اداره اوقاف براي بازسازي يادمان دكتر مصدق همکاری كند

تنها یادمان مصدق در ۲۹ تیر سال ۵۸ توسط حزب ملت ایران در کنار مزار شهدای سی‌تیر در ابن‌بابویه نصب شد اما پس از گذشت ك متر از يك هفته ، اين يادمان شكسته شد و به‌مدت39 سال، سروساماني به آن داده نشده است.
«باربد گلشيري»، مجسمه‌ساز، بارها از مسئولان ميراث فرهنگي، اوقاف و امورخيريه، شهرداري و شوراي شهر درخواست كرده است تا اجازه بازسازي یادمان دکتر مصدق را با هزینه شخصي خود بدهند.
در دو سال اخير، مسئولان ابتدا فرافكني و سپس يكي پس از ديگر با اين درخواست موافقت كرده‌اند. هم‌اكنون پس از شكستن طلسم نام‌گذاري مكاني به ‌نام دكتر مصدق، نوبت به بازسازي يادمان اين آزادمرد ايراني رسيده است.مجيد مهدوي، سرپرست پيشين اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان تهران، در واپسين روزهاي كاري خود در اين اداره با بازسازي يادمان دكتر مصدق در آرامستان ابن‌بابويه موافقت كرده و در همين راستا نامه‌اي به اداره ميراث فرهنگي شهرستان ري ارسال كرده‌‌است.
سازمان اوقاف و امور خیریه نيز پس از پيگيري‌هاي مکرر رسانه‌ها و باربد گلشيري از موافقت با بازسازي يادمان دكتر مصدق در آرامستان ابن بابويه خبر داده است.


باربد گلشیری، عکاس و مجسمه‌ساز، بار دیگر در نامه‌اي از مسئولان درخواست بازسازي يادمان دكتر مصدق را كرده است. در بخشي از اين نامه آمده است:«حال من دوباره درخواستی را که بارها پیش از این بر آن تاکید کرده بودم، تکرار می‌کنم و بار دیگر به پیوست درخواست‌های پیشین که مطبوعات منعکس کرده‌اند، برای‌تان می‌‌فرستم تا اجازه بدهید یادمان مصدق در ابن بابویه بازسازی شود. پیش از این نیز خبرنگار روزنامه‌ قانون یک‌ بار درخواست من را برای آقای حسن خلیل‌آبادی، عضو محترم شورای شهر، مطرح کردند و ایشان پاسخ داده بودند که بهتر است یادمان در مکان دیگری نصب شود زیرا گورستان ابن‌بابویه متروک شده است اما مساله این است که این یادمان و آن گورستان، تاریخی‌‌اند و تاریخ آن یادمان را نیز به مکانش بازبسته‌اند و اگر ایشان چنان‌ که گفته‌اند مایلند آن را در چهارراه ولیعصر، پارک ساعی یا پارک دانشجو یا هر جای دیگري نصب کنند، پیشنهاد می‌کنم یادمان دیگری بسازند. اگر مایل باشند در ساخت یادمان جدید ‌نیز مشتاقانه همکاری خواهم کرد اما بگذارید بیش از این تاریخ شهرهای‌مان را از بین نبریم. وقایع تاریخی سی‌ام تیر ۱۳۳۱ و آن مزار، کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲، حصر مصدق و وصیتی که ۵۱‌ سال است بر زمین، نه بر زمین که درون زمین مانده است، وقایعی درهم‌تافته‌اند. تدفین مجدد در تخصص من نیست و هر چند حق است، به‌ شخصه‌ جز این نخواسته‌ام که برگه‌ای به من بدهید که به‌ هنگام مرمت یادمان دکتر‌ مصدق در گورستان ابن‌بابویه، کسی مانع مرمت یادمان این انسان بزرگ تاریخ ایران نشود. فراهم کردن هزینه و نیروی انسانی مرمت این یادمان بر دوش من خواهد بود».
روز گذشته حجت نظری، عضو شوراي شهر تهران درباره يادمان دكتر مصدق گفت:«بايدترمیم یادمان مصدق مورد پیگیری قرار گیرد».
عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا در تذکری، آسیب‌رسانی به یادمان مصدق در ابن‌بابويه را متذکر و خواستار پیگیری ترمیم آن شد. یادمان محمد مصدق در ابن بابویه بر اثر عواملی آسیب دیده است و باید ترمیم آن مورد پیگیری قرار گیرد.
نظري افزود:« مدتی است در مورد بحث احياي یادمان دكتر مصدق در آرامستان ابن بابویه پیگیری صورت می‌گیرد. اين یادمان که در جوار مزار شهدای 30تیر نصب شده، متاسفانه به دلایل مختلف شکسته و دوستان پیگیر بودند تا این یادمان را احیا کنند.با این وجود و بر اساس استعلام از اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری و اعلام نظر مراجع مبنی بر بلامانع بودن مرمت این اثر تاریخی ، اداره اوقاف باوجود توافق ضمنی، اقدامی در این راستا انجام نداده است.بنابراين انتظار می‌رود در راستای حفظ آثار ارزشمند این شهرستان ، اداره کل اوقاف، زمینه لازم را برای تسریع در انجام این اقدام فراهم کرده و همکاری لازم را انجام دهد».