گسترش روابط در بن بست مکانیزم پرداخت


رييس مجلس شوراي اسلامي‌بر نقش اتاق‌هاي بازرگاني ايران و سريلانکا در گسترش ارتباطات تجاري تاکيد کرد و گفت: تجار و بازرگانان دو کشور بايد از حوزه چاي به سمت گسترش روابط صنعتي و خدمات فني مهندسي حرکت کنند.
به گزارش خانه ملت، علي لاريجاني با حضور در نشست اعضاي اتاق بازرگاني سيلان و فعالان اقتصادي ايران در سريلانکا با اشاره به پشتوانه تاريخي و بازرگاني روابط دو کشور، گفت: ايران و سريلانکا در دوره‌هاي مختلف هميشه روابط دوستانه‌اي داشته اند.
وي به مشکلات داخلي سريلانکا اشاره کرد و گفت: در اين شرايط ايران همواره در کنار اين کشور بوده و کمک کرده است.
رييس مجلس شوراي اسلامي‌افزود: رايزني سياسي بين دو دولت و پارلمان در مسائل مهم بين الملل برقرار است.
وي با بيان اينکه روابط ايران و سريلانکا در گذشته بيشتر جنبه تجاري داشت، ادامه داد: در گذشته ايران، چاي زيادي از سريلانکا خريداري مي‌کرد و از سويي نفت به سريلانکا مي‌فروخت.
لاريجاني يادآور شد: پس از توافق هسته‌اي 1+5 روابط تجاري دو کشور بايد رشد مناسبي مي‌يافت.
وي به دو پروژه بزرگ در حال انجام توسط شرکت‌هاي ايراني در سريلانکا اشاره کرد و ادامه داد: نخستين پروژه برق رساني به روستاهاي سريلانکا و دومي‌ساخت سد در اين کشور بوده که حدود 85 درصد آن ساخته شده و در حال انجام است.
رييس مجلس شوراي اسلامي‌به اهميت نقش اتاق‌هاي بازرگاني در گسترش ارتباطات تجاري ايران و سريلانکا نيز اشاره کرد و گفت: پارلمان و دولت ايران از گسترش روابط صنعتي و تجاري با سريلانکا حمايت مي‌کند.
رئيس اتاق بازرگاني سريلانکا نيز در اين نشست به تاريخچه روابط بين دو کشور اشاره کرد و گفت: اين روابط قوي است و ما شاهد صادرات کالا بين دو کشور هستيم.
وي افزود: 90 درصد صادرات سريلانکا به ايران را چاي تشکيل مي‌دهد و سريلانکا از ايران طي دهه‌هاي گذشته نفت وارد کرده است و اکنون علاوه بر نفت، ماشين آلات و محصولات شيلات وارد مي‌کند.
وي با اشاره به اينکه در حوزه خدمات شاهد افزايش مبادلات دو کشور هستيم، افزود: در سال 2017 تعداد گردشگران ايراني که به سريلانکا وارد شده‌اند 55 درصد رشد داشته است. رئيس اتاق بازرگاني سريلانکا با بيان اينکه هر ساله کنفرانسي براي جذب و تشويق سرمايه گذاري در اين کشور برگزار مي‌شود، ادامه داد: از کشورهاي مشترک المنافع و تجاري هر ساله براي حضور در اين کنفرانس دعوت مي‌شود که در اين راستا از ايران درخواست مي‌شود که با هيات تجاري بزرگ و قوي در اين کنفرانس حضور يابد. وي با تاکيد بر اينکه فرصت‌هاي فراواني براي تجارت بازرگانان سريلانکايي با ايران وجود دارد، يادآور شد: چالش اصلي براي گسترش روابط مکانيزم پرداخت است، در حالي که دهه‌ها شاهد روابط خوب بانکي با ايران به ويژه در بانک صادرات و تجارت بوده ايم، اما اکنون روابط بانکي مناسب نيست.
رئيس اتاق بازرگاني سريلانکا ابراز اميدواري کرد پيشرفت خوبي در حوزه روابط بانکي رخ دهد و اين روابط بين دو کشور توسعه يابد.
وي با بيان اينکه در چهار سال گذشته در حوزه سلامت و بهداشت همکاري‌هاي خوبي بين دو کشور صورت گرفته است، ادامه داد: يک بيمارستان مجهز توسط يک تاجر ايراني تبار در سريلانکا ساخته شده است.