دیدار هسته‌ای ترامپ با مکرون

ظریف: آمریکا را از نقض توافق پشیمان می‌کنیم
دیدار هسته‌ای ترامپ با مکرون
موافقت کانال خرید برجام با پنج درخواست ایران
صالحی: طرف مقابل با خروج از برجام از واکنش ما حیرت‌زده می‌شود


آرمان: زمان چندانی تا فرارسیدن پایان ضرب‌الاجل برای تصمیم جهت ماندن و یا خروج آمریکا از برجام و تایید تمدید تعلیق تحریم‌های هسته‌ای ایران توسط دونالد ترامپ باقی نمانده است. همچنین همزمان با فرارسیدن ضرب‌الاجل ترامپ برای ادامه یا خروج از توافق، اروپا نیز باید مواضع نهایی خود را نسبت به توافق اعلام کند. اگرچه بارها اروپا مواضع خود را نسبت به برجام اعلام کرد اما به باور کارشناسان هسته‌ای در ایران، تنها اعلام مواضع در برابر تهدیدها و بحران آفرینی‌های ترامپ کافی نیست و اروپا باید برای حفظ برجام چاره‌اندیشی کند. علاوه بر این، به‌تازگی جان بولتون مشاور امنیت ملی جدید آمریکا اعلام کرد که احتمال دارد ترامپ از توافق با ایران خارج شود. به همین دلیل محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگو با شبکه سی‌بی‌اس نیوز با بیان اینکه در صورت خروج آمریکا از برجام، در مقابل، ما گزینه‌های بسیاری داریم، گفت: در صورت تجدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران، تهران آماده است تا برنامه هسته‌ای خود را با سرعت بالا از سر بگیرد. همچنین علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی نیز در حاشیه نشست هم‌اندیشی مدیران ارشد دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به برخی اظهارات مبنی بر خروج آمریکا از برجام اظهارکرد: امیدوارم طرف مقابل سر عقل بیاید و کاری نکند که هم خودش و هم دیگران را به دردسر بیندازد. اما به‌گونه‌ای آماده هستیم که طرف مقابل حیرت زده خواهد شد. از سویی، به‌نقل از رویترز، امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه که طی سفری سه‌ روزه به واشنگتن، قرار است در نشست مشترک سنا و مجلس نمایندگان آمریکا سخنرانی کند، با همتای آمریکایی‌اش دونالد ترامپ در کاخ سفید دیدار و درباره برجام با یکدیگر گفت‌وگو خواهند کرد.
پنج درخواست ایران
پس از اعتراض‌های محمدجواد ظریف وزارت امور خارجه کشورمان نسبت به روند کند بررسی و تصویب درخواست‌ها در کانال خرید در آخرین نشست کمیسیون مشترک برجام میان ایران و 1+5 سرانجام کانال خرید برجام با پنج درخواست ایران برای خرید اقلام با کاربری دوگانه موافقت کرده است. نشست‌های کارگروه کانال خرید برجام به‌صورت ماهانه در وین برگزار می‌شود و درخواست‌های واصله از سوی متقاضیان فروش اقلام موضوع کانال خرید مورد بررسی قرار می‌گیرد. آخرین جلسه این کارگروه همزمان با نشست کمیسیون مشترک در ۲۴ اسفند ۱۳۹۶ برگزار شد. بر اساس نهمین گزارش سه‌ماهه وزارت خارجه در خصوص اجرای برجام در بازه زمانی این گزارش، جلسات کانال خرید برجام برای اقلام با کاربری دوگانه به‌صورت منظم برگزار و در این دوره ۵ درخواست به کانال خرید ارائه شد که هر پنج درخواست مورد تایید واقع شده است. در چارچوب ضمیمه ۴ برجام، کانال ویژه‌ای برای خرید اقلام و کالاهایی با کاربرد دوگانه بر اساس آنچه در پاراگراف‌های ۱-۱-۶ و ۲-۱-۶ ذکر شده، آمده است. بر اساس پاراگراف ۱-۱-۶ عرضه، فروش یا انتقال مستقیم یا غیرمستقیم از سرزمینشان، یا توسط اتباع آنها یا با استفاده از کشتی‌ها یا هواپیماهای دارای پرچم آنها به، یا برای استفاده در، یا به سود ایران، خواه منشأ آن در سرزمینشان باشد خواه نباشد، کلیه اقلام، مواد، تجهیزات، کالاها و فناوری مندرج در سند 254 و چنانچه استفاده نهایی از آن برای برنامه هسته‌ای ایران به نحو مندرج در این برجام و «یا سایر استفاده‌های نهایی غیرنظامی غیرهسته‌ای باشد»، کلیه اقلام، مواد، تجهیزات، کالاها و فناوری مندرج در سند کلیه اقلام، مواد، تجهیزات، کالاها و فناوری مندرج در سند254 همچنین آخرین نسخه‌های این اسناد که توسط شورای امنیت روزآمد می‌شود و همچنین اقلام دیگری که دولت مربوطه تشخیص دهد ممکن است به فعالیت‌های متعارض با برجام کمک کند. همچنین بر اساس پاراگراف ۲-۱-۶، ارائه هرگونه کمک فنی یا آموزش، کمک مالی، سرمایه‌گذاری، واسطه‌گری یا سایر خدمات و انتقال منابع مالی یا خدمات، در ارتباط با عرضه، فروش، انتقال، تولید، یا استفاده از اقلام، مواد، تجهیزات، کالاها و فناوری شرح داده شده در بند فرعی بالا مورد توجه است.
آمادگی بازگشت سریع
طی روزهای اخیر جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا اعلام کرد که احتمال خروج آمریکا از برجام وجود دارد به همین دلیل محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگو با شبکه سی‌بی‌اس نیوز، با بیان اینکه در صورت تجدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران، تهران آماده است تا برنامه هسته‌ای خود را از سر بگیرد، تصریح کرد: ما گزینه‌هایی را برای خودمان قرار داده‌‌ایم و این گزینه‌ها آماده هستند که شامل گزینه‌هایی برای از سرگیری فعالیت‌های هسته‌ای‌مان با سرعت به مراتب بالاتر است. این اظهارات ظریف در گفت‌وگو با سی‌بی‌اس نیوز که متن کامل آن روز یکشنبه منتشر خواهد شد،‌ در تایید اظهارات اخیر حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران است که اخیرا گفته بود ما اولین کسی نخواهیم بود که توافق را نقض می‌کنیم، اما آنها باید بدانند که اگر توافق را نقض کنند پشیمان خواهند شد. دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا که همواره مخالف توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 بوده است، اخیرا هشدار داده که اگر اروپایی‌ها تا روز 12 مه آنچه وی نقاط ضعف توافق هسته‌ای می‌داند را اصلاح نکنند، واشنگتن از توافق خارج می‌شود. ظریف همچنین در پاسخ به این سوال که اگر ترامپ از توافق خارج شود ایران چگونه پاسخ خواهد داد،‌ گفت: این گزینه‌ها آماده اجرا هستند و زمانی که لازم باشد، تصمیم ضروری را اتخاذ خواهیم کرد. او ادامه داد: واضح است که جهان نمی‌تواند از ما بخواهد که به‌طور یک‌جانبه توافقی را که شکست خورده است به‌تنهایی اجرا کنیم.
مذاکرات اروپا با ترامپ
همزمان با فرارسیدن ضرب‌الاجل برای تصمیم جهت ماندن یا خروج از برجام، رایزنی‌ها و دیدارها پیرامون برجام میان کشورهای اروپایی با ترامپ افزایش می‌یابد. از این رو، به‌نقل از رویترز، یک مقام ارشد دولت آمریکا، روز گذشته اعلام کرد، دونالد ترامپ و امانوئل مکرون روسای جمهوری آمریکا و فرانسه، سه‌‌شنبه در کاخ سفید دیدار و درباره توافق هسته‌ای ایران (برجام) مذاکره خواهند کرد. این مقام آمریکایی در گفت‌وگو با خبرنگاران، عنوان کرد: با این حال مذاکرات با کشورهای اروپایی درباره رفع نگرانی‌های آمریکا درخصوص برجام هنوز تکمیل نشده است. او افزود، دونالد ترامپ و امانوئل مکرون در دیدار روز سه‌شنبه در کاخ سفید همچنین درخصوص مسائل دیگری مانند حمله نظامی مشترک به سوریه در هفته گذشته در واکنش به حملات شیمیایی ادعایی در شهر دوما، گفت‌وگو خواهند کرد. طبق این گزارش، امانوئل مکرون طی سفری سه‌روزه به واشنگتن، قرار است در نشست مشترک سنا و مجلس نمایندگان آمریکا سخنرانی کند.