هیچ‌کس نمی‌تواند امید آینده را از ما بگیرد

شهروند| رئیس‌جمهوری بار دیگر بر وعده‌هایی که در تبلیغات انتخاباتی خود مطرح کرده‌ بود، تأکید کرد و قول داد که به آنها پایبند باشد. حسن روحانی دیروز در اجتماع مردم آذربایجان‌شرقی در استادیوم تختی تبریز با تأکید بر این‌که مردم و دولت ایران، مسیر توسعه کشور را قدرتمندانه ادامه خواهند داد، گفت که «هیچ‌کس نمی‌تواند این ملت را مأیوس کند و امید به آینده را از آن بگیرد.» احیای دریاچه ارومیه، تقویت زبان آذری و تدریس آن در دانشگاه‌ها، تأکید بر امنیت، تأکید بر پایبندی و تعهد کاخ‌ سفید به برجام و حمایت از تولیدات داخلی ازجمله مهمترین بعد سخنان رئیس‌جمهوری در تبریز بود.
روحانی اما در میان اظهاراتش یک هشدار هم داد و گفت آنهایی که در کاخ ‌سفید نشسته‌اند، بدانند به تعهد، تمدن و انسانیت‌شان پایبند باشند یا نباشند، ملت بزرگ ایران و دولت به نمایندگی از ملت در برابر هرگونه توطئه و نقشه آنها با قاطعیت ایستادگی می‌کنند. او ادامه داد: «هیچ‌کس نمی‌تواند این ملت بزرگ را مأیوس کرده و امید آینده را از ما بگیرد. ما امروز مقتدرتر از هر زمان دیگر پای پیمان‌های خود ایستاده‌ایم، اما اگر کسی بخواهد به تعهدش در برابر ما خیانت کند، بداند عواقب وخیم چنین حرکتی شامل حال خودشان خواهد شد. دولت و ملت ایران برای تمامی مراحل احتمالی مقابل توطئه دشمنان برنامه‌ریزی کرده و هیچ مشکلی با آنها ندارد. ما مشکلات را با دست توانای ملت ایران حل‌وفصل خواهیم کرد.»
پای وعده تقویت زبان آذری ایستاده‌ایم
رئیس‌جمهوری گفت: امروز یک‌بار دیگر می‌خواهیم با هم پیوند جدیدی را برای ارتقای آذربایجان و سربلندی ایران ببندیم. روحانی با اشاره به این‌که ما از اردیبهشت‌ سال گذشته در کنار هم وعده دادیم که برای امنیت، آرامش، آزادی و پیشرفت در کنار هم باشیم، گفت: امروز به آنچه وعده داده بودیم، پایبند هستیم. رئیس‌جمهوری افزود: ما به آذربایجان برای احیا و حفظ دریاچه ارومیه و برای تقویت فرهنگ و زبان آذری و ارتقای ورزش و تیم تراکتورسازی وعده دادیم و پای وعده‌های خود ایستاده‌ایم.


وعده دادیم سرزمین‌مان، سرزمین امن و امنیت باشد
روحانی با اشاره به این‌که ما به هم وعده دادیم سرزمین‌مان، سرزمین امن و امنیت باشد، گفت: امروز به برکت دلاورمردی‌های سپاه پاسداران عزیز و غیور، ‌ارتش جمهوری اسلامی و بسیج ایثارگر و فداکار، شاهد امنیت مثال‌زدنی در ایران عزیز هستیم. رئیس‌جمهوری تأکید کرد: ما هر روز امنیتی که در سایه وحدت و انسجام ملت ایران به وجود آمده را پاس می‌داریم و آن را ادامه خواهیم داد.
برای تمامی مراحل احتمالی مقابل توطئه دشمنان آماده‌ایم
رئیس‌جمهوری افزود: دولت و ملت ایران برای تمامی مراحل احتمالی مقابل توطئه دشمنان برنامه‌ریزی کرده و هیچ مشکلی با آنها ندارد. ما مشکلات را با دست توانای ملت ایران حل‌وفصل خواهیم کرد. روحانی ادامه داد: ما برای آرامش مردم تصمیمات قاطع و محکمی در زمینه بازار ارز اتخاذ کردیم و کسی نگران واردات و صادرات و تأمین کالاهای مورد نیاز نباشد. رئیس‌جمهوری با بیان این‌که در برابر توطئه خارجی‌ها و برخی افراد کوته‌بین داخلی برنامه‌ریزی کرده‌ایم، گفت: تمام نیازمندی‌های کشور با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد می‌شود و کالاهای اساسی با همان قیمت قبل تأمین خواهد شد و مردم نباید هیچ‌گونه نگرانی برای واردات داشته باشند. روحانی اظهار کرد: اگر واردات در گذشته ۵۰‌میلیارد دلار بوده و امسال ۶۰‌میلیارد دلار باشد و اگر نرخ خدمات ۱۰‌میلیارد دلار بود و ۲۰‌میلیارد دلار شود، هیچ نگرانی نخواهیم داشت.
مرکز ادبیات ترکی را افتتاح و کتاب‌های مربوط به آن را چاپ کنند
روحانی با بیان این‌که دولت در دیگر بخش‌ها ازجمله صنعت، کشاورزی و سدسازی نیز برنامه‌های خوبی برای استان دارد، گفت: زبان آذری از افتخارات ایران عزیز است و از استاندار و مسئولان استان و دانشگاه‌ها می‌خواهم تا مرکز زبان و ادبیات ترکی را افتتاح و کتاب‌های مربوط به آن را چاپ کنند. رئیس‌جمهوری افزود: زبان ترکی یکی از افتخارات و گل‌های معطر این سرزمین است.
قول می‌دهم دریاچه ارومیه به‌عنوان نگین ایران باقی بماند
روحانی با بیان این‌که باید به ایثار مردم آذربایجان‌شرقی افتخار کنیم، گفت: من به مردم آذربایجان‌شرقی و غربی و منطقه غرب کشور اعلام می‌کنم اگر تلاش‌های دولت‌های یازدهم و دوازدهم از‌ سال ۹۲ نبود، در شهریور ‌سال ۹۶، هیچ‌چیز از دریاچه ارومیه باقی نمی‌ماند و امروز اعلام می‌کنم که دولت یازدهم ۲‌هزار و دویست‌میلیارد تومان برای احیای دریاچه ارومیه هزینه کرده و به شما قول می‌دهم دریاچه ارومیه به‌عنوان نگین ایران باقی بماند. رئیس‌جمهوری با بیان این‌که بیش از‌ یک‌هزار ‌میلیارد تومان طرح و پروژه‌های متعدد برای احیای دریاچه ارومیه در دستور کار است، گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده و وعده مسئولان ذیربط در آینده ارتفاع آب دریاچه ارومیه یک متر افزایش خواهد یافت.