«جهان‌صنعت» تبعات کاهش واردات را بررسی می‌کند؛

گروه خودرو- بهمن‌ماه سال گذشته بود که شرکت‌های واردکننده خودرو همزمان با افزایش قیمت دلار نسبت به افزایش قیمت‌ها در انواع محصولات خود اقدام کرده‌اند. از طرف دیگر واحدهای نظارتی هم همچنان سکوت کرده و خبری از مدیریت بازار خودروهای وارداتی نبود. تبعات کاهش واردات به دلیل افزایش نرخ دلار و همچنین بسته شدن موقت سایت ثبت سفارش واردات خودرو همچنان ادامه دارد. به‌طوری‌که فروردین ماه امسال یک‌هزار و 34 دستگاه خودرو از طریق گمرکات وارد کشور شد که از نظر تعداد 73 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشت. ارزش خودروهای وارداتی در نخستین ماه سال‌جاری به 23 میلیون و 651 هزار دلار رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر ارزش 77 درصد کاهش داشته است. براساس اعلام گمرک ایران، طی 12 ماهه سال 96 تعداد 70 هزار و 75 دستگاه خودرو به ارزش یک میلیارد و 838 میلیون و 851 هزار دلار به کشور وارد شد که نسبت به سال 95 از نظر تعداد 66/8 درصد و از حیث ارزش 44/8 درصد کاهش را نشان می‌دهد. طبق اعلام گمرک تمامی کالاها و به ویژه تک‌تک خودروهای وارداتی در سال 96 و فروردین‌ماه امسال مجوز ثبت سفارش دارند.
خودروهای ثبت شده وارد کشور می‌شوند
در دی و اسفندماه سال گذشته حدود 21 هزار خودرو ثبت سفارش شده است. فرهاد احتشام‌زاد نایب‌رییس انجمن واردکنندگان خودرو با اعلام این میزان ثبت سفارش در سامانه در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» گفت: طبق حقوق مکتسبه خودروهای ثبت سفارش شده طی ماه‌های دی و اسفند سال 96 هیچ ممانعتی برای ورود این نوع خودرو‌ها به کشور نیست چراکه با توجه به دوره سه ماهه و طبق قانون تا خردادماه 97 واردات خودروهای ثبت‌شده در سامانه توسط افراد حقوقی و حقیقی قابل اجراست. احتشام‌زاد همچنین با اشاره به ماده واحده طرح کمیسیون اصل 90 که روز گذشته در صحن علنی مجلس با عنوان ضوابط حقوق ورودی خودروهای سواری وارداتی و ساماندهی بازار خودرو مطرح شده بود گفت: به منظور ساماندهی واردات خودرو و تعیین حقوق ورودی موثر با هدف دستیابی به افزایش رقابت‌پذیری و کیفیت خودروهای تولید داخل، افزایش استانداردهای ایمنی و زیست‌محیطی، کاهش آلایندگی، کاهش مصرف سوخت و مدیریت بر واردات و بازار خودرو، دولت مکلف است حقوق ورودی خودروهای سواری را براساس حجم موتور، میزان مصرف سوخت و میزان آلایندگی به صورت پلکانی و هدفمند تا سقف حقوق ورودی 55 درصد ظرف مدت سه ماه پس از ابلاغ این قانون تعیین کند. احتشام‌زاد با اشاره به اینکه نظارت بر بازار خودرو یکی از برنامه‌هایی بود که نیاز آن بیش از گذشته احساس می‌شود ادامه داد: مدیریت بر واردات خودرو و همچنین بر بازار داخلی این محصول ضرورت دارد چراکه نوسانات نرخ ارزی به‌خصوص طی سال‌جاری باعث کاهش واردات خودرو شده است که این روند نشانه‌ای برای افزایش قیمت مجدد خودروهای وارداتی می‌شود.
سامانه ثبت سفارش واردات خودرو بسته است


این در حالی است که ثبت سفارش واردات خودرو از اواخر تیرماه سال گذشته به دلیل ساماندهی واردات خودرو تا دهم دی ماه همان سال بسته بود اما طی مدت مذکور ثبت سفارش بیش از 6400 خودرو انجام شده است. رییس سازمان توسعه تجارت با تایید این تخلف گفته است: «آنچه در حال حاضر در قالب 6 هزار و 400 دستگاه خودرو مطرح می‌شود مواردی از ثبت سفارش‌های خارج از تایید ماست، که در واقع ما چنین ثبت سفارشی را در سیستم انجام ندادیم، حال اینکه چطور شرکت‌ها و افراد توانسته‌اند ثبت سفارش انجام دهند باید به صورت فنی رسیدگی شود و گمرکات تعداد خودروهای ترخیص شده پس از اعلام توقف ثبت سفارش را باید اعلام کنند. احتشام‌زاد با بیان اینکه از زمان انتقال سامانه ثبت سفارش واردات خودرو به سامانه جامع تجارت امکان ثبت سفارش وجود ندارد، به فارس گفت: قیمت تمام شده ارز برای واردات خودرو 4850 تومان است. وی در خصوص وضعیت ثبت سفارش واردات خودرو پس از بخشنامه‌های جدید ارزی، گفت: از زمانی که سیستم ثبت سفارش واردات خودرو به سامانه جامع تجارت انتقال یافته است هیچ سفارش جدیدی ثبت نمی‌شود. نایب‌رییس انجمن واردکنندگان خودرو افزود: گفته می‌شود این موضوع به دلیل دستورالعمل‌های اجرایی است که هنوز ابلاغ نشده و فرآیندها و اطلاعاتی که کماکان نامشخص است. وی با بیان اینکه پس از تک‌نرخی شدن ارز با دلار 4200 تومان متقاضیان واردات خودرو برای تخصیص ارز از بانک‌ها موفق نشده‌اند گفت: سیل عظیمی از تقاضای ارز برای واردات به بانک رسیده است و باعث شده که برای تخصیص ارز به واردات اولویت‌بندی شکل گیرد. احتشام‌زاد با اشاره به اینکه اما با وجود این شرایط متقاضیان واردات خودرو موفق به تخصیص ارز برای تقاضای خود از بانک شده‌اند، افزود: بانک نرخ برابری دلار به یورو را برای واردات خودرو با ضریب تبدیل 2/1 اختصاص داده است و بر این اساس نرخ دلار تخصیص یافته برای واردکننده خودرو 4850 تومان محاسبه شده است. نایب‌رییس انجمن واردکنندگان خودرو اظهار داشت: نرخ برابری دلار به یورو 05/1 است.
تذکرات انجمن در مورد تخلف ثبت سفارشات نادیده گرفته شد
وی همچنین در خصوص ثبت سفارش و واردات 6400 خودرو در زمان توقف و ممنوعیت ثبت سفارش خودرو در سال گذشته گفت: انجمن واردکنندگان خودرو این موضوع را از سال گذشته اعلام کرد اما متاسفانه جدی گرفته نشد. احتشام‌زاد اظهار داشت: اما بعد از یک سال پیگیری‌های مختلف از سوی نهادهای نظارتی پیرامون موضوع ذکر شده اکنون اعتراف می‌شود که تخلف در واردات خودرو در زمان توقف ثبت سفارش انجام شده است. نایب‌رییس انجمن واردکنندگان خودرو با بیان اینکه این تخلف در سیستم ثبت سفارش واردات خودرو و در دورانی اتفاق افتاده که ثبت سفارش واردات خودرو متوقف بوده است، گفت: در این دوران هم ثبت سفارش و هم تمدید سفارش انجام شده است. وی افزود: طبیعتا از آنجایی که سامانه ثبت سفارش تحت نظر دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت است و این سازمان هم زیر نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت است، این ایراد باید در همان مجموعه شناسایی شود. احتشام‌زاد اظهار داشت: حدود دو سال پیش هم یک مورد مشابه اتفاق افتاد که انجمن واردکنندگان خودرو موضوع را به صورت مکتوب به دفتر مقررات صادرات و واردات اطلاع داد و ایراد هم بیان شد اما تنها دستاورد برای انجمن واردکنندگان خودرو خارج شدن از فرآیند کنترل بود.
ارسال پرونده واردات غیرقانونی خودرو به دستگاه‌های امنیتی
این در حالی است که رییس سازمان توسعه تجارت گفت: پرونده تخلفات واردات خودرو غیرقانونی به دستگاه‌های قضایی ارسال شد. رییس سازمان توسعه تجارت در مورد واردات خودروهای غیرقانونی در زمان توقف ثبت سفارش گفت: برای روشن شدن این موضوع پرونده تخلفات به دستگاه‌های ذی‌ربط امنیتی قضایی ارسال شده است. وی با بیان اینکه حراست وزارت صنعت، معدن و تجارت در چندین نوبت در این‌باره که برخی ثبت سفارش واردات خودروها مورد تایید نیست، اطلاع‌رسانی کرده است افزود: با وجود آن که تیرماه سال گذشته بارها اعلام شد ثبت سفارش واردات متوقف شده است اما خودروهایی از مسیر گمرکات ترخیص شده که ثبت سفارشات آنها بعد از تاریخ اعلامی بوده است. به گزارش فارس، رییس سازمان توسعه تجارت با تاکید بر اینکه قطعا در این باره تخلف صورت گرفته است گفت: این اشکال هم می‌تواند در سیستم و هم در افرادی باشد که در ارتباط با ثبت سفارش بودند ولی وقتی موضوع را با شرکت‌های واردکننده در میان می‌گذاریم می‌گویند کارمندان‌مان ثبت سفارش انجام داده‌اند و ما از آن بی‌خبریم. خسروتاج با یادآوری اینکه فعلا نباید قضاوت‌های زودهنگام انجام داد و باید منتظر رسیدگی‌ها بود گفت: ما هم تایید می‌کنیم تخلفاتی صورت گرفته و اعلام هم کردیم که کدام شرکت‌ها و کدام واردکنندگان چه نوع تخلفاتی انجام داده‌اند، چون این موارد اشکال، در شرایطی بوده که مرتب اطلاع‌رسانی می‌کردیم در این ایام ثبت سفارش برای این افراد و شرکت‌های خاص ممنوع است اما اینکه آنها چطور توانستند این کار را انجام دهند باید رسیدگی شود. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره تعداد خودروهای ترخیص شده پس از اعلام توقف ثبت سفارش واردات نیز گفت: آمار ثبت سفارش هیچ‌گاه آمار قطعی واردات نیست و ممکن است به دلیل کمبود منابع ریالی یا ارزی واردکننده به تعداد ثبت سفارش، خودرو وارد نشود. وی ادامه داد: در سال‌های گذشته نیز چندین برابر واردات ثبت سفارش انجام شده است کما اینکه تجارب ما نشان می‌دهد که شاید در یک سال 400-300 هزار دستگاه ثبت سفارش واردات خودرو شده باشد اما در عمل حدود 70 هزار دستگاه وارد شده است. رییس سازمان توسعه تجارت تصریح کرد: آنچه به عنوان ثبت سفارش فاقد اصالت شناسایی شده را به گمرکات اعلام کردیم و این گمرکات هستند که باید بگویند چه تعداد خودروهایی که اعلام کردیم ثبت سفارشات آنها واقعی نیست، ترخیص شده که باید تخلفات واردکنندگان خودروهای ترخیص شده رسیدگی شود.خسروتاج گفت:‌ آنچه در حال حاضر در قالب شش هزار و 400 دستگاه خودرو مطرح می‌شود مواردی از ثبت سفارشهای خارج از تایید ماست که در واقع ما چنین ثبت سفارشی را در سیستم انجام ندادیم، حال اینکه چطور شرکت‌ها و افراد توانسته‌اند ثبت سفارش انجام دهند باید به صورت فنی رسیدگی شود و گمرکات باید تعداد خودروهای ترخیص شده پس از اعلام توقف ثبت سفارش را اعلام کنند.