کاهش ۱۰ درصدی قیمت‌ در شب عید؛

گروه فناوری- همان‌گونه که پیش‌بینی می‌شد افزایش قیمت دلار اثر خود در بازار کامپیوتر و دیجیتال کشور را هم نشان داد. جایی که برخی از فعالان این بازار از کاهش فروش تا ۵۰ درصد هم خبر می‌دهند. رییس اتحادیه صنف رایانه از کاهش 10 درصدی قیمت‌ها در بازار شب عید می‌گوید. به گفته وی این کاهش قیمت به دلیل نبود تقاضا و رکود بازار خرید اقلام در بازار فناوری اطلاعات رخ داده است.
با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و سال نو بازار خرید کالا‌های مورد نیاز خانواده‌ها داغ می‌شود، این در حالی است که با افزایش قیمت کالاهای دیجیتالی، بازار این محصولات کم‌رونق و بی‌فروغ است و خانواده‌ها رغبتی به خرید این محصولات نشان نمی‌دهند و چون این نوع اقلام از جمله ضروریات زندگی محسوب نمی‌شود، مجبورند از خرید آن منصرف شوند.
نشانه‌هایی از خرید را باید با رفت‌و‌آمد مداوم مشتریان و شلوغی بازارها سنجید حال آنکه نرخ ارز افزایش ناگهانی داشته، بازارهای کامپیوتر خالی از چنین نشانه‌هایی است و برخی با پرسه زدن در بازار به پرسیدن قیمت برخی از لوازم جانبی مشغولند.
رییس اتحادیه صنف رایانه از کاهش ۱۰ درصدی قیمت کالاهای کامپیوتری در بازار شب عید خبر داد و گفت: این کاهش قیمت به دلیل نبود تقاضا و رکود بازار خرید اقلام در بازار فناوری اطلاعات رخ داده است.


بی‌رغبتی خانواده‌ها به خرید
محصولات IT
سیدمهدی میرمهدی با اشاره به وضعیت بازار کالاهای فناوری اطلاعات در آستانه عید نوروز اظهار داشت: بازار کالاهای فناوری اطلاعات حتی در روزهای پایانی سال و نزدیک شدن به سال نو، کم رونق و بی‌فروغ است و خانواده‌ها رغبتی به خرید این محصولات نشان نمی‌دهند.
وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته شاهد رونق بازار محصولات IT در آستانه سال نو بودیم، ادامه داد: امسال با توجه به معضل گرانی و عدم توان خرید خانوارها، بازار کالاهای کامپیوتری دستخوش این مشکلات شده و بازار به هیچ وجه شبیه بازار شب عید نیست.
میرمهدی با تاکید بر اینکه کاهش توان خانوار در خرید محصولات فناوری اطلاعات باعث شده این کالا دیگر در سبد خرید خانوار جایی نداشته باشد، اضافه کرد: به دلیل نبود تقاضا، قیمت کالا در این بازار نسبت به یک ماه گذشته بیش از ۱۰ درصد ارزان شده است.
رییس اتحادیه صنف رایانه با اشاره به رابطه مستقیم قیمت محصولات IT با تغییر نرخ ارز و دلار، به مهر گفت: برای یک خانواده ایرانی خرید کالاهای فناوری اطلاعات و رایانه، با دلار حدود چهار هزار تومان اصلا مقرون به صرفه نیست و شاهد هستیم که مردم توان خرید این کالاها را ندارند و با توجه به اینکه کامپیوتر، از جمله ضروریات زندگی محسوب نمی‌شود، مجبورند از خرید آن منصرف شوند.
وی افزود: هم‌اکنون نرخ کالاهای رایانه در بازار تهران با توجه به کاهش قیمت صورت گرفته، حتی از کشورهای هم‌جوار نیز پایین‌تر است و فروشندگان این صنف، به دلیل نبود بازار و با وجود اینکه سرعت تغییر تکنولوژی در این بخش بالاست، مجبورند کالا را به قیمت پایین‌تر به فروش برسانند.
ریزش 50 درصدی فروش
فعالان بازار سخت‌افزار می‌گویند که میزان فروش فروشگاه‌ها تا 50 درصد کاهش یافته است و از سوی دیگر پیش‌بینی فعالان این حوزه حکایت از کاهش بیش از پیش آن دارد. این نظریه را مصطفی‌پور تایید می‌کند که مدیر یک فروشگاه سخت‌افزاری است و در این رابطه می‌گوید: «فروش و درآمد امسال ما نسبت به پارسال نصف شده و گردش مالی اغلب با ارائه خدمات تعمیر و فروش کالای جانبی انجام می‌شود. بازارهای مرکزی هم همان‌طور شاهد هستید حال و روز خوبی ندارند و با وجود اینکه این پاساژ در مرکزی‌ترین نقطه شهر و در دسترس مردم است، بازدیدکننده خوبی ندارد.»
کاهش تنوع‌پذیری کالاها
مرتضی بهرامی از فروشندگان بازار کامپیوتر نیز در این خصوص می‌گوید: هم‌اکنون واردکنندگان منتظر هستند تثبیتی در بازار ارز به وجود آید تا با اطمینان خاطر به واردات بپردازند و این امر سبب شده تنوع در لوازم کامپیوتری و لپ‌تاپ در بازار پایین بیاید.
وی ادامه می‌دهد: در شرایط فعلی اغلب توزیع‌کنندگان ترجیح می‌دهند روی مدل‌های متوسط و پرفروش تاکید کنند که این امر سبب کاهش عرضه مدل‌های حرفه‌ای‌تر به بازار می‌شود که تبعات سنگینی می‌تواند داشته باشد.
این فروشنده لوازم کامپیوتری می‌افزاید: بسیاری از افراد با مراجعه به ما خواستار برخی مدل‌های حرفه‌ای‌تر هستند اما واردات این نوع کالاها فعلا صورت نمی‌گیرد درصورتی که کالاهای مختلف همیشه مشتریان خاص خود را دارند.
ورود کالاهای ناشناخته چینی به بازار
بهرامی همچنین با اشاره به ورود برخی کالاهای چینی به این بازار می‌گوید: ورود برخی اجناس ناشناخته چینی نیز از یکسو سبب کم شدن رونق این بازار شده است زیرا با توجه به قیمت بسیار پایین این محصولات برخی مشتریان به سراغ آنها می‌روند.
وی ادامه می‌دهد: اما این اجناس طول عمر بسیار کمتری دارند. به همین دلیل خریداران نباید گول قیمت کم آن را بخورند.