«یورو 4» موتور سیکلت‌سازان را به کما برد


با توجه به توقف توليد موتورسيکلت‌هاي بدون استاندارد يورو ۴ بر اساس مصوبه هيئت دولت از ابتداي سال جاري، انجمن صنعت موتورسيکلت ايران از دولت درخواست کرده فرصتي ۱۰ ماهه براي توليد موتورسيکلت‌هايي با استاندارد يورو ۴ به توليدکنندگان داده شود.
وزارت صنعت، معدن و تجارت پس از درخواست موتورسيکلت‌سازان به منظور ارائه فرصتي ۱۰ ماهه براي توليد موتورسيکلت بر اساس استاندارد يورو ۴، درخواستي را به سازمان حفاظت محيط زيست ارجاع داده تا بر اساس آن تا ابتداي دي‌ماه سال جاري به واحدهاي توليدي زمان داده شود که بتوانند توليدات خود را مطابق با استاندارد يورو ۴ روانه بازار کنند. تقاضايي که جهت اجرا در صورت موافقت سازمان حفاظت محيط زيست، نيازمند موافقت و تصويب در هيئت دولت است؛ چرا که به دليل اجراي اين مصوبه از ابتداي سال جاري، هيچ موتورسيکلتي با استاندارد يورو ۴ توليد نشده و تمامي‌توليدکنندگان تا مشخص شدن نتيجه نهايي دست نگه‌داشته‌اند.
در اين رابطه عضو هيات رييسه انجمن صنعت موتورسيکلت ايران گفت: در حال حاضر امکان توليد موتورسيکلت در کشور بر اساس استاندارد يورو ۴ توسط توليدکنندگان داخلي وجود ندارد و انجمن صنعت موتورسيکلت ايران خواستار ارائه مهلتي تا ابتداي دي ماه سال جاري در اين خصوص شده است.
ابوالفضل حجازي به ايسنا گفت: شرکت‌هاي توليدکننده موتورسيکلت در حال حاضر توانايي توليد محصولاتي با استاندارد يورو ۴ را ندارند و مسئولاني که چنين تصميمي‌را اتخاذ کرده‌اند، بايد بدانند با چنين رويکردي صنعت موتورسيکلت از بين مي‌رود و صد در صد توليد داخل به واردات تبديل خواهد شد. با توجه به اينکه ENGINE موتورسيکلت‌هاي انژکتوري از کشورهاي چين و هندوستان به ايران وارد مي‌شود، بنابراين از آن‌ها درخواست کرده‌ايم که امکان و شرايط توليد موتورسيکلت با استاندارد يورو ۴ را تا ابتداي دي ماه سال جاري در ايران فراهم کنند.
حجازي با انتقاد از اينکه در حال حاضر شرايط تامين سوخت يورو ۴ در سراسر کشور مهيا نيست، يادآور شد: موتورسيکلت‌هايي با استاندارد يورو ۴ نيازمند سوخت يورو ۴ نيز هستند و اگر سوخت استفاده شده در آن‌ها يورو ۴ نباشد، بنزين وارد شده به موتورسيکلت انژکتور را دچار مشکل مي‌کند. حال جالب اينکه تنها برخي از پمپ بنزين‌ها سوخت يورو ۴ دارند و در شهرهاي کوچک اين سوخت وجود ندارد.
عضو هيات رئيسه انجمن صنعت موتورسيکلت ايران با بيان اينکه درخواست اين انجمن براي ارائه مهلت تا دي ماه سال جاري جهت توليد موتورسيکلت‌هايي با استاندارد يورو ۴ به سازمان حفاظت محيط زيست ارسال شده است، بيان کرد: اجراي اين درخواست نيازمند موافقت هيات دولت است و درخواست انجمن در حال حاضر به سازمان حفاظت محيط زيست ارجاع شده است.
حجازي با تاکيد بر اينکه اگر با درخواست انجمن صنعت موتورسيکلت ايران در ارتباط با ارائه مهلت جهت توليد موتورسيکلت‌هايي با استاندارد يورو ۴ موافقت نشود، صنعت موتورسيکلت براي هميشه تعطيل خواهد شد، گفت: از ابتداي سال گذشته تصميم بر اين شد تا توليد موتورسيکلت‌هاي کاربراتوري متوقف و تنها موتورسيکلت‌هاي انژکتوري توليد شود. وي ادامه داد: حال پس از گذشت يک سال بلافاصله تصميم بر توليد موتورسيکلت‌هايي با استاندارد يورو ۴ شده و با توجه به اينکه توليدکنندگان به سختي توانستند موتورسيکلت‌هاي انژکتوري را جايگزين موتورسيکلت‌هاي کاربراتوري کنند، اجازه نفس کشيدن به آن‌ها داده نشده و بايد موتورسيکلت‌هاي با استاندارد يورو ۴ را جايگزين موتورسيکلت‌هاي انژکتوري کنند.
عضو هيات رئيسه انجمن صنعت موتورسيکلت ايران با اعلام اينکه از ابتداي سال ۱۳۹۷ با توجه به مصوبه دولت مبني بر توليد موتورسيکلت بر اساس استاندارد يورو ۴، صنعت موتورسيکلت به صورت کلي در خواب فرو رفته است و توليدي وجود ندارد، خاطرنشان کرد: با توجه به اين مصوبه دولت و توانمند نبودن موتورسيکلت‌سازان در ارتباط با توليد موتورسيکلت‌هايي با استاندارد يورو ۴ خط توليد کليه موتورسيکلت‌ها در کشور متوقف شده و از ابتداي سال جاري توليدي صورت نمي‌گيرد.
وي با اشاره به اينکه شرايط براي صنعت موتورسيکلت به گونه‌اي پيش رفته که واحدهاي توليدي يکي پس از ديگري در حال تعطيل شدن هستند، گفت: با ادامه اين رويه توليد داخلي جاي خود را به واردات خواهد داد؛ چرا که سخت شدن مسير توليد موجب رونق بخش واردات است.
حجازي در پاسخ به اينکه توليد موتورسيکلت بر اساس استاندارد يورو ۴ از ابتداي سال ۱۳۹۷ تصميمي‌است که دولت در سال ۱۳۹۳ اتخاذ کرد، به چه دليل موتورسيکلت‌سازان از آن زمان تاکنون در راستاي بروز رساني توليدات خود حرکت نکرده‌اند، تصريح کرد: ما در همان زمان نيز اعتراض خود را اعلام کرديم. قطعا بايد بر اساس توان توليد تصميم‌گيري کرد. متاسفانه در کشور ما نه تنها از توليد حمايت نمي‌شود، بلکه تسهيلات نيز در اختيار توليدکنندگان قرار نمي‌گيرد تا بتوانند شرايط بهتري را داشته باشند. عضو هيات رئيسه انجمن صنعت موتورسيکلت ايران، ادامه داد: توليد کشور به دليل قوانين دست و پاگير فلج شده است و قاچاقچيان با دور زدن قوانين مسير راحت‌تري را براي درآمدزايي در بخش‌هاي مختلف طي مي‌کنند. با چنين شرايطي نمي‌توان با کالاهاي وارداتي رقابت کرد و قطعا توليد داخل دچار آسيب شده است. وي با بيان اينکه موضوع توقف خط توليد موتورسيکلت‌هاي کاربراتوري از ابتداي سال ۱۳۹۶ بايد تنها در ارتباط با کلان‌شهرها به مرحله اجرا درمي‌آمد، بيان کرد: شهرهاي کوچک و روستاها آلايندگي بالايي ندارند و امکانات لازم براي تعمير موتورسيکلت‌هاي انژکتوري در بسياري از روستاها فراهم نيست. حجازي ادامه داد: ما اعتقاد داريم که بايد تصميم مربوطه در ارتباط با توقف خط توليد موتورسيکلت‌هاي کاربراتوري از ابتداي سال ۱۳۹۶ و جايگزين شدن موتورسيکلت‌هاي انژکتوري در کلانشهرها به دليل آلايندگي بالا اجرايي مي‌شد و روستاها و شهرهاي کوچک از اين قضيه مستثني مي‌شدند.