فيلتر زنان پاسخ نمي‌دهد!

آرمان: هیچ کس منکر این گزاره نیست که عالم سیاست با قدرت گره خورده است اما همه نحله‌های سیاسی بر این سخن متفق‌اند که هدف از به دست گرفتن قدرت، برساختن آرامش و زندگی بهتر برای شهروندان است. گفتن ندارد که از جمله ویژگی‌های مهم دموکراسی و التزام به رای و نظر مردم این است که مدیریت کشور دست به دست می‌شود و هر گروه در انتهای یک دوره قدرت، خود را و کارنامه خود را در معرض رای مردم قرار می‌دهند. کوتاه سخن اینکه جماعتی که نهایت توان مدیریتی خود را به مثابه «معجزه‌ای در هزاره سوم»، در هشت سال 84 تا 92 نشان دادند، به چنان کارنامه‌ای رسیدند که به این آسانی نمی‌توانند از سد رای مردم بگذرند. از آن رو که مردم به‌خاطر دارند در آن دوره هشت ساله، ساختار یکدست شده سیاست، در کنار درآمد سرشار نفت به کمک گروه مسلط آمد تا آنها بی‌رقیب، برنامه‌های خود را پیاده کنند. اما نتیجه عملکرد هشت ساله تندروترین بخش اصولگرایان چنان بود که از 92 تاکنون با رای منفی مردم روبه‌رو شده و از قدرت کنار گذاشته شده‌اند و سهل است که بخش‌هایی از اصولگرایان معقول و معتدل از آن دوران تبری می‌جویند و از این رو به آسانی می‌توان خشم آنها را درک کرد. خشمی که گروه تندرو و دلواپس را با هزار دستی که اینجا و آنجا دارد، بر آن داشته که از کار نایستد و از هر طرف خشم خود را بر دولت برخاسته از رای مردم ببارد هر روز بحراني تازه عليه آرمان‌هاي اميد و اصلاحات شکل دهد.
جعبه پاندورای دلواپسان
در حالی که ماجرای دی‌ماه نشان داد که مردم در اوج مشکلات معیشتی و دشواری‌های اقتصادی، به سرعت صف خود را از گروهی که درصدد خشن کردن فضا هستند جدا کرده و به هیچ قیمتی حاضر به از دست دادن آرامش نیستند. همان روزها و در اوج ناآرامی‌های پدید آمده، دولت موضوع فیلترینگ تلگرام را مطرح کرد و مردم هم دلیل مطرح شده را دریافتند و برآن صحه گذاشتند اما دولت روحانی به مردم وعده داده بود که پای وعده‌هایش ایستاده و با آرام شدن فضا، محدودیت اعمال شده برداشته شد. منتقدان دولت، چند ماه بعد از آرام شدن فضای سیاسی و اجتماعی، از یک ماه پیش دوباره فیلترینگ را به میان کشیدند. ماهیت واکنش کاربران فضای مجازی تقریبا به آنها نشان داد که در این راه به موفقیت نخواهند رسید. اما تندروها و دلواپسان نشان داده‌اند که جعبه پاندورایی دراختیار دارند. جعبه‌ای که می‌توانند هرگاه اراده کنند، چیزی از درون آن بیرون بکشند. در روزهایی که 500 نفر از فعالان اروپایی به حمایت برجام آمده‌اند و با این کار به همه جهانیان نشان داده‌اند که اهمیت برجام تا چه اندازه است، در روزهایی که مسائل سیاست خارجه کشور به حساس‌ترین روزهای خود – بعد از ماجرای حمله به سوریه- نزدیک می‌شود و دستگاه سیاست خارجه در تلاش مخابره صدا وسیاستی واحد از درون کشور به جهانیان است،‌ جعبه پاندورا در دست گروهی از کسانی که تنها و تنها به منویات جناح دلواپس خود می‌اندیشند، در میانه میدان به چرخیدن افتادند؛ آنها با همه توان سیاسی و اقتصادی تاریک و روشن خود به عرصه ارز وارد شدند و در روزهایی که کشور در حالت نیمه تعطیل قرار داشت و مسافرانی که خریدار ارزهای خارجی بوده‌اند، تهیه کرده و به مسافرت رفته‌اند، همه توان و اعتبار پنهان خود را به میدان آوردند تا با ایجاد موج افزایش قیمت ارز ادامه حرکت اقتصادی دولت را با مشکل جدی مواجه کنند. دست برآوردن اسحاق جهانگیری و اعلام قیمت واحد برای دلار اگر چه هنوز وارد بازدهی نشده اما دلواپسان را به گوشه برد.
زن، زیر ضرب


دولتی که از همان ابتدای کار بر حقوق شهروندی تاکید کرده، دولتی که پیوسته و مدام بر قانونگرایی و ماندن بر این مسیر ابرام و الحاح کرده و در کنار آن بر آزادی‌های مصرح در قانون و رعایت ضوابط نیز پافشاری داشته، اینک با سناریویی چند وجهی روبه‌رو شده است. فیلم منتشر شده در فضای مجازی و سخت‌گیری عریان یک مامور زن در مقابل دختری که حجاب خود را در حد کمال رعایت نکرده، واكنش‌هاي كسترده‌اي را در قبال برخورد مامور زن ناجا - در سطح ملي و بين المللي- پدید آورده و همزمان استيضاح وزير كشور نيز مطرح شده است. مخالفان دولت با چنین برخوردهایی تلاش می‌کنند که هر گونه تلاش برای گشایش را در نطفه خفه کنند و چنين اتفاقاتی به موازات بحث فيلترينگ و دخالت‌هاي مختلف در سياست خارجي، نشان از جدي‌تر شدن برخوردها با دولت دارد. کافی است توجه کنیم که هنوز هم ورود زنان به ورزشگاه‌ها یکی از مطالبات زنان است و بخش‌هایی از دولت هنوز هم امیدوارند بتوانند با آگاهی بخشی به نهادها و شخصیت‌های موثر در چنین تصمیم‌گیری‌هایی به یکی از قدیمی‌ترین مطالبات نیمی از جامعه پاسخ دهند.
دستور وزیر کشور برای پیگیری
در روزهای گذشته فیلمی در جهان مجازی منتشر شد که در آن مامور زن گشت ارشاد، برخورد سختی با یکی از دختران می‌کند. شدت برخورد در فیلم چنان است که کوچکترین دریچه‌ای برای توجیه چنین رفتاری نمی‌گذارد و به همین دلیل، فیلم منتشر شده بازتاب وسیعی در رسانه‌های داخلی و خارجی داشته است. وزیر کشوردستور پیگیری این موضوع را صادر کرد. عبدالرضا رحمانی ‌فضلی در این دستور تأکید کرد که قطعا با متخلف این اتفاق برخورد قانونی صورت می‌گیرد. وزیر کشور در ادامه این دستور، خواهان بررسی جامع و ارایه گزارش آن تا روز شنبه (امروز) شد.
بازتاب گسترده انتشار فیلم
این فیلم به سرعت در فضای مجازی دست‌به‌دست و بارها در شبکه‌های اجتماعی بازنشر می‌شود، واکنش مسئولان، نمایندگان مجلس و همچنین کاربران شبکه‌های اجتماعی را به شدت برانگیخت. حتی برخی نمایندگان مجلس از استیضاح وزیر کشور خبر دادند. در میان واکنش‌ها، شهیندخت مولاوردی، دستیار رئیس جمهور در حقوق شهروندی هم در واکنش به این برخورد در صفحه توئیتر خود نوشت: انتشار کلیپ نحوه برخورد ماموران پلیس زن با مقوله بدپوششی و شیوه ارشاد آنها! بیش از پیش ضرورت تغییر رویکرد نهادهای فرهنگی و انتظامی از «باید» به «باور»، از «تبلیغ» به «تعمیق»، از «ظاهر» به «معنا» و از «فعالیت‌های محوری» به «اثربخشی» را نشان می‌دهد. توئیت مولاوردی به شکل خُلفی نشان دهنده وضعیت اکنون برخوردها در این زمینه است؛ از باید، از تبلیغ و ظاهر و فعالیت محوری.
فراکسیون امید و زنان مجلس
محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید در یادداشت کوتاهی با اظهار تاسف از برخورد ماموران گشت ارشاد با یک خانم خواستار برخورد جدی وزارت کشور و نیروی انتظامی با خاطیان شد و تاکید کرد: انتشار کلیپی از نحوه برخورد زننده ماموران نیروی انتظامی با یک خانم به بهانه بدپوششی نشان از این دارد که نهادهایی که خود را متولی ارشاد مردم می‌دانند هنوز به تغییر در رویکردهای فرهنگی باور ندارند و به حاکمیت چوب و چماق در ارشاد مردم اعتقاد دارند. اینگونه برخوردها بعضا توسط افرادی صورت می‌گیرد که آموزش‌های لازم را در این خصوص طی نکرده‌اند و چه بسا خود بیش از دیگران به ارشاد نیازمند باشند. ضمن تشکر از وزیر محترم کشور به جهت واکنش به موقع به این موضوع ضروری است نهادهای ذیربط یعنی وزارت کشور و نیروی انتظامی در برخورد قاطع با خاطیان درنگ نکنند و نتیجه بررسی‌های خود را به اطلاع افکار عمومی برسانند. مطمئنا فراکسیون امید هم در پیگیری این موضوع اقدامات لازم را انجام خواهد داد. حرمت و ارزش دختران سرزمین من نباید با اعمال سلیقه برخی افراد شکسته شود. مطمئنا بانوان فرهیخته کشورمان هم در حفظ این حرمت‌ها بیش از دیگران و مدعیان تلاش می‌کنند. فاطمه حسینی عضو فراکسیون زنان مجلس با بیان اینکه ماموران نیروی انتظامی حق اعمال خشونت ندارند، گفت: موضوع برخورد گشت ارشاد با زن جوان را پیگیری می‌کنم،؛ وزیر کشور باید پاسخگو باشد. پروانه سحلشوری رئیس فراکسیون زنان مجلس با تاکید بر پیگیری این موضوع، تصریح کرد: باید این موضوع را بررسی کرد و از وزیر کشور هم تشکر می‌کنیم که دستور پیگیری را دادند و ما نیز در مجلس پیگیر ماجرا هستیم. سیده‌فاطمه ذالقدر نایب رئیس فراکسیون بانوان مجلس از ورود فراکسیون زنان به موضوع برخورد اخیر پلیس با یک دختر خبر داد و گفت که وزیر کشور و زیر مجموعه او باید پاسخگوی رفتار خود سرانه برخی از نیروهای تحت امر خود باشند. علیرضا رحیمی، عضو هیات رئیسه فراکسیون امید هم از سوال خود از وزیر کشور و فرماندهان ناجا در جلسات آتی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس طی روزهای آتی خبر داد. معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهور نیز در اکانت توئیتری خود نسبت به این برخورد واکنش نشان داد و نوشت است: «فیلمی در فضای مجازی از برخورد در موضوع حجاب منتشر شده است که به گشت ارشاد منتسب می‌شود این رفتار چه توجیهی دارد؟ دایره عمل یک مامور حتی در صورت اهانت به وی تا کجاست؟ به شدت این برخورد را محکوم و پیگیری می‌کنم این رفتارهای خشن و غیردینی در شأن هیچ انسانی نیست. در همین ارتباط آیت‌ا... علم‌الهدی، امام جمعه مشهد گفت: خطای خطاکار باید جبران شود اما نیروی انتظامی که این همه در مهالک مختلف به فریاد مردم رسیده، با خطای یک مأمور نباید زیر سؤال قرار بگیرد؛ آن هم در زمینه مقابله با یک منکر شرعی.