28 گزينه در صف ورود به بهشت


گروه اجتماعي: مهمترين موضوع جلسات اين روزهاي شوراي شهر تهران هنوز هم بررسي و انتخاب شهردار جديد براي پايتخت است. طي هفته‌هاي گذشته از استعفاي نجفي، اعضاي شوراي شهر درباره نحوه بررسي و اولويت‌هاي انتخاب شهردار جديد چند جلسه هم‌انديشي داشته‌اند. هفته گذشته بود که علي اعطا، سخنگوي شوراي شهر اعلام کرد که قرار است تا 23 ارديبهشت ماه، شهردار جديد انتخاب شود. او همچنين گفته بود که پس از معرفي گزينه‌هاي اعضاي شوراي شهر، هفت نفر برنامه‌هاي خود را در جلسه شوراي شهر ارائه خواهند کرد و سرانجام، راي‌گيري ميان دو گزينه نهايي برگزار خواهد شد.
طي روزهاي گذشته نام‌هاي مختلفي به‌عنوان کانديداهاي شهرداري تهران در رسانه‌ها مطرح شده است، نام‌هايي که تا روز گذشته تنها گمانه‌زني رسانه‌اي بود. در اين ميان نام محسن‌هاشمي، رئيس شوراي شهر تهران نيز به‌عنوان يکي از گزينه‌هاي اصلي شهرداري پايتخت مطرح شده بود. مطرح شدن نام‌هاشمي‌به‌عنوان يکي از گزينه‌هاي شهرداري تهران پيش از اين و در همان ابتداي آغاز به کار دور پنجم شوراي شهر نيز عنوان شده بود. در نهايت اما اعضاي شورا تصميم گرفتند که محسن‌هاشمي‌در شوراي شهر بماند و به‌عنوان رئيس به فعاليت خود ادامه دهد.
اين مرتبه نيز نام محسن‌هاشمي، به‌عنوان يکي از اصلي‌ترين گزينه‌هاي شهرداري تهران مطرح شده بود. هرچند اين مرتبه هم اعضاي شورا به حضور‌هاشمي‌در مقام شهرداري پايتخت راي منفي دادند. در همين حال آنطور که سخنگوي شوراي شهر تهران اعلام کرده؛ اعضاي شوراي شهر تهران 28 تن را به‌عنوان کانديداي پست شهرداري پايتخت انتخاب کردند. علي اعطا، سخنگوي شوراي شهر تهران با بيان اينکه روز گذشته (يکشنبه) جلسه‌اي با حضور اعضاي شوراي شهر برگزار و بحث حضور و يا عدم حضور محسن‌هاشمي‌به‌عنوان کانديدا در ميان گزينه‌هاي شهرداري مطرح شد، گفت: با توجه به اينکه اعضاي شورا مايل بودند که وي در شورا بماند براين اساس راي گيري استمزاجي انجام و مقرر شد وي در شورا بماند. اعطا در پاسخ به اين سوال که اعضاي شوراي شهر چه اصراري دارند که محسن‌هاشمي‌در شورا بماند، گفت: در هر حال افراد بايد بپذيرند که به عنوان نماينده مردم انتخاب شده‌اند و بعد از انتخابات توافق کرديم که کسي از شورا خارج نشود و اين ربطي به ميثاق‌نامه ندارد.
اعطا همچنين با بيان اينکه اعضاي شورا 28 نفر از کانديداهاي خود را در ليست اوليه انتخاب کرده که قرار است از ميان آنها هفت گزينه نهايي انتخاب شود گفت: آقايان افشاني، علي اوسط‌هاشمي، انصاري لاري، مرتضي بانک، بيطرف، پنجه فولادگران، تبادار، ترک‌نژاد، تقي‌زاده، تندگويان، محمود حجتي، سيدمحمود حسيني، حقاني، حناچي، خواجه نصير، مصطفي سليمي، عارف، فرشيد گلزاري، حسيني مکارم، مهرعليراده، مقيمي، مناف‌هاشمي، حجت‌ا... ميرزايي، سيد جعفر موسوي، رضا ويسه، مرعشي، واعظ مهدوي و محسن‌هاشمي‌به‌عنوان کانديدا هستند البته عارف و محسن‌هاشمي‌درخواست کرده بودند که نامشان در ميان کانديداها نباشد.
از طرف ديگر با وجود اينکه پيش از اين اعلام شده بود که به احتمال زياد نام يک زن نيز ميان گزينه‌هاي نهايي شهرداري تهران خواهد بود، اما در نهايت و با مشخص شدن گزينه‌هاي مطرح شده از سوي اعضاي شوراي شهر تهران اين جاي خالي مشاهده مي‌شود. اين در حالي است که در زمان انتخاب محمدعلي نجفي به‌عنوان شهردار تهران، الهه کولايي يکي از گزينه‌هاي نهايي بود که برنامه‌هاي خود را در ميان اعضاي شوراي شهر تهران ارائه کرد.
واکنش‌هاشمي ‌به شهردار نشدنش
در همين حال رئيس شوراي شهر تهران در مورد علت کانديد نشدنش براي پست شهرداري تهران واکنش نشان داد و گفت: عرض کردم که امکان سه بار رجوع وجود دارد و حتي محلل نيز مي‌توان انجام داد و هميشه آماده به خدمت هستم. محسن‌هاشمي‌ديروز و در حاشيه جلسه شوراي شهر تهران در جمع خبرنگاران در مورد جلسه هم‌انديشي اعضاي شورا گفت: هر عضوي که بخواهد از شوراي شهر خارج شود حتما بايد راي اعضا را داشته باشد. لذا در جلسه هم‌انديشي و به درخواست شخص بنده رأي‌گيري استمزاجي و محرمانه‌اي فقط براي خود من انجام شد که بدانم اعضا مايل هستند که من در شورا بمانم يا از شورا خارج شود و اين رأي‌گيري محرمانه و براي خود من بود و بعدا به اين نتيجه رسيديم که اعضا بسيار علاقه زيادي دارند که من در شورا بمانم. مگر اينکه بنا به دلايلي از شورا خارج شويم، البته افرادي مثل من که مريض هستند و نمي‌توانم در شورا بنشينم، مي‌توانم در شهر راه بروم. وي گفت: مي‌توانستم و مي‌توانم به پيشرفت شهر کمک کنم اما براي من رأي اعضا مهم است و دليلي نداشت که به خاطر اينگونه مسائل موجب ايجاد اختلاف و... شوم.‌هاشمي‌با بيان اينکه درصدد کمک به شهر هستم گفت: البته سه بار مي‌توان رجوع کرد و حتي مي‌توان "محلل" هم انجام شود. وي در پاسخ به اين سوال که 28 گزينه مطرح شده چهره سياسي هستند تا مدير شهري گفت: من اميدوارم اعضاي شورا به فرد مطلوب رسيده و احتياجي به حضور من نباشد؛ اما دقت داشته باشيد که گزينه‌هاي اعلامي‌قابليت‌هاي بالايي دارند و قطعا در نشست هم‌انديشي با اعضاي شوراي شهر هفت نفر از آنها انتخاب مي‌شوند.