خسته!

گروه اقتصادی: در دورانی که دیگر اظهارات غیرمعمولی حسن روحانی خیلی‌ها را شگفت‌زده نمی‌کند، وی دیروز با یک گاف و آمار تخیلی، وزیر ارتباطات را بهت‌زده کرد. به گزارش «وطن‌امروز»، حسن روحانی روز گذشته در دیدار با مدیران ارشد دولتی بیش از 4 هزار کلمه سخن گفت اما چیزی که در شبکه‌های اجتماعی مورد توجه قرار گرفت، بهت و شگفتی وزیر ارتباطات از آمار تخیلی و غیرواقعی روحانی بود. رئیس‌جمهور در حالی که داشت درباره فضای مجازی سخن می‌گفت، ناگهان گفت: «من همواره تاکید کرده‌ام که اشتغال مردم نباید آسیب ببیند. آماری که وزیر ارتباطات در سال گذشته اعلام کردند 2 میلیون شغل در این فضا [هست] آماری که دست من رسیده بالاتر از این است!» دقایقی بعد از انتشار این آمار تخیلی توسط روحانی و دست به دست شدن فیلم بهت آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات این آمار را تصحیح و اعلام کرد میزان 200 هزار شغل در 2 سال درست است نه 2 میلیون شغل! وزیر ارتباطات در واکنش به ایجاد ۲ میلیون شغل در سال ۹۶ گفت: گزارشی که خدمت آقای رئیس‌جمهور دادیم، مبنی بر این بود که در 2 سال گذشته در فضای مجازی بالغ بر ۲۰۰ هزار شغل ایجاد شده است. بیان 2 میلیون شغل یک اشتباه لفظی از آقای رئیس‌جمهور بود. وزیر ارتباطات در واکنش به اظهارات رئیس‌جمهور درباره ایجاد 2 میلیون شغل در سال 96، اظهار کرد:‌ تصویری که از من منتشر شد، بیش از یک تعجب بود. وی ادامه داد: انتشار این تصاویر خصلت فضای مجازی است و نشان‌دهنده نظارت مردم بر مسؤولان و اشراف آنها به موضوعات. گزارشی که خدمت آقای رئیس‌جمهور دادیم، مبنی بر این بود که در 2 سال گذشته در فضای مجازی بالغ بر 200 هزار شغل ایجاد شده است.آذری‌جهرمی افزود: فکر می‌کنم بیان 2 میلیون شغل یک اشتباه لفظی از آقای رئیس‌جمهور بود که با خستگی‌های ایشان همراه شده است. فرمایش آقای رئیس‌جمهور این بود که ما شاخص‌های اشتغال در فضای مجازی را پیگیری کنیم. آذری‌جهرمی بار دیگر در توئیتر نوشت: بعد از توضیح و دستورات امروز [دیروز] رئیس‌جمهور درباره صیانت از اشتغال در فضای مجازی، توسعه آن را با جدیت پیگیری خواهم کرد. وی همچنین نوشت: آمار اشتغال 2 سال گذشته 200 هزار شغل صحیح بود؛ تصحیح آمار امری ضروری و اخلاقی است که صورت گرفت. آذری‌جهرمی همچنین با کنایه‌ای نسبت به اظهارنظرهای رسانه‌ای که پیرامون این اشتباه در فضای مجازی منتشر شد، گفت: ایرادگیرندگان از این سهو لسان با برخی اشتباهات خود چه می‌کنند؟
توضیحات ناقص دفتر رئیس‌جمهور خسته!
بعد از وزیر ارتباطات نوبت دفتر ریاست‌جمهوری بود که آمار روحانی را تصحیح کند. طبق خبری که خبرگزاری‌ها منتشر کردند، دفتر رئیس‌جمهور با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: عدد صحیح تعداد شغل ایجادشده در شبکه‌های اجتماعی ۲۰۰ هزار شغل است. البته همین توضیح یک خطی دفتر ریاست‌جمهوری هم اشتباه و ناقص بوده، چرا که بنا به گفته وزیر ارتباطات 200 هزار شغل در مدت 2 سال در فضای مجازی ایجاد شده و در توضیح مزبور اشاره‌ای به 2 سال نشده است. ضمن اینکه سایت اطلاع‌رسانی دولت نیز مجبور شد اظهارات روحانی را سانسور کند و اشاره‌ای به جملاتی که در بالا عنوان شد نکرده است. در سایت دولت فقط اینگونه به آمار اشتغال اشاره شده است: «رئیس‌جمهور همچنین از وزیر ارتباطات و مسؤولان عرصه فضای مجازی خواست راهی جامع برای حفظ اشتغال ایجاد شده در فضای مجازی طراحی و اجرا کنند، و تصریح کرد: در چند ماه گذشته هر اقدامی که فکر می‌شده برای مسائل اخلاقی و امنیتی لازم است، انجام داده‌ایم و مثل همیشه تاکید می‌کنم نباید اجازه دهیم حدود 200 هزار شغلی که در عرصه فضای مجازی ایجاد شده، آسیب ببیند». گاف روحانی از آن جهت اهمیت دارد که دولتی‌ها بارها و بارها صفات زشت را به رسانه‌های منتقدی که آمارهای دولتی را به چالش می‌کشیدند، می‌چسباندند. این گاف نشان می‌دهد حسن روحانی پرادعا که حتی انگ بی‌سوادی به منتقدان زده نمی‌تواند تشخیص دهد آمار ایجاد شغل 2 میلیونی در فضای مجازی یک آمار تخیلی است. جالب اینکه روحانی در ادامه اظهاراتش گفته آمارهای دیگری که به دست من رسیده بالاتر از این (2 میلیون شغل) را نشان می‌دهد. انتقاد ما از آمارهای دولتی همین مشاوره‌های غلط و آمارهای غیرواقعی بود که باعث می‌شود برنامه‌ریزی‌ها و تدوین سیاست‌گذاری‌ها با چالش‌های بزرگ مواجه شود. وزیر ارتباطات همه اینها را پای خستگی نوشت اما نمی‌توانیم قبول کنیم که عبارت «آمار بالاتر» هم یک اشتباه لسانی بوده باشد.
 روحانی: از وضعیت ارز راضی نیستم


رئیس‌جمهور گفت: کاری که در ارز انجام دادیم، یک تودهنی به آمریکایی‌ها بود که می‌خواستند در  ۲۲ اردیبهشت انجام دهند؛ پیشاپیش یک تودهنی لازم بود. رئیس‌جمهور با بیان اینکه در هر کاری اگر مردم را قانع کنیم نه اینکه تهدید کنیم و مردم را همراه کنیم و مردم از ما پشتیبانی کنند، موفق می‌شویم، گفت: برای مدیریت بازار ارز، در برابر دشمنان، در بحث اشتغال با پشتیبانی مردم موفق می‌شویم و اگر مردم مشکلات را درست درک نکنند و دیگران مردم را تحریک کنند، مردم ناراحت و عصبانی می‌شوند و ممکن است به خیابان بیایند. رئیس‌جمهور خطاب به مدیران ارشد دولت گفت: کم با مردم حرف می‌زنیم، مدیران دولتی ما روزه سکوت گرفته‌اند، نمی‌دانم از چه کسی می‌ترسند.  وی تصریح کرد:  اگر از اخم این و آن می‌ترسند کنار بروند، واجب نیست ۴ سال به صندلی بچسبند، مدیران دارای اختیارات  هستند و باید از اختیارات خود استفاده کنند؛ آدمی که از اخم یک ‌نفر می‌ترسد حق ندارد این صندلی را بچسبد، رها کند برود؛ تا بر صندلی مسؤولیت نشسته‌اید باید مدیریت کنید. روحانی گفت:  بار مسؤولیت بر دوش قوه مجریه است و هیچ دستگاه نظارتی حق ندارد در مدیریت دخالت کند و دستگاه نظارتی حق دخالت در قوه مجریه را ندارد.
عقل ناقص دستگاه نظارتی مبنای کار نیست!
رئیس‌جمهور گفت: عقل ناقص شما که مبنای کار نمی‌شود آقای دستگاه نظارتی! در چارچوب قانون باید حرف زد و نباید به برخی تهدیدات و نامه‌ها، اعتنایی کرد. اگر می‌خواهید نامه‌ای به مدیران دولتی بدهید آن نامه را برای من بفرستید تا من پاسخ شما را بدهم. رئیس‌جمهور تصریح کرد: دستگاه اجرایی اگر احساس قدرت نداشته باشد و اگر نداند دارای اختیارات است، آن کسی که می‌خواهد به سر کار برود را یکی تهدید می‌کند، یکی به او نامه می‌دهد، یکی به او تلفن می‌زند. اینطور که نمی‌توان کشور را اداره کرد. ما مسؤولیم و باید یک کشور را اداره کنیم و این شوخی نیست، چرا که بار اصلی اداره کشور بر دوش ما است.
روحانی به آب هم گیر داد
روحانی درباره برنامه‌ریزی برای کم‌آبی هم گفت: ما مشکل آب داریم و این را همه می‌دانند اما دولت در جایگاهی نیست که صرفاً بگوید ما خشکسالی داریم، دولت باید به مردم برنامه دهد. حتی نصیحت هم کار شما نیست. علما، ائمه جمعه و خیلی‌های دیگر هستند که نصیحت کردن را بلد هستند. شما لازم نیست به منبر بروید. وی یادآور شد: مدیران اجرایی ما باید برنامه‌ریزی کنند، گروه هماهنگی مقابله با کم آبی کشور یعنی وزیر نیرو، وزیر کشاورزی، معاون محیط‌زیست و وزیر صنعت، اینها باید در این رابطه به ما برنامه بدهند اما به من رئیس‌جمهور گزارش می‌دهند که آب خیلی کم است. خب مگر ما نمی‌دانیم، توضیح واضحات به من می‌دهید.
 فاصله مردم را با میز ادارات کمتر کنید
رئیس‌جمهور تصریح کرد: فاصله مردم را با میز ادارات کمتر کنید. قرار نیست مردم پله‌های ادارات را روزانه طی کنند. یک نفر در همان طبقه همکف، پاسخ مردم را بدهد. شلاق و زندان دست ما نیست. اینها دست قوه قضائیه است. ما در مرحله اجرا که بزرگ‌ترین وظیفه را برعهده داریم، باید کاری کنیم که انجام فساد، ناممکن یا بسیار سخت شود و این با برنامه‌ریزی درست، کنترل و نظارت مناسب امکانپذیر است. وی اظهار داشت: یکی از کارهای خوبی که امسال در بودجه لحاظ شده، همین بودجه عملیاتی است. یعنی به دستگاه‌ها بر مبنای عملکردشان و کارمندان‌شان پول بدهند. محصول را مدنظر قرار بدهید. ما باید در همه دستگاه‌ها، محصول‌محور باشیم و بودجه را عملیاتی به دستگاه‌ها اختصاص دهیم. روحانی افزود: از انتقاد به رئیس‌جمهور برخی خیلی خوشحال می‌شوند. خب خوشحال شوید و به وظیفه‌تان عمل کنید. ما هم بدمان نمی‌آید. ما باید فضا را برای اطلاع مردم، اظهارنظر آنها و انتقاد مردم از ما فراهم کنیم که اینها جزئی از حقوق شهروندی است. رئیس‌جمهور تأکید کرد: اینکه می‌گویند شبکه‌ای در ایران حق انحصاری نداشته باشد، حرف درستی است اما در عین حال بگذارید مردم زندگی‌شان را بکنند؛ بخشی از اشتغال ما در فضای مجازی است.
 از نحوه اداره بازار ارز ناراضی بودم، الان هم خیلی خشنود نیستم
رئیس‌جمهور اظهار داشت: از نحوه اداره بازار ارز پیش از این ناراضی بودم، از سیستم فعلی هم بسیار خشنود نیستم. ما باید به سیستم سومی در بازار ارز برسیم. وی ادامه داد: در 4 سال گذشته با گرفتاری فراوان اسکناس ارز را تهیه می‌کردیم، در یک هواپیما می‌گذاشتیم، هواپیما را بیمه می‌کردیم، به فرودگاه می‌آوردیم، تعدادی ماشین مسلح می‌بردیم و ارز را به بانک مرکزی می‌آوردیم. صبح دلارها را داخل گونی می‌ریختند و به صرافی‌ها می‌بردند، صرافی‌ها هم معلوم نبود چطور تقسیم می‌کردند و به چه کسانی دلار می‌دادند. روحانی گفت: ارزها در پاکت می‌رفت و به افراد خاص داده می‌شد. بانک‌ها هم تماشا می‌کردند. خودشان هم اگر ارز می‌خواستند به دلال‌ها و صرافی‌ها می‌سپردند. رئیس‌جمهور اظهار داشت: چند نرخ در ارز وجود داشت. کالاها با نرخ‌های مختلف وارد می‌شد. وی تصریح کرد: من در تمام جلسات منتقد شیوه تقسیم ارز بودم و معتقد بودم ارز نباید با اسکناس داده شود مگر در موارد خاص. ارز باید با حواله به افراد داده شود. باید حداکثر کار برعهده بانک‌ها یا صرافی‌ها مجاز باشد. روحانی گفت: با این شیوه تقسیم ارز، ارز به تولیدکننده نمی‌رسید و ناچار می‌شد به شکل دیگری با صرافی‌ها قرارداد ببندد. با این شیوه یک روز مجبور شدیم رابطه صرافی‌ها را با دلالان و مردم قطع کنیم. دوستان من در جلسات می‌دانند که من همیشه منتقد بازار ارز بودم. رئیس‌جمهور افزود: این شرایطی که در بازار ارز به وجود آمد را برخی افراد سودجوی داخلی یا خارجی ایجاد کردند. من وارد این بحث نمی‌شوم. دوستان بعدی تشریح کنند که چه مواردی موجب شد آرامش بازار ارز از بین برود و چه مقدار از این دلایل فشار خارجی و بعد روانی بود و چه مقدارش که نمی‌توانم بگویم از کجا بود؛ همه چیز را آدم نمی‌تواند بگوید. وی ادامه داد: نمی‌خواهم بگویم شرایطی که امروز در بازار ارز وجود دارد، مطلوب‌ترین است. من خودم دنبال شیوه دیگری هستم ولی در شرایط فعلی به نظر من درباره مدیریت بازار ارز تصمیم درستی اتخاذ شد؛ این تصمیم با اجماع همه دوستان اقتصادی ما اتخاذ شد. در جلسه چند بار سوال کردم که در این تصمیم اجماع وجود دارد یا اختلاف. روحانی بیان کرد: در مدیریت جدید بازار ارز به گونه‌ای اقدام کردیم که واردکنندگان محصولات اساسی برای تولید راحت باشند. ۴۲۰۰ تومان قیمت ارز، قیمت محاسبه شده و درستی است. رئیس‌جمهور گفت: در طول ۴ سال یعنی از سال ۹۳ تا ۹۶ که تورم جهانی مشخص است، قیمت ارز همین حدود بوده است. اضافه یا کم شدن قیمت ارز بر مبنای همین تفاضل است، یعنی به طور متوسط در طول یک سال ۵ درصد قیمت ارز بالا و پایین می‌شود. وی افزود: هر کس واردکننده است یا سفارش خود را برای واردات ثبت می‌کند، بر مبنای ثبت سفارش به بانک مرکزی می‌رود و پول خود را می‌گیرد بنابراین خیال واردکننده باید راحت باشد. روحانی تصریح کرد: پس همه بدانند اگر کسی بهانه ارز می‌آورد، این بهانه نادرست است و ارز تا پایان سال به همین منوال تامین می‌شود. رئیس‌جمهور گفت: تولیدکنندگان هم باید کاملاً مطمئن باشند که ارز با همین نرخ وجود دارد. روحانی با بیان اینکه در ارز هدررفت داشتیم، اظهار داشت: حدود ۱۰۰ میلیارد دلار درآمد ارزی ما است؛ بخش نفتی نظم مشخصی دارد، بخش غیرنفتی چارچوب چندانی نداشت. صادرکننده نمی‌دانست که دلارش چقدر می‌شود، الان صادرکننده غیرایرانی می‌تواند به بانک مرکزی برود و ارز خودش را تا آخر سال ۹۷ بفروشد. پس مشکل صادرات هم کم شد. روحانی گفت: یک گروه دیگر هستند که با این سیستم ارزی مشکل دارند، آن هم کسانی که می‌خواستند پول را بیرون از کشور ببرند تا در آنجا هم ویلا داشته باشند. این هم به ما ربطی ندارد. ما که می‌گوییم بهترین ویلاها در شمال یا جنوب کشور است اما اگر می‌خواهند بروند خارج، ما تعهدی برای تهیه پول آنها نداریم. رئیس‌جمهور تصریح کرد: در زمینه واردات و صادرات راه باز شده و ما بسیار خوشحال هستیم. بانک مرکزی شب خواب راحت دارد، چون هر شب فکر می‌کرد دلار از کجا تهیه کند و بعد با گونی در خیابان به دست صراف مجاز یا غیرمجاز برساند.  روحانی گفت: کاری که در ارز انجام دادیم، یک تودهنی به آمریکایی‌ها بود که می‌خواستند در  ۲۲ اردیبهشت انجام دهند. پیشاپیش یک تودهنی لازم بود. تمام امید آنها به این بود که اگر در ۲۲ اردیبهشت علیه ملت ایران قدم برداشتند، بازار داخلی به هم بریزد و مردم بگویند برجام، وضعیت و درآمد ما چه می‌شود؟  رئیس‌جمهور اظهار داشت: آمریکا چه باشد چه نباشد، برجام چه باشد و چه نباشد، سبکی که ما آغاز کردیم و داریم اجرا می‌کنیم، توطئه‌ای را که آنها دارند طراحی می‌کنند، نقش بر آب کرد. کنایه روحانی به ترکان و واکنش ترکان
اکبر ترکان، مشاور روحانی که اظهارات وی درباره افزایش نرخ ارز خبرساز شده بود نیز روز گذشته از کنایه‌های روحانی در امان نبود. اکبر ترکان در مصاحبه‌ای گفته بود بالا رفتن نرخ ارز خوب بود و به موضوع نگه داشتن فنر قیمتی و رها شدن آن اشاره کرده بود. این موضوع باعث شد انتقاداتی مطرح و اعلام شود که دولت موافق افزایش قیمت ارز است. روحانی دیروز در میان اظهارنظر درباره بافت فرسوده و مسکن گفت: برای توسعه بافت‌های فرسوده ما زمین، آب، برق و گاز را به طور رایگان در اختیار آنها قرار می‌دهیم تا توسعه‌گر از بخش خصوصی وارد کار شود و یک تحرک بزرگی را در بخش مسکن شاهد باشیم. این موضوع را دولت باید به طور منظم پیگیری کند، آقای نهاوندیان و آقای ترکان که مشاور رئیس‌جمهور در همین امر هستند؛ البته آقای ترکان مشاور رئیس‌جمهور در امر بافت‌های فرسوده است و در موضوع ارز مشاور رئیس‌جمهور نیست. بنابراین تلاش همه را می‌طلبد تا ما در بخش مسکن شاهد تحولی بزرگ باشیم». اکبر ترکان در واکنش به جملات روحانی به خبرنگار اقتصادی «وطن‌امروز» گفت: آقای رئیس‌جمهور حکم مشاوره به بنده داده و بر اساس آن حکم کار می‌کنیم. رئیس‌جمهور به من ماموریت داده برای احیای بافت فرسوده کمک کنم. بنده کار اجرایی نمی‌توانم بکنم. کار اجرایی را شهرداران و سازمان عمران و بهسازی وزارت راه‌وشهرسازی انجام می‌دهند و من کمک‌کننده هستم. وی افزود: من نقش اجرایی در امر ساخت و احیای بافت‌های فرسوده ندارم و در حاشیه دولت همان‌طور که آقای روحانی ماموریت داده انجام وظیفه می‌کنم.