مسیریابی بورس در سال 97

مدیرعامل یک کارگزاری‌، چشم‌انداز آتی بازار سرمایه را با توجه به سیاست‌های اخیر ارزی دولت مثبت ارزیابی کرد. هادی مهری به سنا، گفت: آینده بازار سرمایه با توجه به شرایط فعلی بازار و محدودیت‌هایی که برای ارز و جلوگیری از قاچاق قائل شده‌اند، وضعیت بهتری خواهد داشت و تا آخر سال نیز اوضاع بهتر می‌شود. وی در پاسخ به این سوال که با وضعیت ارزی امروز آیا شرکت‌های «صادرات‌محور» دچار مشکل نخواهند شد، گفت: خیر‌. چون اینها مواد اولیه خود را پیش از این بر اساس دلار مبادله‌ای می‌گرفتند ولی فروش آنها زیاد بود و حاشیه سود بالایی داشتند. بنابراین، در نهایت ممکن است حاشیه سود اینها کاهش پیدا کند و زیاد متضرر نخواهند شد. مدیرعامل کارگزاری مفید افزود: قبلا پول‌ها به شکل غیرقانونی خارج می‌شد‌ اما هم‌اکنون که مبادی غیرقانونی محدود و کنترل می‌شود وضع شرکت‌های داخلی بهتر می‌شود و سودآوری آنها بالا خواهد رفت و در نتیجه وضع بورس هم بهتر خواهد شد. مهری همچنین در پاسخ به این سوال که فرهنگ‌سازی باید چگونه در بورس انجام شود، گفت: در رابطه با فرهنگ‌سازی، بیشتر وظیفه سازمان بورس و اوراق بهادار، شرکت بورس تهران و بورس‌هاست که بتوانند با آموزش، تبیلغات، برگزاری نمایشگاه‌ها به ترویج و معرفی ادبیات بازار سرمایه کمک کنند و البته کارگزاران هم باید در ارائه راهنمایی به مشتریان آماده باشند. ضمن اینکه در کنار تبلیغات از طریق تلویزیون و روزنامه‌ها، فرهنگ‌سازی در مدارس، دبیرستان‌ها و دانشگاه‌ها هم می‌تواند بسیار مناسب باشد. مدیرعامل کارگزاری مفید، همچنین در پاسخ به سوالی درباره نقش بازار سرمایه در جهت حمایت از تولید ملی و کالای ایرانی گفت: همه مردم طبیعتا از کیفیت استقبال می‌کنند؛ بورس می‌تواند از طریق شفاف‌سازی، تولیدات شرکت‌ها را بالا ببرد و مردم هم به هرحال با توجه به تبلیغات و مزایایی که در بسیاری از کالاهای ایرانی وجود دارد از این کالاها استفاده خواهند کرد؛ منتها کیفیت برخی کالاهای ایرانی تا حدودی پایین است که باید این مشکل برطرف شود.
عملکرد کارگزاری‌ها
همچنین با توجه به آمار منتشر شده از سوی شرکت بورس تهران‌، بیشترین ارزش خرید و فروش کارگزاری‌ها در فروردین‌ماه‌، متعلق به کارگزاری آگاه بوده و بعد از آن کارگزاری‌های بانک سپه و انصار قرار دارد. آمار معاملات فروردین‌ماه نشان می‌دهد سهم معاملات برخط از معاملات نرمال بیش از 34 درصد بوده است. در فروردین سال‌جاری از 105 کارگزار فعال در بورس، 103 کارگزار در معاملات آنلاین فعال بوده‌اند. با توجه به آمار منتشر شده از سوی شرکت بورس تهران‌، بیشترین ارزش خرید و فروش کارگزاری‌ها در فروردین‌ماه‌، متعلق به کارگزاری آگاه بوده و بعد از آن کارگزاری‌های بانک سپه و انصار قرار دارد. همچنین بر اساس این گزارش 41 درصد از کل معاملات الکترونیکی در 5 کارگزاری انجام شده است که به ترتیب کارگزاری‌های مفید با 44/23 درصد، آگاه با 42/7 درصد، فارابی با 81/3 درصد، بانک کشاورزی با 33/3 درصد و مبین سرمایه با 97/2 درصد رتبه‌های اول تا پنجم را به نام خود ثبت کردند. از کل معاملات، بیش از 11 هزار میلیارد ریال خرید و فروش الکترونیکی بوده است که 27 درصد کل خرید و فروش است. بنابراین گزارش ارزش کل خرید و فروش در فروردین‌ماه، بیش از 41 هزار میلیارد ریال بوده است. براین اساس ارزش خرید و فروش خرد و بلوک معادل 41/79 درصد کل معاملات بوده است. همچنین ارزش خرید و فروش عمده 44/0 درصد از معاملات و ارزش کل سایر ابزارهای نوین مالی 1/20 درصد از کل معاملات را به خود اختصاص داده است. در این گزارش آمارها نشان می‌دهد پنج شرکت کارگزاری در فروردین‌ماه، 28 درصد کل ارزش معاملات را به خود اختصاص داده‌اند. شرکت‌های کارگزاری مفید با 98/7 درصد، کارگزاری بانک سپه با 04/7 درصد، کارگزاری بانک انصار با 86/5 درصد، کارگزاری امین آوید با 64/3 درصد و کارگزاری آبان با 75/3 درصد در رتبه‌های اول تا پنجم قرار دارند.
شفاف‌سازی بازار سهام
افزون بر این، عضو شورای عالی بورس گفت: شرکت‌های رتبه‌بندی، ریسک اعتباری نهادهای مالی، اوراق بهادار، بانک‌ها و بیمه‌ها را بررسی کرده و با این اقدام سرمایه‌گذاران با آگاهی بیشتری اقدام به سرمایه‌گذاری در این بازارها می‌کنند. قاسم محسنی در گفت‌وگو با تسنیم در خصوص کارکرد موسسات رتبه‌بندی با اشاره به اینکه ‌این موسسات ریسک اعتباری شرکت‌ها را می‌سنجد گفت: ‌تا به امروز در خصوص بازدهی در بازارهای مختلف از جمله بازار سرمایه، بانک و بیمه اطلاعات خوبی در دسترس متقاضیان قرار گرفته است. عضو شورای عالی بورس افزود: به عنوان مثال زمانی که در صنعت بیمه، خدمتی چون بیمه عمر را مورد بررسی قرار می‌دهیم، متوجه می‌شویم که این سرمایه‌گذاری چقدر بازدهی نصیب سرمایه‌گذاران خود می‌کند ‌یا وقتی به بانک‌ها مراجعه می‌کنیم می‌دانیم نرخ سود سپرده چقدر است و زمانی هم که اوراق بهادار یا سهام شرکتی را در بازار سرمایه خریداری می‌کنیم با علم و آگاهی از نرخ سود و بازده آن، این کار را انجام می‌دهیم. وی اضافه کرد: در خصوص ریسک این سرمایه‌گذاری‌ها، به عنوان مثال اینکه شرکت‌های بیمه می‌توانند در خصوص پرداخت سود و اصل سرمایه به تعهدات خود عمل کنند، یا اینکه بانک‌ها می‌توانند سپرده بانکی را به همراه سود آن به سرمایه‌گذاران بدهند باید این موضوع مورد بررسی قرار ‌گیرد. این در حالی این است که در برخی موارد شاهد این اتفاق بوده‌ایم که برخی موسسات اعتباری به دلایل مختلف نتوانسته‌اند تعهدات خود را نسبت به سپرده‌گذاران انجام دهند. وی ادامه داد: بر این اساس شرکت‌های رتبه‌بندی، ریسک اعتباری نهادهای مالی، اوراق بهادار، بانک‌ها و بیمه‌ها را بررسی و این موضوع را به‌صورت علائمی اعلام می‌کند. به عنوان مثال شرکتی که بیشترین ریسک را در این رتبه‌بندی می‌گیرد، از ریسک سرمایه‌گذاری بالایی برخوردار است و این ریسک‌ها به علاوه گزارش مفصلی از وضعیت اعتباری شرکت‌ها به عموم مردم ارائه می‌شود که مردم علاوه بر بازدهی باید اطلاعات مرتبط با ریسک را نیز در اختیار بگیرند تا سرمایه‌گذاری مطمئنی داشته باشند. به عبارت دیگر با این اقدام سرمایه‌گذاران با آگاهی بیشتری اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کنند. وی با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاران باید به دو موضوع در سرمایه‌گذاری‌های خود توجه کنند تاکید کرد: موضوع نخست ریسک شرکت‌ها و موضوع دوم بازدهی آنهاست. بر این اساس اگر فقط اطلاعات بازدهی مورد توجه قرار گیرد و در خصوص ریسک سرمایه‌گذاری دقت نشود، سرمایه‌گذاری مناسبی صورت نگرفته است. محسنی با بیان اینکه کشورهایی چون انگلیس و آمریکا در زمینه رتبه‌بندی شرکت‌ها از جمله کشورهای پیشرو در دنیا هستند افزود: این صنعت دارای تاریخچه طولانی در دنیاست که تا قبل از بحران مالی سال 2007 تحت نظارت نبود و قوانین و مقررات خاصی نیز بر آن اعمال نمی‌شد اما پس از این بحران، مقرراتی در مورد این صنعت اجرایی شد.