حل مشکل کم‌آبی، صندوق‌های بازنشستگی و بانک‌ها محور جلسه سران قوا در بهارستان


حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، با ‌اشاره به نشست قوای سه‌گانه در مجلس گفت: در این نشست رئیس ‌مجلس شورای اسلامی عنوان کرد که ما به دولت اختیار داده‌ایم که موضوع صندوق‌های بازنشستگی را در دستور قرار داده و مشکلات آنها را حل کند و از رئیس‌جمهور خواست تا نماینده‌ای را برای پیگیری جدی موضوع صندوق‌های بازنشستگی تعیین کند.
وی افزود: لاریجانی با‌ اشاره به مشکل آب در کشور گفت که دولت در این زمینه باید یک آمایش سرزمینی آب را تهیه کند و در حوزه بانک‌ها نیز ضمن تأکید بر ضرورت توجه به مشکلات در این حوزه افزود نرخ سود تسهیلات بانکی برای کمک به تولید باید کاهش پیدا کند.
نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: رئیس ‌مجلس همچنین عنوان کرد که مجلس و دولت لازم است در هر سال علاوه ‌بر کارهای روزمره دو یا سه چالش کشور را حل کنند.
حاجی دلیگانی خاطرنشان کرد: رئیس‌ مجلس عنوان کرد که نیاز است تا مرکزی برای تدوین برنامه پیشرفت کشور ایجاد شود تا مستقلاً بحث برنامه را دنبال کند و یا اینکه سازمان برنامه و بودجه بحث درآمد و توزیع پول را برعهده وزارت اقتصاد بگذارد و خود کار برنامه پیشرفت کشور را دنبال کند.


وی افزود: لاریجانی با تأکید بر ضرورت امنیت اقتصادی برای سرمایه‌گذاران توسط قوه قضائیه در کشور اظهار داشت اگر من و آقای رئیس‌جمهور ده‌ها بار در مورد امنیت مطالبی را بگوییم، امنیت ایجاد نمی‌شود، اما اگر رئیس ‌قوه قضائیه و دادستان این موضوع را مطرح کنند که از بحث امنیت حمایت می‌کنند، اثر دارد.
نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: رئیس‌ مجلس همچنین خواستار رفع موانع تولید در کشور شد و عنوان کرد که همان‌طور که حریت برای نمایندگان لازم است، شجاعت هم برای مدیران اجرایی ضروری است.
حاجی‌دلیگانی خاطرنشان کرد: رئیس ‌مجلس گفت که قوای سه‌گانه باید سوءظن‌ها را نسبت به هم کاهش دهند و عنوان کرد که رهبر معظم انقلاب نسبت به مسئولان کشور همیشه حسن‌ظن دارند.
وی افزود: همچنین در این نشست رئیس ‌قوه‌قضائیه ضرورت کمک به قوه‌قضائیه برای تأمین قضات و همچنین توجه به این قوه در حوزه اعتبارات را مورد‌اشاره قرار داد و عنوان کرد که روند الکترونیکی کردن پرونده‌ها در دستگاه قضا در قوه قضائیه شروع شده و در حال انجام است.
نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: آملی لاریجانی گفت که قوه قضائیه از سرمایه‌گذاری در کشور حمایت می‌کند و حامی ایجاد امنیت برای سرمایه‌گذاران است و البته در مقابل اجازه نخواهد داد که حقوق عامه مردم زیر سؤال رفته و زیرپا گذاشته شود و به ضرر منافع مردم اقدامی صورت گیرد.
جلسه صبح مجلس
علی لاریجانی رئیس‌ مجلس شورای اسلامی، دیروز یکشنبه، در مراسم تجلیل از جانبازان و فرزندان شاهد مجلس شورای اسلامی با تبریک اعیاد شعبانیه و میلاد امام سجاد (ع) گفت: ارزش روز پاسدار به این خاطر است که مصادف با ولادت امام حسین(ع) بوده و ما قدردان مجاهدت سپاه پاسداران جمهوری اسلام ایران هستیم.
رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تاسیس سپاه پاسداران در سال 58 در روز تولد امام حسین(ع) انجام شد و این نهاد تلاش‌های زیادی در مبارزه با گروهک‌های ضدانقلاب و همچنین در دوران دفاع مقدس داشته است که فراموش‌شدنی نیست. این نهاد برای صیانت از دستاوردهای انقلاب بسیار تلاش کرده و ان‌شاء‌الله این راه را ادامه می‌دهد.
صدور مجوز و تنظیم مقررات فضای مجازی
احد آزادیخواه سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: با مصوبه اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس مسئولیت صدور مجوز و تنظیم مقررات صوتی و تصویری فراگیر در فضای مجازی و نظارت بر آن منحصرا بر عهده صدا و سیما است.
محمدرضا  امیرحسن خانی نایب‌رئیس‌کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفت: حاضران در نشست دیروز کمیسیون اصل ۹۰ بر این موضوع اتفاق‌نظر داشتند که فناوری و مهندسی محصولات تراریخته را باید حفظ و آن را به صورت پایلوت در کشور اجرایی کرد و دیگر اینکه این محصولات از یک آرم خاصی برخوردار باشند.
نمایندگان مجلس با یک فوریت طرح تعیین ضوابط حقوق ورودی خودروهای سواری وارداتی و ساماندهی بازار خودرو موافقت کردند. در صورت تصویب این طرح به منظور ساماندهی واردات خودرو و تعیین حقوق ورودی موثر با هدف دستیابی به افزایش رقابت‌پذیری و کیفیت خودروهای تولید داخل دولت مکلف می‌شود حقوق ورودی خودروهای سواری را بر اساس حجم موتور، میزان مصرف سوخت و میزان آلایندگی به صورت پلکانی و هدفمند تا سقف حقوق ورودی 55 درصد ظرف مدت سه ماه پس از ابلاغ این قانون تعیین کند.
عملکرد سازمان
هدفمندی یارانه‌ها
گزارش کمیسیون برنامه ‌و بودجه و محاسبات در مورد عملکرد قانون هدفمندی یارانه‌ها و تبصره‌های مربوط به آن در قوانین بودجه سنواتی طی سال‌های 1389 لغایت 1395 در نشست صبح دیروز مجلس قرائت شد. در این گزارش که توسط محمدمهدی مفتح سخنگوی این کمیسیون قرائت شد منابع حاصل از اجرای قانون، عملکرد مصارف در سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها و جمعیت دریافت‌کننده یارانه نقدی بررسی ‌شده است.
در بخشی از مقدمه این گزارش آمده است: بررسی روند اجرای قانون در سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۵ نشان می‌دهد علی‌رغم اینکه در قانون هدفمندسازی یارانه‌ها، نحوه کسب منابع و محل مصرف آن پیش‌بینی شده، اما هر سال با تصویب قوانین بودجه سنواتی در عمل نحوه توزیع منابع حاصله و نسبت‌های اولیه قانون به فراموشی سپرده شده است.
در بخش پایانی این گزارش و درخصوص‌ ‌اشکالات و نواقص مشاهده شده در اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها طی سال‌های ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۵ به این موارد ‌اشاره شده است؛
عدم شناسایی افراد غیرنیازمند و پرداخت یارانه نقدی به ۹۴ درصد از جمعیت کشور و توزیع یکنواخت آن بین این تعداد از جمعیت و عدم پرداخت بر اساس درآمد افراد که نشانه پرداخت غیرهدفمند یارانه‌ها است.    
بی‌توجهی به بخش تولید به نحوی که مجموع مبلغ پرداختی برای کمک به بخش تولید کمتر از یک درصد کل مبالغ پرداخت شده از سوی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها است. همچنین بی‌توجهی به بخش سلامت به گونه‌ای که مبلغ پرداختی برای کمک به بهداشت و درمان در حدود ۲.۴ درصد از کل مبالغ پرداخت شده توسط سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها بوده است.
سؤال از وزیر اقتصاد
امیر خجسته نماینده مردم همدان در جریان طرح دو سؤال خود از مسعود کرباسیان وزیر امور اقتصادی و دارایی با موضوع علت عدم ایجاد ثبات در بازار ارز و نوسانات غیرمنطقی قیمت آن در کشور و علت ورود بانک‌ها و مؤسسات مالی در عرصه خرید و فروش مسکن و گرانی کاذب آن و عدم ممانعت وزارت اقتصاد اظهار داشت: تصمیم ‌اشتباه تیم اقتصادی دولت، اعلام یک‌شبه قیمت ارز بود.
وی با طرح این سؤال که آیا وزیر اقتصاد نسخه‌ای برای مدیریت بازار ارز پیچیده است یا نه؟ اظهار داشت: منطق قیمت‌گذاری 4200 تومانی برای دلار چیست؟ ما که سال گذشته بر اساس 3750 تومان در بودجه، قیمت ارز را بستیم، چگونه در عرض دو ماه این مقدار افزایش می‌یابد؟ ضمانت اجرای آن چیست؟
خجسته با یادآوری اینکه در بحران ارزی 30 میلیارد دلار از کشور خارج شد، گفت: آیا بانک مرکزی این بحران را مدیریت نمی‌کند؟ ارزش پول ملی ما به حداقل رسیده است، چه می‌خواهید بکنید؟
این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه نمایندگان پیشتر نسبت به ضرورت کنترل نقدینگی در کشور هشدار داده بودند، بیان داشت:‌ وزارت اقتصاد برای کنترل این نقدینگی چه تدبیری اندیشیده است؟ علت تشتت در مواضع تیم اقتصادی دولت چیست؟ راهکارهای پیش‌بینی شده وزارت اقتصاد برای کنترل بازار ارز چیست؟
وی ادامه داد: به نحوی عمل نکنید که مردم بگویند نظام ناکارآمد است در حالی که نظام و رهبری ناکارآمد نیست بلکه آن مدیری که نمی‌تواند مدیریت کند ناکارآمد است.
نماینده همدان در مجلس گفت: این چه نظارتی است که ما در مجلس داریم و سؤال نمایندگان را بعد از 2 سال در دستور می‌آورند!
وی خطاب به وزیر اقتصاد و رئیس‌جمهور عنوان داشت: مردم ما اقتدار و قاطعیت می‌خواهند؛ این بحث‌های تئوریک را بس کنید. ما ممنونیم که از وضعیت بازار ارز اعلام نارضایتی کردید و نیز ممنونیم که گفتید ما نوکر مردم هستیم اما باید به داد مردم برسید چرا که مردم بیش از این تحمل ندارند.
خجسته در ادامه طرح سؤال خود از مسعود کرباسیان با ابراز اینکه بانک‌های خصوصی با سپرده‌های مردم بازی می‌کنند،‌گفت:‌ معاون نظارت بانک مرکزی باید در این امر نظارت می‌کرد اما نظارتی صورت نگرفته است؛ من از شما می‌خواهم به مدیران بانک مرکزی اعلام کنید که نخبگان و متخصصان را به کار گیرند نه همشهریان خودشان را.
نماینده مردم همدان در مجلس با‌اشاره به سخنان روز گذشته رئیس‌جمهور گفت:‌ من از رئیس‌جمهور می‌خواهم اعلام کند چه دست‌هایی در پشت بحران ارزی قرار داشته است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: بانک‌ها طبق قانون در سال 92 بالغ بر 40 درصد و در سال 94 ، 70 درصد حق خرید نقدی و غیرنقدی داشتند اما در برخی بانک‌ها 80 درصد از سپرده‌های مردم را در ساخت و ساز و فعالیت‌های غیربانکی به کار گرفتند.
نماینده مردم همدان با تاکید بر اینکه اسناد قاچاق 6 هزار و 481خودرو از مبادی رسمی را به کشور دارد، خطاب به وزیر اقتصاد گفت: اگر این وضعیت را تعیین تکلیف نکنید مردم ما را تعیین تکلیف می‌کنند.
پاسخ وزیر اقتصاد
مسعود کرباسیان وزیر اقتصاد و دارایی در جریان سؤال امیر خجسته نماینده همدان از وی اظهارداشت: یکی از سؤالات در رابطه با التهابات ارزی در دی‌ماه 95 بود باید در این رابطه بگویم ما اکنون و در حال حاضر التهابات ارزی سال 95 را نداریم.
کرباسیان همچنین به سیاست‌های ارزی ابلاغ شده از سوی دولت نیز ‌اشاره کرد و گفت: یکی از این سیاست‌ها تعیین نرخ ارزان بود که از التهابات جلوگیری کرد و در واقع مبلغ 4200 تومان تصمیمی بود که براساس مباحث کارشناسی تعیین شد و از التهابات جلوگیری کرد. بر این اساس قیمت‌ کالاهای اساسی ثابت می‌ماند.
وزیر اقتصاد و دارایی اظهارداشت: ما در سیاست‌های ابلاغی دولت سپرده ارزی را هم به رسمیت شناختیم که البته از سال 91 تصویب شده بود.
وی ادامه داد: همانطور که رئیس‌جمهور روز گذشته ‌اشاره کرد این سیاست اقدام پیش‌دستانه و مناسبی برای تصمیماتی است که ممکن است آمریکا در اردیبهشت‌ماه امسال داشته باشد.
کرباسیان سیاست‌های ارزی ابلاغی دولت را سبب جلوگیری از قاچاق کالا و ارز خواند و گفت: یکی از اقدامات موثر دولت در این زمینه جلوگیری از خروج سرمایه بود. همچنین در این راستا صرافی‌ها ساماندهی شده و مکانیزم همکاری این صرافی‌ها با بانک مرکزی هم در حال انجام است.
وی همچنین یادآور شد: قطعاً در سیاست‌های ناظر سفته‌بازی‌ها را هم دنبال می‌کنیم.
کرباسیان با ‌اشاره به سؤال دوم خجسته درباره علت ورود بانک‌ها و موسسات مالی بر عرصه مسکن خاطرنشان کرد: قطعاً بهبود فضای کسب و کار زمانی صورت می‌گیرد که ساختارهای مالی سامان یابد. در سیاست‌هایی که دولت یازدهم و دوازدهم دنبال کرد تعیین شده بود که اموال و مازاد دارایی‌های غیرمرتبط بانک‌ها فروخته شود.
وزیر اقتصاد و دارایی در بخش دیگری از سخنانش اعلام کرد که در دولت دوازدهم 30 هزار میلیارد ریال از بانک‌های خصوصی فروش داشته‌اند. 100 هزار میلیارد ریال هم مالیات اضافه و برگ تشخیصی برای اینها در نظر گرفته شده است.
وزیر اقتصاد و دارایی در بخش دوم توضیحات خود عنوان کرد: آقای خجسته در جایی از صحبت‌های خود درست گفت، ما مشکل ارزی نداشتیم و نباید خود را وابسته به نفت می‌کردیم. ما نباید یک تولیدکننده و واردکننده که می‌خواهد کالای مجاز وارد کشور کند را دچار نوسان کنیم.
وی با ‌اشاره به اظهارات آشنا مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور درباره ارز عنوان کرد: یک فردی که حوزه مسئولیت او نبوده و ربطی به موضوع ارز نداشته سخنی در حوزه ارز داشته است. او نباید در مقوله ارزی صحبت می‌کرد، این نظر کلی دولت نبوده است.
وزیر اقتصاد و دارایی اعلام کرد که قیمت کالاهای اساسی را قطعاً به همان نرخ قبل می‌دهیم و اگر هم چیزی خلاف این اتفاق افتاد توقع داریم که با آن برخورد شود لذا کسری بودجه هم در این میان موضوعیتی ندارد چرا که مشکل ارزی نداشتیم.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز یکشنبه (2 اردیبهشت)‌پارلمان از پاسخ مسعود کرباسیان وزیر امور اقتصادی و دارایی به سؤال امیر خجسته نماینده همدان قانع نشدند و او نخستین کارت زرد خود را از مجلس گرفت.