خواب عمیق مسکن در بهار


گروه راه و مسکن: وضعيت بازار مسکن شهر تهران در اسفندماه چندان خوب نبود و دچار سکته ماهيانه شد. در اسفندماه ۱۳۹۶ به دليل پرش يکباره قيمت ارز شاهد انتقال سرمايه‌ها به بازارهاي طلا و ارز بوديم که باعث افت ۳۳ درصدي معاملات مسکن نسبت به ماه قبل بود. همچنين ميانگين رشد خريد و فروش مسکن در اسفندماه نسبت به متوسط سال ۱۳۹۶ بالغ بر ۱۱.۳ درصد کاهش يافت. در اسفندماه ۱۳۹۶ متوسط قيمت يک متر مربع واحد مسکوني شهر تهران حدود پنج ميليون و ۷۶۰ هزار تومان بوده که نسبت به بهمن ماه حدود ۴.۶ درصد و در مقايسه با اسفند سال ۱۳۹۵ تا ۲۶.۱ درصد گران شده است. هم‌چنين حدود ۱۲ هزار و ۳۰۰ واحد مسکوني معامله شده که اين تعداد در مقايسه با ماه مشابه در سال ۱۳۹۵ تا ۰.۵ درصد رشد داشته است. در همين حال آمار خام معاملات مسکن شهر تهران در فروردين ماه ۱۳۹۷ از افت حدود ۴۰ درصدي خريد و فروش نسبت به ماه مشابه سال قبل حکايت دارد. براساس گزارش ايسنا اطلاعات خام معاملات انجام شده در دفاتر مشاور املاک طي ۲۸ روز ابتدايي فروردين ماه سال ۱۳۹۷ بالغ بر ۳۳۵۳ مورد خريد و فروش مسکن در شهر تهران انجام شده که نسبت به همين زمان در سال گذشته حدود ۴۰ درصد افت کرده است. بررسي‌ها از علت سقوط آزاد معاملات به حباب قيمت مسکن، جهش نرخ ارز و کوچ سرمايه‌هاي غيرمصرفي از بازار مسکن به سمت بازار ارز مربوط مي‌شود. پس از آن‌که قيمت مسکن در ماه‌هاي پاياني سال قبل دچار جهش شد و تا مرز ۴۱ درصد افزايش قيمت در برخي مناطق تهران پيش رفت، به تدريج از تعداد معاملات به دليل رشد غافلگيرکننده قيمت‌ها کاسته شد. همچنين جهش نرخ دلار به ۶۰۰۰ تومان و سپس تثبيت نرخ به ۴۲۰۰ تومان اثر انجمادي در هر دو بازار مسکن و ارز ايجاد کرده است. هم‌اکنون بازار ارز به دليل نبود عرضه کاملا آرام است و معاملاتي انجام نمي‌شود. هم‌چنين با توجه به تصميم مالکان براي هماهنگي قيمت مسکن با نرخ ارز شاهد جهش قيمت در اين بازار بوديم که اثر خود را در افت نقطه به نقطه معاملات در فروردين ماه نشان داد.
تاثير ساماندهي ارزي در بازار مسکن
در همين حال شادمهر کاظم زاده، عضو کميسيون عمران مجلس در گفتگو با خبرنگار روزنامه «تجارت» از پيش‌بيني بهبود وضعيت مسکن در آينده نزديک خبر داد و گفت: ارسال پالس‌هاي مثبت از سوي مسئولان، برخورد با نرخ‌گذاري‌هاي سليقه‌اي و ساماندهي بازار ارز وضعيت مسکن را بهبود مي‌بخشد. اين نماينده مجلس با تاکيد بر ضرورت تسريع در ساماندهي بازار ارز، گفت: ادامه نابه ساماني ارزي در بخش‌هاي مختلف اقتصاد از جمله مسکن به تدريج تاثيرگذار خواهد بود. بايد گزارش شفاف از وضعيت اين بازار از سوي وزير اقتصاد به مردم داده شود در حالي که که اين مسئوليت به بانک مرکزي واگذار شده است. وي با بيان اينکه ساماندهي بازار ارز يکي از پارامترهاي کاهش حجم حباب قيمت مسکن است، تصريح کرد: دولت بايد با توجه به سخت شدن شرايط اقتصادي کشور با هر عاملي که به تلاطم در اقتصاد منجر مي‌شود برخورد کند. کاظم‌زاده با تاکيد بر اينکه روند نزولي قيمت مسکن به زودي آغاز مي‌شود، گفت: با تخليه حباب قيمت مسکن رشد معاملات و خروج از رکود ممکن مي‌شود که اين موضوع نيازمند تشديد نظارت‌ها براي برخورد با اعمال نرخ‌گذاري‌هاي سليقه‌اي در اين بازار است. اين عضو کميسيون عمران ادامه داد: با توجه به اينکه بخش قابل توجهي از افزايش قيمت مسکن در ماه‌هاي گذشته کاذب بوده و اين گراني به ايجاد حباب در قيمت مسکن و نهايتا رکود مجدد منجر شده بود اين انتظار وجود دارد که با از بين رفتن حباب نرخ ارز به تبع آن قيمت مسکن بازار از بلاتکليفي خارج و رونق يابد. اين نماينده مجلس، با بيان اينکه جو رواني حاکم بر بازار وضعيت مسکن را در خواب عميق فرو برده است، گفت: دوري از اظهار نظرهاي غيرکارشناسي مهمترين اصل براي ساماندهي بازار مسکن است. تيم اقتصادي دولت بايد در مسير بهبود وضعيت معيشت مردم گام بردارند. بيش از نيمي‌از حباب قيمت مسکن به علت برخي جوهاي رواني ناشي از اظهارنظرهاي غيرمنطقي مسئولان است. کاظم‌زاده در ادامه تاکيد کرد: با ارسال پالس‌هاي مثبت و عملکردي به دور از شعار وضعيت بازار مسکن از تب قيمتي دور شده و بهبود شرايط رخ خواهد داد. اين عضو کميسيون عمران مجلس يادآور شد: دولت به ويژه تيم اقتصادي آن بايد در جهت بهبود وضعيت بازار مسکن تلاش کرده و در مسير رشد معاملات با توقف گراني‌ها گام بردارد.
دردسر قيمت‎هاي کاذب براي معاملات مسکن
در همين حال نايب رئيس اول اتحاديه املاک کشور از قفل شدن معاملات مسکن به دليل قيمت‌هاي نامتعارف و غيرواقعي خبر داد و گفت: تا پايان خرداد ماه امسال تغيير و تحول قيمت‌ها در بازار مسکن نخواهيم داشت. حسام عقبابي در گفتگو با تسنيم با اشاره به تغيير و تحول نرخ ارز سال 96 و تاثير آن بر بازار مسکن اظهار کرد: اين اتفاق به خصوص در زمستان پارسال موجب رشد قيمت مسکن شد، به طوريکه در بهمن 96 رشد قيمت‌ها را داشتيم و بانک مرکزي هم اعلام کرد به طور متوسط مسکن در کشور 17 درصد رشد قيمت داشته است. وي با بيان اينکه دربرخي نقاط حتي بيشتر از اين رقم هم افزايش قيمت داشتيم، افزود: در سال 97 علي رغم اين‌که نيمه دوم فروردين يک نوسانات در قيمت ارزي به وجود آمد، اما با اين حال تاثير آنچناني روي مسکن نداشته است. نايب رئيس اتحاديه املاک کشور با يادآوري اين‌که رشد قيمت مسکن پايان سال گذشته صورت گرفت و حتي بيش از ظرفيت نيز بود، تصريح کرد: بعد از عيد که امروز يک ماه آن سپري شد تغيير محسوسي در قيمت‌ مسکن نداشته‌ايم. وي رشد قيمت مسکن در زمستان 96 را نامتعارف عنوان کرد و با تاکيد بر اينکه اين رشد باعث قفل شدن معاملات شد، گفت: با توجه به اين‌‌که قيمت‌هاي مسکن واقعي و حقيقي نيست معاملات به ندرت انجام مي‌شود. عقبايي با بيان اينکه تا پايان خرداد ماه امسال تغيير و تحول قيمت‌ها در بازار مسکن نخواهيم داشت اظهار کرد: بازار مسکن تا آخر بهار امسال با ثبات خواهد بود و پيش‌بيني مي‌شود از ابتداي تيرماه حجم معاملات افزايش يافته و تا پايان تابستان تداوم داشته باشد. عقبايي با اشاره به اينکه ميزان افزايش قيمت‌ها در نيمه نخست امسال در شهرهاي بزرگ در حد تورم است و در شهرهاي کوچک ظرفيت افزايش قيمت وجود ندارد، افزود: چنانچه اواخر سال گذشته رشد قيمت‌هاي مسکن را نداشتيم، ممکن بود امسال نرخ‌ها بيشتر از تورم افزايش يابد.