سخنگوی دولت در نشست هفتگی خود با اهالی مطبوعات و رسانه‌ها مطرح کرد: حصر رفع می‌شود

همدلی| گروه سیاسی- حسن روحانی در جریان تبلیغات انتخاباتیِ خود، وعده رفع حصر رهبران جنبش سبز را داده بود. آن‌زمان مردم در کنار مطالبات اقتصادی و معیشتی خود، رفع حصر را یکی از شروط همراهی خود با روحانی اعلام کردند، و آن را از یک مطالبه گروهی به یک مطالبه عمومی تبدیل کردند. اما چندی پیش شایعاتی مبنی بر کوتاهی روحانی در این باره در بیشتر رسانه‌ها پیچید و اکثر این رسانه ها با انتشار این خبر جوی علیه روحانی نه به عنوان رئیس دولت که به عنوان رئیس شورای‌عالی امنیت ملی به راه انداختند. این در حالی است که دیروز محمدباقر نوبخت در نشست خبری هفتگی خود با اهالی رسانه گفت: ««رسیدن به رفع حصر که طی آن شاهد حضور فرزندان انقلاب در جامعه باشیم، نزدیک خواهد بود». نوبخت با هوشیاری و در واکنش به شایعات اخیر که گویا قصد دلسرد کردن طرفداران دولت تدبیر و امید را داشته اند، گفت: « ای کاش جامعه مواضع و تلاش‌های رئیس جمهوری در زمینه حصر را می‌دانست». قطعا دولت تا کنون تلاش‌ها و رایزنی‌های بسیاری برای رفع حصر انجام داده است که قابل چشم‌پوشی نیست. اینکه چرا برخی در پی
شایعه پراکنی بوده‌اند کاملا واضح و روشن است. به همین خاطر بود که نوبخت در نشست دیروز در پاسخ یکی از خبرنگاران، به تاکید و پیگیری دولت در این زمینه پرداخت. او گفت قطعا دولت از این وضعیت که آن‌ها در حصر باشند استقبال نمی‌کند آن هم در شرایطی که تاکید کردم ما نیازمند انسجام و در کنار هم قرار گرفتن هستیم. دولت از خواسته رفع حصر حمایت می‌کند و در این زمینه از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کند. خبر «رفع حصر» از جانب سخنگوی دولت در حالی مطرح شد که محمدرضا رحیمی که با حکم شعبه ۷۶ دادگاه کیفری استان تهران به ۱۵ سال حبس محکوم شده بود و مدت حبسش که در دیوان عالی کشور به ۵ سال و ۹۱ روز کاهش یافته بود از زندان آزاد شد. طبق گزراش‌های منتشر شده این سوال مطرح می‌شود که، معاون اول دولت دهم چند روز را در زندان سپری کرد؟ ادامه گزارش را در ذیل می‌خوانیم.
نوبخت در میان پرسش‌های خبرنگاران
خبرنگاران و روزنامه نگاران در نشست خبری هفتگی با سخنگوی دولت، به موضوعات مختلفی پرداختند. «تسهیلات بانکی برای طرح‌های توسعه‌ای»، «کاوه مدنی و مدیران دوتابعیتی»، «موضوع رفع حصر»، «فیلتر شدن یا نشدن تلگرام»، « درباره طرح کمیسیون فرهنگی مجلس مبنی بر، مسئولیت صدور مجوز و تنظیم مقررات رادیویی و تلویزیونی توسط


صداوسیما » از جمله موضوعاتی بودند که خبرنگاران در قالب پرسش‌هایی با سخنگوی دولت مطرح کردند.
کاوه مدنی و مدیران دوتابعیتی
سخنگوی دولت در پاسخ به این پرسش که موضوع کاوه مدنی و مدیران دوتابعیتی به کجا رسیده است، گفت: «برای این بحث وزارت اطلاعات به دنبال شناسایی این افراد بوده تا جایگزینی‌ها در این زمینه انجام شود و ما تقریبا مدیر دو تابعیتی دیگر نداشتیم. البته باز هم وزارت اطلاعات موظف به پیگیری این موضوع است و سیاست دولت این است که از مدیران دو تابعیتی استفاده نکند». آنگونه که نوبخت در جمع خبرنگاران گفته، دولت مدیران دو تابعیتی را به کارگیری نمی‌کند. او در ادامه اینگونه مطرح کرد که در داخل نه تنها حق نداریم از این نیروها صرفا بر اساس نوع نگرش سیاسی استفاده کنیم بلکه باید از تمامی افرادی که کارآمد هستند استفاده کنیم.
دولت از خواسته رفع حصر حمایت می‌کند
یکی از پرسش‌هایی که مطرح شد و نوبخت نیز با هوشیاری به آن پاسخ داد، پرسش مربوط به رفع حصر بود. با توجه به شایعاتی که علیه دولت در رسانه‌ها منتشر شده بود، نوبخت این فرصت را غنیمت شمرد و در پاسخ به این پرسش که موضوع رفع حصر میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی به کجا رسیده است، گفت: «قطعا دولت از این وضعیت که آن‌ها در حصر باشند استقبال نمی‌کند آن هم در شرایطی که تاکید کردم نیازمند انسجام و در کنار هم قرار گرفتن هستیم. دولت از خواسته رفع حصر حمایت می‌کند و در این زمینه از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کند. ای کاش جامعه، مواضع و تلاش‌های رئیس جمهوری را در این زمینه می‌دانست اما به هرحال ما امیدواریم که رسیدن به رفع حصر که طی آن شاهد حضور فرزندان انقلاب در جامعه باشیم، نزدیک خواهد بود».
موضع دولت در برابر فیلترینگ تلگرام روشن است
از دیگر سوال‌های مهمی که در نشست خبری سخنگوی دولت مطرح شد، این پرسش بود که که «چرا تلگرام برخلاف سخنان رئیس جمهوری در شرایط نزدیک به فیلترینگ قرار گرفته است؟»، سخنگوی دولت نیز در پاسخ به این پرسش ضمن حمایت دولت و اعتقاد آن به آزادی دسترسی به اطلاعات در این فضا، گفت: «موضع دولت در خصوص فضای مجازی و استفاده از پیام رسان‌ها کاملا مشخص است. اما اینکه رقابت میان اپلیکیشن‌های داخلی و خارجی وجود داشته باشد و اینکه دولت برای تقویت پیام‌رسان‌های داخلی گام‌های حمایتی برداشت لازم بود اما دولت از سوی دیگر موضعش در برابر فیلترینگ هم مشخص است».
نوبخت در ادامه سخنان خود اینگونه مطرح کرد که: «اینکه پیام رسان داخلی هم در کنار پیام‌رسان‌های خارجی وجود داشته باشد از نظر دولت مشکلی ندارد اما اینکه یک شهروند ما بخواهد از پیام رسان‌های خارجی استفاده کند را ما در چارچوب منشور حقوق شهروندی، حق آن شهروند می‌دانیم».
از چالش حصر تا راحتی آزادی
اینکه رفع حصر سران جنبش سبز به یک چالش برای دولت و دیگر مسئولین تبدیل شده، شکی نیست. از زمانی که این اتفاق رخ داد، حصر به یکی از مطالبات عمومی تبدیل شد. روزی نیست که طرفداران جنبش سبز به دنبال رفع حصر نباشند. و از این مهمتر روزی نیست که طرفداران وحدت و انسجام ملی، خیرخواهان نظام جمهوری اسلامی برای رفع حصر از توان خود استفاده نکرده باشند. اما درست زمانی که رفع حصر به یک چالش تبدیل شده است، آزادی متهمی که تفهیم اتهام شده و پس از تخفیف‌های مختلف در درجات گوناگون، به راحتی آزاد می‌شود برای همه پرسش برانگیز خواهد بود. خبر آزادی محمدرضا رحیمی که با حکم شعبه ۷۶ دادگاه کیفری استان تهران به ۱۵ سال حبس محکوم شده بود، اخیرا اعلام شد. البته رحیمی اینقدرها هم بدشانس نبود که برای این اتهامات ۱۵ سال را در حبس سپری کند. او به حکم اعتراض کرد، پرونده به شعبه ۱۱ دیوان عالی کشور رفت و این شعبه که طبق ماده ۲۶۴ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۷۸، صرفا حق «رسیدگی شکلی» به پرونده را داشت در اقدامی قابل تامل مجازات حبس او را از ۱۵ سال، به ۵ سال و ۹۱ روز کاهش داد. هرچند تنها دو سه روز بعد، دفتر محمود احمدی‌نژاد در اطلاعیه‌ای خطاب به مردم ایران، اتهامات معاون اول دولت‌ دهم را مربوط به دولت خود ندانست و تاکید کرد که اتهامات محمدرضا رحیمی دستمایه حملات گسترده و بی‌محابا علیه دولت‌های نهم و دهم شده است. اما او از زندان آزاد شد. آیا واقعا رحیمی این مدت را نیز به طور کامل در زندان سپری کرد؟
سایر اخبار این روزنامه
بررسی اقدام آمریکا در خروج از برجام و واکنش‌های مخالف از تهران تا سایر نقاط جهان استعفا بعد از خستگی از سرکوب نخست‌وزیر ارمنستان رفت دیروز تولد آهنگسازی بود که چند سالی غیبت داشت اما هرگز فراموش نشد میلاد «عندلیبی» در «همدلی» سخنگوی دولت در نشست هفتگی خود با اهالی مطبوعات و رسانه‌ها مطرح کرد: حصر رفع می‌شود «همدلی» رویکرد مردانه در مواجهه با ورزشکاران را بررسی کرد زنان ورزشکار غایبان بزرگ رسانه‌ها «الیور استون» اولین نشست در ایران را با طعنه به اصغر فرهادی برگزار کرد؛ فیلم‌های خسته‌کننده ایرانی، جایزه می‌برند! رئیس ستاد کل نیروهای مسلح: ایران مقابل آمریکا و متحدانش تسلیم نمی‌شود به مناسبت سالروز میلاد قیصر امین پور با اندکی تاخیر دردهای نگفتنی احسان اقبال‌سعید منتظر ادامه ترقه‌بازی در عربستان باشید! گزینه وزارت خارجه احتمالاً بدون رای کمیته روابط خارجی هم در سنا رای خواهد آورد مخالفت کمیته روابط خارجی سنای آمریکا با پومپئو ظهر دیروز در ستاد ارتش؛ فرمانده کل سپاه با فرمانده کل ارتش دیدار کرد صالح الصماد کشته شد