به توافق شکسته پايبند نمي‌مانيم


کورش شرفشاهي: از هنگامي‌که برجام به تصويب رسيد، به نظر مي‌رسيد که حاشيه‌ها به پايان رسيده باشد اما با روي کارآمدن ترامپ، بازي‌هاي آمريکايي شروع شد و رييس جمهور جديد ثابت کرد که شيطان بزرگ به واقع صفت درستي براي آمريکا بوده است. از همان زمان بارها ترامپ تاکيد کرده که برجام را پاره ميکند و اکنون که در آستانه تمديد برجام قرار داريم، زمزمه‌هاي خروج آمريکا همچنان مطرح است.در اين رابطه وزير خارجه کشورمان در جمع خبرنگاران در نيويورک گفت: خروج آمريکا از برجام پيام خطرناکي براي جهان دارد. اينکه شما هرگز نبايد سراغ توافقي با آمريکا برويد چرا که در ‌‌نهايت اصلي که آمريکا به آن اعتقاد دارد اين است که «آنچه براي من است، براي من است و آنچه براي توست قابل مذاکره است.»
به گزارش از رويترز محمد جواد ظريف وزير خارجه ايران در نيويورک با خبرنگاران صحبت کرد و گفت: تلاش آمريکا براي خروج از برجام پيام خطرناکي به ساير کشورها دارد که مي‌گويد هرگز نبايد با آمريکا معامله کنند. 
وي روز شنبه در نيويورک در خصوص تلاش‌هاي امانوئل ماکرون رييس‌جمهور فرانسه و انگلا مرکل صدراعظم آلمان گفت: تلاش‌هاي اين دو براي ساکت کردن ترامپ، تلاشي بيهوده است. 
رويترز به برنامه ديدار ماکرون و مرکل با ترامپ هم اشاره کرد و نوشت: قرار است «اين ديدار اين هفته در واشنگتن انجام شود.»
ظريف که براي شرکت در نشست مجمع عمومي‌سازمان ملل به نيويورک رفته گفت: آمريکا نه تنها از اجراي تعهدات طرف خودش در توافق بازمانده بلکه خواستار چيز بيشتري است. اين پيام خطرناکي براي مردم ايران و جهان است. اينکه شما هرگز نبايد سراغ توافقي با آمريکا برويد چرا که در ‌‌نهايت اصلي که آمريکا به آن اعتقاد دارد اين است که «آنچه براي من است، براي من است و آنچه براي توست قابل مذاکره است.»
وي همچنين تاکيد کرد: اگر آمريکا از توافق هسته‌اي خارج شود، ايران آماده است که با شدت برنامه غني‌سازي اورانيوم خود را از سر بگيرد و اقدامات شديدي در پاسخ به خروج آمريکا از توافق هسته‌اي در نظر گرفته شده است. 
ظريف گفته ايران به دنبال دستيابي به بمب هسته‌اي نيست اما تهران پاسخ‌هاي احتمالي‌اي براي خروج آمريکا از توافق هسته‌اي در نظر گرفته که از سرگيري توليد اورانيوم غني شده بخشي از آن است. 
وزير خارجه ايران گفت: آمريکا هرگز نبايد از اينکه ايران بمب هسته‌اي مي‌سازد بترسد اما ما با جديت برنامه غني سازي اورانيوم را از سر خواهيم گرفت. 
ظريف مصاحبه‌اي با سي بي‌اس داشته و در اين مصاحبه هم هشدارهاي ماه اخير رييس‌جمهور ايران را تکرار کرده است.
حسن روحاني گفته بود آمريکا از عقب نشيني از توافق هسته‌اي پشيمان خواهد شد و ايران در عرض يک هفته در صورت خروج آمريکا از برجام پاسخ مناسبي خواهد داد. 
ظريف با اشاره به توافق هسته‌اي گفت: اگر تصميم آمريکا بر خروج از توافق هسته‌اي عملياتي شود ايران تصميماتي را تحت برجام و خارج از برجام اتخاذ خواهد کرد. ما گزينه‌هاي متعددي براي خودمان داريم و اين گزينه‌ها آماده است؛ يکي از اين‌ها مي‌تواند شامل از سرگيري فعاليت‌هاي هسته‌اي با سرعتي بسيار بالا‌تر باشد. 
ظريف خاطرنشان کرد: سران کشورهاي اروپايي بايد در صورتي که آمريکا مي‌خواهد اعتباري در جامعه بين‌الملل داشته باشد به ترامپ براي ماندن در برجام فشار بياورند. قطعا جهان نمي‌تواند يک جانبه از ما انتظار اجراي يک توافقي را داشته باشد که شکسته شده است.
وزير خارجه ايران در اين مصاحبه در خصوص احتمال تبادل زنداني به‌‌ همان ترتيبي که در دولت گذشته آمريکا اتفاق افتاد هم گفت: اين احتمال وجود دارد به ويژه از منظر بشر دوستانه ولي چنين اقدامي‌نيازمند تغيير در رويکرد و رفتارهاست. واشنگتن بايد نشان دهد مي‌تواند وارد يک گفتمان احترام آميز شود تا تهران هم بخواهد مذاکراتي با آمريکا درباره مساله شهروندان آمريکايي که در ايران زنداني هستند داشته باشد. 
وي تاکيد کرد: آمريکا بايد يادبگيرد چطور با ديگر ملت‌هاي داراي حاکميت سرزميني رفتار کند. به ويژه ملت‌هايي که براي ادامه حياتشان به آمريکا وابسته نيستند. وقتي شما در مذاکرات با بي‌احترامي‌با يک کشور و يک دولت و مردمش ظاهر شويد جايي براي ديالوگ باقي نخواهد ماند.
ظريف تاکيد کرد: ديپلمات‌هاي ايراني قادر به تاثيرگذاري بر تصميمات مربوط به زندانيان آمريکايي در ايران که توسط قوه قضاييه بازداشت شده‌اند نيست، با اين وجود سعي مي‌کند از منظر بشر دوستانه از نفوذش استفاده کند تا از وضعيت سلامتي زندانيان مطمئن شود.
ترامپ در حالي قرار است بيست ودوم ارديبهشت ماه تصميم خود را در باره پايبندي تهران به برجام را براي چهارمين بار اعلام کند که برخي رسانه‌ها ترديد در تداوم اجراي برجام را از سوي آمريکا انعکاس مي‌دهند. دولتي که در يکسال گذشته از هيچ گونه تلاشي براي بر هم زدن توافق هسته‌اي ايران و 1+5 فروگذار نکرد، اينک شروط تازه‌اي را مطرح مي‌کند؛ شروطي که با واقعيت‌هاي موجود بسيار فاصله دارد و از سوي اعضاي توافق پذيرفته نيست.
تداخل موضوع فعاليت‌هاي موشکي ايران به برجام از جمله خواسته‌هاي نادرست ترامپ است؛ موضوعي که ديپلمات‌هاي ايران و قدرت‌هاي غربي پس از سال‌ها مذاکرات سخت و فشرده راهي براي حل آن يافتند.
آنها معتقد بودند در صورتي که ساير مسائل به مسئله هسته‌اي گره بخورد نبايد انتظار حل وفصل آن را داشت. حال رئيس جمهوري آمريکا با خلط اين دو مبحث، سعي در به بن بست کشاندن توافق را دارد . ضمن اين که ترامپ و مشاوران وي قصد دارند با طرح مسائل موشکي ايران، تهران را به عنصر بي ثبات کننده در منطقه معرفي کنند. اين در حالي است که ماجراجويي‌هاي آمريکا در غرب آسيا يکي از عمده‌ترين مسائلي است که به تنش و بحران‌هاي کنوني منجر شده. آمريکا با بحران سازي در اين منطقه اقدام به فروش سلاح و عقد قراردادهاي هنگفت تسليحاتي با دولت‌هاي عرب منطقه مي‌کند و در اجراي اين سياست طبيعي است که ايران بايد به عنوان تهديد منطقه و جهان معرفي شود.
در ارتباط با متن برجام نيز لازم به يادآوري است که ترامپ به رغم زير پا گذاشتن روح و جسم اين توافق، حال ادعاي تغيير و به اصطلاح خود اصلاح برجام را دارد و از طرفي با برخي بندهاي قطعنامه 2231 نيز مخالفت مي‌کند. آمريکا نمي‌خواهد با اين واقعيت کنار بيايد که رفع محدوديت‌هاي زماني مشخص شده در زمينه فعاليت‌هاي هسته اي، موشکي و تسليحاتي ايران، تهران را توانمندتر کند. محدوديت پنج ساله تسليحاتي، هشت ساله موشکي و همچنين موانع هسته‌اي که پس از يک دهه برداشته خواهد شد، وحشت و نگراني ترامپ را سبب شده است.
به همين دلايل است که رئيس جمهوري آمريکا تهديد کرده در صورت عدم رفع اين ايرادها و نواقص از برجام خارج خواهد شد. وي در آستانه اين تصميم مهم به تغييراتي در کابينه دست زده تا شايد موانع مقابل خود را يکي پس از ديگري بردارد.