خط و نشان‌های برجامی ظریف


کورش شرفشاهي: پس از آنکه توافق هسته‌اي به نتيجه رسيد و برجام رسمي‌شد، همواره نگراني از جانب کشورهاي 1+5 مطرح بود که بيشترين نگراني از جانب آمريکايي‌ها احساس مي‌شد. زيرا سابقه عهدشکني آمريکايي‌ها همواره وجود داشت. با روي کار آمدن ترامپ در کاخ سفيد و تاکيد وي بر خروج از برجام، بار ديگر مشخص شد که به شيطان بزرگ نمي‌توان اعتماد کرد حتي اگر پاي برگه‌اي را امضا کرده باشد. رييس‌جمهور آمريکا اخيرا به اروپايي‌ها هشدار داده که اگر برجام را تا 12 مه اصلاح نکنند، واشنگتن از توافق هسته‌اي خارج خواهد شد.وي خواهان رسيدگي به پايان يافتن محدوديت‌هاي هسته‌اي ايران پس از يک دوره زماني، برنامه موشکي بالستيک تهران و سطح بازرسي‌هاي هسته‌اي بين‌المللي از اين کشور شده است.
برجام بدون کم و زياد
در اين رابطه مشاور رهبري در امور بين‌الملل گفت: برجام نه يک کلمه کم، نه يک کلمه زياد، هر تغييري دهند ما آن را قبول نداريم. علي‌اکبر ولايتي با اشاره به تبليغاتي که عليه ايران صورت مي‌گيرد، گفت: آنها مي‌خواهند از برجام يک پوسته‌اي بدون محتوا بماند، ما اين را قبول نداريم. بر اساس يک تحليل آنها تقسيم نقش کرده‌اند که اروپايي‌ها محکم از برجام دفاع کنند، فرانسوي‌ها مسائل موشکي را مطرح کرده،‌ انگليس حضور در منطقه داشته باشد اما متوجه نشدند که موضع ايران چيست.
قدرت انتخاب براي ايران
از سوي ديگر وزير امور خارجه تاکيد کرد: ايران در برجام و بيرون از برجام انتخاب‌هاي گسترده‌اي براي اقدام دارد و حتما اقدامي‌که ايران خواهد کرد و واکنشي که جامعه بين‌المللي به حرکت آمريکا خواهد داشت، براي آمريکايي‌ها بسيار ناخوشايند است. محمدجواد ظريف پس از ورود به نيويورک در جمع خبرنگاران و در پاسخ به اين که اگر آمريکا از برجام خارج شود اولين واکنش ايران چه خواهد بود؟ گفت: جمهوري اسلامي‌ايران حتما براساس منافعش عمل مي‌کند، ايران در برجام و بيرون از برجام انتخاب‌هاي گسترده‌اي براي اقدام دارد و حتما اقدامي‌که ايران خواهد کرد و واکنشي که جامعه بين‌المللي به حرکت آمريکا خواهد داشت، براي آمريکايي‌ها بسيار ناخوشايند است. وي درخصوص سفرش به نيويورک هم اظهار داشت: براي شرکت در اجلاس ويژه‌اي که رئيس مجمع عمومي‌براي بحث درباره صلح پايدار در نيويورک ترتيب داده به نيويورک آمدم.رئيس دستگاه ديپلماسي با اشاره به فرصت‌هاي برگزاري اين اجلاس تصريح کرد: با رئيس مجمع عمومي‌گفت‌وگو خواهم کرد و با بعضي از اعضايي که براي شرکت در اجلاس حضور خواهند داشت نيز ديدار و گفت‌وگو خواهم کرد. حضور در نيويورک فرصتي خواهد بود که با برخي گروه‌هاي فکري، برخي رسانه‌ها و سردبيرها و کساني که نخبگان سياسي اينجا محسوب مي‌شوند، خارج از دولت آمريکا، گفت‌وگو داشته باشيم، مخصوصا با توجه به شرايط کنوني منطقه که خطر سياست‌هاي غلط آمريکا مي‌تواند منطقه ما را به سمت بسيار خطرناکي مخصوصا در سوريه سوق بدهد.
بيانيه قانونگذاران اروپايي
اين در حالي است که بيش از 500 عضو پارلمان‌هاي انگليس، فرانسه و آلمان در بيانيه مشترک خود خطاب به همتايان آمريکايي‌شان از آنها خواستند تا دونالد ترامپ رييس‌جمهور آمريکا را متقاعد به ماندن در توافق هسته‌اي با ايران کنند. به گزارش ايسنا به نوشته گاردين،اين نمايندگان در بيانيه خود از کاخ سفيد خواستند تا پيش از ضرب‌الاجل تعيين شده 12 مه از سوي رييس‌جمهور ترامپ بار ديگر تهديد وي براي خروج از توافق هسته‌اي را مورد بررسي قرار دهد.در ادامه اين بيانيه آمده است: دولت آمريکا تهديد به خروج از برجام کرده است در حاليکه ايران به تعهدات خود در اين توافق عمل مي‌کند. خروج آمريکا از اين توافق مي‌تواند پيامدهاي مهلکي داشته باشد.اين قانونگذاران اروپايي در بيانيه خود آورده‌اند: تاثير کوتاه مدت چنين اقدامي‌به کنترل بر برنامه هسته‌اي ايران پايان خواهد داد که مي‌تواند منبعي جديد براي تشديد درگيري‌ها در خاورميانه و فراتر از آن باشد.آنها در ادامه هشدار داده‌اند: اما مساله جدي‌تر خطرات بلندمدت آن است: تخريب اعتبار امضاکنندگان به عنوان طرف‌هاي مذاکرات بين‌المللي و فراتر از آن ديپلماسي به عنوان يک ابزار براي تضمين امنيت و صلح پايدار.اين نمايندگان انگليسي، فرانسوي و آلماني همچنين تاکيد کرده‌اند که کنار گذاشتن اين توافق منجر به تضعيف ارزش تعهدها و تهديداتي خواهد شد که کشورهاي ما ارائه مي‌دهند. اگر اين توافق نابود شود تقريبا غيرممکن خواهد بود که بتوان يک ائتلاف ديگر براي وضع تحريم عليه ايران تشکيل داد.امضاکنندگان اين بيانيه در بيانيه خود آورده‌اند: ما نيز نگراني‌هاي مشترکي درباره رفتارهاي ايران داريم اما به طور جدي بر اين باوريم که اين مسائل بايد به طور جداگانه و نه در چارچوب برجام رسيدگي شود.


تاکيد بر حفظ برجام 
در همين رابطه صدراعظم آلمان در ديدار با رييس‌جمهور فرانسه با تاکيد بر اينکه اتحاديه اروپا کماکان خواهان حفظ توافق هسته‌اي است، درباره برنامه موشکي بالستيک ايران ابراز نگراني کرد.به گزارش ايسنا به نوشته وال استريت ژورنال، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان پيش از سفرش به واشنگتن در حاشيه ديدار با امانوئل مکرون رييس‌جمهور فرانسه، تاکيد کرد که اتحاديه اروپا همچنان خواهان حفظ توافق هسته‌اي با ايران علي رغم مخالفت‌هاي رييس‌جمهور آمريکا با اين توافق است.مرکل گفت که تمام مسائل با تهران نمي‌تواند محدود به توافق هسته‌اي شود و برنامه موشکي بالستيک اين کشور موجب نگراني است.رييس‌جمهور فرانسه نيز گفت که روابط غرب با ايران نمي‌تواند تنها بر اساس توافق هسته‌اي تعريف شود.به نوشته اين روزنامه آمريکايي، امانوئل مکرون و آنگلا مرکل قرار است هفته آينده به طور جداگانه به واشنگتن سفر و با دونالد ترامپ رييس‌جمهور آمريکا درباره توافق هسته‌اي گفت‌وگو کنند. آنها اميدوارند که بتوانند ترامپ را متقاعد به ماندن در اين توافق کنند.رهبران فرانسه و آلمان از توافق هسته‌اي با ايران که در 2015 حاصل شد، حمايت مي‌کنند و از آمريکا مي‌خواهند تا در اين توافق بماند. 
پيش از سفر رهبران آلمان و فرانسه به واشنگتن که در آستانه ضرب‌الاجل 12 مه انجام مي‌شود، تيم‌هاي مذاکره‌کننده آمريکايي و اروپايي براي دستيابي به يک توافق احتمالي درباره چگونگي رفع نگراني‌هاي دولت ترامپ درباره توافق هسته‌اي ديدارهايي را در واشنگتن در ماه جاري (ميلادي) برگزار کردند. آنها همچنين در ماه ژنوايه در لندن و سپس در پاريس و برلين ديدارهايي داشتند.
در آروزي رفع مشکل
يک دستيار رييس‌جمهور فرانسه در اين باره گفت: ما اميدواريم که اين سفر مسائل را در مسير درست آن پيش ببرد. مکرون نگراني‌هاي مشترکي با رييس‌جمهور ترامپ درباره برنامه موشکي بالستيک ايران و افزايش نفوذ اين کشور در خاورميانه دارد اما مساله اين است که ما چگونه مي‌توانيم پيشنهاداتي ارائه دهيم که به اندازه کافي براي متقاعد کردن آقاي ترامپ قوي باشد.صدراعظم آلمان پس از ديدار با مکرون در اين کنفرانس خبري مشترک تاکيد کرد که آلمان،‌ فرانسه و انگليس همگي تضمين‌کنندگان توافق هسته‌اي هستند و در رايزني‌ها با واشنگتن درباره اين توافق موضعي مشترک دارند اما موافقند که مشکلاتي نيز وجود دارد.وي ادامه داد: از نظر من مساله توافق هسته‌اي بسيار حائز اهميت است اما ما نمي‌توانيم همه چيز را به اين توافق محدود کنيم. برنامه موشکي بالستيک ايران نيز موجب نگراني ما است.