برمَسند اوين

محمدعلی تقوی‌فرد، ريیس کل دادگستری استان مازندران اعلام کرد که سعید مرتضوی در یکی از شهرهای شمالی کشور شناسایی، دستگیر و برای گذراندن دوران محکومیت خود به بند ۲۴۱ زندان اوین تحویل داده شده است.تقوی‌فرد در رابطه با نحوه دستگيري اين محكوم گفته است: «محکوم خانه‌ای به اتفاق یکی از بستگان درمنطقه سرخرود مازندران اجاره کرده بود که با نیابت از مرجع اجرای احکام تهران وی دستگیر و تحت الحفظ ساعاتی پیش به مرجع قضایی در تهران اعزام شد».
قاضي مخلوعي كه به دليل تخلفات متعدد از جمله معاونت در قتل محكوم به گذراندن دو سال در زندان است حاضر نبود به قانون تمكين كند و پا به فرار گذاشته بود.
او با ترفند هاي مختلف چون عدم ابلاغ حكم سعي در طولاني كردن فرايند اجراي حكم خود داشت تا بتواند اينگونه با مجاب كردن دستگاه قضا با اعمال ماده 477(همان ماده 18 سابق) از زندان رها شود. اين در حالي است كه مرتضوي از زندان نيز مي‌توانست چنين درخواستي را مطرح كند. او كه به خوبي مي‌داند بايد از اين پس بايد شب‌ها در كنار افرادي كه خود روزي به زندان افكنده سر به بالين بگذارد، همه تلاش خود را براي فرار از مجازات به‌كار بست.
تا ديروز صبح نيز موفق بود اما او را در ويلايي در شمال كشور يافتند و با خفت و خواري راهي زنداني شد كه روزي براي ورود به آن همه‌ از ترس مقام و جايگاهش برايش به خط مي‌شدند. او با فرار نشان داد آن همه دبدبه و كبكبه، يك تصويري پوشالي از دادستان سعيد مرتضوي بود كه بايد فرو مي‌ريخت.


سعید مرتضوی از سال ۱۳۸۲ دادستان تهران و از سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۸۹ معاون دادستان کل کشور بود. وی همچنین از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۲ ریاست سازمان تامین اجتماعی را بر عهده داشت. وي در دو پرونده مطرح با عناوین «کهریزک» و «تامین اجتماعی» دارای اتهامات متعدد است؛ البته پرونده وی در خصوص سازمان تامین اجتماعی دو بخش دارد.
پرونده نخست در رابطه با حادثه کهریزک و پیرامون قتل‌هایی بود که شکات خصوصی شکایت کردند، دادگاه قتل عمد تشخیص داد و مباشرین را محکوم کرد، اما چون رضایت دادند، قصاص انجام نشد و از باب جنبه عمومی تحمل کیفر کردند.مرتضوی در این پرونده به معاونت در قتل عمد متهم شد و نهایتا دادگاه بدوی وی را به پنج سال حبس محکوم کرد و شعبه ۲۲ دادگاه تجدیدنظر به دلیل اظهار ندامت وی، حکم حبس را به دو سال تقلیل داد.
البته او در زندان هم در آرامش نخواهد بود و براي پاسخگويي به بخشي از اتهامات خود در پرونده تامين اجتماعي اين‌بار نه در كت و شلوار و معيت محافظان كه با لباس زندان و همراه ماموران بدرقه راهي دادگاه خواهد شد. حال بند 241 اوین میزبان مهمان جدیدی شده است.
بند 241 اوین علاوه بر مرتضوی میزبان چهره‌های شناخته شده‌ای همچون مهدی هاشمی، بابک زنجانی، محمدرضا رحیمی و ... است.به نظر مي رسد طي روزهاي آينده خبرهاي بسياري از اين بند به گوش خواهد رسيد زيرا جمع ياران در اوين جمع است، آن‌ها ماجراهاي بسياري براي تعريف به هم خواهند داشت. در زندان آنچه رايگان است وقت است و بايد پر شود.