شد‌.
بازسازی مشروط سوریه
وزرای خارجه هفت کشور صنعتی جهان در بیانیه پایانی خود تاکید کردند که به بازسازی سوریه تنها به شرط وجود بحث انتقال سیاسی کمک خواهند کرد‌. در بیانیه پایانی نشست وزارتی گروه ۷ آمده است: تنها در صورتی که انتقال سیاسی جدی در سوریه صورت بگیرد ما آماده کمک به بازسازی این کشور خواهیم بود‌. ما بسیار نگران ادامه تشدید خشونت در سوریه و استفاده از روش‌های تسلیم و مرگ به خاطر گرسنگی و فراهم نکردن کمک‌های انسانی هستیم‌.
در این بیانیه آمده است: در سایه این اوضاع انسانی هولناک و ادامه خشونت‌ها در سوریه ما خواهان اجرای فوری و کامل آتش‌بس براساس قطعنامه ۲۴۰۱ شورای امنیت هستیم‌. در این بیانیه تاکید شده است: ما به تضمین ابقای مسالمت‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران براساس تعهداتش به موجب منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای پایبندیم‌.
حمله با خودرو به عابران پیاده
نشست وزرای خارجه گروه 7 دوشنبه گذشته درحالی به پایان رسید که در چند کیلومتری محل این نشست، راننده یک خودروی ون به میان عابران رفت‌. این حادثه 10 کشته و 15 زخمی بر جا گذاشت‌.
آلک میناسیان ساعت 1:26 دوشنبه گذشته خودروی خود را در خیابان شلوغ یانگ در نزدیکی تقاطع با خیابان فین به میان عابران پیاده راند‌. سرعت خودرو در این حادثه بین ۶۰ تا ۷۰ کیلومتر بوده و در مسیری یک و نیم کیلومتری عابران را زیر گرفته است‌.
در ویدئوهایی که از آلک میناسیان در شبکه‌های اجتماعی پخش شده زمانی‌که پلیس به او نزدیک می‌شود او با به دست گرفتن جسمی پلیس را تهدید می‌کند و فریاد می‌زند که او را بکشند اما پلیس تورنتو به طرف او شلیک نکرد و موفق شد او را دستگیر کند‌.
رییس پلیس تورنتو گفت که آلک میناسیان، عامل حمله در تورنتو عمدا خودروی خود را به عابران پیاده زده است‌. او بعد از حمله توسط پلیس دستگیر شد‌. میناسیان ۲۵ سال دارد و در شمال تورنتو زندگی می‌کرده است‌.
وزیر امنیت عمومی کانادا گفته است که حادثه تورنتو امنیت ملی کانادا را تهدید نمی‌کند‌. به گفته او این اقدام یک عمل فردی بوده است‌. مقامات کانادایی اگرچه گفته‌اند که اقدام آلک میناسیان عمدی بوده ولی درباره اینکه این عمل انگیزه‌های تروریستی داشته اطلاعی نداده‌اند‌.
مقام‌های دولت کانادا می‌گویند تحقیقات از عامل این حمله آغاز شده و هنوز نمی‌توان درباره انگیزه عامل این حمله صحبت کرد‌. بنابراین هنوز مشخص نیست که آیا این حمله تروریستی بوده یا نه‌. در همین زمینه علی شاکر، یک شاهد عینی گفته است خودروی ون سفید همین طور در حالی که عابران پیاده را یکی پس از دیگری زیر می‌گرفت در پیادرو در حال حرکت بود‌. واقعا مثل یک کابوس بود‌. در همین حال معاون اول رییس‌جمهور آمریکا در توئیتر خود گفته است به همراه رییس‌جمهور ایالات متحده وضعیت حمله به عابران بی‌گناه در تورنتو را از نزدیک زیر نظر دارند‌.
جاستین ترودو نخست‌وزیر کانادا در توئیتی از اتاوا نوشت: ما با همه کسانی که در حادثه تقاطع خیابان یانگ و فینچ تورنتو تحت‌تاثیر قرار گرفته‌اند همدردی می‌کنیم‌. او از امدادگران و پلیس که به صحنه شتافتند قدردانی کرد و گفت اوضاع را از نزدیک دنبال می‌کند‌. جان توری شهردار تورنتو این را یک حادثه فاجعه‌بار توصیف کرد‌. در سال‌های اخیر حملات رانندگان به رهگذران در اروپا و آمریکا افزایش یافته است‌. در اکتبر سال ۲۰۱۷ مردی در نیویورک وانتی را در مسیر دوچرخه‌سواران راند و هشت نفر را کشت‌.