کسی تصور نکند تحت هر شرایطی در برجام می‌مانیم


عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه و رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام در دیدار با خانم «اینه اریکسون سوریده» وزیر امور خارجه نروژ در اسلو گفت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیش از ده گزارش بر پایبندی ایران به تعهدات خود در برجام صحه گذاشته است؛ اما در مقابل آمریکا به تعهدات خود به درستی عمل نکرده و با تعلل‌ها و بدعهدی‌های خود این توافق را در معرض نابودی قرار داده است.
عراقچی افزود: این یک برداشت کاملا غلط و یک اشتباه بزرگ است چنانچه کسی تصور کند ایران در هر شرایطی به برجام متعهد باقی خواهد ماند. بعلاوه هرگونه تلاش در راستای مرتبط ساختن برجام با دیگر موضوعات ناشی از رویکردهای غلط است و وضعیت منطقه را بسیار پیچیده‌تر خواهد کرد. برجام یک تجربه بزرگ تاریخی است و موفقیت آن مستلزم تلاش و حمایت مشترک و همگانی است.
پیامدهای ناخوشایند
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه به منظور شرکت در اجلاس عالی‌رتبه صلح پایدار که در مجمع عمومی سازمان ملل برگزار می‌شود، پنجشنبه شب هفته گذشته وارد نیویورک شد.


ظریف در آغاز سفرش به نیویورک در فرودگاه این شهر ضمن اعلام برنامه‌های سفرش به آمریکا گفت: اقدام جمهوری اسلامی و واکنش جامعه بین‌المللی به خروج آمریکا از برجام، برای آمریکایی‌ها بسیار ناخوشایند خواهد بود.
وی افزود: من برای شرکت در اجلاس ویژه‌ای که رئیس مجمع عمومی سازمان ملل برای بحث درباره صلح پایدار در نیویورک تشکیل داده به اینجا آمده‌ام.
وزیر امور خارجه در ادامه گفت: حضور در نیویورک، فرصتی خواهد بود که با برخی گروه‌های فکری، تعدادی از رسانه‌ها در اینجا، برخی سردبیرها و در واقع کسانی که نخبگان سیاسی محسوب می‌شوند، خارج از دولت آمریکا، گفت‌وگو داشته باشیم مخصوصا با توجه به شرایط کنونی منطقه که خطر سیاست‌های غلط آمریکا می‌تواند منطقه ما را به سمت بسیار خطرناکی در سوریه بکشاند.
اجلاس عالی‌رتبه صلح پایدار قرار است چهارم و پنجم اردیبهشت ماه (24 و 25 آوریل) برگزار شود.
به گزارش فارس، این نشست سه‌شنبه چهارم اردیبهشت (24 آوریل) با سخنرانی افتتاحیه رئیس هفتاد و دومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در سالن مجمع آغاز و پس از آن «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل به ایراد سخنرانی خواهد پرداخت.
امتناع از اقدام متقابل!
متاسفانه رویکرد منفعلانه دولت آقای روحانی در واکنش به نقض برجام توسط دولت سابق و فعلی آمریکا، آمریکایی‌ها را به این نتیجه رسانده که هر چقدر تحریم‌ها شدیدتر و گسترده‌تر شود، پاسخ متقابلی دریافت نخواهند کرد.
برای نمونه در روزهای گذشته، «نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل در نشستی با عنوان «مقابله با چالش‌های حکومت‌داری در جهان امروز» در دانشگاه دوک گفت: ایران در برجام می‌ماند حتی اگر ما از آن خارج شویم.
با کمال تأسف، دولت آقای روحانی پس از امضا و اجرای برجام، در واکنش به گستاخی‌های مکرر آمریکا، به فشار ایمیلی، پیام توئیتری، نامه‌نگاری، گلایه محترمانه، انتقاد لفظی و حتی توجیه عهدشکنی اقدام کرد. حال آنکه تنها پاسخ عملی و قاطع به گستاخی آمریکا عمل به 29 شرط اجرای برجام بوده و هست.
توافقات جانبی برجام!
پایگاه خبری- تحلیلی «نشنال» از  قول دستیاران ماکرون در گزارشی نوشت: رئیس‌جمهور فرانسه در جریان سفر به واشنگتن تعهد اروپایی‌ها به آنچه به گفته آنها «توافقات جانبی بر برجام» خوانده می‌شود را برای رئیس‌جمهور آمریکا تشریح خواهد کرد. مقام‌های فرانسوی گفته‌اند که این کشور همراه با انگلیس و آلمان به دنبال اعطای تضمین‌هایی به ترامپ درباره کارآمدی توافق هستند.
فرانسه در کنار انگلیس و آلمان سه عضو اروپایی گروه موسوم به 1+5 هستند که با درخواست‌های آمریکا برای تشدید فشارها علیه تهران در حوزه برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای همراه شده‌اند.
توافق مکمل یا جانبی بر برجام پیشنهادی بوده که اولین بار دولت فرانسه بعد از موضع‌گیری‌های ترامپ علیه این توافق هسته‌ای آن را مطرح کرده است. کشورهای اروپایی گفته‌اند قصد دارند در قالب این توافق به همکاری‌هایی با واشنگتن برای تشدید فشارها علیه ایران در موضوعات خارج از حیطه برجام متعهد شوند.
«امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه و «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان پیش از سفر به واشنگتن برای دیدار با «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا با یکدیگر دیدار و درباره سرنوشت برجام گفت‌وگو کردند.
در کنفرانس خبری مشترک مرکل و ماکرون در برلین، صدراعظم آلمان در اظهارنظری گستاخانه گفت: از نظر من، موضوع توافق(برجام) موضوع مهمی است اما ما نمی‌توانیم همه چیز را به موضوع توافق محدود کنیم. برنامه موشکی ایران، مایه نگرانی است.
۵۰۰ نفر از نمایندگان پارلمان‌های سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان با امضای نامه‌ای خطاب به قانونگذاران کنگره آمریکا تاکید کردند: بعد از ۱۳ سال تلاش‌های دیپلماتیک مشترک، به گشایشی عمده [در پرونده برنامه هسته‌ای ایران] دست یافته و برجام را امضا کردیم. این توافق ما را به تحمیل بررسی‌های بی‌سابقه از برنامه هسته‌ای ایران، برچیدن بخش زیادی از تأسیسات غنی‌سازی هسته‌ای آنها و حذف محسوس خطر رقابت سلاح‌های هسته‌ای قادر کرد. محدودیت‌های غنی‌سازی ایران بعد از گذشت ۱۰ سال از عمر برجام به پایان نخواهند رسید و ایران در معرض نظارت‌های پیمان منع اشاعه هسته‌ای خواهد بود که همچنان غنی‌سازی را محدود می‌کنند.
یادآور می‌شود مقامات ۳ کشور فرانسه، انگلیس و آلمان طی ماه‌های اخیر بدون اعتراض عملی به عهدشکنی‌های واشنگتن، با شانتاژهای آمریکا درباره توان موشکی و نفوذ منطقه‌ای ایران اعلام همراهی کرده‌ و اعلام کرده‌اند که برای راضی کردن ترامپ و حفظ برجام، ایران را تحریم خواهند کرد!
خبرگزاری «رویترز» چهارشنبه هفته گذشته به نقل از منابع دیپلماتیک از نزدیک شدن اتحادیه اروپا به توافق برای اعمال تحریم‌های تازه علیه ایران به بهانه‌های موشکی و منطقه‌ای خبر داد.
تعلیق اقتصاد!
روزنامه صهیونیستی هاآرتص در گزارشی خطاب به ترامپ نوشت: به جای لغو برجام یا درگیر شدن با ایران در سوریه، بهتر است فشارهای اقتصادی علیه ایران را افزایش دهید.
در ماه‌های گذشته، «الی لیک» کارشناس آمریکایی در تحلیلی نوشت:«اکنون آمریکا و متحدانش در بهترین شرایط قرار دارند. ایران بدون دریافت سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی بین‌المللی که تهران روی آن حساب باز کرده بود، به توافق پایبند بوده است. بنابراین آمریکا باید با حفظ سیاست ابهام، در برجام بماند».
رئیس‌جمهور آمریکا بایستی هر 120 روز یک‌بار تحریم‌هایی که در قوانین مختلف آمریکا به بهانه‌های هسته‌ای علیه ایران صادر شده‌اند را تعلیق کند. این پروسه هم سرمایه‌گذاران خارجی را سردرگم می‌کند و هم فعالین اقتصادی در داخل کشور را معطل نگه می‌دارد.
اما در این میان نکته قابل تأمل و البته تأسف‌برانگیز این است که بزک‌کنندگان برجام برای این سیاست خصمانه و این سنگ‌اندازی آشکار در مسیر مناسبات اقتصادی ایران، سوت و کف و هورا می‌کشند و هربار که ترامپ، به صورت دست و پا شکسته، برخی از تحریم‌ها را موقتا تعلیق می‌کند، از خود بی‌خود شده و غش و ضعف می‌روند و با توهین به شعور مردم، این اقدام را دستاورد برجام جا می‌زنند.
نواقص برجام از دید آمریکا
«دیوید سترفیلد» دستیار موقت وزیر خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک در جلسه کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، مهمترین «نواقص برجام از دید آمریکا» را عدم ارتباط آن با برنامه موشکی، نبود امکان بازرسی بی‌قید و شرط از اماکن نظامی، محدودیت زمانی سقف غنی‌سازی ایران و محدود نشدن فعالیت‌های منطقه‌ای ایران عنوان کرد و گفت واشنگتن برای حل این موضوعات در حال مذاکره با سه کشور اروپایی امضاکننده برجام، یعنی انگلیس، آلمان و فرانسه است.
سترفیلد درباره روند این مذاکرات گفت: «ما در حال مذاکراتی بسیار دقیق با شرکای E3 (انگلیس، آلمان و فرانسه) که شرکای مهم اروپایی ما هستند، هستیم. این گفت‌وگوها به معنای واقعی کلمه الان در جریان است. ما بسیار امیدواریم که این گفت‌وگوها به نتیجه‌ای مثبت منتهی شوند.
وی در پاسخ به این سوال که اگر این اصلاحات اعمال نشود، آیا آمریکا از برجام کنار می‌رود، گفت:[تصمیم‌گیری درباره] چنین وضعیتی بر عهده رئیس‌جمهور است. اما ما الان بر دستیابی به موفقیت متمرکز هستیم.
کارشناسان بارها تاکید کرده‌اند که برجام برای آمریکا یک دستاورد طلایی است و هرگز حاضر نیست آن را از دست بدهد. دیوانه‌بازی‌های نمایشی ترامپ و تهدید وی مبنی بر خروج از برجام نیز با هدف امتیازگیری بیشتر از ایران است.