افشاني آمد؛ عارف حذف شد

آرمان-یاسمین طالقانی: انتخاب شهردار تهران هم تبدیل به داستان ‌هزار و یک شب شده و مدت زیادی است که علاوه بر اعضای شورای شهر، فعالان حوزه شهری و سیاسی هم پیگیر انتخاب بهترین گزینه برای مدیریت شهری پایتخت هستند. در ابتدا گزینه‌‌های زیادی برای جلوس بر کرسی شهردار مطرح می‌شد. موقعیتی که تا چندی قبل محمدعلی نجفی بر آن نشسته بود اما به‌خاطر آنچه کسالت می‌نامید آن را ترک کرد. گزینه‌هایی مانند محسن هاشمی، محمدعلی افشانی، سلیمی، کولایی، عارف، بی‌طرف، حناچی و ... که به مرور زمان از تعداد این گزینه‌ها کم شد. به‌عنوان نمونه حناچی و بیطرف تمایلی به پذیرش این مسئولیت ندارند و یا کولایی در زمانی که شورای شهر درصدد تعیین شهردار بود، برای این جایگاه کاندیدا شد که حزبی از او حمایت نکرد و نتوانست رأی بالایی کسب کند. اکنون هم حزبی حامی شهردار شدن او نیست؛ بنابراین با اصرار بر کاندیداتوری نتیجه‌ای بهتر از بار اول کسب نخواهد کرد. بنابراین گزینه‌های اصلی به3 نفر محدود خواهد شد: محسن هاشمی، عارف و افشانی.
محسن هاشمی؛ آری!
محسن هاشمی نزدیک‌ترین گزینه به کرسی شهردار تهران است. در ابتدای تشکیل شورای شهر پنجم این موضوع مطرح بود که پسر آیت‌ا... هاشمی بر کرسی شهرداری بنشیند اما اعضای شورای شهر بنا را بر آن گذاشتند که محسن هاشمی بر کرسی مدیریت این شورا تکیه زند که او هم پذیرفت. اکنون بار دیگر درخواست‌های زیادی برای حضور او در شهرداری و مدیریت این نهاد صورت می‌گیرد. حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر داوود فیرحی، پژوهشگر علوم سیاسی می‌گوید زیباتر است که کسی از داخل شورا شهردار شود. این کار هم از نظر تکنیکی، هم از نظر شفافیت سازمانی و هم از نظر عدم اتهام بسته‌بودن جناحی قابل قبول است. وی درباره مباحثی که پیرامون خروج یک عضو شورای شهر تهران به منظور تصدی سمت شهرداری و ورود یک اصولگرا به شورا مطرح است، گفت: اگر فرض بر پیدا کردن فرد شایسته برای شهرداری باشد، چرا نباید این کار را بکنند؟ مخصوصا اگر از داخل شورا باشد؛ روحیه چنین فردی به شورا هم نزدیک‌تر است تا اینکه کسی از بیرون وارد شده و بخواهد با روحیات شورا آشنا شود. این استاد دانشگاه ادامه داد: موضوع دیگر اینکه استدلال مخالفان این است که کسی از جناح‌های دیگر وارد شورا نشود. خب بشود؛ مگر چه اتفاقی می‌افتد؟ اتفاقا در کشورهای دموکراتیک سعی می‌کنند گروه‌های سایه از نیروهای مخالف درست کنند که در سیاست حضور داشته باشند. ‌بودن اعضای مخالف دو حسن دارد؛ یکی اینکه گروه یکدست تحرک پیدا می‌کند و در محاسبات و مذاکرات خود مراقبت بیشتری می‌کنند و دوم اینکه متهم به جناحی‌گری نمی‌شوند. فیرحی افزود: کاری به اشخاص و نام‌ها نداریم؛ کسی که از داخل شورا شهردار شود چند ویژگی دارد؛ چنین فردی مدتی با شورا بوده و روحیات و دغدغه‌های شورا را دارد. این برخلاف کسی است که از بیرون وارد شهرداری شود و با خلقیات و مسائل آن آشنایی ندارد. یک استاد حوزه علمیه قم هم معتقد است «ورود یک مخالف به شورای شهر در انحصار اصلاح‌طلبان در تهران، نمی‌تواند مشکلی در روند کار شورا ایجاد کند.» آیت‌ا... غرویان می‌گوید: «گاهی معادله طوری است که ورود یک فرد مخالف اکثریت می‌تواند خیلی تاثیرگذار باشد که در اینجا اینچنین نیست و به‌نظرم ترجیح با این است که آقای هاشمی شهردار شود و یک نفر مخالف اکثریت هم وارد شورا شود.» جواد امام فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز می‌گوید: «محسن هاشمی صلاحیت حضور در شهرداری تهران را دارد. وی تصریح کرد: بدون شک اگر شورای شهر درباره حضور محسن هاشمی در شهرداری تهران به یک نظر جامع و قطعی رسیدند لازم و ضروری است که همه جریانات سیاسی از این موضوع تبعیت کنند و به آن احترام بگذارند».
محسن هاشمی؛ نه!


اما از سوی دیگر برخی هم مخالف خروج محسن هاشمی از شورای شهر هستند چنان‌که محمدرضا نجفی، عضو مجمع نمایندگان استان تهران گفت: امروز در شرایطی نیستیم که بخواهیم شورا را تضعیف کنیم و افراد و اعضای موثر و مفید آن را از شورا خارج کنیم. در کشور به قدر کافی رجل و اشخاصی داریم که ظرفیت و امکان شهردار شدن را داشته باشند. غلامرضا حیدری از نمایندگان مجلس هم در مورد گمانه‌زنی‌هایی که در مورد رئیس شورای شهر و همچنین رئیس فراکسیون امید مجلس برای جانشینی، محمدعلی نجفی شهردار سابق تهران می‌شود، گفت: طبق شنیده‌ها به‌نظر نمی‌آید محسن هاشمی بر صندلی شهرداری تهران بنشیند و شهردار شدن محمدرضا عارف هم دور از ذهن است. عضو فراکسیون امید مجلس ادامه داد: «بهتر است نه در اعضای شورای شهر تهران جابه‌جایی صورت بگیرد و نه در لیست اعضای فراکسیون امید مجلس شاهد تغییراتی باشیم».
شهردار شدن افشانی؛ افشاگری!
از سوی دیگر محمدعلی افشانی از جمله گزینه‌های مطرح برای تصدی شهرداری تهران است. افشانی سیاستمدار اصلاح‌طلب، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی و استاندار فارس در دولت یازدهم و اکنون هم معاون وزیر کشور است. مدیری بی‌حاشیه و باتدبیر است که تاکنون نشان داده توانایی اداره مسئولیت‌هایی را دارد که به او سپرده می‌شود. افشانی در هشتم خردادماه سال ۱۳۸۴ نشان دولتی «درجه دوم سازندگی» را از دولت اصلاحات دریافت کرد. محمدجواد حق‌شناس عضو شورای شهر تهران تاکید دارد شانس شهردار شدن افشانی از دیگر گزینه‌های مطرح برای شهرداری بیشتر است. او در مرداد سال گذشته برای تصدی شهرداری کاندیدا شد و همان زمان از مشارکت اجتماعی به‌عنوان یکی از الزامات ضروری برای اداره شهر یاد کرد و گفت: شهرداری به مشارکت و اعتماد اجتماعی نیاز مبرم دارد. مشارکت اجتماعی و اعتماد اجتماعی زمانی برای شهرداری اتفاق می‌افتد که شعار شهرداری شیشه‌ای محقق شود. مردم باید بدانند که چه تصمیمی در شهرداری گرفته می‌شود و چه قراردادهایی امضا می‌شود. یکی از برنامه‌های مورد تاکید رهبری، حاشیه‌نشینی است. وی همچنین در پاسخ به سوالی با این مضمون که اگر شهردار شوید، آیا با تخلفات قالیباف در طول دوران مدیریت شهرداری تهران برخورد خواهید کرد و آنها را افشا می‌کنید، گفت: صددرصد. سابقه کاری من در گذشته نشان می‌دهد که درباره تخلفات، سر سوزنی تعارف با کسی ندارم و قطعا با تخلفات برخورد خواهم کرد. وی درباره تغییراتی که در صورت شهردارشدنش در کادر مدیران شهرداری تهران رخ خواهد داد نیز گفت: همیشه در مدیریت نگاهی رو به جلو داشته و دارم و مخالف سیاست حذفی هستم. تغییراتی در سطح مدیران خواهم داشت اما در همین سیستم شهرداری فعلی نیز کارمندانی پاکدست هستند که باید حفظ شوند. من برای انتخاب مدیران خود دو شاخصه تخصص و پاکدستی را مدنظر خواهم داشت تا هرکسی با توجه به توانایی‌های خود به مردم تهران خدمت کند.» درصورت انصراف محسن هاشمی از شهردار شدن، افشانی نزدیک‌ترین گزینه به کرسی مدیریت بهشت است.
«نه» از چند زاویه
عارف هم گزینه‌ دیگر است که برای شهرداری مطرح شده است اما جلوس او بر این کرسی بعید است و بسیاری او را از این کار نهی می‌کنند چرا که رأی مردم به او برای اداره فراکسیون امید مجلس و نه شهر تهران بود. ظاهرا عملکرد او در فراکسیون امید هم چندان نتوانسته رضایت نمایندگان این فراکسیون را جلب کند چنان‌که دیروز محمود صادقی گفت: «معتقدم مدیریت فراکسیون امید به شکل اصولی نتوانست نظم تشکیلاتی را ایجاد کند. شخصا یکی از متقاضیان استیضاح یکی از ۳ وزیر بودم. با این حال به آقای دکتر عارف هم گفتم که فراکسیون حتی یک بار هم از بنده به‌عنوان متقاضی استیضاح نپرسید، درد و مشکلت با این وزارتخانه چیست. عارف حتی در گروه مجازی فراکسیون امید عضو نیست. به‌طور کلی معتقدم مدیریت فراکسیون پویا‌تر و فعال‌تر عمل کند.» محمدجواد حق‌شناس هم گفت: «تمایلی برای شهردار شدن عارف وجود ندارد».