اجراي 18 طرح برقابي در خورستان


وزير نيرو گفت: با اعتباري بالغ بر 30 هزار ميليارد ريال 18 طرح برقابي براي تامين آب و برق خوزستان اجرا مي‌شود.
به نقل از ايرنا، رضا اردکانيان در حاشيه آيين بهره برداري از فاز دوم نيروگاه مارون و آبگيري آزمايشي سد تنظيمي‌آريوبرزن در شهرستان ايذه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در سفر فشرده و دو روزه خود به خوزستان شاهد بهره برداري و کلنگ زني 18 طرح عمراني در حيطه مسئوليت‌هاي وزارت نيرو در خوزستان بوديم.
وي افزود: اميد مي‌رود آب آشاميدني سالم و انرژي مطمئن و پايدار و منابع آب مناسب براي بخش‌هاي مختلف خوزستان با اجراي اين طرح‌هاي موثر فراهم شود.
وي تصريح کرد: با آغاز به‌کار اين طرح‌هاي بزرگ، شبکه‌هاي جمع‌آوري و تصفيه فاضلاب در وسعت بيشتري در اختيار مردم قرار مي‌گيرد. 
اردکانيان با اشاره به بهره برداري از فاز دوم نيروگاه مارون و سد تنظيمي‌آريوبرزن در بهبهان اظهار کرد: براي اين دو طرح اعتباري بالغ بر 10 ميليون يورو صرف شده و اميد است هر چه زودتر بخش‌هاي ديگر طرح‌هاي مرتبط با اين مجموعه‌ها به ثمر برسد.
وزير نيرو گفت: امسال نسبت به سال گذشته، آب موجود مخازن سدهاي کشور حدود 23 درصد کمتر شده است که اهميت حفظ و مصرف بهينه اين سرمايه ملي را بيشتر از افزايش مي‌دهد. 
وي بيان کرد: همچنين از آغاز سال آبي 96 - 97 تا 28 فروردين ماه سال جاري، مجموعه بارش‌هاي کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 44 درصد کاهش داشته که اين نشان از فرا رسيدن تابستان سختي است.
اردکانيان گفت: اطمينان دارم با توجه به هوشياري، آگاهي و همکاري مردم از هم‌‌اکنون مراقبت‌هاي لازم در مصرف آب در بخش‌هاي مختلف صورت مي‌گيرد و مردم با دقت کافي کاهش منابع آبي را ميان بخش‌هاي مختلف تقسيم خواهند کرد.
وي ادامه داد: اين خشکي و خشکسالي، غيرمترقبه و حادث نيست بلکه ما در اقليمي‌خشک زندگي مي‌کنيم و جهان نيز به سمت گرمتر شدن و منابع آبي به سمت کمتر شدن مي‌رود که بايد پيش بيني‌هاي لازم انجام شود.
وزير نيرو با اشاره به وضعيت آب کشاورزي در کشور گفت: در زمينه آب کشاورزي که اصلي‌ترين بخش مصرف آب کشور است، بايد به سمت کشت‌هايي با آب بري کمتر رفته و سعي کنيم بهره‌ وري آب را افزايش دهيم و محصول خشک بيشتري از آب کمتر به دست بياوريم.
اردکانيان افزود: با اين اقدام بي شک مي‌توانيم نه تنها جمعيت فعلي، بلکه جمعيت‌هاي بيشتر را نيز در رفاه و آسايش مديريت کنيم اما شرط اصلي آن پذيرش اين واقعيت است که ما بايد با کم‌آبي سازگار شويم.
 پروژه انتقال آب شمال خوزستان 4 سال طول مي‌کشد 
وزير نيرو گفت: اتمام عمليات اجرايي طرح بزرگ انتقال و تأمين آب شرب، صنعت و کشاورزي شهرستان‌هاي شمال شرق خوزستان که از امروز آغاز شد حدود چهار سال به طول خواهد انجاميد. 
رضا اردکانيان در حاشيه آيين آغاز طرح انتقال آب به ايذه و باغملک اظهار کرد: طرح انتقال آب به ايذه و باغملک حدود 20 هزار هکتار از اراضي کشاورزي اين مناطق را زير کشت خواهد برد و نقش تعيين کننده‌اي در اشتغال جوانان اين مناطق ايفا خواهد کرد. 
وي افزود: اين طرح تأثير مهمي‌در تأمين آب شرب سالم اين مناطق خواهد داشت به طوريکه آنها را سر زنده، اميدوار و با نشاط خواهد کرد. 
وزير نيرو گفت:براي اجراي کامل اين طرح مبلغ 20 هزار ميليارد ريال اعتبار نياز است که از محل فاينانس تأمين خواهد شد. 
مطالعات طرح عمليات ساخت سامانه انتقال آب به شهرستان‌هاي ايذه و باغملک از دو سال پيش آغاز شد و بعد از مناقصه بين‌المللي به مرحله اجرا رسيده است که در اين پروژه آب مصرفي 753 هزار نفر در هفت شهر و 679 روستاي شمال شرق خوزستان براي مدت 30 سال تأمين خواهد شد. 
با جراي کامل اين طرح امکان توسعه باغات ديم به ميزان 40هزار هکتار و آبياري 18هزار هکتار اراضي کشاورزي دشتهاي ايذه و باغملک فراهم مي‌شود. 
مردم شهرستان‌هاي ايذه و باغملک و روستاهاي حومه چندين سال است از جيره بندي آب رنج مي‌برند و اميدوارند با تکميل اين پروژه گامي‌موثر براي رفع مشکلات آنها برداشته شود. 
طرح جامع آبرساني دزفول وارد مرحله اجرايي شد 
مدير آب و فاضلاب دزفول در حاشيه شروع عمليات اجرايي طرح‌هاي آب و فاضلاب گفت:در راستاي اجراي طرح جامع آبرساني دزفول 2 خط انتقال آب از شمال به جنوب تا جاده شوشتر و نيز خط انتقال آب از تصفيه خانه شمال تا مخازن کوي آزادگان با اعتباري بالغ بر 159 ميليارد ريال احداث مي‌شود. 
جمال الدين برفر همچنين با اشاره به شروع عمليات اجرايي اصلاح شبکه توزيع آب و انشعاب خانگي پايگاه چهارم شکاري و تيپ 292 زرهي جمعا با اعتباري بالغ بر 74 ميليارد ريال با حضور وزير نيرو افزود:عمليات احداث شبکه فاضلاب و انشعاب خانگي محدوده خيابانهاي شريعتي ، پيام آوران ، ساحلي و 45 متري فتح المبين دزفول با 230 ميليارد ريال اعتبار آغاز شد. 
با حضور وزير نيرو 2 مخزن ۳۰هزار متر مکعبي ذخيره آب آشاميدني به منظور کاهش افت فشار آب در برخي نقاط دزفول به بهره برداري رسيد. 
همچنين عمليات آبرساني به شهر سالند و روستاهاي بخش سردشت با حضور رضا اردکانيان آغاز شد و فاز اول مجتمع آبرساني به روستاهاي بنه حاجات، دهنو، باقر، عبدعون، تامين آب روستاهاي سربيشه، فيروزآباد و بنه قيصر و روستاهاي ماهور برنجي و ميدان افتتاح شد. 
وزير نيرو همچنين ساختمان امور آب شمالغرب خوزستان را که با اعتباري افزون بر 20 ميليارد ريال ساخته شد افتتاح کرد. 
مردم در مصرف برق و آب حساب‌شده‌تر عمل کنند
همچنين وزير نيرو گفت: با توجه به کاهش بارندگي و کم شدن منابع آبي مردم در مصرف آب و برق حساب شده تر عمل کنند تا فصل گرماي امسال را با مشکلات کمتري سپري کنيم.
وي گفت: 114 ايستگاه اندازه گيري بارش در سطح کشور نشان مي‌دهند که تمام بارش کشور از ابتداي سال آبي 96 تا پايان 29 فروردين امسال حدود 117 ميليمتر بوده که در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته حدود 44 درصد کاهش داشته است. 
وزير نيرو ادامه داد: مجموع افزايش مصرف و کاهش توليد امسال برق، رقم قابل ملاحظه‌اي خواهد بود که تلاش مي‌کنيم طرح‌هاي جديد مانند ساخت و به مدار آوردن نيروگاه‌ها را سرعت دهيم تا بخشي از کمبود توليد جبران شود با اين وجود هنوز چهار هزار و 300 هزار مگاوات برق بين مصرف و توليد پيش بيني شده اختلاف وجود دارد.
ارسال موافقت وزارت نيرو براي احداث نيروگاه دوم دز به شوراي اقتصاد
اردکانيان، ۷۰ درصد از منابع خوزستان را آب‌هاي سطحي دانست و افزود: در دوره‌هاي گذشته آن‌گونه که مي‌بايست در حوزه پساب اقدامات لازم با توجه به ضرورت انجام نشده و اميدوار هستيم با تلاش و ياري کميسيون انرژي و نمايندگان استان خوزستان در مجلس شوراي اسلامي‌آغاز کننده و منشأ حرکت دامنه‌دار در حوزه مديريت و تصفيه پساب باشيم.
وزير نيرو در ادامه با اشاره به ارسال موافقت‌نامه وزارت نيرو براي احداث سد دوم دز به شوراي اقتصاد و پيشرفت ۸۰ درصدي سد بالارود در انديمشک گفت: سد بالارود در صورت تسريع عمليات اجرايي و تأمين اعتبار موردنياز تا پايان سال تکميل و بهره‌برداري مي‌شود.

خط 400 کيلوولت برق دزفول وارد مدار شد
همچنين خط 400 کيلو ولت برق جندي شاپور شهرستان دزفول با حضور وزير نيرو وارد مدار شد.