رونمایی از 7 نامزد بهشت



شورایی‌ها قول داده‌اند تا بیست و سوم اردیبهشت ماه، شهردار منتخب تهران را روانه «بهشت» کنند. بنابراین امروز هر یک از این 21 نفر باید طبق برنامه، 5 نفر منتخب خود را به شورا معرفی کرده و در نهایت اسامی 7 نفر که بیشترین آرا را کسب کرده‌اند به‌عنوان گزینه‌های نهایی، اعلام می‌شود. البته هنوز هیچ یک از شورایی‌ها، از گزینه‌های مورد وثوق خود با قاطعیت اسمی نبرده‌اند، اما گمانه‌زنی‌های این چند هفته اخیر، از نام چند تن مشهور، فراتر نرفته است! «انصاری لاری»، «افشانی»، «پیروز حناچی»، «محمد رضا عارف» و «مناف هاشمی» جزو 5 گزینه‌ای هستند که ضمنی یا صریح، آمادگی خود را برای پذیرش پست شهرداری تهران اعلام کرده‌اند، اما «محسن هاشمی»، «محمود حجتی» و «محسن مهرعلیزاده» که نام شان در چند وقت اخیر، بارها به‌عنوان گزینه‌های قطعی نام برده شده است، هنوز برای «آمدن» یا «نیامدن» لب‌تر نکرده‌اند. اگرچه تا همین چند وقت پیش، برخی خبرها حکایت از آن داشت که «محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی» و «محسن مهر علیزاده، استاندار اصفهان» تمایلی برای خروج از کابینه نداشته اند! امروز البته اسامی دیگری از مدیران شناخته شده نیز به این فهرست اضافه خواهد شد. بنابراین یکشنبه جلسه علنی، روز سرنوشت‌سازی برای 21 عضو شورا خواهد بود تا پس از چانه زنی‌های علنی و پشت پرده، سرنوشت میلیون‌ها تهرانی را به‌نام مدیری گره بزنند که «پاک، فساد ستیز، مستقل و مرد عمل» باشد. باید دید که از شورا صدای واحدی به گوش خواهد رسید یا نه؟! هم‌اکنون البته دو صدای متفاوت از هر دو طیف موافق و مخالف خروج «محمد رضا عارف» از شورا شنیده می‌شود. شاید جدی‌ترین بحث‌هایی که هنوز به تأیید هیچ مقام رسمی نرسیده به جلسه اخیر شورایی‌ها بعد از پذیرش رسمی استعفای نجفی بر گردد. جلسه‌ای که چکیده محتوایش به تغییر مفاد میثاق نامه اصلاح‌طلبان اشاره داشت. همان وقت خیلی‌ها بر این باور بودند که شورا به‌دنبال کسب اجازه برای خروج هاشمی از شورا ست، اما کنایه‌ها از آمدن عارف به فهرست شهرداران احتمالی تهران حکایت داشت؛ خبری که زود هم تکذیب شد و اجازه نداد نام «عارف» به سرلیست‌ها برسد!
این موضوع البته درباره محسن هاشمی هم صدق می‌کند، به‌طوری که به نظر می‌رسد، یکی از چالش‌های مدیریت این دوره که اتفاقاً 7 ماه پیش هم به مدد میثاق نامه، حل شده بود، همین مسأله خواهد بود. برخی معتقدند، چه اشکالی دارد یک اصولگرا هم وارد شورا شده و نظرات هر دو جناح هر چند در وزنی نابرابر شنیده شود و از آن طرف عده‌ای دیگر به‌صراحت می‌گویند خروج «هاشمی» یک بد عهدی بزرگ برای اصلاح‌طلبان به حساب می‌آید. چرا که «رأی مردم» به فهرستی واحد را زیر سؤال خواهد برد! آن طرفی‌ها معتقدند با ورود یک اصولگرا، شورا از سکونی که درگیرش شده خارج شده و اتفاقاً به تحرک می‌افتد و این طرفی‌ها تأکید می‌کنند تا وقتی مدیران متخصص و توانای دیگری هم وجود دارد، نباید یک فهرست واحد، دست بخورد! محسن هاشمی هم اگرچه در این زمینه اظهار نظر صریح و شفافی نداشته است، اما برگزاری جلساتی همچون دیدار با اصناف، حکایت از تمایل غیر مستقیم او برای حضور در شهرداری تهران دارد. او دیروز در جمع اصنافی‌های تهران آمد و با بیان اینکه صدای اصناف در کشورآن گونه که باید شنیده نمی‌شود، گفت: بیشترین نیروی کار در کشور در این بخش به‌ کار گرفته شده و می‌توان گفت اصناف کارآفرین‌ترین بخش اقتصاد ما هستند و بیشترین کارگر هم در این بخش فعال است. او ادامه داد: می‌توان از این طریق، پراکندگی اصناف را که امروزه یک تهدید تلقی می‌شود، تبدیل به فرصت کرد و از نظام مویرگی اصناف در شهر برای تسهیل خدمت‌رسانی به مردم و رونق کسب و کار استفاده کرد. آیت‌الله هاشمی معتقد بود بهترین کار آن است که رأی مردم بر عهده شما گذاشته شود و رأی مردم به‌شما اجازه می‌دهد اصلاحات لازم را انجام دهید. هاشمی تصریح کرد: به یاد دارم نخستین دوستان پدرم علاوه بر روحانیون، اصناف بودند و هر موقع قرار بود به خانواده زندانیان سیاسی کمک و کار خیر انجام شود، از اصناف کمک می‌خواستند.


گزینه‌های شهرداری امروز انتخاب می‌شوند
خلیل آبادی، عضو شورای شهر تهران هم با بیان اینکه گزینه‌های شهرداری تهران امروز قطعی می‌شوند، گفت: این 7 نفر پس‌از رأی‌گیری و انتخاب باید در شورا حضور یافته و برنامه‌های خود را اعلام کنند. وی البته گریزی هم به بحث مخالفت‌ها کرد و درباره خروج محسن هاشمی از شورا این‌طور گفت: در همه موضوعات، موافق و مخالف وجود دارد و درباره خروج هاشمی از شورای شهر و انتخاب او به‌عنوان شهردار تهران نیز به همین شکل است. امیدوارم با اجماع نظر بتوانیم فرد شایسته‌ای را برای این پست انتخاب کنیم.
شهردار باید همتراز ابر شهر تهران باشد
ابوالفضل ابوترابی؛ نماینده مجلس هم با اشاره به‌ویژگی‌های شهردار آینده تهران گفت: نگاه به پایتخت و عملکرد شهردار پایتخت در همه کشورها به‌دلیل اهمیت و تأثیرگذاری که دارد با بقیه شهرها متفاوت است به‌همین دلیل شهرداری باید در تهران عهده‌دار مسئولیت شود که همتراز اهمیت و بزرگی این ابرشهر باشد.  نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس با اشاره به شاخص‌های انتخاب شهردار، گفت: شهردار تهران باید توانایی مدیریت پروژه‌های عمرانی و شهری و حتی برقراری امنیت و آرامش شهر در همه سطوح را داشته باشد و این نمی‌شود مگر اینکه ضمن تسلط بر مدیریت تخصصی شهر، با نهادها و دستگاه‌های دولتی و فراتر از دستگاه‌های اجرایی تعامل و همکاری مناسبی داشته باشد.
روحیه تعاملی هیچ ارتباطی با جریان سیاسی افراد ندارد
سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: اگر «همسویی با دولت» شرط انتخاب شهردار آینده تهران باشد یعنی حدود نیمی از کشور اهل تعامل با دولت نیستند در حالی که رئیس جمهوری بارها اعلام کرده است دولت ایشان دولت همه جریان‌ها و گرایش‌های سیاسی و فکری است.
حجت‌الاسلام احد آزادیخواه گفت: شهرداری تهران توانمندی بالایی می‌خواهد و شهردار تهران باید در دو حوزه اهل کار باشد. اول برنامه‌محور باشد برای موضوعاتی چون ترافیک، بافت فرسوده، حاشیه‌نشینی، فضای سبز و آلودگی هوا برنامه‌های کوتاه مدت و مدت‌دار داشته باشد و بداند بدون برنامه حتماً موفق نخواهد شد.