مخالف یکدیگر باشیم ولی از هم متنفر نباشیم

روز گذشته وزير نفت براي پاسخگويي به سوال جواد كريمي قدوسي مبنی بر نقش لابی‌های قدرت و ثروت در تصمیمات وزارت نفت از طریق باشگاه نفت و نیرو در صحن علني مجلس شوراي اسلامي حاضر شد. بیژن نامدار زنگنه در پاسخ به سوال اين نماينده مجلس گفت: نماینده مشهد در متن سوال خود موضوعی را مبنی بر اثرگذاری فامیل‌های ثروت و قدرت از طریق باشگاه نفت و نیرو بر تصمیمات نفت مطرح كرده و اظهار می‌کند که نقش لابی مخفی نفت، گاز و پتروشیمی‌ها در تصمیم‌سازی‌ها چیست؟ افراد موثر آن چه کسانی هستند؟ و چه آقازاده‌هایی در آن حضور دارند؟ جلسه می‌گذاریم و صحبت می‌کنیم چرا آن‌قدر به وزیر خودتان سوء ظن دارید كه می‌گویید کار سری می‌کنید؟
اختصاص بخشي از درآمد نفت به توسعه مناطق نفت‌خيز
زنگنه در پاسخ به سوال نماينده مشهد بيان كرد : در اینکه صنعت نفت ما می‌تواند در توسعه کشور نقش عظیمی داشته باشد، شکی نیست؛ همه حرف من همین است. اینکه گفتند انگلیسی‌ترین وزارتخانه قبل از انقلاب وزارت نفت بوده، تا جایی که من می‌دانم این وزارتخانه بعد از انقلاب تشکیل شده و تمام درآمد‌های نفتی به خزانه واریز می‌شود و دست وزارت نفت نیست. همه تایید می‌کنند که من از مصر‌ترین افراد هستم که می‌گوید بخشی از درآمد نفت باید برای توسعه مناطق نفت خیز جدا شود.
مجري سياست‌هاي نظام هستم


وزیر نفت با بيان اينكه آقای قدوسی گفتند چرا اعتقاد دارید خام فروشی امنیت ملی را زیاد می‌کند و چرا صادرات نفت بالا می‌رود، گفت: من باید پاسخ بدهم، بنده مجری سیاست‌های نظام هستم. در سال ۷۹ رهبری سیاست‌های کلی نفت و گاز را ابلاغ کردندو در بخشی گفته‌اند افزایش ظرفیت تولید صیانت شده نفت متناسب با ذخایر موجود و برخورداری کشور از قدرت اقتصادی و سیاسی است. نگفتند فقط اقتصادی بلکه گفتند اقتصادی، امنیتی و سیاسی. افزایش تولید نفت از نظر امنیتی کمک می‌کند؛ یعنی کشوری که یک میلیون صادرات دارد با پنج میلیون فرق دارد. روسیه را ببینید، هیچ کسی در دنیا و اروپا جرات ندارد صادرات گاز روسیه را تحریم کند چون خودشان فلج می‌شوند. این وابستگی متقابل نرم است و قدرت بالا می‌رود. بله قدرت امنیتی ما را بالا می‌بردولی این تصمیم من نبوده و تصمیم نظام بوده است.
حفظ توسعه ظرفیت‌های نفت و گاز
زنگنه در ادامه افزود: در سیاست اقتصاد مقاومتی بر حفظ توسعه ظرفیت‌های نفت و گاز تاکید شده است. در سیاست‌های کلی برنامه ششم باز بر توسعه میادین نفت و گاز کشور به ویژه میادین مشترک تاكيد شده است. من بايد به این سیاست‌ها عمل کنم.
در پایان برنامه گفته شده باید تولید ایران به ۴. ۸ میلیون بشکه در روز برسد، یعنی دو میلیون افزایش ظرفیت. ما در برنامه ۲۰۰ میلیارد دلار پیش‌بینی کردیم که در صنعت نفت سرمایه‌گذاری شود. ظرفیت بازیافتی برداشت نفت امری حیاتی است. ما برای این باید با خارجی‌ها کار کنیم، چون نياز به سرمايه و متخصص داريم. گاهي با قرارداد آی پی سی مخالف بودند اما بحث و موافقت شد. ۲۰۰ میلیارد پول از بازار داخلی را نمی‌شود تامین کرد. اما تا جایی که بشود باید از بازار داخلی جذب کرد. نه اینکه بگوییم نمی‌خواهیم؛ ما طرح ۶ میلیارد دلار از بازار داخلی را مطرح کردیم. در قرارداد خارجی نيز ۲۰درصد سهم ایرانی‌هاست. حضور خارجی‌ها به افزایش امنیت ملی ما منجر می‌شود. در قرارداد ما با توتال، ۸۰ درصد برنده مناقصه‌ها ایرانی‌ها هستند. توتال منابع و تخصص است و کنار آن ایرانی‌ها کار یاد می‌گیرند.
ما براي ايران كار مي‌كنيم
وزير نفت تصريح كرد: می‌گویید نگاه به خارج دارید. مپنا را چه کسی درست کرد؟ شرکت پتروپارس را چه کسی درست کرد؟ در سال ۷۶، یک میلیارد تولید پتروشیمی بود الان ‌۲۰ میلیارد دلار است. این‌ها را چه کسی ساماندهی و مدیریت کرده است؟ ما برای ایران کار می‌کنیم و به دنبال این نیستیم که بگوییم ایران عزت نداشته باشد و خارجی بیاید. شما که پرسپولیس و استقلال‌تان هم مربی خارجی دارد! ما باید یاد بگیریم. مساله دیگر بحث برندینگ بود. درگذشته این سوال مطرح شده تعدادی از دوستان نماینده اظهار نگرانی کردند. ما گفتیم طرح همین حد متوقف شود تا نگرانی‌ها رفع شود. طرحی را در کمیسیون انرژی مطرح كردند كه من حمایت کردم از اينكه این طرح رای بیاورد و در کمیسیون با همکاری افراد پیش برود. این طرح اختیاری بود و هدف کاهش تصدی دولت و ارائه خدمات بهتر به مردم بوده است. هیچ انحصاری در این طرح ایجاد نمی‌شود. در این طرح گفته شده هیچ کسی نمی‌تواند بیش از ۲۰ درصد نازل‌ها را داشته باشد و هر تغییری مقاومت دارد. شما از وضع جایگاه‌های سوخت کشور راضی هستید؟ شما یک دستشویی بخواهید بروید، دارند؟ ما با تک تک جایگاه‌ها قرارداد داریم و بنزین و گازويیل می‌بریم؛ این یعنی یک شرکت پخش با ۱۷ هزار پرسنل ایجاد شده و هزینه این بر عهده مردم است. در کشورهای همسایه این روال نیست، ما حکومت هستیم؛ یعنی نباید منافع یک طرف را در نظرگرفته بلكه باید منافع مصرف‌کننده را نيزدر نظر بگیریم كه به نفع جایگاه داران و اختیاری است. البته اصراری نداریم كه این طرح درست است؛ گفتیم با کمک شما این را درست کنیم، برند‌ها واسطه نیستند. تعداد ۸۵ شرکت تایید صلاحیت شدند. هفت درصد بنزین را این‌ها توزیع می‌کنند.
جايگاه دولتي را نفروختيم
زنگنه با تاکید بر اینکه باید در تغییرات همه با صبر و حوصله کار را جلو ببریم، بيان كرد: گفتند توتال و شل قرار است این کار را بکنند. این‌ها هرگز نمی‌آیند چون روند اقتصادی نیست. بعضی‌ها گفتند جایگاه دولتی را فروختند ما نفروختیم بلکه وزارت اقتصاد بنا به قانون و خلاف میل ما فروخت .ما ایده‌ای دادیم که اتاق فکر درست کنیم. سال ۹۱ این باشگاه ثبت شد. من یک عضو ساده هستم. این اتاق فکر مجانی است. ماهی یک جلسه می‌گذارند که هر جلسه کتابچه و منتشر می‌شود، سالی یک کنفرانس دارد. ما چیز مخفی‌ای نداریم. جلسه در مكان اجاره‌ای است و هرکسی هماهنگ کند، می‌تواند بیاید. من یک ساعت هم وقت برای این نگذاشتم؛ دو سخنرانی در پنج سال داشتم.
من با آبرومندی کار کردم و برای این می‌ایستم
وی با اشاره به اظهارات کریمی قدوسی مبني بر اينكه زنگنه به جای ساختن باشگاه اندیشه با ۲۰۰ عضو، ۲۰۰ تا شرکت بسازد، گفت: من که بنا داشتم شرکت اکتشاف و تولید را درست کنم، گفتید شرکت‌های خارجی گرگ هستند اینا گرگ زاده‌اند! من با آبرومندی کار کردم و برای این می‌ایستم. یکی می‌گوید کار سری خلاف امنیت ملی می‌کنید؛ اگر ما کار سری خلاف قرار بود بکنیم، موسسه ثبت می‌کردیم؟ ایرادی ندارد مخالف باشیم ولی از هم متنفر نباشیم. ما جلسه می‌گذاریم و صحبت می‌کنیم، چراشما آن‌قدر به وزیر خودتان سوء ظن دارید؟ می‌گویید کار سری می‌کنید.
اگر کار سری خوب می‌کنیم که اشکالی ندارد، اگر نه، من جانی‌ام. اگر کار خلاف بکنم به اعتماد مجلس خیانت کردم. چه اشکالی دارد یک عده که با شما همفکر نیستند، اتاق فکر تشکیل دادند؟ اگر کار خلاف است دستگاه‌های امنیتی ما تعارف ندارند . همش می‌گویند آقا‌زاده‌ها. کدام آقا‌زاده؟ اگر قرار است کار در کشور انجام شود، این ۲۰۰ نفر مدیران نفت و برق هستند و 40سال کار کردند و استاد دانشگاه برجسته ما هستند. به این‌ها باید احترام گذاشت. این‌ها در اتاق فکر چه می‌کنند؟ نهاد غیردولتی تشکیل دادند و می‌خواهند به کشور کمک کنند. باید با دوستی بدون سوءظن کار کنیم؛ اگر نه به قوه قضايیه بدهید بررسی کند. اگر خیانت نیست به افراد توهین نشود. ما برای نفت به حمایت شما نیاز داریم. ما دچار مشکلات جدی هستیم. من نمی‌توانم بگویم آمریکا چه برنامه‌هایی دارد و چه حرف‌هایی علیه ما می‌زند. بايد به صنعت نفت كمك كرد تا بتواند اهدافی را که می‌تواند موتور پیشران کشور باشد، پیگیری کند. این ۲۰۰ میلیارد سرمایه‌گذاری کشور را تکان می‌دهد.