اولین جشنواره موسیقی آنلاین برگزار می‌شود داوری موسیقی روی صفحه صفر و یک

فاطمه امین‌الرعایا
هر سال جشنواره‌های متعددی در حوزه موسیقی در کشور برگزار می‌شود و بیشتر آنها هم یکی از اهداف خود را معرفی و حمایت از جوانان اعلام می‌کنند. به تازگی در خبرها اعلام شد که اولین جشنواره آنلاین موسیقی هم با همین هدف راه‌اندازی شده است اما تا به حال چند جوان از دل این جشنواره‌ها وارد مارکت موسیقی شده‌اند؟ این جشنواره‌ها به دنبال چه هستند؟
«شکوفا» اولین جشنواره آنلاین موسیقی کشور است که پس از یک سال مطالعه و بررسی با حضور استادان و هنرمندان برجسته موسیقی در بهار امسال فعالیت خود را آغاز کرده است. جشنواره‌های آنلاین چون محدود به مکان و طی کردن مسافت‌های طولانی نیستند، به راحتی و با کمترین و ارزان‌ترین حالت ممکن قابل برگزاری هستند. بنابراین هنرجویان و موزیسین‌های علاقه‌مند به فیلمبرداری از نوازندگی یا خوانندگی خود و بارگذاری آن در سایت این جشنواره می‌توانند در آن شرکت کنند و سطح و رتبه خود را در میان هزاران نفر بسنجند. «شکوفا» را یک موسسه فرهنگی برگزار می‌کند که مسعود نصیری مدیرعامل و ایده‌پرداز آن است. او درباره چگونگی شکل‌گیری این جشنواره به «ابتکار» می‌گوید: من در شهرستان‌ها و روستاهای شمال شرق کشور معلم هنر هستم و طی 10 سالی که مشغول تحصیل هستم، کودکانی را می‌دیدم که استعداد بسیاری دارند و با اینکه در هیچ کلاسی شرکت نکرده‌اند و استادی نداشته‌اند صدای بسیار خوبی دارند، حتی بعضی از آنها از کسانی که سال‌ها کلاس رفته‌اند بهتر می‌خوانند. در این مدت رشد و بزرگ شدن این بچه‌ها را می‌دیدم و شاهد آن بودم که در نهایت هنر آنها به جایی نمی‌رسید. در چنین شرایطی من و همکارانم با خودمان فکر کردیم که با این نظام آموزشی موجود در کشور احتمالا این اتفاق در سراسر کشور رخ می‌دهد و استعداد همه بچه‌های با استعداد هدر می‌رود و جایی را برای دیده شدن ندارند.
او ادامه می‌دهد: در چنین شرایطی سهل‌الوصول‌ترین وسیله برای اینکه بچه‌ها بتوانند هنرشان را به دیگران نشان دهند، اینترنت است. در همه نقاط کشور دسترسی به اینترنت به راحتی فراهم است. بنابراین ما برای شروع به فکر برگزاری جشنواره‌ای افتادیم که همه رده‌های سنی از کودکان تا برگسالان بتوانند در آن به صورت آنلاین شرکت کنند و ما هم از آنها حمایت کنیم. در این مسیر با اساتید بزرگی چون مجید درخشانی، بهداد بابایی، نوید افقه و ... مشورت کردیم و این افراد هم این جشنواره را حمایت کردند. از سال گذشته ما این طرح را کامل کردیم و مجوزهای لازم را نیز برای آن از نهادهای ذی‌ربط گرفتیم و حالا تقریبا آماده برگزاری آن هستیم.


قطره قطره جمع گردد
یکی از مهمترین مسائل در جشنواره‌ها، شفافیت مالی است. حامی مالی این جشنواره‌ها اگر توان و قدرت کافی نداشته باشند، اهداف برگزاری محقق نمی‌شوند. در حالی که نصیری حامی مالی این جشنواره را حامی شخصی عنوان می‌کند، به نظر می‌رسد در بخشی از سایت ارائه برخی خدمات با پرداخت هزینه 15 هزارتومانی میسر است. در حالی که موسسه‌ای خصوصی کشف و شناسایی افراد مستعد و ایجاد فرصت‌های مختلف برای اهالی موسیقی را دو ماموریت مهم خود می‌‌شمارد، دریافت این هزینه به چه معناست و قرار است این مبلغ در کجا هزینه شود؟ نصیری می‌گوید: این مبلغ برای هزینه سایت، گروهی که اینجا فعالیت می‌کنند، هزینه اساتید و هزینه جوایز و ... خرج خواهیم کرد. در حقیقت ما این جشنواره را با کمک شرکت‌کنندگان و سرمایه جمعی برگزار می‌کنیم. یک نفر با 15 هزار تومان نمی‌تواند به اساتید دسترسی پیدا کند ولی وقتی این مبالغ کم جمع شوند می‌توانیم کار قوی‌ای انجام بدهیم و از چند ده نفر که استعداد بسیار بالایی دارند حمایت کنیم.
آیا افکار عمومی صلاحیت داوری دارند؟
در این جشنواره آنلاین، امتیازدهی و داوری با دو روش صورت می‌گیرد؛ روش نخست، داوری اساتید برجسته موسیقی در رشته‌های مختلف است که با دیگر جشنواره‌‌های موسیقی تفاوت چندانی ندارد اما روش دوم امتیازدهی مردمی است. بازدیدکنندگان می‌توانند به ویدئوهای فرستاده شده به جشنواره امتیاز بدهند و برندگان این شیوه هم از حمایت‌های حامی مالی برخوردار خواهد شد. اما سوال مهم این است که در شرایطی که سطح سلیقه موسیقیایی در غیاب و کم‌کار شدن اساتید برجسته به دلایل مختلف، پایین آمده و شاهد استقبال از آثار موسیقیایی به نسبت ضعیف‌تر چه از نظر موسیقیایی و چه از نظر ترانه در جامعه هستیم، آیا افکار عمومی صلاحیت انتخاب بهترین‌ها و به دنبال آن اعطای امتیازها و حمایت‌‌ها از افراد برگزیده از این طریق هستند؟ نصیری در این‌باره می‌گوید: قبل از هر چیز باید این نکته را بگویم که داوری در دو روش کاملا از هم مجزا هستند. یعنی در بخش داوری مردمی ویدئوها در معرض دید عمومی قرار می‌گیرد و مردم به آنها امتیاز می‌دهند. برگزیدگان در این بخش حمایت‌هایی می‌شوند اما این به آن معنی نیست که این افراد به داوری تخصصی می‌روند و دیگران از آن مرحله بازمی‌مانند. در مرحله داوری تخصصی نیز همه ویدئوها بازبینی می‌شوند. یعنی بین این دو بخش ارتباطی وجود ندارد. ما در بخش داوری مردمی به دنبال معرفی و دیده شدن افراد هستیم. علاوه بر این ما به برگزیدگان‌مان امکانات برگزاری کنسرت و تهیه آلبوم می‌دهیم. در داوری تخصصی این حمایت ها پررنگ‌تر هستند.
افرادی که توسط بخش تخصصی و داوران برجسته برگزیده می‌شوند چه امتیازهایی نسبت به بخش مردمی دارند؟ نصیری می‌گوید: برگزیدگان با توجه به رتبه، به مدت یک ماه در کلاس استاد مرتبط با رشته‌ای که در آن حائز رتبه ‌شده‌اند بورسیه می‌شوند. مورد دیگر این است که همه برگزیدگان را دور هم جمع می‌کنیم و آلبومی را با کمک آنها تهیه می‌کنیم. به این صورت که هر کس در شهر خودش قطعه‌ای را ضبط می‌کند، ما هزینه استودیو را پرداخت می‌کنیم و همچنین میکس و مستر هم به عهده خودمان است.
سایر اخبار این روزنامه
محمدرضا عارف: دانشگاه‌ها درباره شعارهای سال پیشتاز باشند مقامات واشنگتن و سئول بر علاقه کره‌شمالی به خلع سلاح اتمی تاکید کردند دورنمای یک آشتی هسته‌ای براساس آمار جدید فروش خودروهای برقی چین رتبه اول در جهان قرار گرفته است جاده های آینده زیر پای برقی‌ها محمدعلی وکیلی راه عبور از بحران گفتمانی «ابتکار» ابعاد حقوقی و قضایی برخورد ماموران گشت ارشاد با یک دختر جوان را بررسی کرد «ابتکار» ماهیت جریان اصلاحات را بررسی می‌کند هویت اصلا‌ح طلبی و بی هویتان اصلاح طلب اولین جشنواره موسیقی آنلاین برگزار می‌شود داوری موسیقی روی صفحه صفر و یک «ابتکار» از شکل نوین بنگاه داری دولتی‌ها و بانک‌ها گزارش می‌دهد ردپای گِل آلود در دنیای استارتاپ‌ها ضرب الاجل بانک مرکزی برای عدم نگهداری ارز در خانه ها به پایان رسید دارندگان ارز بخوانند ظریف در واکنش به خروج احتمالی آمریکا از برجام: اقدام ایران برای آمریکایی‌ها بسیار ناخوشایند خواهد بود عبدالله ناصری: در انتخاب شهردار تهران نمی‌توان به کانون‌های قدرت بی‌توجه بود محمدرضا عارف: دانشگاه‌ها درباره شعارهای سال پیشتاز باشند ما همگان محرمیم، آنچه بدیدى بگو!