دوگانه برخورد نكنيد

آرمان- حمید شجاعی: کلیپی که در فضای مجازی از برج سلمان مشهد پخش شده بود، موجب اعتراضات گسترده‌ای از سوی مردم و مسئولان شهری شد، به نحوی که معاون مدیرکل و رئیس اداره ارشاد مشهد دستگیر شدند. مراسمی که برای قرعه‌کشی خودرو شکل گرفته بود با انتشار شایعه‌‌‌ای به افتتاح یک فروشگاه فروش لباس زیر تغییر نام داد و با اجرای موسیقی و حرکات موزون توسط برخی از حاضران در جمعیت حاشیه‌ای بزرگ ایجاد کرد. اما باید در نظر داشت که در هر صورت برخوردهای دوگانه زیبنده هیچ‌کس نیست؛ خاصه کسانی که تریبونی در اختیاردارند.
ماجرا چه بود؟
مراسم قرعه کشی یک دستگاه خودرو در برج سلمان مشهد با حاشیه‌هایی روبه‌رو شد که پای بسیاری از مسئولان شهری را به این داستان باز کرد. ماجرا از این قرار بوده که مسئولان برج جهت شادتر کردن برنامه از خواننده‌ای مجوز‌دار برای اجرای برنامه دعوت می‌کنند، اما در حاشیه ‌این مراسم چند تن از جمعیت حاضر با حرکات موزون اقدام به هنجارشکنی کرده که فیلم آن به سرعت در فضای مجازی پخش می‌شود و موجبات اعتراض برخی مسئولان شهری و مردم را فراهم می‌آورد. به نحوی که عده‌ای از مردم با تجمع در مقابل اداره ارشاد قم با برپایی نماز جماعت و تحصن اعتراض خود را به مساله رخ داده ابراز می‌دارند. باید اذعان کرد؛ در حال حاضر مشهد با نوعی دوگانگی روبه‌روست از سویی جوانان و اقشاری از مردم که می‌خواهند مشهد نیز مثل سایر استان‌ها در مسائل اجتماعی و فرهنگی برخورد کند و دسته دیگری که معتقدند مشهد شهر زیارتی است و باید آداب رسوم خاص آن حفظ شود که شاید مهم‌ترین آنها به سخنرانی امام جمعه مشهد در نماز جمعه 19 مرداد 95 بازگردد که آیت‌‌ا... علم‌الهدی در واکنش به برخی اعتراضات مبنی بر عدم برگزاری کنسرت در مشهد، اظهارداشت: «نباید برای لغو یک کنسرت در مشهد لازم باشد با مسئولان و مردم چانه بزنیم. تو کنسرت می‌خواهی؟ خب؛ برو جای دیگر زندگی کن، چرا اینجا داد و فریاد راه می‌اندازی و چانه‌ می‌زنی؟ هر روز یک کمپین راه بیندازی و یک دار و دسته؟ این کمپین‌ها و دار و دسته‌ها، اردوکشی بر ضد امام رضاست.» اینجا است که به این دوگانگی در مشهد می‌رسیم چون افراد حاضر در برج سلمان نیز جزء مردم مشهد بودند، اما باتفکری دیگر.
علم الهدی چه گفت؟


امام جمعه مشهد در خطبه‌های نماز جمعه با اشاره به حواشی پیش آمده در برج سلمان مشهد اظهار داشت: در کنار حرم امام رضا(ع) فاجعه رخ می‌‌دهد و به غیر از یک عده زن و مرد غیرتمند کسی فریاد نمی‌زند. سیداحمد علم‌الهدی گفت: هتک حرمت امام رضا(ع) می‌شود و در کنار گنبد امام رضا(ع) فجایع را ایجاد می‌کنند. یک آوازه‌خوانی را برای تاسیس فروشگاهی می‌آورند و زن‌ها روسری برمی‌دارند و کسی در مملکت ککش نمی‌گزد الا مسئولان قوه قضائیه. نماینده ولی فقیه در مشهد با بیان اینکه تا روزی که بسیج غیرتمند و سپاه قدرتمند را داریم، نمی‌توانید سفره دین را از زیر پای مردم بکشید، یادآور شد: کسی در مشهد مسئول می‌شود که حکم خادمی‌اش را امام رضا(ع) امضا کرده باشد. درست است خادم امام رضا(ع) و در حرم امام رضا(ع) این فجایع را ببیند و عکس‌العمل نشان ندهد. باید در برابر گناه عکس‌العمل نشان داد. فروشگاهی که می‌خواهد لباس زیر زنانه بفروشد، تاسیسش را با این فجایع آغاز می‌کند. شما نباید واکنش نشان دهید؟
بازداشت معاون مدیرکل و رئیس ارشاد مشهد
معاون دادستان مشهد از بازداشت معاون مدیرکل و رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد خبر داد. قاضی حیدری اظهار کرد: معاون مدیرکل و رئیس ارشاد مشهد امروز دستگیر شده‌اند و تصمیم‌های دیگر در زمان مناسب اعلام خواهد شد. وی گفت: در واقع دستگیری به نفع کسبه برج سلمان انجام شده؛ چرا که به دلیل اتفاق چند روز گذشته در برج سلمان، بازار فروش آنها مختل شده است. حیدری افزود: شکایتی از سوی کسبه ایراد نشده است و تنها بازاریان برج سلمان، از این اتفاق اعلام نارضایتی داشتند. معاون دادستان مشهد خاطرنشان کرد: همچنین خبر منتشر شده مبنی بر پلمب برج سلمان شایعه‌ای بیش نیست.
سنگ روی سنگ بند نمی‌شود
فرماندار مشهد گفت: آقای استاندار و مدیرکل ارشاد استان هم پیگیر هستند. تا دیشب که پیگیر بودیم نتیجه‌ای نداد و گفتند که چیز خاصی نیست و باید یکسری سؤال شود. در عین حال باید جزئیات را از دستگاه قضائی پیگیری کنید. محمد رحیم نوروزیان درباره رایزنی با مقامات استانی از جمله امام‌جمعه مشهد برای حل این موضوع عنوان کرد: این موضوع ارتباطی با امام‌جمعه مشهد ندارد، طرف حساب موضوع دستگاه قضائی است. فرماندار مشهد در واکنش به اینکه ممکن است این نوع برخوردها با مقامات باعث نارضایتی عمومی شود، ادامه داد: ما این روند را تأیید نمی‌کنیم و روند مناسبی نیست. البته اگر او به دلیل حاشیه‌های کنسرت برج سلمان بازداشت ‌شده باشد، تاجایی که ما اطلاع داریم، او در این موضوع نقشی نداشته‌ و وظیفه قانونی خود را انجام داده است. وی تاکید کرد:‌ اگر قرار باشد با یک دستگاهی برای انجام ‌وظیفه قانونی خودش، این‌گونه برخورد شود، سنگ روی سنگ بند نمی‌شود و امنیت شغلی افراد به خطر می‌افتاد و حتما اشکال دارد. مگر اینکه درباره او مسائل دیگری باشد که ما اطلاع نداریم و به ما هم نگفتند و اطلاع‌رسانی هم نکردند. اما درباره آنچه در این جریان (حاشیه‌های کنسرت برج سلمان مشهد) اتفاق افتاده است، رئیس اداره ارشاد مشهد مشکلی نداشته است.
حواشی یک قرعه کشی جنجالی
دبیر هیأت مدیره برج سلمان اظهار کرد: مراسم قرعه‌کشی‌ای که سه‌شنبه شب برگزار کرده‌ایم قانونی بوده و مجوز داشته است. محسن افشار گفت: طبق روالی که در خیلی از مجتمع‌های تجاری در سطح مشهد، کشور و دنیا وجود دارد ما هم برای خریداران خود هرماه یک دستگاه ماشین قرعه‌کشی می‌کنیم و مراسمی که سه شنبه شب در برج سلمان برگزار شد مراسم قرعه‌کشی بوده است. اینکه گفته می‌شود مراسم مربوط به افتتاح فروشگاه لباس زیر بوده، صحت ندارد. وی ادامه داد: ما در این مراسم‌های قرعه‌کشی هر بار یک هنرمند را که مجوز دارد و از لحاظ قانونی مورد تایید است دعوت می‌کنیم و حتی آهنگ‌هایی که انتخاب می‌کنیم مجوز ارشاد را دارند. تاکنون حدود 10 مراسم برگزار کرده‌ایم واتفاق خاصی هم در آنها رخ نداده است. افشار در خصوص فیلم‌هایی که از این مراسم در فضای مجازی منتشر شده است،عنوان کرد: در مراسمی که حدودا 10 تا 12 هزارنفر آمده‌اند ممکن است یکی دو نفر هم کاری خلاف موازین جمهوری اسلامی انجام دهند، اما ما مشکل خاصی را مشاهده نکردیم. فیلم‌ منتشر شده یک فیلم 10-20 ثانیه‌ای است که ممکن است هر کس با هر هدفی این فیلم را گرفته باشد اما این فیلم دلیل بر اینکه تمام افراد حاضر در جشن چنین کاری را انجام داده‌اند، نیست. افشار افزود: فیلم‌هایی که به طور رسمی از مراسم داریم حکایتی غیر از این فیلم‌های منتشر شده دارد.جشنی که ما برگزار کردیم جشنی عادی بوده و حواشی ایجاد شده برای این جشن توسط یکسری از آدم‌هایی که می‌خواهند از هر کاهی کوه بسازند و در هر مساله‌ای جو ایجاد ‌کنند، درست شده است. دبیر هیأت مدیره برج سلمان در خصوص خبر احضار شدن اعضای هیأت مدیره این برج به دادگاه تصریح کرد: این موضوع صحت ندارد و تاکنون احضاریه برای ما ابلاغ نشده است. مراجع ذی‌صلاح درحال بررسی موضوع هستند.
وضعیت رئیس اداره ارشاد مشهد
مدیرکل ارشاد خراسان رضوی اظهار داشت: پیگیر وضعیت رئیس اداره ارشاد مشهد هستیم و خبری از ایشان که برای جلسه به دفتر معاون دادستان رفته بودند؛ نداریم. سید سعید سرابی گفت: ما از کانال‌های گوناگون در حال پیگیری وضعیت ایشان هستیم و هنوز دقیقا نمی‌دانیم چه اتفاقی افتاده است. وی ادامه داد: مسئول حفظ نظم در برنامه‌ها و مراسماتی نظیر آنچه در برج سلمان انجام شد بر عهده اداره اماکن نیروی انتظامی است و اداره ارشاد در این حوزه مسئولیتی ندارد.