اتحادیه اقتصادی اوراسیا به دنبال ایجاد منطقه آزاد تجاری با ایران

اتحادیه اقتصادی اوراسیایی در حال کار بر روی توافق برای ایجاد منطقه آزاد تجاری با 40 کشور نظیر ایران، چین و هند است.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از تاس، تیگران سارکسیان، دبیر اتحادیه اقتصادی اوراسیایی، اعلام کرد این اتحادیه در حال کار برای توافق با کشورهایی مانند ایران، چین، هند، و سنگاپور برای ایجاد منطقه آزاد تجاری با این کشورها است.
وی ادامه داد در حال حاضر 40 کشور برای ایجاد روابط تجاری و اقتصادی با اتحادیه اوراسیایی ابراز تمایل کرده‌اند که در این زمینه باید اولویت بندی شود.
سارکسیان ادامه داد با توجه به شرایط چین و قرار گرفتن این کشور در مرکز پروژه جاده ابریشم و همچنین اولویت‌های اتحادیه اوراسیایی، چین برای ما اولویت اول است.


وی ادامه داد ایران نیز برای اتحادیه اوراسیایی در اولویت دوم قرار داشته و دیگر کشورها نظیر سنگاپور، مصر، صربستان، رژیم صهیونیستی، و هند نیز در اولویت‌های سوم اتحادیه اوراسیایی برای توافق ایجاد منطقه آزاد تجاری قرار دارند.
بخشی از این اولویت‌ها نیز به تمایل خود این کشورها به ایجاد منطقه آزاد با اتحادیه اوراسیایی باز می‌گردد.
دبیر اتحادیه اوراسیایی ادامه داد این اولویت‌ها بدین معناست که منابع و ابزارهای این اتحادیه بر ایجاد روابط اقتصادی با این کشورها به ترتیب اولویت متمرکز خواهد شد.
پیش بینی می‌شود نتایج اولیه توافق برای ایجاد منطقه آزاد تجاری با ایران تا پایان ماه مارس سال جاری بدست خواهد آمد.
به گفته این مقام اتحادیه اوراسیایی، کارگروه این اتحادیه هم اکنون در ایران به سر می‌برند و مذاکرات فشرده و با سرعت بالایی در این زمینه در جریان است.
سارکسیان معتقد است که با توجه به روند کنونی مذاکرات، نتایج اولیه این مذاکرات تا اواخر ماه جاری میلادی مشخص خواهد شد.
پیشتر شورای نخست وزیران اتحادیه اوراسیایی، دستور اجرایی اولیه برای آغاز مذاکرات توافق ایجاد منطقه آزاد تجاری با ایران را امضا کرده بودند.
سایر اخبار این روزنامه