هشدار موگرینی و ناتو به اردوغان

دولت آلمان حملات لفظی اخیر رییس‌جمهور ترکیه به صدراعظم این کشور را کاملا نامربوط خواند‌‌. اردوغان، آنگلا مرکل را به حمایت از تروریست‌ها متهم کرده بود‌‌. آلمان همچنین به شهروندان خود در رابطه با سفر به ترکیه هشدار داده است‌.
سخنگوی آلمان دوشنبه گذشته در واکنش به حملات لفظی رجب طیب اردوغان به آنگلا مرکل گفت: صدراعظم قصد شرکت در این بازی تحریک‌آمیز را ندارد‌‌. رجب طیب اردوغان به تنش به‌وجود آمده بر سر سخنرانی‌های تبلیغاتی وزرایش در آلمان دامن زده و شخص آنگلا مرکل را مورد حمله قرار داده است‌‌. اردوغان دوشنبه گذشته در گفت‌وگویی آنگلا مرکل را به حمایت از حزب ممنوعه‌ کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) متهم کرد‌.
رییس‌جمهور ترکیه گفت: مرکل ارجمند، تو از تروریست‌ها حمایت می‌کنی‌‌. اردوغان ضمن اشاره به اینکه آلمان با اینکه «پ‌ک‌ک» را سازمانی تروریستی تشخیص داده، اقدامی علیه آن انجام نمی‌دهد، پرسیده است: چرا تروریست‌ها را در کشور خود پنهان می‌کنید؟ چرا اقدامی نمی‌کنید؟
علاوه بر این اردوغان تلویزیون دولتی آلمان را هم به حمایت از سازمان‌های تروریستی و نیز تبلیغ علیه نظام برنامه‌ریزی‌شده ریاستی در ترکیه متهم کرد‌‌. رجب طیب اردوغان اوایل ماه مارس سال‌جاری نیز آلمان را متهم به حمایت از تروریست‌ها در ترکیه کرده بود‌‌. رییس‌جمهور ترکیه این سخنان را در جریان مناقشه آلمان و ترکیه بر سر بازداشت دنیز یوجل، خبرنگار آلمانی ترک‌تبار، در ترکیه بر زبان آورده بود‌‌. اردوغان، یوجل را متهم به جاسوسی برای آلمان کرده و او را نماینده پ‌ک‌ک خوانده بود‌.


در پی افزایش تنش‌های دیپلماتیک بین آنکارا و آمستردام به دلیل اجازه ندادن هلند برای ورود وزیر امور خارجه ترکیه به این کشور، اتحادیه اروپا به رییس‌جمهور ترکیه نسبت به سخنانی که به این تنش‌ها دامن می‌زند، هشدار داد‌.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، رجب طیب اردوغان در روزهای اخیر هلند را که یکی از اعضای ناتو محسوب می‌شود به انجام اقداماتی چون نازی‌ها متهم کرد؛ اقدامی که خشم این کشور را برانگیخت‌‌. در این میان در حالی که این تنش‌ها می‌تواند به روابط نه‌چندان سالم آنکارا و اتحادیه اروپا به ویژه پیش از رفراندوم 16 آوریل این کشور آسیب برساند، بروکسل به ترکیه نسبت به خودداری از بدتر کردن اوضاع هشدار داده است‌.
رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در اظهاراتی که ظاهرا در واکنش به بیانات اردوغان مطرح می‌شد از ترکیه خواست از ایراد بیانیه‌ها و انجام اقداماتی که می‌تواند منجر به تشدید اوضاع شود،‌ خودداری کند‌‌. موگرینی در این اظهارات که از سوی یوهانس هان، کمیسیونر توسعه اتحادیه اروپا نیز تکرار شد، تاکید کرد: بسیار ضروری است از افزایش تنش‌ها خودداری و تلاش شود تا برای آرام کردن اوضاع راه‌حلی بیابیم‌.
اما وزیر اتحادیه اروپا، ترکیه با واکنش هشدارآمیز تاکید کرد که آنکارا باید بخش کلیدی از توافق سال 2016 خود با اتحادیه اروپا بر سر کنترل موج مهاجران را مورد بازنگری قرار دهند‌.
چلیک در این باره گفت: ترکیه باید در سیاست‌های خود درباره جلوگیری از گسترش موج مهاجران نگاهی بیندازد در حالی که به‌طور قطع از سفرهای خطرناک و غیرقانونی دریایی به عنوان یک مسوولیت بشردوستانه جلوگیری خواهد کرد‌‌. در همین حال دوشنبه گذشته اردوغان در ادامه اظهارات تند خود آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان را نیز به حمایت از تروریست‌ها متهم کرد‌.
سفیر هلند اجازه بازگشت به ترکیه را ندارد
از طرفی به گزارش آسوشیتدپرس، ترکیه اعلام کرد گفت‌وگوهای سیاسی بین دو کشور را تعلیق می‌کند و به سفیر هلند اجازه ورود به آنکارا را نمی‌دهد‌‌. معاون نخست‌وزیر ترکیه دوشنبه گذشته اعلام کرد تا زمانی که هلند خواسته‌های ترکیه را نپذیرد، حریم هوایی ترکیه به روی دیپلمات‌های هلند بسته خواهد بود و آنها اجازه ورود ندارند‌.
نعمان قورتولموش اضافه کرد: سفیر هلند در ترکیه اجازه بازگشت به آنکارا را ندارد‌‌. معاون نخست‌وزیر ترکیه همچنین گفت: از پارلمان خواسته شد ترکیه از گروه دوستی هلند و ترکیه خارج شود‌‌. وی تاکید کرده است که تحریم‌های سیاسی علیه هلند تا زمانی که این کشور گام‌های عملی در راستای خواست ترکیه برندارد، ادامه خواهد داشت‌‌. نعمان قورتولموش گفت: یک بحران وجود دارد، یک بحران بسیار عمیق‌‌. ما این بحران را ایجاد نکردیم یا آن را به نمایش نگذاشتیم‌.
علاوه بر اتحادیه اروپا، دبیرکل ائتلاف ناتو هم از ترکیه و سایر متحدان خواست نسبت به یکدیگر احترام دوجانبه نشان داده و با حفظ آرامش رویکردی را برای کاهش تنش‌ها اتخاذ کنند‌.
ینس استولتنبرگ در این باره در جمع خبرنگاران گفت: ادامه مذاکرات و منازعات در قلب دموکراسی‌های ما جا دارد اما همزمان رعایت احترام دوجانبه بسیار حائز اهمیت است‌‌. وی همچنین از هر دو کشور ترکیه و هلند به عنوان متحدان ناتو خواست بر هر چیزی که ما را متحد می‌کند و نه مسائلی که به تنش‌ها دامن می‌زند تمرکز کنیم‌.
مقامات هلندی در هفته گذشته به هواپیمای مولود چاوش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه اجازه فرود ندادند و همچنین مانع برگزاری سخنرانی وزیر خانواده این کشور در رتردام شدند‌‌. علاوه بر این هلند دوشنبه گذشته با انتشار هشدار مسافرتی جدیدی از شهروندان هلندی ساکن ترکیه خواست در سراسر این کشور هوشیار باشند‌.
پیش از این آلمان نیز به وزرای ترکیه اجازه نداده بود در این کشور سخنرانی‌هایی درباره رفراندوم 16 آوریل خود برگزار کنند؛‌ مساله‌ای که واکنش خشمگینانه آنکارا را در پی داشت که طی آن اردوغان اقدام آلمانی‌ها را با تصمیمات نازی‌ها مقایسه کرده بود‌.
پس از آنکه اردوغان از لحنی مشابه در قبال هلند نیز استفاده کرد مرکل دوشنبه گذشته به این نوع بیان واکنش نشان داد و این مقایسه را کاملا اشتباه توصیف کرد‌‌. وی در حمایت از مارک روت، نخست‌وزیر هلند گفت: بسیار غیرقابل قبول است که هلند به عنوان کشوری که در دوره نازی‌ها بسیار آسیب دید اکنون با این گروه مقایسه شود‌‌. در همین حال کریستین کرن،‌ صدراعظم اتریش هم از قصد خود برای ممنوع کردن کمپین وزرای ترکیه در اتریش برای رفراندوم پیش روی خود خبر داد؛ رفراندومی که گفته می‌شود قرار است قدرت اردوغان را به شدت افزایش دهد‌.