واکنش بازار به نگرانی‌ها از خروج آمریکا از برجام؛

قیمت نفت برنت روز سه‌شنبه تحت تاثیر نگرانی‌ها نسبت به افزایش تنش‌های ژئوپلیتیکی و ادامه محدودیت عرضه اوپک در بحبوحه تقاضای قوی، به بالاترین رکورد از اواخر سال ۲۰۱۴ صعود کرد.
بهای معاملات آتی نفت برنت که قیمت پایه بازار جهانی است، اوایل معاملات روز سه‌شنبه تا رکورد 20/75 دلار صعود کرد که بالاترین قیمت از نوامبر سال ۲۰۱۴ بود. برنت در ادامه معاملات روز گذشته 89/74 دلار در هر بشکه بود که ۱۸ سنت یا 2/0 درصد نسبت به قیمت نهایی روز دوشنبه بالاتر بود.
بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدییت آمریکا، با ۲۰ سنت یا 3/0 درصد افزایش نسبت به روز دوشنبه‌، به 84/68 دلار در هر بشکه رسید.
‌فیل فلاین‌ تحلیلگر شرکت «پرایس فیوچرز» واقع در شیکاگو به رویترز گفت: نوسان قیمت در بازار نفت ناشی از واکنش آن به سیاست‌های ترامپ و سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) است.


رویترز همچنین کاهش قیمت‌های نفت در ساعات اولیه روز دوشنبه را به نگرانی معامله‌گران از اشباع دوباره بازارها نسبت داد.
اظهارات اخیر ‌بیژن زنگنه‌ وزیر نفت کشورمان مبنی بر اینکه اگر قیمت‌های نفت افزایش پیدا کند، نیازی به تمدید توافق اوپک و غیراوپک نیست، اوایل وقت دوشنبه معامله‌گران را نگران بازگشت دوباره شرایط مازاد عرضه در بازارها کرد و قیمت نفت را کاهش داد.
فلاین گفت: حتی اگر ایران بیش از سهمیه خود در اوپک نفت تولید کند، این انتظار در بازارها در حال قوت گرفتن است که تولید نفت این کشور در نتیجه بازگشت تحریم‌های آمریکا کاهش می‌یابد.
عامل دیگری نیز روز دوشنبه به افزایش قیمت نفت کمک کرد؛ مطابق گزارش شرکت «جنسکیپ» آمریکا که آمار و اطلاعات بخش انرژی این کشور را تهیه و منتشر می‌کند، موجودی انبارهای نفت در قطب ذخیره‌سازی کوشینگ اوکلاهما کاهش پیدا کرده است.
قیمت نفت خام برنت دریای شمال در پایان معاملات روز دوشنبه بازار لندن با 65 سنت یا 9/0 درصد افزایش نسبت به آخرین قیمت جمعه گذشته به 74 دلار و 71 سنت در هر بشکه رسید. قیمت نفت در این بازار به 73 دلار 13 سنت کاهش پیدا کرده بود.
نفت خام وست تگزاس اینترمدییت آمریکا نیز که در اوایل وقت دوشنبه در بازار نایمکس این کشور به قیمت 67 دلار و 14 سنت در هر بشکه معامله شده بود در پایان معاملات به بهای 68 دلار و 64 سنت در هر بشکه خرید و فروش شد که نسبت به جمعه پیش 24 سنت افزایش داشت.